דירת גג אקלקטית

דירת גג אקלקטית ברובע ההיסטורי של בילבאו | צלם: Asier Rua
דירת גג אקלקטית ברובע ההיסטורי של בילבאו | צלם: Asier Rua

עיצוב דירת גג ברובע ההיסטורי של בילבאו משלב אלמנטים תעשייתיים עם חפצי אמנות ופריטים שנאספו בשוקי פשפשים. כל אלה משלימים את יופיו של המבנה העתיק ומזמינים את ההיסטוריה פנימה. לחלום בספרדית

88 שיתופים | 132 צפיות

עיצוב פנים: Mikel Larrinaga
שטח הדירה: 65 מ"ר
משך השיפוץ: ארבעה חודשים
עלות השיפוץ: 85,000 אירו

דירת גג בבילבאו שבספרד, עוצבה מחדש על ידי מיקל לרינגה, אחד המעצבים הבולטים בזירה הספרדית, לאחר שבעלי הבית, זוג בשנות ה-40 לחייו, ביקשו לשדרג אותה ולהתאימה לצורכיהם העכשוויים. הדירה, הממוקמת בקומה העליונה של בניין ניאו קלאסי משנת 1815 ברובע העתיק של העיר, התפרשה על פני 65 מ"ר בלבד ועברה חלוקת חלל משמעותית עוד קודם לשיפוץ הנוכחי. לדברי לרינגה, החלקים המרגשים והמאתגרים בתכנון החלל מחדש היו טרסה מקסימה בשטח של כ-20 מ"ר, וחלל גבוה במיוחד בלתי מנוצל אשר התנשא עד גובה הגג. לרינגה זיהה מיד את הפוטנציאל שטמון בשטחים האלה והחליט להפוך אותם לחלק הדומיננטי של הבית.


הדירה ממוקמת בקומה העליונה של בניין ניאו קלאסי משנת 1815 ברובע העתיק של העיר

מדירה לדירת גג

כדי להגדיל את שטח המחיה בבית הסיר לרינגה את התקרה "המזויפת" שחצצה בין חלל המגורים לגג בגובה 4.80 מטרים, והוסיף במקומה קומת ביניים (mezzanine) בגובה 2.25 מטרים. קורות הגג המקורי נחשפו ונצבעו, וחשפו את אופיו ההיסטורי של המבנה. קומת הביניים שנתמכה בארבע קורות עץ ובזוויות ברזל, הוקפה בקירות זכוכית להגדלת החלל, וכך נוספו לבית חדר שינה וחדר רחצה. קירות הבית ותקרת הבניין העתיק חופו בבידוד נוסף כד לשדרג את האקוסטיקה, ליצור בידוד טרמי ולמנוע את רעשי הרחוב הכבדים.


קומת הביניים שנתמכה בארבע קורות עץ ובזוויות ברזל, הוקפה בקירות זכוכית להגדלת החלל, וכך נוספו לבית חדר שינה וחדר רחצה

הרצפה חופתה בפרקט עץ אלון מסיבי, למעט חדר הרחצה הראשי שחופה באריחי פורצלן. האלמנט המקשר בין החללים בדירה הקטנה הוא משטחים לבנים המשמשים כרקע אחיד לאוסף האמנות של הבעלים. בכניסה לבית הוצב ארון עתיק מהמאה ה-18 שהובא מאחד השווקים בצפון ספרד, ואשר יחד עם שרפרף עץ תואם בסגנון קרלוס השלישי (המאה ה-18) ואוסף האמנות של בעלי הבית, יצרו מסדרון מעניין ומיוחד המרמז על הבאות.


ארון והדום עתיקים בסגנון קרלוס השלישי נרכשו בשוק בצפון ספרד

בהמשך החלל נראות מדרגות לבנות בציפוי ברזל יצוק, המשלימות את תקרת הקורות הצבועה לבן ואת חיפוי פרקט עץ האלון המותקן לרוחבה של הדירה. מעליהם מעטר את הקירות אוסף רישומים בצבעי מים של הצייר הבסקי Felix Arteta ודקורציה ייחודית בצורת עט נובע גדול, אשר הייתה במקור פרסומת לחנות עתיקות. בחדר המגורים, שאינו גדול במיוחד, הממוקם בדיוק מתחת לקומת הביניים שנוספה בחלל, מוצג גם כן אוסף עבודות אמנות, ששולב עם פריטים פרקטיים.


מעל המדרגות ובחדר המגורים שולבו עבודות אמנות עם פריטים פרקטיים

הספות שהוצבו במרכז החלל רופדו בכוונה תחילה בבדים עמידים ובצבעים נייטרליים, כדי להוסיף אור לחלל ולתרום למראה כפרי-מחוספס. המנורות, השולחנות וחפצי הנוי ששולבו בחדר זה הם פריטי וינטג' משנות ה-60-40, ואוסף הרישומים, שחבר בטבעיות גמורה לאוסף הקיים של בעלי הבית, הוא של הצייר Luis de Larrinaga, אביו המנוח של מיקל לרינגה.

