בית דפוס: ההדפסים משתלטים על הבית

מצעים בעיצוב ענת אבן טוב ועינת רווה-ארלבוים. סטודיו בייסיק | צילום: הגר דופלט
מצעים בעיצוב ענת אבן טוב ועינת רווה-ארלבוים. סטודיו בייסיק | צילום: הגר דופלט

הקדמה הטכנולוגית מאפשרת להדפיס תמונה נבחרת על כל דבר כמעט. הדפסים ייחודיים, גם בגרסת הנייר, תופסים מקום מרכזי בעיצוב הבית, עם קולקציות מרהיבות במהדורות מוגבלות

88 שיתופים | 132 צפיות

ככל שהבתים נהיים דומים זה לזה כך יש חתירה מתמדת לפרסונליזציה, לדבר שייחד את החלל וישקף את זהות בעליו ואת טעמם בעיצוב. אחד הפתרונות הנפוצים בשוק כבר כמה שנים הוא הדפסות – טרנד שמתעצם ומתפשט בזכות טכנולוגיות חדישות. בעבר מדפסות היו נדירות ויקרות אך כיום בכל חנות לחיפויים, טפטים, ארונות ופרקטים יוכלו להדפיס לכם תמונה מהאלבום המשפחתי או מתוך בנק תמונות. אפשר להדפיס על קרמיקה, על אהילים, על מראות, על דלתות, על וילונות ואפילו על פרקט. עד כאן אין חדש, ובכל זאת ראוי לדבר על הדפסים בגלל יוצרות שבוחרות לצאת מהקופסה, מעצבות גרפיקות מקוריות, עובדות בסדרות מוגבלות ומחפשות חומרים לא שגרתיים כדי לתת למוצר ערך מוסף של מקוריות.

קומבינציות הדפסים במהדורה מוגבלת של המותג 1of 135 | צילום: עידו לביא
קומבינציות הדפסים במהדורה מוגבלת של המותג 1of 135 | צילום: עידו לביא

כמו גבינה חריפה מצרפת

חיפוש מתמיד אחר חומרים חדשים, בדיקת הגבולות שלהם והצגתם באופן מקורי שקורץ ללקוחות שמחפשים פריטים ייחודיים, הנחו את המעצבת קרן שביט, הנחשבת לגורו של הום סטיילינג. "המון מעצבים מייצרים דברים דומים בלבן, אפור ושחור. אני רוצה להכניס מוצרים בעלי אופי, אמירה וניחוח עז כמו גבינה חריפה מצרפת", היא אומרת בחיוך. שביט רצתה להדפיס על משטחי דריכה, חיפשה חומר טבעי שיחליף את הלינוליאום הנדוש והגיעה לשטיחי במבוק. כדי למצוא את מקור ההשראה היא שאלה את עצמה איזה שטיח הייתה רוצה לראות בביתה הפרטי, והגיעה לקילים – שטיחים אתניים בעבודת יד שמשקפים את היכולות האמנותיות והאסתטיות של האורגות, נשים קשות יום שזו פרנסתן. הצעד הבא היה חיפוש שטיחים של אורגות ספציפיות – תהליך שדומה לאיסוף יצירות אמנות. "מצאתי שטיחים שאהבתי והשתמשתי בהם כהשראה. זה עובד יפה יחד כי עץ הוא חומר טבעי, ואני תמיד מחפשת את החיבור האינטליגנטי בין ההדפס לבין התחושה שהחומר יעביר".

שטיח במבוק בהשראת שטיח קילים. סטודיו קרן שביט | צילום: סיוון אסקיו
שטיח במבוק בהשראת שטיח קילים. סטודיו קרן שביט | צילום: סיוון אסקיו

 

בובה מאוירת בעיצוב טלי רביד-פייבוש. Mensch for People | צילום: טלי רביד
בובה מאוירת בעיצוב טלי רביד-פייבוש. Mensch for People | צילום: טלי רביד

