כמו באמריקה

צילום: עמית גרון
צילום: עמית גרון

עיצוב מסעדת הבשרים פונדק דה לוקס, שנפתחה לאחרונה בשוק הפשפשים, משלב בין אלמנטים המזוהים עם דרום ארצות הברית לבין רחוב היפואי. סה שוק, סה שיק

88 שיתופים | 132 צפיות

מיקום שוק הפשפשים, יפו

בעלים אורי מרמורשטיין, עדי פשה, אורן פנירי ורז ברכה

אדריכלות ועיצוב פנים גלעד זעפרני ולוטן זינגר, סטודיו Opa

קהל יעד בליינים, סועדים ותיירים שמבקרים בשוק הפשפשים

למה התכוון המעצב "ניסינו לעצב מקום שלא יסתמך על פריטים מהשוק כמו במסעדות ובבתי קפה אחרים במתחם, אבל שגם לא יהיה זר לגמרי. האלמנטים העיצוביים במקום מכוונים לארצות הברית"

חללים

רוב שטח המסעדה נמצא למעשה ברחוב, ברחבה המגודרת בעציצי עץ ומתכת. החלל הפנימי ששופץ קטן יחסית (כ־60 מ"ר) וכולל בר בצורת רי"ש שבקצהו עמדת הגשה וחלון הפונה למטבח, בר נוסף שפונה לרחוב וכמה שולחנות צמודים לקיר הסמוך לכניסה. המטבח והשירותים נמצאים בחלקו האחורי של החלל, וגרם מדרגות מעץ מוביל לגלריה המשמשת לאחסון.

מוטיבים עיצוביים

פונדק דה לוקס מייצג זרם שונה במסעדות הבשר, שמתמקד בנתחים בעישון ולא בסטייקים. בשל היותו כזה ביקשו המעצבים להעניק לו מראה ייחודי, ומקור ההשראה שנבחר לכך הוא טיול שערכו הבעלים בברוקלין. "כשניגשנו לעבודה ניסינו לפרק את התרבות האמריקאית לגורמים, והכיוון שנבחר בסוף הוא דרום ארצות הברית עם נגיעות של פונדקי דרכים בערים דרומיות". מתוך אלמנטים מאפיינים רבים נבחר ראשון הניאון, ותורגם לשלט BBQ באדום זוהר. קיר מכוסה יריעות פח מגולוון מחוברות בניטים מתכתב עם טכניקה לחיפוי קרוואנים, עוד דבר שמזוהה עם אמריקה. מעל הבר הותקן תפריט מואר כהומאז' לשלטי קולנוע ישנים. התפריט מורכב משקפים שיושבים בתוך מסילות וניתן לשינוי לפי הצורך. בנוסף הוא משמש גוף תאורה מרכזי ועל כן מושך תשומת לב ומגדיר עבור הסועדים כבר במבט ראשון את אופי המטבח, שמושתת על שלושה גורמים – Meats, Sides ו-Beers.

