רומנטיקה בלב העיר

צילום: רסקין פרלמן
צילום: רסקין פרלמן

דירה ישנה, מלאה בחללי אחסון ומרפסות, בצפון הישן של תל אביב, עברה שיפוץ מסיבי על מנת להתאים לצרכי המשפחה שהשתנו ועוצבה בסגנון כפרי־רומנטי המשתלב עם הירוק שבחוץ

88 שיתופים | 132 צפיות

 

 

קיר אלכסוני בכניסה לבית מסתיר מעט את הסלון ומרכך את הכניסה
קיר אלכסוני בכניסה לבית מסתיר מעט את הסלון ומרכך את הכניסה

 

הדירה לפני השיפוץ
הדירה לפני השיפוץ

עיצוב פנים רועי זליחובסקי

שטח הדירה 120 מ"ר

עלות הפרויקט כ־850 אלף שקלים

משך הפרויקט מתחילת התכנון עשרה חודשים

זה 20 שנה שמשפחת א' מתגוררת בדירה בבניין מגורים ישן בצפון הישן והירוק של תל אביב. ילדי המשפחה נולדו וגדלו בדירה, ומשבגרו ונזקקו לחדרים מרווחים יותר, הוחלט לבצע שיפוץ כולל בבית, שלא הותיר קיר פנימי אחד במקומו. "שטחה של הדירה גדול, אך היא הייתה מחולקת לא נכון", מספר מעצב הפנים רועי זליחובסקי, אשר תכנן את השיפוץ וליווה אותו. "היו בה הרבה חללי אחסון, מרפסות שירות ושטחים לא מנוצלים שהפכו למחסנים וצברו מלא פיצ'פקעס". את השיפוץ הנחו מספר החלטות: להגדיל את חדרי הילדים ולייצר הפרדה בינם לבין חדר ההורים, לנצל את החזית המרשימה הפונה אל החוץ (שמרפסת צרה וארוכה נפרסה לאורכה), ולהפוך את הבית הדחוס משהו לחלל מואר וצבעוני. "רצינו ליצור חלל פתוח דמוי לופט, ולבטל את ההפרדה החדה שהייתה בין הסלון והמטבח, שהיה בנוי בחדר סגור", מסביר זליחובסקי. הדירה עוצבה בסגנון כפרי־וינטג'י ובגוונים רכים והרמוניים היוצרים בה אווירה נעימה ומרוככת, כמעט רומנטית. הבית כולו חופה באריחי גרניט פורצלן דמויי עץ, הנדמים לפרקט ותורמים למראה הכפרי והחמים שלו.

אחת המרפסות בדירה לפני השיפוץ
אחת המרפסות בדירה לפני השיפוץ
שנבנה במקומו של אחד מחדרי הילדים, פתוח אל הסלון וכולל ארונות תחתונים בלבד. רעיון לאמץ: חלוקת הוויטרינה הרחבה לחלונות קטנים מאפשרת שליטה על פרטיות ועל אוויר
שנבנה במקומו של אחד מחדרי הילדים, פתוח אל הסלון וכולל ארונות תחתונים בלבד. רעיון לאמץ: חלוקת הוויטרינה הרחבה לחלונות קטנים מאפשרת שליטה על פרטיות ועל אוויר

אור ואוויר

סיפוח המרפסת הארוכה – שהשתרעה לאורך חזית הדירה – אל הבית, הוליד ויטרינת חלונות מרשימה הנפרסת לאורך הסלון והמטבח, המחדירה אור יום רב – אחד האלמנטים הבולטים בבית. זליחובסקי בחר לחלק את הפתח הענקי לחלונות קטנים באמצעות פרופיל אלומיניום. בחלונות משולבת זכוכית סבתא אטומה שעליה הדפס פרחים היוצר משחקי שקיפות ואטימות מעניינים – מצד אחד החלון מכניס הביתה אור יום וניתן להביט דרכו על צמרות העצים הירוקות, ומצד שני הוא שומר על פרטיות הדיירים. "מעבר להעדפה העיצובית, אחת הסיבות להעדיף חלונות קטנים במקום חלון הזזה גדול היא כדי לאפשר פתחים בגדלים שונים שיכניסו פנימה אוויר במינונים שונים", מסביר זליחובסקי, ובעלת הבית מאשרת: "יש בחלונות הקטנים משהו מאוד אינטימי, ואני יכולה לפתוח רק חלק קטן של החלון איפה שאני רוצה לשבת. מעבר לכך, תאורת הלילה ברחוב המשתקפת דרך זכוכית הסבתא מייצרת אפקט יפה, והופכת את החלונות למעין גופי תאורה מרובעים".

