לגור ביצירת אמנות

הסלון מתאפיין בסגנון וינטג' תעשייתי מובהק וכולל רהיטים שהיו ברשות המשפחה וחודשו ועבודות של אשכנזי, בהן גופי תאורה ייחודיים, איור שלה בהשראת תל אביב שהדפיסה על יריעת עור ומזוודות ישנות שהוסיפה להן גלגלים ומשמשות כשולחן | צלם: דודי ארדון
הסלון מתאפיין בסגנון וינטג' תעשייתי מובהק וכולל רהיטים שהיו ברשות המשפחה וחודשו ועבודות של אשכנזי, בהן גופי תאורה ייחודיים, איור שלה בהשראת תל אביב שהדפיסה על יריעת עור ומזוודות ישנות שהוסיפה להן גלגלים ומשמשות כשולחן | צלם: דודי ארדון

ביתה של המעצבת מעיין אשכנזי משקף את השפה והסגנון המיוחדים לה. גם אוסף החפצים שליקטה והפריטים בעיצובה הופכים את הבית לחד פעמי. אופי של בית

88 שיתופים | 132 צפיות

אדריכלות קורין לוי עיצוב והום סטיילינג מעיין אשכנזי
שטח הדירה (דירת גן) 115 מ"ר + 90 מ"ר חצר

שנים של מגורים בדירות שכורות בתל אביב והרצון לפיסת טבע משלהם במחיר שפוי הובילו את מעיין ואבנר אשכנזי לחפש להם ולשני ילדיהם בית במרכז השרון. לפני כשנה הם מצאו לבסוף את מבוקשם ורכשו דירת גן חדשה ברעננה. אחיו של אבנר רכש גם הוא דירה בבניין, וכך ההחלטה על הקנייה הייתה קלה יותר. הדירה הזאת היא פרויקט חייה של אשכנזי, מעצבת רב תחומית, המתמחה בעיצוב גרפי, במיתוג, בעיצוב טפטים ובעיצוב גופי תאורה בסגנון וינטג' תעשייתי. הבית שלה משקף בצורה מובהקת את סגנונה המיוחד, ובו היא מיישמת, בין היתר בעזרת פריטים מעשה ידיה, את החזון העיצובי שלה, המאופיין במראה שלם ומוקפד לצד תעוזה ויצירתיות. הבית ממשיך להשתדרג מיום ליום, ומאז שצולם נוספו וילונות בחדרים, מיטות הילדים הוחלפו במיטת קומתיים (שעברה עם הארון בחדר שדרוג באמצעות מדבקות מעוצבות וצבע) וסביר להניח שעד פרסום הכתבה, תעמול אשכנזי מדי יום על שינויים נוספים שיבערו בה. עם זאת, אני בטוחה שכשתראו את תצלומי הבית תופתעו מהעוצמה העיצובית שטמונה בו גם כך.


פרט בסטודיו

תכנית מותאמת אישית

במקור הייתה הדירה מחולקת בצורה שלא תאמה במדויק לצורכי המשפחה, ובעזרתה של אדריכלית קורין לוי, שאתה שיתפה אשכנזי פעולה לא אחת בפרויקטים שונים, שונתה התכנית הפנימית, בין השאר כדי שתתאים למגורים ולעבודה במקום אחד. אשכנזי ידעה שהיא רוצה שהסטודיו שלה יהיה בבית, שכן היצירה והבית שזורים זה בזה והבית משמש עבורה מעין כרטיס ביקור. חלק מהשינויים שהוכנסו בתכנית המקורית היו ביטול המסדרון שהוביל לחדרים, ויתור על חדר חמישי בבית והפיכת שניים מהקירות הפנימיים שלו לקירות חלקיים הגובלים עם הסלון.

פעולות אלה אפשרו לאשכנזי למקם מאחורי אותם קירות את הסטודיו שלה ולהרחיב את חדר הרחצה של הילדים ואת יחידת ההורים, שהכניסה אליה נעשית כעת דרך חלל הסטודיו. עוד שינוי שנעשה הוא הקטנת שירותי האורחים לטובת הגדלת המטבח. החללים הציבוריים, בהם המטבח, הסלון ופינת האוכל, נמצאים בחלל אחד פתוח, ואלמנטים שהם פונקציונליים ועיצוביים גם יחד מפרידים בין הפונקציות השונות. כך למשל, אי צר וארוך במטבח (60X250 סנטימטר), המשמש לאחסון ולהגשה בעת אירוח, מפריד בין המטבח לפינת האוכל, ואילו הקירות החלקיים שתוחמים את אזור הסטודיו מפרידים בינו ובין הסלון ופינת האוכל.


