בתי הכנסת הכי יפים בעולם

בתי הכנסת הכי יפים בעולם | צלם: J Moser
בתי הכנסת הכי יפים בעולם | צלם: J Moser

אספנו עבורכם בתי תפילה בעולם שתכנונם בתקופות השונות הביא לידי ביטוי את הסביבה החיצונית שבה הם הוקמו, את אופי הקהילות שעבורן תוכננו ואת הזיקה שלהם לארץ ישראל

88 שיתופים | 132 צפיות

1. Beth Sholom – פילדלפיה

בית הכנסת היחיד אשר תוכנן על ידי פרנק לויד רייט, מגדולי האדריכלים בארצות הברית, הוקם בפרבר של העיר פילדלפיה שבפנסילבניה בשנת 1959. הלקוח, רב הקהילה, הציע את הר סיני כתמה מרכזית לפרויקט, וזו תורגמה לגג פירמידלי בגובה 30 מטרים מחופה בלוחות זכוכית ופלסטיק שבשעות היום זוהרים בשמש ובלילה מבליטים את הבניין המואר מבפנים.

אולם התפילה המרכזי נמצא בקומה השנייה כדי ליצור תחושת קרבה לגן עדן, והרצפה נוטה בשיפוע כלפי המרכז כדי שאנשים ירגישו שהם נמצאים ממש בכפות ידיו של אלוהים, לדברי לויד רייט. האגודה האמריקנית לאדריכלות הכריזה על בית הכנסת הזה כעל אחד מ־17 המבנים הראויים ביותר לשימור שלויד רייט תכנן, ובשנת 2007 הוא הוכרז כאתר היסטורי לאומי.


לגג פירמידלי בגובה 30 מטרים מחופה בלוחות זכוכית ופלסטיק שבשעות היום זוהרים בשמש ובלילה מבליטים את הבניין המואר מבפנים. צילום: ויקיפדיה

2. Mikvé Israel-Emanuel – האי קורסאו

בית הכנסת העתיק ביותר באמריקה הצפונית נמצא באי קורסאו שבקריביים, לשעבר מושבה הולנדית. הוא הוקם בשנת 1730 על ידי הקהילה היהודית שאנשיה הגיעו מספרד, פורטוגל, הולנד וברזיל, וסגנונו הצנוע תואם את סביבתו.

רצפת חול ים לבן, שכמותו אפשר למצוא בחופי האי, מעורבב בחול מישראל, מתכתבת עם הפסוק "כחול אשר על שפת הים" ועם המדבר שבני ישראל נאלצו לחצות, ומצד שני מזכירה את הימים שבהם נאלצו יהודי ספרד הנרדפים להחריש את צעדיהם כדי לא להתגלות. חזית עם שלושה גמלונים מעוגלים, שואבת השראה מאדריכלות הולנדית ותקרה מקומרת שנתמכת בקורות רוחביות מזכירה את תיבת נוח.


רצפת חול ים לבן, שכמותו אפשר למצוא בחופי האי, מעורבב בחול מישראל, מתכתבת עם הפסוק "כחול אשר על שפת הים" ועם המדבר שבני ישראל נאלצו לחצות. צילום: ויקפדיה

3. Jewish Reconstructionist Congregation Synagogue – אילינוי

בית כנסת "ירוק" באילינוי שבארצות הברית, שבמרכזו עומדים פילוסופיית "אל תשחית", עיקרון מוביל בדרך החשיבה של הקהילה, פרשנות לחיי אדם וחווה בגן עדן וראיית העולם כיצירה אלוהית שאין לפגוע בה. המבנה מתנשא לגובה שלוש קומות והוא נבנה מחומרים טבעיים וממוחזרים כגון חצץ, עצי ברוש ואבנים ירושלמיות, שמדגישות את הקשר לארץ ישראל ולירושלים.

מאחורי חזית מחופה עץ וזכוכית נשקף גרם מדרגות שמטפס אל אולם תפילה מרכזי בקומה העליונה ונמתח מקצה אחד של החזית לקצהָ השני. טכנולוגיות מתוחכמות גויסו לטובת חיסכון באנרגיה, ניצול מרבי של אור טבעי וחיסכון במים. המבנה הוצג בתערוכות וזיכה בפרסים את מתכנניו – משרד Ross Barney Architects.


המבנה מתנשא לגובה שלוש קומות והוא נבנה מחומרים טבעיים וממוחזרים כגון חצץ, עצי ברוש ואבנים ירושלמיות, שמדגישות את הקשר לארץ ישראל ולירושלים. צילום: יח"צ

4. Bet Ha’am Synagogue – מיין

בית כנסת רפורמי ובית ספר ללימודי דת במדינת מיין שהוקם בשנת 2009 בהשקעה של שישה מיליון דולר. עיצוב המבנה מיועד לשקף את האופי המקבל והפתוח של הקהילה, להיות מקום של שלום ושלווה בסביבה אורבנית. אור טבעי נבחר כמוטיב מרכזי מעצם היות המבנה מרכז רוחני, והוא בא לידי ביטוי בחלונות בגובה משתנה ובחלונות סקיי לייט סמוכים לקיר המערבי והמזרחי, שיוצרים משחקי אור בחלל.

צוות ממשרד האדריכלים Shim-Sutcliffe מקנדה, החתום על הפרויקט, ביקר באתר בעונות שונות של השנה כדי לבדוק את מהלך השמש לפני קביעת התכנון הסופי. מבעד לקיר זכוכית הפונה צפונה משתקפים גן פנימי שבמרכזו בריכת מים שקטה כמקום להרהור ולמחשבה, ומעבר לקיר הצפוני משתרעת חצר אורבנית.


אור טבעי נבחר כמוטיב מרכזי מעצם היות המבנה מרכז רוחני, והוא בא לידי ביטוי בחלונות בגובה משתנה ובחלונות סקיי לייט. צילום: J Moser

5. Szeged Synagogue – הונגריה

בית כנסת בהונגריה, הוקם בשנת 1907 ומשקף את העושר הרוחני והכלכלי של הקהילה היהודית באותה תקופה. האדריכל Lipót Baumhorn, שחתום על 24 בתי כנסת – כמות בתי הכנסת הגדולה ביותר שתכנן אדריכל כלשהו באירופה – עבד בשיתוף פעולה עם רב הקהילה, בוטניקאי בהכשרתו, אשר ראה את היופי בפרטים הקטנים.

חזית בית הכנסת משובצת חלונות מעוטרים בגמלונים ומשני צדיה מיתמרים מגדלים – שילוב של אדריכלות רומנסקית וגותית. החלל הפנימי נשלט על ידי כיפה שגובהה 48.5 מטרים, המעוטרת באלמנטים מוריים ובסגנון אר־נובו, וארון הקודש תוכנן בהשראת קודש הקודשים כמתואר בכתובים. זהו בית הכנסת השני בגדלו בהונגריה (אחרי בית הכנסת ברחוב דוהאני בבודפשט) והרביעי בגודלו בעולם.


החלל הפנימי נשלט על ידי כיפה שגובהה 48.5 מטרים, המעוטרת באלמנטים מוריים ובסגנון אר־נובו, וארון הקודש תוכנן בהשראת קודש הקודשים כמתואר בכתובים. צילום: ויקיפדיה