על בסיס אותה הנחת יסוד היא החלה לייצר גם ליין כריות פלוק (חומר דמוי קטיפה) עם הדפסי דיוקנאות נשיים. את הדמויות היא מעתיקה מפוסטרים שהיו נפוצים באנגליה בשנות ה־50 וה־60 שקנתה בשוקי פשפשים. תמונות ירדו מהפרק בגלל שטח הקירות המצומצם בבתים בישראל, הנובע מריבוי החלונות. במקום זאת העדיפה שביט להדפיס על כריות. "רציתי לקחת את הפורטרטים למקום אחר ואז מצאתי את החומר הזה שהוא כמו זמש ואפשר ליצור איתו תחושה שמלטפים עור של יצור חי. יש משהו בחיבור בין הטקסטורה להדפס שמרגיש כמו דמות שאפשר להניח עליה ראש ולהתכרבל איתה".

כלי מטבח עם אמירה אישית בעיצוב שירן כדר־מילר. קסטיאל As Is | צילום: ענבל מרמרי
כלי מטבח עם אמירה אישית בעיצוב שירן כדר־מילר. קסטיאל As Is | צילום: ענבל מרמרי
כלי מטבח עם אמירה אישית בעיצוב שירן כדר־מילר. קסטיאל As Is | צילום: ענבל מרמרי
כלי מטבח עם אמירה אישית בעיצוב שירן כדר־מילר. קסטיאל As Is | צילום: ענבל מרמרי

במקביל לחדשנות בחומרים ובחיבורים בין הדפס לחומר ניכרת התעוררות בחזית הגרפיקה. משפטי העצמה בנאליים ומילים כמו Love ו־Dream מפנים את מקומם לאמירה אישית בתוכן ובעיצוב. קולקציית "שירנקה" לקסטיאל AS IS, שיתוף פעולה בין הסטייליסטית שירן כדר־מילר והמעצבת דפנה קסטיאל, מתבססת על דימויים מעולמה האישי של כדר־מילר. על כלי הקרמיקה והטקסטילים הודפסו משפטים מסיטואציות מחיי היומיום שלה עם בן זוגה השף עומר מילר. למשל, מגש ועליו הכיתובLet's play a game called you bring me food and I eat it. הפונט נקי ומייצר מראה צעיר ומודרני. את האיורים, שהם גם קעקועיה של כדר־מילר, היא איירה בעצמה. אצל טלי רביד־פייבוש, בעלת המותגMensch for the People החדשנות מתבטאת בהדפסים הומוריסטיים ובאיורים מקוריים. היא מייצרת ציפיות, תיקי בד, חולצות וכריות דקורטיביות שמחברים את העבר שלה כמעצבת אופנה עם עתיד אישי קרוב. "הקו הגרפי שלי קשור לא מעט בכך שאני עומדת להיות אימא", היא מגלה. "חשבתי על דברים שאני רוצה שיהיו בחדר הילדים שלי. חיות מדברות אליי ואני משלבת אותן עם הומור וקצת ציניות ועם מילים או משפטים באנגלית, שהיא שפת האם שלי". תהליך העבודה ידני לגמרי וכולל שבלונות שרביד־פייבוש חותכת בעצמה "כדי לא להיות מחויבת לצילום רשת שבכל פעם נראה אותו הדבר".

כלי מטבח עם אמירה אישית בעיצוב שירן כדר־מילר. קסטיאל As Is | צילום: ענבל מרמרי
כלי מטבח עם אמירה אישית בעיצוב שירן כדר־מילר. קסטיאל As Is | צילום: ענבל מרמרי

 

 

