בית קטן, חלל גדול

חלל פתוח שמעניק תחושת מרחב, פתרונות אחסון מקוריים ומראה מודרני-אורבני כמבוקש | צלם: אביב פרסבורגר
חלל פתוח שמעניק תחושת מרחב, פתרונות אחסון מקוריים ומראה מודרני-אורבני כמבוקש | צלם: אביב פרסבורגר

"קירות הם פאסה. חללי אחסון עיצוביים ופרקטיים הם הקיר החדש"- האדריכליות של דירה תל אביבית קטנה הופכות אותה לחלל פתוח שמעניק תחושת מרחב

88 שיתופים | 132 צפיות

עיצוב פנים: אורלי דקטר ואיילת זיו
שטח הדירה: 58 מ"ר
עלות הפרויקט: 300 אלף שקלים
משך הפרויקט: 4 חודשים

במשרד האדריכלים שבבית הספר לעיצוב סטודיו B6 בתל אביב בראשות האדריכלים אמיר נבון ומיקי בן גן, פותח פרויקט מנטורינג שבו המשרד משמש חונך לתלמידים. בכל קורס נבחרים שני בוגרים מצטיינים לביצוע פרויקט עיצוב אמיתי של דירה – צעד ראשון בקריירה עצמאית. לקוח שמעוניין לעשות את הפרויקט שלו בשיתוף בוגרים מקבל הנחה משמעותית בשכר הטרחה וליווי ופיקוח של אנשי מקצוע מנוסים.

אורלי דקטר ואיילת זיו, בוגרות לימודי עיצוב פנים בסטודיו, קיבלו לידיהן דירה בת כ־60 מטרים רבועים בתל אביב. כל אחת מהן הגיעה מרקע אחר, אבל האהבה לעיצוב מחברת בין השתיים, וגם ההתלהבות מהמקצוע ופרגון הדדי. "העבודה המשותפת שלנו מייצרת סינרגיה ויש לה ערך מוסף מבחינת הלקוח שמקבל 'עוד עין' על התכנון", הן אומרות, ומספרות שבפרויקט הזה קיבלו חופש פעולה כמעט מוחלט.

קירות Out, יחידת אחסון In

הדירה שדקטר וזיו תכננו, שופצה שנים אחדות קודם לכן והושכרה מאז. לאחרונה נרכשה על ידי בחורה צעירה שביקשה לעצב אותה מחדש בסגנון מודרני. "חשבנו איך אנחנו לוקחות את הדירה הזו, שהיא הכי סטנדרטית שיש, עם חדרים קטנים, והופכות אותה לדירה גדולה ופרקטית עם חללי אחסון רבים".

"החלטנו שלא יהיו קירות בדירה אלא אם כן נצטרך אותם, ושמה שיחליף אותם הוא יחידת אחסון. אנחנו מאמינות שקירות הם פאסה, ושחללי אחסון עיצוביים ופרקטיים הם הקיר החדש". מנקודת פתיחה זו צמח ה־BOX, "המפלצת", כפי שמכנות אותה המעצבות בחיבה, יחידת אחסון אסתטית שמוקמה במרכז הבית. היחידה מתפקדת כחמישה ארונות שונים, שכל אחד מהם משרת את החלל שהוא נושק לו: ארון מעילים בכניסה, חלל אחסון למכשירי חשמל במטבח, ארון מדיה בסלון ומקום למכונת כביסה ומייבש מול חדר הרחצה.


BOX: יחידה המתפקדת כחמישה ארונות שונים, שכל אחד מהם משרת את החלל שהוא נושק לו

כדי לצמצם את נפח הרהיט וכדי שלא ייראה כגוש לבן גדול, נחרצו בו חריצי דמה, ומצד חדר העבודה, המשמש גם כחדר אורחים, תוכנן בו חלק פתוח לנוי בגימור עץ אלון. בחלק הנושק לחדר המגורים תוכננה מגרעת בצהוב על פי צירי ההליכה בבית. "ה־BOX מסמן את מהלך התנועה בחלל ומהווה צומת לשני המהלכים המרכזיים בדירה החוצים אותה לאורכה ולרוחבה ומובילים לחלונות: מהלך אחד מדלת הכניסה ועד לוויטרינת הסלון, ומהלך שני מחלון המטבח בקצה האחד של הדירה עד לחלון חדר השינה בצדה השני". המגרעת הצהובה יחד עם יחידת האחסון הפתוחה מעץ בחדר העבודה, מגדירות חלק מפלטת הצבעים והחומרים העוברת כחוט השני בעיצוב הדירה כולה.


