חדר הילדים עולה כיתה

כמה שינויים קטנים בחדר הם לפעמים בדיוק מה שהילד צריך לפני שהוא עולה לכיתה א'. עוברים מחדר תינוקות לחדר לימודים בכמה שלבים פשוטים

88 שיתופים | 132 צפיות

בשעה טובה ילדכם עולה לכיתה א'. עוד מעט הוא יתחיל לכתוב ולפתור תרגילים בחשבון ויבצע מטלות של שיעורי בית. כל מערכת השעות שלו תעבור שינויים וכעת יהיו לו שעות מוגדרות להשכמה, לשיעורי בית ולמשחק. הוא יגיע למקום חדש, גדול, לעתים מוכר ולעתים לא, ויידרש לאזור כוחות להתחלה שונה, חדשה ונעימה אך גם קצת מפחידה. זה הזמן שלכם כהורים לעודד ולחזק אותו וליצור לו פינה חמה וחדשה, שתעניק לו ביטחון והרגשה טובה. ארגנו לו במתנה חדר חדש לקראת השנה החדשה. הרי לא בכל יום הילד שלכם עולה לכיתה א'.

הגדרת דרישות

בואו נבחן יחדיו מהן הדרישות מחדר ילדים המותאם במיוחד לילד העולה לכיתה א'. ראשית, יש לבדוק את הצרכים והרצונות של הילד עצמו ולאו דווקא שלכם ההורים. זוהי נקודת התחלה לתכנון נכון ויעיל של החדר. התוכנית תהיה מותאמת לאופיו של הילד, למספר הילדים הישנים בחדר (אם יש יותר מילד אחד) ולסוג הפעילויות שיתקיימו בו (האם החדר מיועד לשינה בלבד או אמור לכלול אזור לימודים והכנת שיעורים?). וכמובן, בל נשכח את התקציב – האם יש באפשרותכם לעצב מחדש את כל החדר, כולל פריטי הריהוט, או שבעצם מדובר בשדרוג קל?

תכנון אזורי פעילות

עד עכשיו חדרו של ילדכם שימש אותו בתור אזור שינה ואזור משחק, כאשר שני האזורים היו מעורבבים זה בזה. לכן מומלץ להתחיל בהגדרת האזורים השונים בחלל החדר. כך, בזמן הכנת השיעורים, דעתו של הילד לא תוסח בגלל דברים אחרים.

אזורי הפעילות הבסיסיים בחדר:

  • אזור שינה: יכלול מיטה ואולי שידת צד עם תאורה מקומית לקריאה לפני השינה.
  • אזור משחקים: יכלול את המרחב הפתוח, הרצפה וארון/שידת המשחקים.
  • אזור לימודים: החלק החדש בחדר יכלול שולחן כתיבה המותאם לגיל הילד, כיסא אחד או שניים, תאורה וכמובן כוננית או ספרייה.

גודל החדר הוא אחד השיקולים החשובים בתכנון יעיל. אם החדר הוא חדר סטנדרטי בגודל 10-9 מ"ר, שלושה אזורים מוגדרים יתאימו. בחדרים גדולים יותר של 20-12 מ"ר ניתן להוסיף פינת אירוח עם ספת ישיבה, שולחן, פינת טלוויזיה ומחשב. חשוב מאוד שהאזורים יהיו מוגדרים, כך שהילד יידע מראש היכן הוא מכין את שיעוריו (לא על המיטה!) והיכן מצויים ספריו ומשחקיו. אין צורך לתחום כל אזור באופן מוגדר – סידור נכון של הפריטים יעשה את העבודה.

תכולת החדר

בהתאם לאזורי החלוקה ולאילוצי החלל נתכנן את הפריטים שיוצבו בחדר.

  • מיטת נוער נוחה ומזמינה.
  • תאורה לצד המיטה לקריאה לפני השינה.
  • ארון בגדים.
  • שולחן כתיבה עם כיסא תואם.
  • שידה או כוננית לצעצועים ולספרים.
  • לוח לתליית עבודות ומערכת שעות.
  • תאורה מקומית לקריאה.

