הקולות של פיראוס

דומיננטיות של הצבע הלבן בבית נותנת רקע לפרטים העיצוביים הצבעוניים | צלם: Vangelis Paterakis
דומיננטיות של הצבע הלבן בבית נותנת רקע לפרטים העיצוביים הצבעוניים | צלם: Vangelis Paterakis

ביתה של האדריכלית סטלה קונסטנטינידיס בפיראוס שביוון הוא מבנה לשימור. איך הופכים את החלל לעכשווי תוך שמירה על הערכים ההיסטוריים? שווה הצצה

88 שיתופים | 132 צפיות

אדריכלית: Stella Konstantinidis
שטח המגרש: 180 מ"ר
שטח בנוי: 400 מ"ר (שלוש קומות)

כשאדריכלית סטלה קונסטנטינידיס, בעלת משרד האדריכלים ASKarchitects, רצתה לבנות את ביתה החדש בפיראוס, יוון, היא החליטה לשפץ מבנה מהתקופה הניאו-קלאסית המיועד לשימור ולהוסיף לו קומה על הגג.

המטרה שלה הייתה להסב את המבנה, שנבנה במקור כבית הקונסוליה הצרפתית ושנועד לשימור, לבית מגורים שיאכלס את משפחתה המונה ארבע נפשות. המבנה ממוקם בין שני בניינים על מגרש בגודל 180 מטרים רבועים. לאחר השיפוץ הפך שטחו הכולל ל-400 מטרים רבועים, והוא מונה שלוש קומות וקומת גג חדשה שגודלה 90 מטרים רבועים ושמתפקדת כפנטהאוז.

שילובים מעניינים

עיצוב הפנים נועד להפיח רוח חיים במבנה ההיסטורי ובמקביל ליצור בית בסגנון עכשווי, מאוורר ופתוח. הוא גם נועד לשקף את טעמה המשובח של האדריכלית ואת תשוקתה הגדולה לפריטי עיצוב שאותם היא אוספת במשך שנים רבות. כך נוצר בית המעוצב על טהרת הצבע הלבן במטרה לתת לפריטי העיצוב לבלוט בצבעוניותם, בדומה למוזיאון המספק רקע ניטרלי לפריטים המוצגים בו.


המשרד הביתי. שולחן עבודהו גוף תאורה שולחני ממתכת בצבע כחול


סלון המעוצב בהשראת סגנון הרטרו. הכריות הצבעוניות תואמות את צבעיו של הציור


ספה כתומה וכורסת ה"ביצה" הידועה

רומן שהחל בלונדון

ברחבי הבית אפשר למצוא מגוון רחב של פריטי עיצוב איקוניים שעוצבו על ידי מעצבי על, לצד פריטים שנרכשו בחנויות עיצוב נחשבות ושייכים למותגים ידועים בתחום. "הרומן שלי עם אמנות ועיצוב החל כשנסעתי ללמוד בלונדון, שם נחשפתי לעושר של פריטי העיצוב הקיימים ברחבי העולם. מאז, בכל פעם שאני יכולה להרשות לעצמי, אני רוכשת פריטי ריהוט ואמנות שצדים את עיני", אומרת האדריכלית.

קונסטנטינידיס, ילידת אתונה, למדה בבית הספר לאדריכלות Architectural Association בלונדון, ועבדה בניו יורק כמנהלת פרויקטי בנייה של גלריות ושל בתי מגורים עבור חברת Eurostruct INC. כיום היא מתמחה בתכנון בתי מלון ומבני מגורים בעיצוב עכשווי המשלב פרטים ארכיטקטוניים מסורתיים ומאפייני בנייה יוונית-קלאסית. בתכנון ביתה החדש היה לה חשוב להפיק את המרב מכל קומותיו של המבנה, ליצור חיי משפחה שלווים סביב החצר הפנימית שבקומת הקרקע, המשמשת למשחקי הילדים, ולנצל את שטחו של הגג שהפך לדירת פנטהאוז.


חדר הילדים


חדר השינה בקומת הגג


חדר השינה בקומת הקרקע

אדריכלות מימי רומא העתיקה

הביקור בבית שהפך למקדש לפריטי עיצוב עכשוויים הוא גם מסע היסטורי בזמן אל האדריכלות הניאו-קלאסית של אמצע המאה ה-18, המבטאת את החזרה לאסתטיקה של האדריכלות הקלאסית מתקופת הרנסנס ומימי רומא העתיקה. החזית הפונה אלה הרחוב מתאפיינת בכרכובים, בטריגליפים, במרפסות צרות ובחלוקה קלאסית של החלונות, המעוטרים בסדרים קלאסיים מהסדר היוני.

