כחומר ביד היוצר

אריחי נייר ממוחזר המיוצרים בתבניות בשיטות ייצור מסורתיות- ידניות. עיצוב: Dear Human | צילום: יח"צ
אריחי נייר ממוחזר המיוצרים בתבניות בשיטות ייצור מסורתיות- ידניות. עיצוב: Dear Human | צילום: יח"צ

הטרנד האחרון בעולם העיצוב הוא לקחת חומרים לא קונבנציונליים ולהפוך אותם למוצרים מוכרים. הצצה ליוצרים שמעצבים לכם את החשיבה מחדש

88 שיתופים | 132 צפיות

תערוכת העיצוב האחרונה במילאנו הייתה כתמיד מרהיבה, מעניינת ומחוללת שינויים בראשו ובנפשו של כל אדם העוסק בעיצוב וביצירה. אחת המגמות הבולטות שנראו בה, היא שימוש בטכניקות ייצור מסורתיות שלא פעם נתמכות ומשולבות בפיתוחים טכנולוגים חדשים המסוגלים למתוח את גבולות החומר ולהשפיע על חוויות הצרכן. בשנים האחרונות התחזק הצורך ליצור בחומרים טבעיים ובסיסיים, כאלה שניתן להרגיש אותם ולגעת בהם. הסיבות אשר הובילו את עולם העיצוב למגמה הזאת טמונות בצרכים אנושיים חדשים, כמו הצורך לשמור על כדור הארץ ועל המחצבים הטבעיים הקיימים בו או הצורך לחזק את החוויה הרגשית שלנו בעידן שבו הרעב לגירויים היומיומיים אינו יודע שובע.

אחד האזורים במילאנו שבו ניתן היה לחוות ולראות את פועלם של מעצבים צעירים אשר מיישמים הלכה למעשה פיתוחי חומרים חדשים, ומהם אובייקטים מרתקים, הוא אזור למברטה, המאופיין בחללי תצוגה שיתופיים למעצבים צעירים מרחבי העולם.

רהיטים מלוחות קשיחים העשויים ניירות עיתונים ישנים שחיתוכם יוצר טקסטורה המדמה עץ. שיתוף פעולה בין המעצבת ההולנדית Mieke Meijer לסטודיו VIJ15 | צילום: יח"צ
רהיטים מלוחות קשיחים העשויים ניירות עיתונים ישנים שחיתוכם יוצר טקסטורה המדמה עץ. שיתוף פעולה בין המעצבת ההולנדית Mieke Meijer לסטודיו VIJ15 | צילום: יח"צ

כלי פורצלן עם טקסטורה של סריגי טקסטיל. עיצוב: Kentaro Kudo | צילום: Experimental Creations Home Decor
כלי פורצלן עם טקסטורה של סריגי טקסטיל. עיצוב: Kentaro Kudo | צילום: Experimental Creations Home Decor

עץ מנייר

סטודיו MIEKE MEIJER של מעצבת מוצר צעירה מהולנד הציג לוחות קשיחים העשויים ניירות עיתון ישנים המודבקים ומאוחדים בעזרת דבקים ידידותיים לסביבה. כאשר חותכים את לוח הנייר החדש שנוצר מתקבלת טקסטורה המדמה סיבי עץ. אופן החיתוך, אורכי או רוחבי, מייצר אינספור מרקמים וגוונים. מלוחות נייר אלה ניתן לייצר פריטי ריהוט ואובייקטים שימושיים שונים. המוטו שהוביל את המעצבת בפיתוח החומר החדש היה לקרוא תגר על הרעיון המסורתי בתעשיית העץ והנייר. לא עוד מעץ נייצר נייר אלא מנייר נייצר עץ, או ליתר דיוק, נדמה עץ. את עיצובי הרהיטים והאביזרים היא יישמה בשיתוף פעולה עם סטודיו הולנדי לעיצוב בשם VIJ5 .