מיקום הפריטים וסידורם בחלל החדר

נסו לחשוב מהי התחושה הפנימית שלכם כאשר אתם נכנסים לחלל מסוים. האם אתם מרגישים נוחות, עליזות, התלהבות או דווקא רתיעה ואי נעימות? את אותן תחושות ממש חש ילדכם כשהוא נכנס לאותו מקום. תחושות חיוביות נגרמות על ידי תכנון נכון ועיצוב נעים. הנה כמה טיפים לארגון יעיל של החדר.

נתחיל באזור הכניסה: הכניסה לחדר תשמש לכניסה בלבד. אין להעמיס חפצים באזור זה וכמובן לא מומלץ להציב שם ארונות גדולים או פריטי ריהוט כבדים. בקרבת הכניסה (ולא ממש בצמוד אליה) אפשר להציב את שולחן הכתיבה. אל תמקמו את השולחן כך שגבו של הילד יהיה מופנה אל הדלת. חשוב שהילד יישב במקום המאפשר קשר עין עם הנכנסים לחדר מבלי שיצטרך להסב את ראשו לאחור. כך תעזרו לילדכם לחזק את הביטחון וההרגשה הטובה בזמן הכנת השיעורים.

את המיטה מומלץ להציב בקרבת אזור החלון בקו אלכסוני אל הדלת. כך ילדכם יתעורר מקרני השמש הנעימות ומציוץ הציפורים ויוכל לראות את הבאים. אם אתם מעוניינים לעודד את הילד לקרוא הרבה, הוסיפו מעל המיטה תאורה לקריאה. אפשר להתקין תאורה קבועה בקיר או להניח שידה לצד המיטה עם תאורת צד ניידת.

שטח האפסון העיקרי בחדר הילדים הוא הארון. ארון גדול לכל אורך הקיר יכול להכיל כמות גדולה של בגדים ומשחקים, אך עם זאת הוא עלול ליצור תחושת מועקה. ארון בן 3-4 דלתות יתאים לחדר ילדים סטנדרטי. מיקום הארון ייקבע לפי גודלו והתאמתו לחלל החדר. רצוי שהארון יוצב באזור נסתר, בתוך נישה, כך שלא יבלוט בתוך החדר ויקטין את החלל.

חומרים ומידות

אם החלטתם לרכוש רהיטים חדשים לחדר, כדאי שתחשבו פעמיים על כל פריט ופריט. בחרו בגוונים ניטרליים – רהיטים מעץ בגוון טבעי או מעץ במראה מיושן, חזיתות בגוונים בהירים של שמנת וכדומה. אלו תמיד יישארו אופנתיים, יתאימו למרבית סגנונות העיצוב ויוכלו לשמש את ילדכם עד גיל הבגרות. אל תהססו לבדוק את החומרים שמהם הרהיטים עשויים ואת האחריות הניתנת עליהם.

למרות ההמלצה לחסוך, יש כמה פריטים שרצוי להשקיע ברכישתם, ואלו הם: ארון, מיטה, מזרן, שולחן כתיבה וכיסא. בדקו את מידת הבטיחות של המוצרים, אם יש להם תו תקן, אם הם חלקים ואין בהם ברגים בולטים, אם הפינות מעוגלות (בעיקר בשולחן הכתיבה – חשוב לוודא שפינות השולחן אינן חדות מדי!) ואם המיטה והשולחן נוחים למידות ילדכם.

המיטה המידות הסטנדרטיות של מיטת נוער הן 90-80 ס"מ רוחב, 190 -170 ס"מ אורך ו-40-50 ס"מ גובה. אם חדר הילדים קטן, כדאי לבחור במידות מינימום כדי שהחדר יישאר נעים ולא צפוף. שינה טובה תשפיע על יומו של הילד, על מידת ערנותו ועל יכולת הריכוז שלו בכיתה. לכן, הורים, בדקו היטב את המזרן המתלווה אל המיטה. לא כל משטח ספוג מתאים להיות מזרן.