הכניסה לבית היא מקומת הקרקע, הכוללת את חדרי השינה של ההורים והילדים. מסדרון צר מוביל למבואה ובה נחשף גרם המדרגות המקורי של המבנה על צורתו המסתלסלת, שעבר תהליך של שחזור ושיפוץ. לצדו של גרם המדרגות ממוקמת דלת היציאה אל החצר הפנימית, מאפיין מובהק של הבית היווני הקלאסי. רוב חדרי הבית פונים אל החצר ומוארים באור טבעי החודר דרך החלונות.

החצר נתחמה בדלתות ובחלונות העשויים מזכוכית שקופה וממוסגרים בפרופיל בלגי כדי לטשטש את הגבולות בין החוץ לפנים. במרכז החצר ניצב שולחן מוארך בעיצובה של האדריכלית, המאפשר ישיבה מרווחת לשישה אנשים לפחות. את הכיסאות, המכונים "Chair One", עיצב קונסטנטין גרצ'יץ', המעצב התעשייתי הידוע. הם בנויים מיציקת אלומיניום היוצרת צורה תלת-ממדית ומחקה תצורת כדורגל. מכונית הצעצוע האדומה, שנרכשה מחברת הצעצועים הסקנדינבית Playsam (המייצרת בין היתר דגמים של סירות ומטוסים קטנים), נועדה למשחק אך מהווה גם אלמנט עיצובי דומיננטי.

כל הקירות הפנימיים נהרסו והוחלפו בקירות חדשים ובפתחים נקיים וגדולים בעלי משקופים לבנים הכוללים דלתות הזזה, כדי לאפשר למשפחה מעבר חופשי בין חללים ולשמור על קשר עין בין ההורים לילדים. עיצוב הפנים הנקי והבהיר שולט גם בחדר ההורים שבו מיטה זוגית, ספסל ותמונות שנבחרו על ידי בני הזוג.

חדר הילדים מרוהט בשתי מיטות לבנות שנרכשו באיקאה, במדפים שעליהם מונחים הצעצועים הצבעוניים ובארונות קיר לבנים. על רקע ארונות אלה בולט כיסא אדום גדול המעוצב בצורת דמות יושבת. הכיסא נקרא "Bouloum Chaise" והוא עוצב בשנת 1968 על ידי המעצב הצרפתי הנודע אוליבייה מורג. המעצב אינו פעיל עוד אך עבודותיו ממשיכות להיות מוצגות במוזיאונים ונמכרות בחנויות עיצוב ברחבי צרפת.


חלל המבואה – גרם המדרגות המקורי של המבנה המעוצב בסגנון ניאו-קלאסי


המסדרון בקומה השנייה של הבית


הכניסה לבית היא דרך מסדרון צר וארוך בקומת הקרקע


המסדרון המוביל אל חדר השינה

אמנות קיפול נייר יפנית

גרם המדרגות מוביל אל הקומה הראשונה הכוללת סלון בעל שני אגפים, מטבח ופינת אוכל. הקומה מרוצפת כולה בפרקט בסגנון אדרת הדג המדגיש את אופיו הקולוניאלי של הבית, וניכרים בה אלמנטים קישוטיים המאפיינים את התקופה הניאו קלאסית, כמו העמודים המחורצים שצמודים לקיר, תומכים בקשת ומעוטרים בכותרת יונית.

התכנון מתבסס על איכויות החללים המקוריים, אך בקירות נוצרו פתחים גדולים המאפשרים מעבר חופשי ביניהם וקשר עין עם המסדרון המקיף את החצר ועם גרם המדרגות המהווה את לב הבית. החלונות המשקיפים על החצר הפנימית ממשיכים את הקו העיצובי של כלל הבית ומכניסים אור טבעי מן החצר הפנימית.

המטבח כולל אי מוארך, קיר ובו ארונות אחסון ומשטח העבודה – כולם יוצרו בהזמנה מיוחדת. פינת האוכל הממוקמת בסמוך למטבח מורכבת מכיסאות לבנים בעיצובו של פיליפ סטארק ומשולחן עגול ולבן מבית Knoll, בעיצובו של אירו סארינן, הידוע בעיצוב רהיטים בעלי צורה פיסולית. גוף התאורה הלבן מפלסטיק נרכש ב-Kartell.