כל היוצרות שאיתן דיברנו לצורך הכתבה מדגישות את חשיבות האמירה וההשראה האישית כבסיס להדפסים מקוריים. "אנחנו מעצבות בעצמנו את כל הגרפיקות ומקבלות השראה מכל מה שיש מסביב", אומרות ענת אבן טוב‏ ועינת רווה־ארלבוים‏ מסטודיו בייסיק. "אנחנו נוסעות הרבה לאירופה ומביטות ברחוב. יש לנו כריות שכל מה שכתוב עליהן הוא מיקס של משהו שצילמנו על אונייה ואלמנט משלט רחוב או מגלויה שאספנו בשוק פשפשים בהולנד". הן מספרות שהדפסים אפיינו את עבודתן כבר מהתחלה בגלל חיבור אישי לגרפיקה ולטיפוגרפיה – רווה־ארלבוים היא גרפיקאית ואבן טוב היא מעצבת פנים שאומרת שתמיד נמשכה למילים ולחותמות. בשקי קפה ובארגזי עץ ישנים הן ראו כריות ופריטים דקורטיביים, עיצבו לבד גרפיקות, חתכו שבלונות בסכין יפני וחיברו משפטי השראה שדיברו קודם כל אליהן עצמן, "לא Welcome ו־Love אלא יותר מסרים כמו Inspire ,Imagine ו־Relax". כשהטרנד החל לתפוס ("כשהתחלנו, לפני שש שנים, כל מוצר קיבל חותמת – מילה או סימן – ובמכירה הראשונה כל הזמן שאלו אותנו אם אפשר לקבל את הפריט 'נקי'") הן הרחיבו את מנעד החומרים. הלקוחות כנראה מעריכים את החתירה למקוריות: "אנשים יודעים לזהות אותנו ולא מוכנים לוותר על הטוויסט המקורי שנותן את הערך המוסף", אומרות המעצבות.

מגוון פריטים בהדפסים מקוריים בעיצוב רינת אונגר. נונה פפי | צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: אורית עציון
מגוון פריטים בהדפסים מקוריים בעיצוב רינת אונגר. נונה פפי | צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: אורית עציון

אין תחליף לנייר

למרות החיפוש אחר חומרים חדשים הדפסה מקושרת בראש ובראשונה לנייר, וגם כאן יש שאיפה ליצירה מקורית. "זיהיתי חלל ריק בעולם העיצוב והאדריכלות שעורר בי צורך למצוא אמנות מקורית, לא גנרית ולא שחוקה, בעלת ערך ויזואלי וערכי ובמחיר שווה לכל כיס", אומרת אירית חיון, שמתמחה במיתוג וביצירת חוויה בחללים. היא מספרת שהבינה שהחללים הופכים יותר ויותר דומים זה לזה, בין שמדובר בבית ובין שבמשרד בתל אביב, בניו יורק או בברצלונה. לכן הקימה את המותג 1 of 135 (www.1of135.com), שבו מוצעים הדפסים במהדורות מוגבלות – 135 עותקים בסדרה לכל היותר. "כל הדפס ממוספר ונחתם ומגיע עם תעודת אחריות וסדרה שנמכרת לא חוזרת", היא מסבירה, ומוסיפה שבכל כמה חודשים תוצג סדרת קפסולה חד פעמית של אמן אורח. בנוסף, בסדרתOriginal Vintage יכללו הדפסים שנאספו במקומות שונים בעולם לאורך שנים – את ההדפס שבחרתם לא תראו באף מקום אחר. על מנת ליצור מראה ייחודי בהתאמה לחלל, חיון מציעה שירות הרכבת קומבינציות. "עיצוב הקיר במלואו יוצר כוח אחר, הכוח של הביחד. אנחנו מרכיבים שילובי הדפסים שעובדים בהרמוניה ונותנים ייעוץ מקצועי לבחירה ולתלייה כי לא כולם נולדו מעצבים".

מגבות מטבח בעיצוב ענת אבן טוב ועינת רווה-ארלבוים. סטודיו בייסיק | צילום: הגר דופלט
מגבות מטבח בעיצוב ענת אבן טוב ועינת רווה-ארלבוים. סטודיו בייסיק | צילום: הגר דופלט