מהצד נמצאת הכניסה לחדר השינה של ההורים

 

חומרים, צבע וסגנון

כבר בכניסה לבית אפשר להבחין בטביעת ידה של אשכנזי: ספסל דו-מושבי שהיה שייך בעבר לבית כנסת ניצב בכניסה, ועליו מונחות תמונות משפחה ואותיות מעץ שמרכיבות את ראשי התיבות שלה ושל אבנר, וליד הספסל הדביקה מדבקה שעיצבה בצורת עץ בצבע זהב. כל אלה מרככים את הכניסה לבית והופכים אותה לדברי אשכנזי לסנטימנטלית ואפילו למקודשת. מימין לכניסה נמצא המטבח (דקור) המשלב, לפי דרישתה, שלושה חומרים שונים – זכוכית חלבית, פורמייקה ופלדה מוברשת. המשטחים עשויים קוריאן, ועל דלתות הפורמייקה הלבנות ביחידת הכיור הדביקה אשכנזי מדבקה שקופה ורחיצה בדוגמה של שולחן עתיק. את ההשראה קיבלה לפני כמה שנים בעת שהות במלון באמסטרדם, שבלובי שלו ניצבו ארונות מודרניים עם גרפיקה דומה.

לדבריה, המדבקה אינה יקרה, אפשר להסירה בקלות והאפקט שהיא נותנת למטבח הוא אדיר. הקיר שמעל הכיור מחופה באריחי גרניט פורצלן במראה של פח או ברזל ישן שנרכשו בחזי בנק. במקור שאפה אשכנזי לחפות את הקיר בפח אמיתי, אך התנגדותו של אבנר הובילה לחיפוש חלופה פרקטית יותר. האי במטבח מראש לא תוכנן לשמש לישיבה ולכן הוצמדה אליו פינת אוכל גדולה, המאפשרת ישיבה נוחה עם הילדים. שולחן פינת האוכל העגול עבר אתם מביתם הקודם, הושאר במצב פתוח (אליפטי) ועבר טיפול על ידי מאיה גל, חברה של אשכנזי שמשפצת רהיטים. צבעו השחור הוסר, ונוספה לו פלטת OSB כדי לעבות את הפורניר ולתת לו מראה תעשייתי יותר, בין השאר כדי לשבור את הניקיון והמודרניות של המטבח. על פלטת ה-OSB הודבקו מדבקות שונות – הטקסט "We should look for someone to eat and drink with, before looking for something to eat and drink", חותמת נמל התעופה של בואנוס איירס ומדבקה של סכו"ם בסגנון וינטג', ועל הכל מכסה חיפוי פוליאסטר.

את השולחן מקיפים כיסאות ושרפרפים שנרכשו בפיק אפ. אשכנזי אהבה את העובדה שלשולחן רגל אחת מרכזית ושאפשר לשבת סביבו בנוחות. מעל האי במטבח נתלו שני גופי תאורה שאשכנזי עיצבה בעצמה, שאהיליהן עשויים מרשת לולים. פלטת הצבעים המאפיינת את המטבח – שחור-חום-לבן-אפור עם נגיעות של צהוב – חוזרת גם בסלון. ספת עור חומה שאמה של אשכנזי הביאה מארצות הברית לפני שנים צמודה לקיר המרכזי, ומעליה תלויה יריעת עור עם הדפס שאשכנזי עיצבה בהשראת העיר תל אביב. לצד הספה הציבה אשכנזי ערימה של ספרים ישנים (אהבה גדולה שלה) שנקשרו יחד, כדי שאפשר יהיה להניח עליה כוס קפה וגם כדי להוסיף למראה המיושן. כורסה קלועה של אמה ושתי כורסאות שהיו שייכות לסבתו של אבנר שופצו ורופדו מחדש.