בחלק הנושק לחדר המגורים תוכננה מגרעת בצהוב על פי צירי ההליכה בבית

עיצוב מודרני-אורבאני

דרישת הלקוחה למראה מודרני משולב באורבאניות תל אביבית הובילו לבחירה באפור־בטון כגוון עיקרי משולב בלבן: ריצוף גרניט פורצלן אפור, קיר בטון חשוף, תריסים ונציאניים לבנים כפתרון הצללה מעודכן אשר עדיין מאפשר חדירת אור ונוף ירוק מבחוץ, וריהוט שמשולב בו כרום.


דרישת הלקוחה למראה מודרני משולב באורבאניות תל אביבית הובילו לבחירה באפור־בטון כגוון עיקרי משולב בלבן

זכוכית, חומר נוסף בעל אופי מודרני, שולבה במקלחונים וכקיר מפריד בין הסלון לחדר העבודה. "את הסלון 'פתחנו' בכך שביטלנו קיר שהיה הגבול עם החדר החופף ויצרנו מחיצת זכוכית המפרידה בין החלל הציבורי לבין חדר העבודה. המחיצה נותנת אשליה של חלל אחד גדול וצמוד לה הותקן וילון כדי שחדר העבודה יוכל לשמש גם כחדר אירוח שיש בו פרטיות".


הסלון "נפתח" באמצעות מחיצת זכוכית המפרידה בין החלל הציבורי לבין חדר העבודה

פסי צבירה וספוטים נבחרו לשם יצירת תאורה היקפית ומותירים את מרכז הבמה לגוף תאורה יחיד דומיננטי בצורת כיפה שנמצא במטבח. כבל חשמל אדום בגוף התאורה ורגל אדומה בשולחן בחדר העבודה יחד עם שטיח אוריינטלי, נותנים נגיעות של צבע יסוד נוסף, ומוסיפות חמימות.

ריהוט סלוני במראה מודרני עם קריצה לפופ ארט נרכש באיי.די.דיזיין. מעל הספה נתלה ציור בגוני צהוב, לבן ואפור שכמו נוצר בהזמנה. האמת לא רחוקה מכך, ומי שחתומה עליו היא זיו בעצמה.


מעל הספה נתלה ציור בגוני צהוב, לבן ואפור שצויר על ידי אחת משתי המעצבות ( איילת זיו)

חללי הבית

המטבח הפתוח עוצב בצבעוניות ששולטת בכל הדירה. כדי ליצור קונטרסט עיצובי נצבע הקיר שבגב הארונות הלבנים באפור כהה. משחקי אסימטריה מתבטאים במיקום היחידה הגבוהה ובאי עבודה, שכמו ה־BOX ניצב במרכז החלל ומאפשר תנועה סביבו. בזכות עיצובו האסימטרי משרת אי העבודה שתי מטרות: כיריים קרמיות שהותקנו מעל יחידת אחסון שבו ופלטת קוריאן ("ניגא") מרחפת המשמשת שולחן לארבעה סועדים. כיסאות הבר מעץ שנרכשו בפיקאפ מוסיפים חמימות טבעית לעיצוב האורבני.


משחקי אסימטריה מתבטאים במיקום היחידה הגבוהה ובאי עבודה, שכמו ה־BOX ניצב במרכז החלל ומאפשר תנועה סביבו

חדר רחצה נפרד לאורחים הוא מותרות בדירה כה קטנה. המעצבות לא הסכימו לוותר עליו, אך התעקשו שלא לדחוס בו גם מכונת כביסה ומייבש. ספסל להנחת מגבות ובגדים ומדף בוצ'ר מעץ אלון המחזיק את הכיור מעדנים את האפור והזכוכית התעשייתיים בנגיעות מודרניות. הספסל אף מחבר את כל החלל קונספטואלית ופיזית בכך שהוא "נחתך" על ידי קיר המקלחון ונמשך כמעט מקצה אחד של החדר לקצהו השני. משחקי האסימטריה חוזרים על עצמם בשתי מראות לא ממורכזות, שאחת מהן מסתירה חלון הפונה לפיר.