סיפוח המרפסת הארוכה אל הבית, הוליד ויטרינת חלונות מרשימה הנפרסת לאורך הסלון והמטבח ומחדירה אור יום רב
סיפוח המרפסת הארוכה אל הבית, הוליד ויטרינת חלונות מרשימה הנפרסת לאורך הסלון והמטבח ומחדירה אור יום רב
האי במטבח הפך למקום המפגש העיקרי בבית
האי במטבח הפך למקום המפגש העיקרי בבית

 

הסלון לפני השיפוץ
הסלון לפני השיפוץ
המטבח לפני השיפוץ
המטבח לפני השיפוץ

אי של שפיות

המטבח נבנה במקומו של אחד מחדרי הילדים, ונפתח במלואו לסלון. רק אי הבנוי במרכזו מפריד ביניהם. הוא עוצב בסגנון פרובנס, וכולל ארונות תחתונים בלבד. בהתאם לבקשתה של בעלת הבית, הכיור מוקם מתחת לחלון – "כדי שאוכל לראות ירוק כשאני שוטפת כלים או מבשלת". שטח רחב מהקיר שסביב החלון חופה באריחי קרמיקה ירקרקים בגלזורה מבריקה ודוגמה אלכסונית ומוסגר בתוך קרניז קרמיקה. כך הופך הקיר, באמצעים פשוטים, למעין תמונה גדולה בחלל המעניקה למטבח טאץ' רומנטי וייחודי. לצד החלון נתלו שני מדפים מסיביים מעץ אלון מבוקע, שעליהם אוסף צנצנות וקופסאות מתכת שונות. האי במרכז המטבח חופה אף הוא בעץ אלון, והוקף בפס מרצפות גלוסקא המאוירות בדוגמת עלים תכולה, התוחמות את שטחו ומגדירות אותו. סביבו הוצבו כיסאות בר מברזל שמושבם עשוי עץ במראה תעשייתי־כפרי (פיק אפ). בעלת הבית מעידה כי האי הפך ללב הבית. "החלום שלי היה שאעמוד לבשל במטבח והמשפחה תהיה סביבי, והאי הזה מימש את החלום", היא אומרת, "פעם היינו נפגשים לקפה בסלון, היום נכנסים ופשוט מתיישבים ישר סביב האי". מנורות הווינטג' השונות במטבח ובסלון נרכשו כולן ב"באבו" – חנות מנורות בדרום תל אביב שבה מאפשרים הרכבת מנורות בסגנון אישי מחלקי מנורות ישנים – בהן מנורת התקרה בכניסה לבית שהותקנה מקערת זכוכית ישנה שהייתה שייכת לאמו של בעל הבית. כלים נוספים שהיו שייכים לאמו של בעל הבית והובאו מגיאורגיה מוצגים בארון עץ מוארך עם ויטרינת זכוכית ששובץ במטבח ונבנה במיוחד כדי להכילם. "הבטחתי לה עוד בחייה שהכלים יוצגו לראווה, וכך היה", מספרת בעלת הבית. פינת האוכל מוקמה לצד המטבח באחד מחלקי המרפסת שנסגרה. בדירה הקודמת לא הייתה פינת אוכל, ובעלת הבית מעידה כי הרגישה מאוד בחסרונה. הפינה האירופית־רומנטית באופייה מורכבת משולחן עץ עגול המוקף בכיסאות בסגנון צרפתי המעוטרים בפיתוחי עץ ובבד ריפוד כתום, המשלים בנגיעת צבע חזקה את גוני הירוק השולטים בחלל.

רעיון לאמץ: ברזים ומסגרת מראה מברונזה מוסיפים טאץ' קלאסי לחדר הרחצה
רעיון לאמץ: ברזים ומסגרת מראה מברונזה מוסיפים טאץ' קלאסי לחדר הרחצה

גלגולו של שטיח

אלמנט העיצוב המרכזי בסלון הוא קיר עץ בגוון לבנבן, המקיף חלון קטן, ונראה כמעין הדהוד לקיר האריחים הירוקים המקיף את חלון המטבח שממול. זליחובסקי, שהוביל את הבחירה, מספר כי כל קרש ששימש לחיפוי הקיר עבר עיבוד בנפרד – גס או עדין – כדי לייצר משחק מעניין בין מרקמי העץ ובין גווניו. גם מסך הטלוויזיה השטוח נתלה על חיפוי עץ דומה שהקיר סביבו נצבע ירוק, ומשמש לו מסגרת תוחמת. הסלון רוהט בספת רי"ש גדולה בגוון ירוק, ולצדה כורסת יחיד סגולה וישנה שבעל הבית נהנה להתפרקד עליה כבר שנים, ולשמחת כולם השתלבה היטב בחלל. שטיח עגול בגוני סגול וירוק נרכש בשוק הפשפשים. "בדקנו אינספור שטיחים לבית", מספר זליחבסקי, "הבאנו לכאן שטיח גדול ושטיח קטן, שטיח עגול ושטיח מרובע, צבעוני מאוד או בגוון אחד, שטיחי טלאים ושטיחים במרקמים שונים. דווקא השטיח הזה, על גווני הירוק והסגול שלו, הסתדר הכי טוב בחלל כי הוא מאחד בגווניו את ספת הרי"ש וכורסת הטלוויזיה". בפאתי הסלון ניצבת שידת עץ קטנה שהגיעה מגיאורגיה ועברה ידיים במשפחה. מעליה ניצב אורלוגין ישן שנרכש בשוק פשפשים באירופה. "אחותי קנתה אותו כבר לפני 30 שנה", מספרת בעלת הבית, "מאחר שלא עבד היא רצתה לזרוק אותו, אבל אני התעקשתי לתקן אותו ומאז הוא אצלי. אני לא אוהבת לזרוק חפצים ישנים, אני מעדיפה לשפץ אותם, להכניס בהם טוויסט ולהעניק להם שימוש חדש".

