הבית בסמטת המזלות

באחת הסמטאות הרומנטיות של יפו העתיקה, עומד לו בית בן חמש קומות. בבית אוסף נדיר של תצלומים מרחבי העולם ופריטים שנאספו והותאמו במיוחד לחלל הייחודי ומלא הקסם. אין כמו יפו

88 שיתופים | 132 צפיות

ויקטור פוליטיס, ישראלי אמריקאי, יליד יוון, ידע עוד בילדותו שייתעד את היופי השורר בעולם. נופים ופנים יפים נחרתו בראשו, וכשבגר הניח על כתפו מצלמה, ויצא לתעד את רחשי העולם דרך התמונות. אחרי שנים בהן חי באנגליה, פריז, ניו יורק ובוסטון, רכש ויקטור בית ייחודי דווקא ביפו העתיקה. הבית שנמצא באחת הסמטאות הרומנטיות של העיר, נקנה כיחידה אחת אך במקור הורכב משני בתים: בית עתיק בן למעלה ממאה שנים, ובית בן שישים.

שני הבתים חוברו יחד והפכו לווילה בת חמש קומות ובה שלוש מרפסות מרווחות וגג. הבית מחולק ליחידת מגורים גדולה וגלריה הממוקמת בכניסה נפרדת מהרחוב, בה מוצגים למכירה תצלומיו המקוריים. עיצוב הבית נעשה באופן עצמאי וללא אדריכל מקצועי. קבלן מקומי שמכיר את סגנונם של הבתים היפואיים עזר בתכנון.

"האהבה שלו ושל אנשיו כלפי הבית היא כל מה שהיה צריך כדי להביא את המבנה למקום נוח וייחודי ומתאים לסגנון של העיר העתיקה", מסביר פוליטיס. "רוב החפצים והרהיטים בבית הגיעו ממקומות שונים בעולם: אפריקה, סוריה, מרוקו, טורקיה, יוון וישראל. כולם נבחרו על פי התאמתם לבית הזה, ולא על פי המדינה ממנה הגיעו".

כניסה מזמינה

דלת הכניסה לבית עשויה מעץ כבד, וככל הדלתות בו, יובאה מטורקיה ונצבעה מחדש בשטיפה לבנה השומרת על החזות המקורית של החומר. הבחירה בדלתות הטורקיות נבעה מתוך רצון לאחד את כל דלתות החללים בבית אל מקור אחד שיתאים לסגנון הבנייה העותומני השכיח ביפו העתיקה.

על קירות חדר הכניסה תלויים תצלומים של פוליטיס ממקומות שונים ומעניינים בעולם, כגון צ'אני – עיר דרומית בהודו, כפרים בדרך לקהיר ותצלומי סירות בניגריה.

תאורת חדר הכניסה מורכבת ממנורות נייר אדומות שיובאו ממרוקו והוצמדו לקירות הגבוהים, ומנורת ברזל מרכזית שנרכשה בשוק הפשפשים. חפץ מיוחד המפאר את חלל הכניסה הוא ארגז אחסון מקושט ממרוקו המעוטר בציורים קטנים, עצמות גמל ואבני לפיס כחלחלות ואדומות.

החדר העותמני

מעל לדלת התורכית בכניסה לחדר הוצב חלון עתיק מעץ ובו מגן דוד מברזל. החלון נמצא בחנות עתיקות ביפו ואין יודעים להעריך את גילו המדויק. מומחים משערים כי הוא בן למעלה מ-200 שנה, ובמקור היה חלון של בית כנסת שנחרב. במטבח הווילה קשת עות'מאנית מקורית שאבניה נחשפו ושופצו. מעל שולחן האוכל נתלתה נברשת זכוכית פרסית מקורית.

הקומה השנייה

המדרגות המפותלות מקומת הכניסה אל הקומה השנייה נצבעו בצבע בלבן מבריק על מנת להפריד אותן מקירות האבן היפואית. בהמשך, לאורך קירות גרם המדרגות, טבועים שני חלונות מקושתים בתוך הקיר שצופו בזכוכית עתיקה אדומה.

מעל למיטה זוגית רחבה, נתלה מונומנט אישי שיצר פוליטיס: שמלה שחורה ועליה רקמת זהב שהייתה שייכת לנדוניה של סבתו, ובהמשך לזו של אמו. "זוהי שמלת נדוניה יוונית-יהודית שעברה מדור לדור ותמיד נדדה איתי מבית לבית. כאן ביפו מצאתי לה את הקיר הנכון ומסגרתי אותה כיצירת אמנות המסמלת את העבר". חלונות חדר השינה פונים אל מרפסת רחבת ידיים שממנה נשקפת גינה מטופחת ומוצלת.

הקומה השלישית

בקומה השלישית של הבית הוקדשה ליחידת שינה מרווחת. על הקיר תלויה תמונה קטנה מעיר ילדותו המתארת סמטה ציורית לבנה ובה צועדת אישה כפרית עם כד, סמטה המזכירה במובן מסוים את סמטאותיה של יפו. "התמונה הזו והתחרות של אימי הם המזכרות הפיזיות היחידות שנשארו לי מילדותי ביוון", מספר ויקטור.

בקומה השלישית הוצב גרם מדרגות חדשות המובילות אל גג משופץ שרוצף באבן ורדרדה ונתחם עם מעקה ברזלי עדין. מהגג נפרשים נופיה וגגותיה של העיר העתיקה, גינת יפו המנוקדת דקלים, חוף ימה של תל-אביב וגורדי השחקים הרחוקים של העיר.