פריחת ההדפסים משקפת את מה שקורה באקדמיה. "העלייה בפופולריות של הטיפוגרפיה קרתה בין היתר בגלל הקלות של הדפוס הדיגיטלי והאפשרות להדפיס באופן כללי ועל חומרים שונים", אומר יובל סער, עורך ומייסד המגזין פורטפוליו ומרצה ללימודי תואר שני בבצלאל. "לא שפעם אי אפשר היה להדפיס, אבל ככל שהטכנולוגיה מתקדמת ונוחה יותר אנשים יכולים לעשות את זה בעצמם". יקי חסיד, מרצה לטיפוגרפיה וחשיבה גרפית במכון אבני, מספר ששורשי הכרזות הטיפוגרפיות נעוצים בארצות הברית של המאה ה־18, כאשר נערות צעירות תרגלו רקמה ויצרו לוחות עם אותיות מסוגננות ומשפטים כמו Home Sweet Home. הוא מבין את ההעדפה לאנגלית ("היא נראית טוב יותר בטיפוגרפיה, האותיות יפות יותר ואני מניח שגם סטנסילים באנגלית נפוצים יותר"), אך מתנגד לביצוע. "מעצבים אוהבים צבעים מינימליסטיים ושחור לבן אבל רוב בני האדם לא רוצים את זה בבית שלהם. הם רוצים צבעים חמימים ומשהו יותר רגשי ומקורי".

כרית נוי בעיצוב טלי רביד-פייבוש. Mensch for People | צילום: טלי רביד
כרית נוי בעיצוב טלי רביד-פייבוש. Mensch for People | צילום: טלי רביד

החיפוש אחר מקוריות מאפיין את חיון, את שביט, את רביד־פייבוש ואת בעלות סטודיו בייסיק, אך רוב חנויות העיצוב עדיין טובעות בקלישאות. איך בורחים מהן? התשובה נמצאת באינטרנט. כדאי לחטט באינסטגרם ובפינטרסט", ממליץ סער. "בקצת סבלנות ותשומת לב בטוח אפשר לראות את המקומות שפורצים את גבול הבנאליה. אלה יהיו בדרך כלל חיבורים צבעוניים או צורניים מפתיעים שמתרחקים מכל מה ששבלוני. צריך פשוט לפקוח את העיניים ולהסתכל יותר".

קומבינציות הדפסים במהדורה מוגבלת של המותג 1of 135 | צילום: עידו לביא
קומבינציות הדפסים במהדורה מוגבלת של המותג 1of 135 | צילום: עידו לביא

עשו זאת בעצמכם, או כמעט

עכשיו, כשברור שדפוס והדפסות קלים כל כך ליישום ופותחים כר רחב של אפשרויות להפיכת הבית לטריטוריה ייחודית, זה הזמן לקחת את העניינים לידיים עם קצת עזרה מקצועית. באתר society6.com אפשר למצוא כריות נוי, טפטים, מצעים, שעוני קיר, שטיחים וספלים וכולם עם הדפסות מדליקות של אמנים שונים, לפי בחירתכם. המחירים לא הכי נמוכים והמידות באינצ'ים, אבל ההדפסים מקוריים ומגניבים.

הדפסים מקוריים של אמנים ב- society6.com | צילום באדיבות Sibling&co
הדפסים מקוריים של אמנים ב- society6.com | צילום באדיבות Sibling&co

צילמתם משהו בסמארטפון ואתם רוצים את התמונה על הקיר? שלחו לאתר sqr.co.il, שבו ידפיסו אותה על נייר איכותי ואם תרצו גם ימסגרו. האתר משתף פעולה עם צלמים ועם מאיירים אורחים. מומלץ להציץ בלשונית הרלוונטית. מחיר הדפסה: 6־80 שקלים, תלוי בגודל.

מהסמארטפון אל הקיר. sqr.co.il | צילום: אלון לופט
מהסמארטפון אל הקיר. sqr.co.il | צילום: אלון לופט

בבעלי מלאכה (www.hamelaha.co.il), סטודיו לדפוס משי וטכניקות דפוס ידניות ומרכז תרבות, אמנות ועיצוב, אפשר ללמוד הדפסה בשיטות שונות – דפוס רשת ודפוס משי, הדפסת טקסטיל ודפוס בלט. סדנת הדפסה על חולצות (שני מפגשים) תסדר לכם את הארון לקיץ, והמחלקה להפקות דפוס משי עומדת לשירותכם כדי להדפיס על כל חומר בצורה מקצועית.

הדפסה בשיטות שונות ולמטרות שונות. בעלי מלאכה | צילום: הגר ציגלר
הדפסה בשיטות שונות ולמטרות שונות. בעלי מלאכה | צילום: הגר ציגלר