דירה בתל אביב רומנטיקה בלב העירדירה בתל אביב רומנטיקה בלב העיר

אחידות סגנונית

בכניסה לבית נבנה קיר אלכסוני שנצבע ירוק, הממשיך את המסגרת הירוקה המקיפה את קיר העץ בסלון. הקיר האלכסוני מסתיר מעט את הסלון מן הכניסה ועל כן מאפשר אינטימיות ליושבים בו, אך מתחבר אליו בצורה טבעית ומוליך אליו את העין. על הקיר נבנתה ספרייה מעניינת, בהזמנה אישית – שילוב של קופסאות עץ בשני גוונים ומדפים שפינותיהם מעוגלות והם מחופים פורמייקה. המדפים מותקנים על קונסטרוקציה פנימית המוצנעת בקיר, וזו משווה להם מראה מרחף. בדופנו של הקיר האלכסוני הותקנה מראה מוארכת המסתירה את דלתו של ארון החשמל של הבית, שהוצנע בתוך הקיר העבה.

אחרי_ספריה_01-p

צילום: רסקין פרלמן
צילום: רסקין פרלמן

חדרי הרחצה והשירותים מתאפיינים בצבעוניות בהירה ועדינה. משולבים בהם מוטיבים פרחוניים וקווים אלכסוניים בשל כיוון אריחי הקיר – כמו קיר אריחי הקרמיקה במטבח. כמו שאר הבית, גם חדרי הרחצה רוצפו אריחי גרניט פורצלן דמויי עץ העמידים במים, וכך נשמרת אחידות העיצוב והקשר בין חללי הבית השונים. הקירות חופו באריחים לבנים בגודל עשרה ס"מ שהונחו על הקיר באלכסון, ושולבו בהם פסים של אריחי גלוסקא (ויה אמיליה) המגדירים את שטח המקלחון, ואריחי גלוסקא קטנים המאוירים בפרחים. בחדר הרחצה המרכזי שולבה שידת רחצה לבנה במראה כפרי שעליה משטח מעץ אלון. הברזים העשויים ברונזה ומסגרתה המוזהבת והמעוגלת של המראה מוסיפים טאץ' קלאסי לחדר. מכונת הכביסה והמייבש הוצנעו מאחורי דלת רפפות מעץ אלון, המחדירה אוויר אל נישת הכביסה ומונעת היווצרות ריחות לא נעימים. גם חדר הרחצה הקטן יותר של ההורים עוצב באופן דומה ושולבה בו שידת עץ לבנה במראה צרפתי שפינותיה מעוגלות. היא הותאמה לחלל הכניסה הצר של החדר כדי שלא תחסום את פתחו (כל עבודות הנגרות בבית נעשו בהזמנה אישית ובוצעו בנגריית "חמד").

 

על קצה המזלג עם רועי זליחובסקי

 

גישת עיצוב אני נוטה לסגנון אקלקטי ומשלב סגנונות עיצוב שונים, אך תמיד מונע מהרצון להפוך את החלל לחווייתי ולהרמוני – יש שיאמרו אפילו מרוכך ורומנטי. חשוב לי להתאים את הבית לאישיותו של הלקוח דרך המסננים שלי, ולא לכפות עליו את טעמיי והעדפותיי.

אני מאמין הסיבות לבחירה שלי במקצוע יצירתיות ולא פרקטיות, ולכן גישתי לעיצוב היא גישה אמנותית. אני לא מתכנן, למשל, תוכניות דו ממדיות מפורטות, אלא משחק עם החללים בתוכניות תלת ממד כמו בקוביות לגו, כאילו אני בונה פסל.

טיפ עיצוב בעבודת התכנון של כל חלל חשוב להבין מהו הרעיון המרכזי. כדאי לבחור אלמנט מחלל אחד, להעצים אותו ולהתבסס עליו. זה יכול להיות רעיון חדש או מאפיין קיים של החלל שאותו רוצים להדגיש, אבל חשוב להימנע מגיבובים.

לא כדאי לתכנן בית על בסיס תמונות ממגזין ולפחד מהלא מוכר או מרעיונות חדשים שקשה לדמיין אותם בחלל. אם בחרתם מעצב, סמכו עליו וזרמו עם ההמלצות