אילוצי תקציב ולוחות הזמנים חייבו את המעצבים להשתמש בתשתיות קיימות ששירתו לפני כן בר שכונתי. לכן מיקום הבר נותר במקום שהיה, אך כל האזור שמסביבו עוצב מחדש: קיר בחיפוי לבני סיליקט, ירושה מהמקום הקודם, עבר טיפול שהעניק לו מראה מיושן. עליו, ההמשך לגוף התאורה המרכזי ובשל אילוצי צפיפות, נתלה מתקן פח מגולוון לאחסון כלי הגשה. הקיר שמפריד בין הבר למטבח כוסה בבריקים לבנים, מאפיין עיצובי של קצביות מפעם. במרכזו נפתח פתח בצורת קשת, שמתכתב עם פתחים בבניין ממול ובמקומות נוספים ביפו. הפתח משמש להוצאת המנות וגם למשיכת תשומת לב אל המטבח – האזור שבו הכל קורה. המשך הקיר שמעל חלון ההגשה טופל באופן שונה בעזרת שכבות טיח שעברו קילוף וחשיפה ליצירת מראה מיושן ומהוה. לתקרה תוכנן חיפוי דקורטיבי בכוונה להשיג מראה כמו בברוקלין, אלא ששם משתמשים באריחי פח שהמעצבים לא הצליחו להשיג. כתחליף להם נבחרו אריחי פוליאתילן תלת ממדיים והם נצבעו כדי להשיג מראה מתכתי. מאווררי התקרה במקום יוצרים אווירה בסגנון ניו אורלינס, ואלון בגוון כהה מעושן נבחר כחומר הגלם לחיפוי ולריהוט. מתוך מצוקת מקום, וכדי להכניס כמות נכבדה של לקוחות בלי ליצור בלגן, הוחלט לקבע את מושבי שני הברים לרצפה. זהו פתרון נפוץ בדיינרים אמריקאים והוא התאים לקונספט. אריחי ריצוף משושים אדומים נבחרו לחיפוי הרצפה מתוך התייחסות לצבע הבשר, כמו גם לשיש שהברים עשויים ממנו – שיש בגוני אדום עם עורקים לבנים. כיסאות מתקפלים פשוטים נקנו ונשלחו לצביעה באדום עמוק. הם מייצרים מראה אגבי שמתאים לאווירה והם קלים לאחסון. מאותו טעם תוכננו שולחנות עם רגלי מתכת מתקפלות ופלטות נשלפות. גופי תאורה יוצרו בהזמנה בהשראת תאורת הרחוב של חברת החשמל מפעם. ציורי קיר של אמן הגרפיטי ברוקן פינגרז תלויים משני צדי הכניסה, ומתייחסים לאופי המקום באלמנטים אמריקנים איקוניים כמו משאבת דלק ישנה, מגפי בוקרים ונקניקייה בלחמנייה.

 מה בתפריט

הקונספט הקולינרי של פונדק דה לוקס הוא ברור, פשוט וענייני – בשרים מעושנים, רשימת תוספות קצרה, כמה סלטים ומעט קינוחים. הבשרים מוגשים במשקל ומתומחרים לפי 100 גרם, כנקניקיות וכ"על העצם". למי שלא רוצה להתברבר עם לקיחת החלטות נועד קונספט הקומבו – מנות מובנות ליחיד, לזוג או לשלישייה בדגש על בשר לבן, אדום, דל שומן ודלוקס, שכולל את הנתחים המובחרים ביותר. כל מנה מוגשת עם לחם תירס בסגנון דרום ארצות הברית ועם תוספות כמו צ'יפס, תבשיל שעועית (טעים מאוד), קולסלאו ומאק אנד צ'יז, היהלום שבכתר הפאסט פוד. נתחי הבשר מוגשים על מגשי מתכת והתוספות בקעריות קרטון ממוחזר, שמשדרים שלכאן באים לאכול, לא להתפנק. תפריט אלכוהול מגוון כולל בירות בוטיק מקומיות ומיובאות, יינות, וויסקי וסוגי בורבון במחירים סבירים.

דבר המערכת

אזור שוק הפשפשים הטרנדי מציע מגוון מקומות בילוי שנחלקים לשניים מבחינה עיצובית – פשפשיים ומעוצבים. פונדק דה לוקס נמצא על קו התפר – מעוצב אך לא יוקרתי מאוד, קז'ואלי אך בלי ריהוט וינטג'. ואחרי שכל זה נאמר, פונדק דה לוקס הוא מקום שכיף לבלות בו. הבשר טעים ומתומחר בהיגיון, האווירה נעימה והשירות ידידותי. אי אפשר להתחייב על מה יהיה באוגוסט כשתל אביב רבתי טובעת בלחות, אבל עד אז זהו אחד המקומות הכי קוליים בסביבה.

פונדק דה לוקס, עולי ציון 7, שוק הפשפשים, יפו, 5233186־03