שכרון חושים

מותגים ומעצבי על מפתחים קולקציות מרהיבות של אלמנטים מפיצי ריח, חללים מסחריים רושמים פטנטים על ריחות ייחודיים המזוהים עם המותג, ובמגזר הפרטי רוקחים ריחות המשלימים את האווירה בבית ומוסיפים לו ניחוח ייחודי

88 שיתופים | 132 צפיות

בין כל המציגים והאטרקציות שהתחרו על תשומת הלב בארוע סלון העיצוב במילאנו האחרון, בלט מתחם אחד שטיפל בתחום שהקשר בינו לבין עיצוב הולך ומתחזק – הריח. הגן הבוטני בררה (Orto Botanico di Brera) השייך לאוניברסיטת מילאנו, הפך למשך שבוע לגן הקסום ((Garden of Wonders, והציג את עולם הריח דרך משקפיהם של בכירי המעצבים בעולם.

האחים קמפנה מברזיל שאבו השראה ממערה במדינת באהיה ותרגמו אותה למיצב דמוי מערה – הפרשנות שלהם לניחוח שנבחר. Front וסטודיו Diamore בחרו לתרגם ריחות בעזרת חוש הראייה והשמיעה – בתאורה וברחש של מפלי מים. המקום שהגן הקסום תפס בתודעת המבקרים והבאזז שנלווה לו מיצבו את הריח כאלמנט עיצובי שיש להתחשב בו.

הפרשנות של האחים קמפנה לבקבוק הבושם, הוצגה בשבוע העיצוב במילאנו
הפרשנות של האחים קמפנה לבקבוק הבושם, הוצגה בשבוע העיצוב במילאנו

ריח שמספר סיפור

"ריח משפיע עלינו באופן שאנחנו לא תמיד מסוגלים להבין. הוא מעורר זיכרונות של אנשים וסיטואציות – טובות ורעות. ריח מקיף אותנו, מניע אותנו לפעולה ולוקח אותנו למקום אחר", אומר הפרפיומר (רוקח בשמים) ארז רוזן־ז'ילינסקי מ־Zilniski&Rozen רוקחות בשמים. רוזן עוסק בתחום 15 שנים ורוקח בשמים בהתאמה אישית לגוף ולחללים פרטיים ומסחריים. כדי להסביר את הקשר בין חלל ובישום הוא מספר על ריח ממותג שפיתח למלון נורמן בתל אביב – נוסחה סודית שתורגמה למהדורת ספא הכוללת בושם אווירה, נרות ודיפיוזר.

"בטרנד בישום החללים לוקחים חלל ומלבישים אותו בריח שישלים את הקונספט והעיצוב. כשהשיפוצים בנורמן החלו ביקשו ממני לייצר ריח שיתאים לסיפור של המלון. ביקרתי בו כמה פעמים והוא הצטייר בעיניי כמלון בוטיק יחודי ואמנותי. הצעתי כמה ריחות לדוגמה עד שהגענו לריח המתאים, בושם רענן עם תווי תפוז שמתכתבים עם תל אביב ועם האווירה הבוטיקית". רוזן־ז'ילינסקי מתייחס לריח כאלמנט התומך בחלל ומספר את סיפורו. במלאכת ההרכבה הוא התייחס לפירמידת הריחות המסורתית המשמשת ליצירת בשמים, ושיבץ בתווים העליונים, האמצעיים והתחתונים נרולי איטלקי, רוזמרין, לימון, ברגמוט, יסמין, ורד בולגרי, אמבר ועוד.

