העבודה היא חייו

שולחנות עבודה דגם Berta
שולחנות עבודה דגם Berta

המעצב יובל טל מתמחה בעיצוב ובייצור רהיטים לסביבת העבודה בדגש על חדשנות ומחיר נגיש. לאחרונה הקים עם שותפתו את החנות האינטרנטית Rack & Tack

88 שיתופים | 132 צפיות

תעודת זהות

שם יובל טל

מגורים תל אביב

לימודים עיצוב תעשייתי, בצלאל

עיסוק מעצב תעשייתי

אתר yuvaltal.com

המעצב יובל טל
המעצב יובל טל

"תחום העיצוב בעולם הריהוט המשרדי עובר שינויים בשנים האחרונות, אבל בבסיס שלו הוא שמרני מאוד. החלל יכול להיות מרשים ומעוצב, אבל יחידת הבסיס של העובד עדיין מעוצבת בשמרנות. במסגרת השינוי מחלחלת ההבנה שאנשים מבלים במשרד שעות רבות ושהוא לא חייב להיות כל כך משעמם", אומר יובל טל, מעצב תעשייתי המתמחה בעיצוב סביבת עבודה. לדבריו, התופעה, שהחלה בחברות גדולות כמו גוגל, הולכת ומתפשטת והגיעה גם לארץ. תובנה זו התחברה אצלו עם רצון להתמקצע והובילה אותו להקים יחד עם בת זוגו ושותפתו מיה טל את Rack & Tack, חנות און ליין המתמחה בעיצוב ובייצור ריהוט ואביזרים לסביבת עבודה בדגש על חדשנות ומחיר נגיש. "אנחנו עובדים עם אדריכלים גדולים וקטנים וגם עם אנשים פרטיים שיש להם חזון או פנטזיה לגבי המשרד שלהם, אבל עיצוב סביבת עבודה בולט בעיקר בחברות היי טק. הן מגלות רמת הזדהות ורמת הבנה גבוהות עם העובד ושואפות למצב שבו שום דבר פיזי לא יפריע לפרודוקטיביות שלו". קוביות עץ ופח מנוקב שעיצב נבחרו לחלק את החלל במשרדי השלוחה התל אביבית של Fiverr, חברה גלובלית גדולה המפעילה אתר שהוא זירת מסחר לנותני שירותים. "הם חיפשו משהו שונה, עיצוב שהעובדים יוכלו להרגיש איתו נוח גם בנעלי בית. נוסף על כך הם רצו ליצור חלל מודולרי, כי עבודה בצוותים משתנים דורשת גמישות גם בגזרת החללים ומקומות הישיבה". טל ייצר יחידות בשני גדלים בסיסיים – 40X40 ס"מ ו־80X40 ס"מ – שמהוות מערכת חציצה ואחסון מודולרית. "הצבנו את הקוביות, וביום הראשון לפתיחת המשרד מצאנו את העובדים מזיזים אותן כך שיתאימו לצורכיהם. עד כמה שהמערכת הזאת פשוטה, בעולם הזה היא עשתה משהו מעניין והיא מוצגת כפתרון שיכול לשבור את הקיוביקל האמריקאי המסורתי, שקורה כאן אבל בצורה אחרת".

רהיטים לסביבת העבודה
רהיטים לסביבת העבודה
Timetogo – שעון מגנט בצורת בית
Timetogo – שעון מגנט בצורת בית

משחק ילדים

טל עוסק בעיצוב כמקצוע מאז שסיים את לימודיו בבצלאל בשנת 2001, אך נמשך לתחום עוד קודם לכן. "רק כשהבנתי שיש מקצוע כזה התברר לי שזה משהו שבעצם עשיתי כל הזמן. עיצוב תעשייתי הוא עיסוק בעשייה, וכבר בילדות אהבתי לקחת חפץ, ללמוד אותו ולעשות ממנו משהו אחר. יש בעיצוב משהו שדומה למשחק ילדים. אמנם במהלך השנים מתמקצעים וזה הופך למשהו סדור ומקצועי, אבל יש בעיצוב משהו ילדותי שנובע מרצון לשבור מוסכמות, להבין למה דברים נעשים בצורה מסוימת ולעשות אותם קצת אחרת. אנשים לוקחים כמובן מאליו את העובדה שאובייקט מתנהג בצורה מסוימת, אבל מעצב תעשייתי שואל שאלות". לאחר סיום הלימודים הוא השתתף בתחרויות בארצות הברית, באיטליה, בגרמניה, בפראג ובארגנטינה, וכשחזר מאחת מהן קיבל הצעה להצטרף למשרד העיצוב "נקודה DM". "זה משרד גדול, הכי הארדקור שאפשר, שמתכנן מוצרים לחברות כמו אלביט, תמי 4 וכתר. הייתי שם קצת יותר משנה ולמדתי המון, אבל הרגשתי שהדגש הוא על תכנון והנדסה של המוצרים ופחות על עיצוב. זה תהליך שהמון מעצבים עוברים. חלק אוהבים את הפוזיציה של מעצב־מהנדס וחלק רוצים לחזור לעסוק בעיצוב עצמו".