שולחן הכתיבה

מידות שולחן הכתיבה: גובה 70 ס"מ לערך, רוחב מינימלי 50 ס"מ ואורך מינימלי 90 ס"מ. אם החדר גדול, מומלץ להצטייד בשולחן באורך 160 ס"מ המותאם לשימושם של שני ילדים בו זמנית. כדאי לרכוש שולחן המכיל שורת מגירות שיאפסנו את כלי הכתיבה ופריטים קטנים אחרים.

הכיסא

את הכיסאות אפשר להשיג במידות שונות ובגבהים משתנים. הפרט החשוב ביותר בכיסא הוא הנוחות. בקשו מילדכם לשבת על הכיסא ובדקו שהוא מכיל את כל גופו, שמשענת הגב נוחה ושהמושב רך ונעים. אם מושב הכיסא עשוי עץ, אפשר להניח עליו כרית ישיבה רכה.

צבעים ואווירה

אחרי שבחרנו את הרהיטים וסידרנו אותם בחדר, נעבור ליצירת האווירה. בחירת צבעים נכונים תשפיע על האווירה. צבעים רכים ונעימים יגרמו לילדכם הרגשה טובה. צבעים כמו אדום , כתום בוהק או צהוב עז הנם צבעים חמים מאוד שאינם מתאימים לאזורי למידה. חשוב שלא לבחור בצבעים אלו לצביעת הקירות, היות והם מסיחים את הדעת ואינם מאפשרים רגיעה. לעומתם, צבעים רכים כמו ירוק, תכלת וורוד יעשו את העבודה וישדרו תחושה נעימה ונוחה.

צבעים מומלצים: ירוק נחשב לצבע מרגיע ושלו (ראו בתי חולים וקופות חולים שבעבר היו צבועים בירוק), מקושר עם טבע וצמיחה וידוע כמעודד חשיבה חיובית, מוטיבציה ואומץ. תכלת מזוהה עם אינטליגנציה ויציבות. זהו צבע השמים והים המשדר רכות ונינוחות. ורוד הוא צבע אמוציונלי המכיל הרבה רגש ואהבה (לא פלא שהוא מזוהה עם בנות). סגול מקושר למרכזי האנרגיה בגוף. זהו צבע רוחני המייצג את הדעת והמחשבה. צהוב-בננה, צבע השמש והזריחה, הוא צבע פסטלי רך ועדין המשמש בחדרי תינוקות.

תאורה – דקורציה ופרקטיות

התאורה המומלצת בחדרי ילדים היא תאורה חמה ורכה, כזו שתתמוך בכל הפעילויות של הילדים בחדר. כדאי להימנע מתאורת פלורוסנט, שהיא תאורה קרה וחזקה. כמו כן, השתמשו במקור תאורה שונה לכל אזור, בהתאם לתפקידו. התאורה הכללית בחדר תהיה תאורה צמודה לתקרה, שתאיר כלפי מטה, או תאורת UP LIGHT, שתאיר כלפי מעלה על התקרה. מי שאינו חובב תאורה כזו יכול להשתמש בתאורת קיר רכה ולפזר מספר נקודות הארה סביב החדר כולו (4-6 נקודות לפחות) או לבצע הנמכות גבס ולהתקין תאורה שקועה.

התאורה באזור הלימוד והכנת השיעורים אמורה להיות יעילה ולהאיר את אזור השולחן, ולא כזו שתסנוור או תגרום להצללה. תאורה כזו יכולה להיות מנורת שולחן או מנורת קיר שתוצב על הקיר בצד השולחן או במקביל אליו.

מעל המיטה יש למקם תאורה לקריאה עם נורה קטנה הממקדת את האור. רצוי שגוף התאורה יהיה בעל זרוע גמישה המאפשרת שליטה בכיוון האור. אם אין אפשרות למקם תאורה בקיר, כדאי להתקין מדף קטן או להניח שידה לצד המיטה ועליהם למקם תאורה עם רגל קטנה. חשוב לתת לילד הרגשת חופשיות לקרוא לבדו בלילה לפני השינה (גם אם הוא איננו קורא ממש את הכתוב) – זה ייתן לו הרגשה של ילד בוגר ויעודד אותו ללמוד לקרוא.