אדריכל פרוצ'ו לביאני עיצב לקרטל קולקצייה צבעונית של אביזרי בישום הנשענים על שמונה ריחות וארבעה סוגי דיפיוזרים המופעלים באמצעות קפסולות
אדריכל פרוצ'ו לביאני עיצב לקרטל קולקצייה צבעונית של אביזרי בישום הנשענים על שמונה ריחות וארבעה סוגי דיפיוזרים המופעלים באמצעות קפסולות
מלון נורמן בתל אביב | צילום: סיון אסקיו
מלון נורמן בתל אביב | צילום: סיון אסקיו

נורמן הוא רק אחד מתוך שורת מלונות בעלי ריח ממותג. בחללים הציבוריים ובחדרי מלון וולדורף אסטוריה בירושלים יש דיפיוזרים המפיצים ריח שפותח במיוחד. המעוניינים לקחת קצת מהחופשה הביתה יכולים לרכוש אותם. בכניסה למלונות רשת פתאל האף מזהה תמיד את אותו ריח מוכר. הטרנד אומץ בחום על ידי רשתות מסחריות שמשתמשות בריח כדי לעודד קנייה, אך לפעמים לוקחות את הבישום קצת רחוק מדי. "יש בארץ מודעות לבישום חללים אבל מגזימים בזה. ריח אמור לקרב, וכשהוא מגיע בעוצמה גבוהה מדי הוא מרחיק. יש חנויות בקניונים שיוצא מהן ריח חזק כל כך שלא מתחשק להיכנס אליהן".

קולקציית Scent של מעצב העל טום דיקסון, נשענת על ארבעת היסודות
קולקציית Scent של מעצב העל טום דיקסון, נשענת על ארבעת היסודות

 

בין העיצובים של טום דיקסון, מפיץ ריח בעל מוט פחם שמחליף את המקלות הסטנדרטיים
בין העיצובים של טום דיקסון, מפיץ ריח בעל מוט פחם שמחליף את המקלות הסטנדרטיים

גם כמות וגם איכות

שורשי הבישום נעוצים הרחק במצרים העתיקה. בסוף המאה ה־19, בעקבות פיתוח תרכובות סינתטיות, נכנס תחום הבישום לתאוצה, אך כל הגורמים ששוחחנו עמם אמרו שכיום מוצרים איכותיים מזוהים דווקא עם חומרי גלם טבעיים. "מה שחשוב במוצר הוא איכות התמצית והריכוז שלה", אומר סטפאן בלג'מן, מנהל מותג ל'אוקסיטן ואסטבן, יצרנית מוצרי בישום חללים מפריז עם ותק של יותר מ־20 שנה. "בנר רגיל יש 0.5־1.5 אחוז תמצית ובנרות טובים 2.5 אחוז. בנרות של אסטבן יש 8־13 אחוז תמצית, מה שאומר שאפשר להריח אותם גם בלי להדליק אותם. אנחנו מנסים להשתמש בחומרים כמה שיותר טבעיים, ללא עופרת וחומרים כימיים".

1. בקולקציית "סוד הגן הנעלם" של פורנסטי, מפיצי הריח עשויים קרמיקה מעוטרת במוטיבים אמנותיים המלווים את המותג משנות ה-50 בפרשנות מודרנית
1. בקולקציית "סוד הגן הנעלם" של פורנסטי, מפיצי הריח עשויים קרמיקה מעוטרת במוטיבים אמנותיים המלווים את המותג משנות ה-50 בפרשנות מודרנית

במוצרי הריח נכללו בעבר בעיקר נרות ודיפיוזרים, ובהתאם לסוגי החללים, החומרים וטווחי הבישום הרצויים, התפתחו מוצרים נוספים. בקטלוג של אסטבן אפשר למצוא חמישה דיפיוזרים חשמליים – דיפיוזר מעוצב, דיפיוזר בעל תאורה מתחלפת ודיפיוזר קרמיקה שבמרכזו פתיל להפצת הריח; תרסיסים; אבני קרמיקה מעוצבות להנחה בצלחת או לתלייה ואבקה לשואב אבק. "פעם הבית היה פחות חשוב כי החיים התנהלו בעיקר בחוץ", מסביר בלג'מן את השפע. "במשך הזמן אנשים התחילו לשים לב לבית. בישום הוא אבולוציה". יפעת פסטרנק, סמנכ"ל שיווק של SABON, מחזקת את הדברים ומספרת שליין הבישום לבית של הרשת התחיל בנרות והתפתח לתרסיסים לבישום החלל, גבסים ריחניים, עצי ריח לרכב ומבשמי טקסטיל. "עם התפתחות תחום הספא התפתח גם הרצון להעתיק את החוויה של הספא לבית. כשנכנסים לספא הריח נמצא בכל מקום, אפילו בסדינים. ככה נוצרת אווירה. אנחנו רוצים שהריח האהוב יהיה בחלל החדר וגם בטקסטיל".