<h2>
שילוב חדש וישן

הטרסה עוצבה כמעיין אורבני עם מקבץ של צמחייה, ובמרכזה הוצב אמבט עתיק המשמש כמזרקת מים ייחודית והוא צירו של החלל הקסום. המטבח שנבחר משדר איפוק והוא מינימליסטי ונייטרלי, ומתאים לחלל המגורים הפתוח ולפינת האוכל. המטבח עשוי עץ אלון בציפוי סיליקה דחוסה. שולחן אוכל בקו נקי נרכש באיקאה והותאמו לו כיסאות צרפתיים בסגנון תעשייתי עם כריות בהדפס טבעי לשבירת המראה הקר. מנורת תקרה עם נוכחות בולטת מוסיפה לחלל טוויסט עיצובי והופכת את המטבח הנקי למזמין ונעים.


המטבח שנבחר משדר איפוק והוא מינימליסטי ונייטרלי, ומתאים לחלל המגורים הפתוח ולפינת האוכל

חדר השינה משלב אלמנטים תעשייתיים. הקיר הגובל בחדר הרחצה הצמוד שמאחוריו חופה בטפט בגוני חום-מוקה בטקסטורה עדינה. שולחנות צד מברזל נרכשו בסטודיו של לרינגה, הנוהג ללקט חפצים מיוחדים ולהציע אותם ללקוחותיו בפרויקטים שונים, ואילו המצעים באפור-לבן המשלימים את הנגיעות המתכתיות נרכשו בזארה הום המקומית. כריות עם איור של ארנב נקנו גם הן באיקאה והן מוסיפות טאץ' עדכני לעיצוב החדר.


כריות עם איור של ארנב נקנו גם הן באיקאה והן מוסיפות טאץ' עדכני לעיצוב החדר

שולחן וינטג' צרפתי משנות ה-60, שולב גם הוא בחדר השינה כשולחן עבודה, ולרינגה התאים לו כיסא בעיצוב Michel Cadestin למוזיאון פומפידו בפריז, שהובא גם הוא מאוצרות הסטודיו של המעצב.


שולחן וינטג' צרפתי משנות ה-60, שולב גם הוא בחדר השינה כשולחן עבודה

חדרי האמבטיה חופו בטפט ויניל רחיץ ובאריחי פורצלן. לראשון שבהם, שבו שולט מוטיב גיאומטרי, בחר לרינגה שידה עתיקה מעץ אורן שרכש בשוק הפשפשים המקומי.


שידה עתיקה מעץ אורן שרכש לרינגה בשוק הפשפשים המקומי

חדר האמבט השני, הצמוד לחדר השינה, עוצב גם הוא בגוני חום-מוקה השולטים בחדר השינה כדי להמשיך את הקו העיצובי. שולחן העץ התומך בכיור נרכש באיקאה ושודרג קלות על ידי מיקל, והמראה מראת וינטג' משנות ה-70.


החדר עוצב בגוני חום-מוקה השולטים בחדר השינה כדי להמשיך את הקו העיצובי

סימן ההיכר של מיקל לרינגה הוא יכולתו המופלאה לשלב בהרמוניה פריטים תעשייתיים עם חפצי אומנות עתיקים ליצירת סביבה חמה, ולקלוע בדיוק מרבי לטעם הדיירים, לצורכיהם, לאהבותיהם ולאופן התנהלותם היומיומית בבית. בבית זה מציג לרינגה לראווה את אוסף האומנות המרהיב של בעלי הבית יחד עם פריטים עתיקים שמצא עבורם בשוקי פשפשים בספרד ובצרפת החותמים את העיצוב בצורה מושלמת.

על קצה המזלג עם Mikel Larrinaga

אני מאמין: השילוב המנצח בבית אידיאלי הוא פרקטיקה ליומיום ויופי לנשמה. חשובים מאוד ההתייחסות לדרישות הלקוח ומתן מענה מדויק לצרכיו ברמה התפקודית, לצד הבלטת אופי הדיירים ואהבותיהם.

גישת עיצוב:
אין להתייחס לכל הפרויקטים באותה צורה, אלא לתת לקווים האדריכליים של המבנה להוביל ולהגדיר את מראה הפנים שלו. מבנה עתיק מהמאה ה-19, בית חוף או דירה אורבנית לא יעוצבו לעולם באופן דומה. סביבתם ואופי המבנה ישפיעו ישירות על עיצוב הפנים.

טיפ עיצוב: אם רוצים ליצור עיצוב על זמני כדאי לשלב צבעים דומיננטיים בחללים נייטרליים ובהירים, לרפד את הספות בבדים חזקים ועמידים ולהכניס את הצבע ואת האופי בפריטים המשלימים – בחפצים, בכריות, בווילונות בהדפסים מגוונים המשלימים זה את זה ובחפצי אמנות מעניינים.

לא כדאי: להיתפס לטרנדים או להפוך את הבית למוזיאון תצוגה לכל פריט חדש שיוצא. הישארו נאמנים לעצמכם ושמרו על פשטות. כך עיצוב ביתכם יאריך ימים ויישאר עדכני ככל שאפשר. אם החלטתם לעצב מחדש בחרו מעצב מקצועי שידע לתרגם הלכה למעשה את סגנון החיים שלכם ואת מי שאתם לעיצוב.