חדר הורים

את שולחן הסלון הקונבנציונלי מחליפים שני ארגזים שנרכשו בשוק הפשפשים, ואשכנזי הוסיפה להם גלגלים. הטלוויזיה מוקמה בנישה שנקבעה בחצי הקיר המסתיר את הסטודיו, ומערכת השמע הונחה על מדף מרחף מעץ אלון מבוקע שהוברג לרצפה. על הסלון מנצחים שני גופי תאורה דומיננטיים בעיצובה של אשכנזי, האחד תלוי מהתקרה ומורכב מנברשת קריסטל וינטג' וממסגרת ברזל כפולה שהיא ייצרה בעצמה, והשני עומד לצד הספה ומורכב מחצובה עתיקה מעץ ומברזל ואהיל ברזל וינטג' שנצבע באמייל לבן.


שולחן פינת האוכל

מקום ליצירה

כאמור, מאחורי חצי הקיר שבסלון נמצא הסטודיו של אשכנזי – חלל מעוצב ומלא השראה. חצי הקיר נצבע בצבע לוח מגנטי שחור, וצמוד אליו שולחן העבודה, שנרכש בשוק הפשפשים ושנוספו לו מדבקה שעיצבה ומעליו פלטת זכוכית שקופה. מעל השולחן תלויים להם שירים וטקסטים אהובים, בהם ציטוט של אורלי רובינזון שאשכנזי אוהבת במיוחד: "בית הוא מקום לזרוק את החיים פנימה", תמונות משפחה, גלויות ואיורים מעוררי השראה. עוד בסטודיו: מראה עומדת מקרן ריהוט בוטיק, כיסא ברזל מביתילי, שידת מגירות תעשייתית-צהובה מקארה דיזיין, שמעליה תלויות לתצוגה מנורות שעיצבה, רדיו שקיבלה במתנה מחבר ומזוודה משוק הפשפשים.


שולחן הסטודיו צמוד לחצי קיר שנצבע בצבע לוח מגנטי שחור

נראה כי אשכנזי שיבצה כל פריט ופריט באופן מאוד מדויק, אם מבחינת סגנון הפריט ואם מבחינת המקום שבו הוא מונח. הכניסה לחדר השינה של בני הזוג היא מאזור הסטודיו. בניגוד לרצפה בחללים הציבוריים בבית, שחופתה בבטון מוחלק שנוסף לו פיגמנט לבן, בחדר השינה רצתה אשכנזי ליצור מראה שונה ודרמטי יותר, שיבדל אותו משאר החדרים. לכן רצפת הבטון שבו רוססה בחומצה עד שהתקבל הגוון הכהה שרצתה, ולאחר מכן נמרח עליה סילר שעצר את ההתחמצנות במידה הרצויה. אשכנזי התעקשה לא לחרוץ את הבטון וכיום היא חיה בשלום עם הסדקים הטבעיים שנוצרו בו. מיטה ישנה של איקאה משתלבת בטבעיות בחדר, כמו גם מזוודת פח המשמשת כשידה לצד המיטה. קרש גיהוץ מברזל ישן משמש כמדף להנחת חפצי נוי, ומעליו תלויה ארונית שיצרה מאיה גל מבית של שעון ישן. בובת חייטים שהייתה שייכת לאמה של אשכנזי חופתה בניירות עיתון ישנים והפכה לגוף תאורה.

חדר הרחצה של בני הזוג ממשיך את הקו העיצובי ואת סקאלת הצבעים השלטת. בחדר זה בחרה אשכנזי לצבוע קיר אחד בצהוב עז כדי להכניס אור לחדר. את הרצפה ואת המקלחת מחפים אריחים עם טקסטורה של תחרה בעיצוב פטריסיה אורקיולה, וכיור איטלקי רחב הניצב על רגליים מרכך ומעדן את החלל (שניהם נרכשו במודי). עוד בחדר: אביזרים של מאדם סטולץ (מיובאים על ידי Okay), סולם מהחנות חפצים, תמונות של נשים בסיטואציות אינטימיות שמוסגרו במסגרות ישנות ומראה עם פאזה בהזמנה מיוחדת, מחנות ברחוב בן יהודה בתל אביב.