מכת פטיש

שיטת ייצור מרתקת בחמר שייכת לסטודיו ההולנדי FLORIS WUBBEN . הסטודיו מגדיר את עצמו כחוד החנית של מוצרים פונקציונליים המפוסלים בשילוב מיכוןLOW-TECH שפיתחו מעצבי הסטודיו. הטבע מוגדר כאלמנט מרכזי החוזר בכל עבודותיהם. גושי חמר גדולים וכבדים נכנסים לתוך מכונה המשולבת בפטיש גדול. כל מכת פטיש מייצרת את הצורה הלא נשלטת בגוש החמר, בליווי התערבות מבוקרת של המעצבים בתהליך הייצור. גושי החמר נכנסים גם למכונות נוספות שפיתח הסטודיו, הכוללת תבנית המעצבת את האובייקט בצורות שונות. התוצאה מרהיבה ואותנטית, על אחת כמה וכמה כאשר היא מוצגת מול עיניהם של מבקרי התערוכה.

צמיד עץ: ציפוי פורניר בקיפולי אוריגמי. עיצוב: אילן גריבי | צילום: יח"צ
צמיד עץ: ציפוי פורניר בקיפולי אוריגמי. עיצוב: אילן גריבי | צילום: יח"צ

כלים בהדפסת תלת ממד עם ציפוי גומי המתבסס על שיטת עבודה יפנית-מסורתית. עיצוב: Jun Murakoshi | צילום: Experimental Creations Home Decor
כלים בהדפסת תלת ממד עם ציפוי גומי המתבסס על שיטת עבודה יפנית-מסורתית. עיצוב: Jun Murakoshi | צילום: Experimental Creations Home Decor

אוריגמי מודרני

אחת הדוגמאות המעניינות המשלבות טכניקות ייצור מסורתיות עם טכנולוגיות עכשוויות הן עבודותיו של האומן והיוצר הישראלי אילן גריבי, שהחל את דרכו בקיפולי נייר בגיל 12. לפני כחמש שנים החל גריבי לייצר דגמים ומוצרים המבוססים על נייר. גריבי הבין שהנייר הדו ממדי, שהופך לתלת ממדי בעזרת שיטות הקיפול השונות, מייצר מחסום המגביל את אפשרויות הפיתוח של המוצר המוגמר. מחקרו בעולם הטכנולוגיה והחומרים הוביל אותו לשימוש בחומרים נוספים כמו מתכות מסוגים שונים, חמר, עץ, בדים ועוד. חלק גדול מעבודותיו מבוסס על חומרים מתכתיים. בשלב הראשון הוא מייצר קובץ המשורטט בתוכנה ממוחשבת. את יריעות החומר הנבחר מקפל גריבי בידיו בשיטות אוריגמי שונות ומפסל את האובייקט המוגמר. גלרייתTalents הישראלית, בניהולו של אדריכל גל גאון, הציגה את עבודותיו של אילן גריבי בתערוכות העיצוב במילאנו בשנים האחרונות, והשנה הן הוצגו בגאווה לצד עבודות האחים קמפנה בגלריית רהיטים עכשווית במילאנו.

פסולת עשירה

האחים קמפנה כבר לפני 20 שנה החלו הברזילאים להוביל פיתוחי מוצרים חדשניים בהשראת תרבות הרחוב הברזילאית. הם הצליחו להציג לעולם העיצוב גישה הקוראת תגר על התרבות האירופית הקולוניאליסטית, גישה המתרגמת פסולת רחוב למוצרים חדשניים ומייצרת עבודה לאוכלוסיות חלשות במדינות מתפתחות. באופן פרדוקסלי, פסולת זאת מייצרת להם ולחברות שאותן הם מייצגים מיליונים בבנק. עיצוב וייצור המוצרים שלהם נשען על טכניקות ייצור מסורתיות בברזיל ובמדינות נוספות ברחבי העולם. חלק גדול מהעיצובים שלהם מיוצר עבור חברתEDRA , המגדירה אותם כמעצבי הבית המובילים שלה. סדרת רהיטים חדשה בשם Boca, המוצגת בימים אלה בגלריית פרידמן בנדה בניו יורק, מציגה פריטי עיצוב המיושמים עם חתיכות מעובדות של עורות פרה ודגי מים מתוקים הגדלים בברזיל, ומרופדים ותפורים בתפירה גסה בשיטת תפירת הטלאים הידועה. אלה פריטים המציגים תפיסת עולם חדשה בעיצוב המיישמת פיתוחי חומר ויישומים בשיטות ייצור מסורתיות, לכדי אובייקטים שונים, מעניינים וייחודיים באופן יוצא דופן.