שולחנות ממוטות עץ מסדרת Chopped
שולחנות ממוטות עץ מסדרת Chopped

בשלב זה החליט לצאת לדרך עצמאית ועסק במתן שירותי עיצוב בתחומים שונים, מתערוכות לילדים ומוצרים רפואיים ועד שילוט. התמחות בעיצוב סביבת עבודה היא מהלך של השנים האחרונות שנבע מהתמקדות. "הפכתי ממעצב שנותן שירותים לחברה שנותנת פתרונות מלאים מבחינת מוצרים". השראה הוא שואב מפינטרסט ("אני גולש באתר כל הזמן") ומהעולם שסביבו, מאופנה ואוכל ועד ארכיטקטורה. "הרעיונות מגיעים כמעט מכל דבר, פחות מעיצוב עצמו. ציטוט מעיצוב הוא סוג של העתקה אבל אמנות היא מקור השראה בריא וטוב. יש לי גם הרבה רעיונות מקלחת, והבעיה איתם שצריך לעצור את השטף ולסנן". סדרת Chopped, שולחנות קפה ממוטות מחוברים, היא תוצאה של ביקור שטל ערך אצל ספק עצים. "הוא מקבל בולי עץ גדולים ויש לו מכונה שהופכת אותם למוטות עגולים. המראה שלהם במפעל קשורים בחבילות אחד ליד השני נתן את ההשראה לפריט". חלקו העליון של השולחן נוצר בהשראת בדיקת עיוורון צבעים, מצב שמוכר לו באופן אישי.

שידות דגם Cubby
שידות דגם Cubby
יחידת מנורת קריאה ומגירה מסדרת + Lamp
יחידת מנורת קריאה ומגירה מסדרת + Lamp

עם הפנים קדימה

בשנה האחרונה טל ובת זוגו עסוקים בעיקר בבניית המותג Rack & Tack, הוא כמעצב והיא כאשת שיווק. "אני היא גם הביקורת ואין לי בעיה להגיב לפי טעמי האישי", היא אומרת בחיוך. רשימת המוצרים כוללת שולחנות עבודה, מדפים ושידות, אך גם "אקססוריז" כמו שעון קיר ולוחות קיר. "הלוחות מאפשרים נעיצה ומחיקה. הם משרתים את כל העולמות ויפים גם כשהם ריקים. בשעון יש אלמנט הומוריסטי עם מגנט בצורת בית שאפשר למקם בשעה שרוצים ללכת הביתה, כמו לוח ייאוש". בריהוט שטל מעצב יש אסתטיקה ופונקציונליות שמתחברת לחשיבה על הפרטים הקטנים, למשל מיקום מגירה בגב שולחן לאיסוף כבלים. הפרויקט הנוכחי שהוא מפתח נקרא Woody, סדרת ריהוט משרדי בעיצוב שמרני יותר ופתוח פחות, שגם היא מתכתבת עם שנות ה־50 וה־60.

המותג של בני הזוג טל פונה לשוק המקומי אך הכיוון הוא בהחלט חו"ל. "אנחנו פועלים 90 אחוז בארץ אבל יש פניות מחו"ל. הן עדיין לא מתורגמות למסות של עבודה אבל זאת השאיפה. אנחנו רוצים לענות על צרכים של כל הטווח, מעסק קטן בבית ועד משרדים גדולים, ולהמשיך לעבוד עם חומרי גלם באיכות גבוהה. המטרה היא להקפיד על איכות ולא לנסות להיות כל הזמן הכי זולים כי המקום הזה ממילא כבר תפוס על ידי יבואנים שמייבאים מהמזרח".

Border Line
Border Line

קצרים

מוטו זיקוק ופשטות. כשמעמיסים על מוצר פריטים צורניים הוא מאבד מהזיכוך שלו.

המוצר הראשון שלי יחידת מנורת קריאה ומגירה מסדרת Lamp+, מהראשונים שייצרתי בייצור עצמאי. יש בו פשטות צורנית והסתכלות על סיטואציה – תמיד יש ליד המיטה מנורה על רהיט, אז למה שלא נאחד אותם?

מעצב מוערך יעל מר ושי אלקלעי מסטודיו Raw Edges, מעצבים ישראלים בוגרי בצלאל שעובדים עם חברות מהשורה הראשונה ומציגים שפה עיצובית מוקפדת ורעננה.

עוד עשר שנים להמשיך ולפתח את Rack & Tack, לעבוד עם מעצבים ויוצרים מתחומים שונים ולגור בבית קטן על גבעה עם סדנה צמודה שבה אוכל להמשיך ליצור.

טיפ למעצב מתחיל להתמקד כמה שיותר מהר במה שרוצים לעשות. לא לחכות להזדמנויות אלא ליזום ולפעול כעצמאי במלוא מובן המילה.

איפה אפשר להשיג את המוצרים בחנות האינטרנטית he.rackandtack.com