מפיצי ריח של המותג Sabon. צילום: דן לב
מפיצי ריח של המותג Sabon. צילום: דן לב

ריחות טובים באריזות יפות

נחזור למילאנו. סלון העיצוב נתן לריח את האישור הרשמי והסופי להיותו אלמנט עיצובי, ובתי העיצוב הגדולים יישרו קו. המעצב הבריטי טום דיקסון הציג את Scent, ארבעה ריחות שמייצגים את ארבעת היסודות. "ניסינו לפצח את המסתורין האופף את חוש הריח, שהוא החוש הכי פחות מובן. שאבנו השראה ממסעותיהם של אלכימאי ימי הביניים ופילוסופים אסייתיים, שניסו לצמצם הכל לארבעה יסודות. הגישה המינימליסטית שלנו הובילה ליצירת ארבעה ריחות פשוטים שמשקפים אדמה, אוויר, מים ואש". חוברת המידע מתארת את ניחוח המים כתרכובת קרירה ומעודנת של מלון ואמבר מושק שמזכירה ריח ים, ואת ריח האדמה, המבוסס על מנטה וארז, כניחוח המזכיר טחב טרי. בית העיצוב  Kartellהציג קולקציית בישום חללים ראשונה המורכבת משמונה ריחות וארבעה סוגי דיפיוזרים המופעלים באמצעות קפסולות. " Kartell fragrancesמשקף את עיסוק הליבה של החברה בעיצוב כביטוי אסתטי לקשר שבין צורה ופונקציונליות. המוצרים מיועדים לשקף רגיעה ונעימות בחללים ולהגביר את ה־well being המנטלי". משימת החיבור בין מצבי רוח, כפי שהם משתקפים בריחות, לעיצוב, הוטלה על האדריכל פרוצ'ו לביאני (Ferruccio Laviani), שנעזר ב"אפים" (אנשי מקצוע בתחום הבישום נקראים nose) של יצרניות בשמים בין לאומיות.

נר ומפיץ ריח של המותג אסטבן
נר ומפיץ ריח של המותג אסטבן

כבודו של הריח במקומו מונח, אך במכירות לאריזה תפקיד לא פחות חשוב. ב־Kartell בחרו להדגיש את החדשנות הטכנולוגית של המותג באריזות מעוצבות ובכלים מרהיבים מפלסטיק – תחום ההתמחות של החברה. הדיפיוזרים של טום דיקסון עשויים זכוכית צבועה המנופחת בעבודת יד, ואת המקלות הפשוטים מחליף מוט פחם שנכרה בבריטניה. בקולקציית נרות Eclectic של אותו מעצב נוצר חיבור ישיר בין ריח והאסוציאציה שהוא משדר לכלי הקיבול. נר Royalty בניחוח "זיכרון של תה של מנחה בקנקן ארל גריי ונסיעה הביתה במכונית בנטלי", מגיע בכוס ניקל נוצצת. נר שנושא את השם לונדון וניחוחותיו מתכתבים עם בנייני הלבנים האדומות בעיר ארוז בכלי נחושת מלוטש. בקולקציית "סוד הגן הנעלם של פורנסטי" (Giardino Segreto Di Fornasetti) המיוצג בארץ על ידי רנבי, המוצרים ארוזים בכלי קרמיקה המעוטרים בינשופים ובעלים – מוטיבים אמנותיים המלווים את המותג משנות ה־50 בפרשנות מודרנית.