אביזרי טקסטיל

למרות שילדכם מתחיל ללכת לבית הספר, הוא עדיין זקוק לרכות ולפינוק. בעזרת אביזרי טקסטיל מתאימים נוכל בקלות לשדרג את החדר ולהעניק לו את המגע הרך הרצוי. בעזרת חיבור נכון בין גוני המצעים והדפס הבד ובין הווילון, השטיח והצבעים בחדר נוכל ליצור משחקים מעניינים של רכות ונינוחות.

אחד הפריטים החשובים והמומלצים ביותר בחדר ילדים הוא הווילון. השמש בארצנו חזקה מאוד וחודרת פנימה לבית מרבית עונות השנה. בחדרים שבהם החלון פונה לכיוון דרום, השמש חזקה ביותר. חלון מזרחי יקבל את השמש בשעות הבוקר (מומלץ להציב את המיטה בקרבתו) וחלון מערבי יכניס את השמש רק בשעות אחר הצהריים. חשוב לבחור בווילון רך ובעל שקיפות שיעמעם את חוזקה של השמש אך עם זאת יכניס אור לחדר. וילונות רומאיים או גלילה מתאימים מאוד לחדרי ילדים. הם עולים כלפי מעלה ויוצרים מראה נקי. בחלונות גדולים שספם התחתון נמוך ביותר, אפשר להתקין וילונות השחלה ארוכים עם רינגים או קשירה. וילונות כאלו יעניקו לחדר מראה רך וחמים.

אם תבחרו בצבע לבן לווילונות, תקבלו אור נקי ולבן. וילונות בגוני צהוב רך, כתום או ירוק עדין, יכניסו אור צהוב לחדר ויעניקו הרגשה של שמש עליזה בחלל. לא מומלץ להשתמש בווילונות בעלי צבעים כהים כמו כחול או אדום כי אז תתקבל אווירה צורמת ולא נעימה.

טיפים אחרונים

  • לפני שאתם מתחילים לעצב ולסדר את החדר, שבו עם הילד ושאלו אותו כיצד הוא מדמיין את חדרו החדש: מה הוא היה רוצה שיהיה בו ואילו צבעים הוא אוהב. תנו לו תחושה שההחלטה בידיו (מובן שתמיד אפשר "לנווט" אותו לדרך הנכונה). מניסיון, לילדים יש דמיון רב, יותר מאשר לנו ההורים – נצלו זאת!
  • בחדר ילדים קטן המיועד לשני ילדים רצוי לארגן לכל ילד פינה משלו. המיטה היא הממלכה שלהם ולכן כדאי להציב בחדר שתי מיטות ולא מיטה אחת נפתחת. אפשר למצוא מיטות קומתיים הניצבות זו על גבי זו או מיטות קומתיים בצורת ר' הכוללות גם שולחן עבודה.
  • בחדר ילדים קטן אפשר לבנות מיטה מוגבהת שחלקה התחתון הוא ספרייה או ארון לאפסון צעצועים ומשחקים. כך תנצלו את החלל הקטן בצורה הטובה ביותר.
  • – עודדו את הילדים לקרוא ולכתוב בעזרת תלייה של עבודות מתחלפות, מבדקים או הכתבות מוצלחות. לכן כדאי להתקין על הקיר לוח שעם או למתוח חבלים עם אטבים לתלייה.
  • אם קיבלתם מחברים או מבני משפחה ספרי קריאה ישנים, עטפו אותם בנייר עטיפה בצבעים התואמים לחדר וסדרו אותם על מדפים. עצם העטיפה וחידוש הספרים יגרום לילדכם שמחה.
  • וכמובן, הכי חשוב, הדגישו בפני ילדכם שהחדר שטרחתם עליו הוא בשבילו במיוחד, הרי הוא עולה לכיתה א'.

* הכותבת היא בעלת סטודיו לעיצוב פנים ותכנון אדריכלי