ספסל להנחת מגבות ובגדים ומדף בוצ'ר מעץ אלון המחזיק את הכיור מעדנים את האפור והזכוכית התעשייתיים בנגיעות מודרניות

חדר השינה זכה לתשומת לב מיוחדת: "הלקוחה כל הזמן אמרה שהדירה נראית לה קטנה, אבל הצלחנו ליצור עבורה חדר שינה בשטח 15 מ"ר, וזה המון". פרקט אלון טבעי יוצר בחדר תחושה של חדר מפנק בבית מלון, והאלון חוזר על עצמו גם במקלחון הניצב על במת קונסטרוקציית פלדה. הבמה יוצרת הפרדה מפלסית ומעניקה תחושת גודל. בלילה נשמרת ההפרדה על ידי תאורת לד שמדגישה את ריחוף הבמה.


פרקט אלון טבעי יוצר בחדר תחושה של חדר מפנק בבית מלון, והאלון חוזר על עצמו גם במקלחון הניצב על במת קונסטרוקציית פלדה

חלון צרפתי גדול שימש סמן ימני לקביעת הסימטריה בחלל. קירות שנושקים לחלונות נצבעו בסגול עמוק וכך נוצרה חלוקה לשלוש נעימה לעין. ארון קיר עם דלתות הזזה בקו אפס ופס צבירה עם שלושה ספוטים מצטרפים גם הם למגמת ה"שלשות". הקירות נצבעו עד לגובה 30 ס"מ מהתקרה, בהתאם לגובה החלונות, בין היתר כדי להבליט אותם. אגב כך הם משמשים אלמנט מאחד וגם ככתם צבע אלגנטי ומאופק. וילון ונציאני יוצר אחידות עם שאר הדירה ומאפשר גם כאן לנוף לחדור פנימה. מיטה זוגית ומדפים שנרכשו באיקאה אינם מתנגשים עם המראה המעוצב.


לסיכום

תהליך העיצוב כפי שהתבצע במסגרת פרויקט המנטורינג הוא בבחינת win-win situation: הלקוחה קיבלה דירה מעוצבת בתהליך מפוקח ומבוקר אבל עם הרבה התלהבות שמאפיינת אנשי מקצוע בתחילת דרכם, והמעצבות זכו ב"ספתח" נאה לפורטפוליו.

על קצה המזלג עם אורלי דקטר ואיילת זיו

אני מאמין: הממלכה הפרטית שאנחנו מעצבות עבור הלקוח היא מקום המפלט שלו מחיי היומיום. אנו מאמינות בדיאלוג ובשיתוף הלקוח בתהליך העיצוב, שמסייעים להגשים את רצונותיו ואת צרכיו ולשקף בחלל את אופיו ואת הייחודיות של שיבדילו את הפרויקט מאחרים. הדיאלוג הזה עם הלקוח, הוא שיוביל את הפיכת החלל לבית, לבית שלו.

גישת העיצוב: חלל מוקפד ומעוצב חייב להביא בחשבון פרקטיות וסדר. אנחנו משקיעות מחשבה רבה בתכנון חללי אחסון, אשר יכילו את הפריטים השימושיים ביותר: שואב אבק, מגב ודלי, מכשירי מדיה, צעצועים וכדומה. הרי גם בדירה המעוצבת ביותר, אם לא יוקצה מקום לקרש גיהוץ הוא יהיה מונח בחלל ברישול ויפגום בעיצוב.

טיפ עיצוב: "לצאת מהקופסה", להעז, לחדש, לחשוב על הפרטים הקטנים ועל איך אפשר לשפר אותם ולהפוך את החלל למיוחד יותר. לא "להעתיק" חדר כמו שהוא מחלל תצוגה, אלא לשלב פריטים ממקומות שונים, לשלב מרקמים וחומרים ובכך ליצור חלל עם אופי. ולא פחות חשוב – ליהנות מהתהליך.

לא כדאי: להישאב לשיפוץ שלא ניתן לעמוד בו כלכלית. כבר בשלב התכנון הראשוני יש לתקצב את הפרויקט עד לפרט הקטן ביותר, ולקבל החלטות מושכלות בתעדוף השיפוץ. יש לנהל טבלת תקציב מסודרת ומפורטת ככל האפשר, ולעדכן אותה אחרי כל רכישה כדי להיות עם היד על הדופק. לקוח יכול להתאהב בפריט יקר מאוד, שרכישתו תבוא אחר כך על חשבון משהו נחוץ אחר, והדבר עלול לסכן את המשך הפרויקט כולו.