בחירה בין אפשרויות

אחרי שסקרנו את הטרנד ואת החיבור לעיצוב נשאלת השאלה המתבקשת: איך בוחרים את הניחוח הנכון? "ריח דורש מחשבה. כמו שחולצה לא צריכה להיות רק יפה, אלא גם לשבת עלינו טוב, כשבוחרים בישום לבית לא מספיק להחליט אם הוא נעים. צריך לחשוב אם הוא הריח שהיינו רוצים בסלון", אומר רוזן־ז'ילינסקי. "לחלל בעיצוב בהיר וקליל לא יתאים ריח כבד ועמוק. זה סותר. אם אנחנו אוהבים פרחים, שמים במרפסת אדניות גרניום וקנינו ספה פרחונית נבחר בריח שיתמוך במראה".

פסטרנק מוסיפה שבישום הוא עניין של גיאוגרפיה: "בארץ מעדיפים ניחוחות דומיננטיים כמו פצ'ולי־לבנדר־וניל, אחד הנמכרים ברשת, לעומת מדינות מזרח אסיה שבהן מעדיפים ריחות ורדים, ואירופה, שבה מעדיפים יסמין". יש הממליצים להתאים את בישום הבית לעונת השנה ואחרים מעודדים להיצמד לניחוח על תקן חתימה אישית. על מחיר – עוד מרכיב חשוב – לא נכביר מילים, ורק נספר שהטווח מתחיל ב־15 שקלים לדיפיוזר שנמכר במרכול ומגיע עד מאות שקלים למוצרי מעצבים. אנשי המקצוע ממליצים להימנע ממוצרי מדף, לחפש מוצר איכותי שאין לכולם ובעיקר להיות מקוריים, בדיוק כמו בכל תחום אחר בעיצוב.

zalniski&rozen
zalniski&rozen

עשו זאת בעצמכם

סדנת יצירת ריח לבית

אם המחשבה על בושם ייחודי לבית עושה לכם את זה, ב־Zilniski&Rozen ביפו ירכיבו לכם ניחוח שאין לאף אחד. רוזן־ז'ילינסקי ינסה להבין אילו ריחות אתם מעדיפים, איך הבית שלכם נראה ומה הוא משדר (לכן עדיף להביא תמונות לפגישה איתו). הפגישה מתחילה בהרחה עיוורת של חומרי גלם מרוכזים כמו אשכוליות, לימון, לבנדר ויסמין ונמשכת במיפוי הראשוני על פי העדפת האף. משם ממשיכים לשאלון העדפות אישיות וריחות מאפיינים וניגשים להרכבת הבושם על פי פירמידת תווי הריחות המסורתית: תווים עליונים, אמצעיים ותחתונים. התווים העליונים בדרך כלל חמוצים, האמצעיים פירותיים ופרחוניים, והתחתונים מתוקים (פצ'ולי, וניל). הבושם נבנה על פי חוש הריח המזהה תחילה את התווים העליונים אחר כך את האמצעיים ולבסוף את התחתונים. התהליך מושלם לאחר ערבוב וחימום החומרים, הוספת אלכוהול ויציקה לבקבוק לא ממותג שעליו מדבקה ריקה, לבחירת שם הניחוח החדש. את הבושם הפרטי אין צורך להביא. "כשחוזרים הביתה מהעבודה מחליפים לבגד נוח. גם הריח עוזר לנו לעשות את המעבר בין חוץ לפנים ולכן אני לא ממליץ להתאים את ניחוח החלל לבושם האישי". הפגישה נמשכת 30־60 דקות ובסופה מקבלים בקבוק בושם בכמות 50 מ"ל. הנוסחה שמורה בכספת, כלומר במחשב החנות, לשחזור מדויק בפעמים הבאות.

המחיר: 290 שקלים פרטים נוספים באתר