אובייקט מגוש חמר המפוסל במכות פטיש במכונות Low-Tech עיצוב: Floris Wubben | צילום: יח"צ
אובייקט מגוש חמר המפוסל במכות פטיש במכונות Low-Tech עיצוב: Floris Wubben | צילום: יח"צ

 

אובייקט מגוש חמר המפוסל במכות פטיש במכונות Low-Tech עיצוב: Floris Wubben | צילום: יח"צ
אובייקט מגוש חמר המפוסל במכות פטיש במכונות Low-Tech עיצוב: Floris Wubben | צילום: יח"צ

Jun Murakoshi המעצב היפני הצעיר הציג הדפסת תלת ממד של מכלים בשיטה המדמה ייצור מסורתי מחמר באובניים. הדפסות תלת ממד מתבצעות בדרך כלל בשכבות אופקיות. המעצב פיתח אפשרויות הדפסת תלת ממד בזוויות שונות, ואת שיטת הציפוי היפנית “yuyaku”, שהיא למעשה ציפוי בגלזורה, הסב לציפוי בחומר חדש – גומי. באופן זה המכלים עמידים במים והגומי הנוזל מייצר צבעוניות וטקסטורה משתנה ולא נשלטת.

Kentaro Kudo מעצב הפנים והחלל היפני יצר מכלי פורצלן עם גימורי טקסטורה המדמה סריגי טקסטיל. הוא השתמש בשיטה יפנית מסורתית ששימשה לייצור בובות פורצלן באזור Seto לפני יותר מ־100 שנים. שיטת ההשריה של בובות הסטו ייחודית ומאפשרת למשתמשים לפסל דפוס של פריטים בלי להשתמש בתבנית. תהליך העבודה משלב ייצור המוני בעבודת יד המשאירה חותם ייחודי לכל עבודה. מטרת הפרויקט הייתה שינוי משמעותם של אובייקטים קיימים על ידי הוספת אלמנט חדש.

לסיכום אפשר לומר שתערוכת העיצוב במילאנו היא חוויה שמפעילה את כל החושים. יכולות המעצבים לייצר חוויות מרגשות המטביעות את חותמן באו לידי ביטוי בחומר, בטקסטורה, באובייקט ובחלל המעוצבים.

Boca Shelf: יריעות עור פרה תפורות בשיטת טלאים מסורתית ועוטפת שלד אלומיניום ופיברגלאס. עיצוב: האחים קמפאנה | צילום: גלריית פרידמן בנדה ניו יורק
Boca Shelf: יריעות עור פרה תפורות בשיטת טלאים מסורתית ועוטפת שלד אלומיניום ופיברגלאס. עיצוב: האחים קמפאנה | צילום: גלריית פרידמן בנדה ניו יורק

אריחי נייר ממוחזר המיוצרים בתבניות בשיטות ייצור מסורתיות- ידניות. עיצוב: Dear Human | צילום: יח"צ
אריחי נייר ממוחזר המיוצרים בתבניות בשיטות ייצור מסורתיות- ידניות. עיצוב: Dear Human | צילום: יח"צ

יישומים חדשים בעיצוב פנים

מטרתה של החברה האיטלקית הוותיקה Bisazza, המייצרת פסיפס זכוכית, לחדש ולרגש בקולקציות מגוונות המעוצבות על ידי מיטב המעצבים המובילים בעולם – פאולה נבונה, ג'יימי חיון, פטרישיה אורקיולה, סטודיו ננדו ועוד. כל מעצב מטביע את חותמו האישי והתוצרים מגוונים ומרהיבים. בסלונה דל מובילה הציגה החברה קו חדש של אריחי בטון אשר קיבלו ביטוי גרפי ממעצבים מובילים שונים.

bisazza.com

הסטודיו הגרמני לעיצוב Dear Human פיתח חיפויי קיר משאריות נייר ממוחזר הנאספות, נכתשות, מעורבבות עם דבקים ומונחות בסופו של התהליך בתבניות. האריחים המתקבלים חזקים כמו אריחי השעם המוכרים ואפשר לצבוע אותם, להדפיס עליהם וליצור אינספור דוגמאות המיועדות לחיפויי קירות פנימיים.

dearhuman.ca