ממלכת הילדים

חדר השינה של הילדים סמוך לחדר הרחצה שלהם, והכניסה אליהם היא מול אזור פינת האוכל. על הקיר מחוץ לחדרים תלתה אשכנזי דלת עץ ישנה שמצאה והדביקה עליה טפטים בסגנון וינטג' שהביאה מאיטליה. מהתקרה מעליה משתלשל ענף עץ עם ציפורי בד בעיצוב קרן גילן. חדר הרחצה של הילדים שומר על סקאלת הצבעים שחוזרת בכל הבית, והפעם הצהוב מתקבל ממכתבה משרדית שנרכשה בחנות חדרים ושבאמצעות ההתאמות הנדרשות – ניסור חור להתקנת כיור (נגב) והוספת קורות עץ תחתונות ליצירת מדף אחסון – שינתה את ייעודה. הרצפה חופתה באריחים זהים לאלה שבחדר הרחצה של ההורים, רק בגוון אפור, תיקי בד של זארה הום נתלו על מתלים בצורת כלבים שנרכשו ב-One Bedroom ומשמשים כסלי כביסה.

חדר השינה של הילדים עוצב בצבעים טבעיים, משדר חום ורכות וחף מקיטש. על הרצפה הותקן פרקט לימינציה בגוון לבן משופשף, שהותקן באלכסון, כדי ליצור זרימה בחדר ולהגדילו, והקיר נצבע בצבע באוהאוס של נירלט. מיטת תינוק נרכשה בקרן ריהוט בוטיק ונצבעה בגוון חול עם שפשופים, שפותח במיוחד על ידי מצבעת פיקבסקי. וארון ומיטת מעבר נרכשו באיקאה וגוון העץ שלהם נשמר כמות שהוא. פריטי טקסטיל בגוונים טבעיים מזארה הום, אהיל בעיצוב טורד בונטייה ממומה, שטיח סרוג של המעצבת קרן גילן, סוס נדנדה משוק הפשפשים בחיפה וכלוב ציפורים מהומאז' – כל אלה מוסיפים טאץ' ייחודי ומעוצב לחדר. הממ"ד שנמצא בצמוד לשירותי האורחים מתפקד כחדר המשחקים של הילדים.


חדר השינה של הילדים

גם בחדר הזה הותקן פרקט לימינציה על הרצפה, ויש בו לא מעט פריטים ורעיונות עיצוב מקוריים שמוסיפים לו הרבה אופי – שולחן סלוני שנחצה לשניים הפך למשטח עבודה נמוך המתאים לילדים, מדפים צפים של איקאה שאשכנזי עטפה בניירות עיתון ישנים נתלו על הקיר, ומתחתם, בגובה המותאם לזאטוטים, תלתה אשכנזי מוט תלייה מיחידות המטבח של איקאה ועליו שילבה קופסאות פח כסופות ולבנות לאחסון טושים, צבעים ושאר פיצ'עפקס שבדרך כלל יוצרים בלגן. בחדר שולבה גם יחידת אחסון מודולרית של איקאה במראה תעשייתי, לאחסון מעילים ומשחקי קופסה, בהנחה שבעתיד אפשר יהיה לשנות את ייעודה לארון או לשולחן לימודים.

עוד בחדר: בית בובות מיוחד מעץ צפצפה בחיתוך לייזר, שאשכנזי צבעה בשמנת כדי לתת את הבמה לכל החפצים והבובות שהוא מכיל, קופסאות עץ וסלי רשת תלויים (מהסוג שמוצאים בדרך כלל במטבח) לאחסון מדבקות וחומרי יצירה, מטבח מעץ של חברת Elc שבני הזוג הביאו מקפריסין, ארגז תחמושת שמאיה גל שיפצה ומשמש לאחסון ושלטי פח משוק בלונדון. המטרה הייתה לעצב חדר ייחודי, תוך כדי שדרוג פריטים קיימים או שימוש בפריטים שלא בהכרח נועדו להשתלב בעיצוב חדר לילדים.

מבט החוצה

החצר, שאליה יוצאים מדלת הסלון, ממשיכה את הקו הטבעי של הבית, ובתכנונה נעזרו בני הזוג באחות של אבנר שהיא אדריכלית נוף. עם זאת, אשכנזי הכתיבה את הסגנון ואפילו את צבעי הפרחים שנשתלו בה – צמחיית בר ארצישראלית בצבעים ירוק, לבן, צהוב וסגול.