הסלון מחולק לשני אגפים. אגף אחד מעוצב בהשראת סגנון הרטרו ומרוהט במגוון פריטים מפורסמים: ספה בצורת L ובגוון בז' שנרכשה ב-B&B Italia מקולקציה המכונה "Charles", בעיצוב אנטוניו צ'יטריו, שולחן קפה נמוך מעץ גושני בעיצוב רודריק ווס וכיסאות מעץ אלון גושני בעיצוב פיליפ מיינזר עבור חברת העיצוב E15, הפועלת בגרמניה ומוכרת מגוון מוצרי מעצבים מרחבי העולם.

שולחן קטן מעץ המיועד להנחת ספרים עוצב בשנת 1957 על ידי המעצב איסמו נוגוצ'י, והאבטיפוס שלו מוצג כיום במוזיאון העיצוב של חברת ויטרה. השולחן, המכונה "Prismatic Table", עומד על שלוש רגליים והמשטח שלו עשוי מלוח אלומיניום מקופל, בהשראת האוריגמי, אמנות קיפול הנייר היפנית.

כריות צבעוניות בעיצובו של ג'ונתן אדלר מעטרות את הספות ומרופדות בבד בסגנון רטרו במגוון צורות גיאומטריות. הן תואמות את צבעי הציור התלוי במרכז החלל, שצויר על ידי אכילס רזיס, צייר יווני הידוע בציוריו הצבעוניים המתארים סיטואציות אורבניות אנושיות ברחבי יוון. האגף השני של הסלון כולל את כורסת ה"ביצה" הידועה של המעצב פריץ הנסן, ספה כתומה בתצורה גיאומטרית שעוצבה בשנת 1960 על ידי המעצבת מרטין ויסר ומנורת רצפה של המעצב האיטלקי אקילה קסטיליוני, המונחת על בסיס העשוי גוש שיש.


החצר הפנימית מוקפת בדלתות מזכוכית שקופה המטשטשות את הגבול בין החוץ לפנים


מבט מלמעלה על החצר


המטבח. עיצוב לבן, נקי ומודרני


פינת הישיבה כוללת כורסאות לבנות מאיקאה לצד שולחן קפה שעוצב על ידי האדריכלית

מעצב גופי תאורה מפינלנד

קומת הגג המתפקדת כפנטהאוז נבנתה על שטחו של הגג הקיים, שחציו האחד מיועד למגורים וחציו השני הוא מרפסת שמש המרוצפת ברצפת דק. בדומה לתכנון הקומה הראשונה, גם בקומה זו הדופן הדרומית מקיפה את החצר הפנימית ובכך מאפשרת חדירת אור טבעי הן מהחצר והן מהמרפסת.

הקומה כוללת את הסלון הפתוח הפונה אל המרפסת ושטוף באור טבעי, את המשרד הביתי וחדר שינה זוגי נוסף הצופה אל החצר הפנימית. גם קומה זו מעוצבת על טהרת הצבע הלבן ומהווה רקע לפריטי העיצוב הצבעוניים. הסלון מרוהט בפינת ישיבה לבנה שנרכשה באיקאה ומורכבת מספה דו-מושבית לצד ספה תלת-מושבית. על הספות נחות כריות צבעוניות, ואת הקיר מעטר ציור נוסף של הצייר היווני אכילס רזיס, אף הוא בולט בצבעוניותו.

המשרד הביתי ממוקם בסמוך לגרם המדרגות וכולל שולחן עבודה שנרכש ב-Kartell, גוף תאורה שולחני כחול ממתכת של חברת העיצוב האיטלקית Flos שעוצב על ידי אדוארד בארבר וג'יי אוסגרבי וגוף תאורה התלוי מעל גרם המדרגות, שעוצב על ידי ספו קוהו, ארכיטקט ומעצב גופי תאורה מפינלנד לחברת Sekto Design.

האדריכלית חושפת בגאווה שאת הספות הלבנות בקומת הגג רכשה דווקא באיקאה. "עבורי זה לא עניין של מחיר או האם הפריט עוצב על ידי מעצב מפורסם. זה יותר עניין של מראה ועיצוב. אני יכולה לאהוב פריט מאיקאה באותה מידה שאוהב פריט מפורסם ואיקוני שנקנה באלפי דולרים. אני פשוט אוהבת עיצוב לגופו של עניין. אני מאמינה שלא רחוק היום שבו חלק מהפריטים הנמכרים באיקאה יהפכו לפריטי אספנים".


פינת האוכל כוללת כיסאות לבנים, שולחן בעיצוב אירוסארינן וגוף תאורה לבן מפלסטיק