לופט מחוץ לקופסה

המטבח ופינת האוכל | צלם: בועז לביא
המטבח ופינת האוכל | צלם: בועז לביא

דירת 80 מ"ר בנווה אביבים הפכה ללופט מעוצב ונועז באמצעות בחירת גוונים לא שגרתית, פריטים המשדרים הומור וקריצה לטרנד הירוק. שיק אורבני

88 שיתופים | 132 צפיות

המרחק, הקצר גיאוגרפית, מרמת אביב לנווה אביבים מהווה מסע ארוך מאוד לעידן טרום ימי הקניונים, המתחמים ומגדלי המגורים עם השמות הלועזיים. בתי דירות נמוכי קומה, חלקם שיכונים טוריים, רחובות לא רחבים מדי וגינות עם עצים מצלים – מזכירים שככה נראו פעם השכונות בתל אביב.

דירתו (שטח: 80 מ"ר) של ערן פוגל (30), איש נדל"ן, נמצאת באחד הרחובות הצדדיים בשכונה. הוא מתגורר בחו"ל ולכן הוא משכיר אותה לתקופות קצרות. דלת ברזל כבדה ובמרכזה צוהר עגול עם זכוכית חלבית, פרט שעוד יחזור על עצמו, מרמזת שמדובר בדירה קצת אחרת. ואכן, כשנכנסים, הדבר הראשון שתופס את העין הוא שילוב צבעים לא שגרתי. בתקופה שבה שולט סגנון פרובאנס בגווני שמנת, פה בולטים – תרתי משמע – צבעים עזים ולא מתחנפים: אדום, כתום, צהוב ואפור. העושר הסגנוני גולש גם לריהוט ולפריטי נוי – אוסף אקלקטי שמתכתב עם שנות ה-60 וה-70.


פינת ישיבה בסגנון אקלקטי


איך משיגים סגנון כפרי

עיצוב בהתאמה אישית

"קניתי את הבית לפני שמונה שנים במצב של חורבה", אומר פוגל, "והחלטתי לעשות שיפוץ טוטאלי. יצרתי קשר עם אדריכלים, אבל מהר מאוד ויתרתי על שירותיהם כשראיתי שהם מנסים להלביש את הטעם שלהם עלי וזה לא התאים לי. אפשר לומר שאני עיצבתי את הדירה לגמרי לבד, עם עזרה וליווי צמוד של 'דני הנקר'. אחותי ובעלה, בעלי הנגריה, התגייסו ועזרו בתחומים שבהם לא הבנתי, ובנוסף הם יצרו רהיטים פרקטיים ואיכותיים כמעט בכל חלקי הבית".

"החיבור בין החומרים תמיד אפיין את ערן", אומרת אחותו, מרב נקר פוגל. "כמעט כל חומר אפשרי נוכח בבית, והחיבור יפה. ככלל, אין אצלנו סטנדרט, אנחנו מתאימים את עצמנו ללקוח ולצרכיו. הראש והטעם הם של ערן, ואת כל שירותי העיצוב הוא קיבל מאיתנו".
אותה תשומת לב ניתנה לפריטים נוספים בדירה, שגם הם אינם מוצר מדף, למשל: פרקט שנצבע בגוון כחול-שחור. "עברו כמה שלבים עד ש-KER PARQUET הצליחו להגיע לצבע שהתאים לי".


עמוד ואי עבודה מגדירים קו גבול בין המטבח לסלון

אי בלב מטבח

החלל המרכזי מכיל את התפקודים הציבוריים של הבית, כלומר – מטבח וסלון. שני החללים מופרדים באופן מלאכותי באמצעות אי עבודה וכיסאות בר גבוהים כסופים. צבעו של האי צהבהב, כמו המטבח וקירות הבית, אך חלקו העליון אדום עמוק, המקנה לו נוכחות כגורם מבדל בין שני החללים. ארונות האחסון מתחת למשטח העליון מופרדים במעין מרווח אנכי, המקנה לרהיט קלילות מסוימת.

גלגלים שהותקנו בחלקו התחתון מאפשרים להזיזו וכך להגדיל את המטבח על חשבון פינת הישיבה ולהיפך, בהתאם לצורך. מעל משתלשל מהתקרה גוף תאורה מבקבוקי זכוכית קטנים, מלאים במשקה קמפרי אדמדם, פריט ממוחזר והומוריסטי היוצא ממשבצת השימוש המקורי של המוצר.

כשם שאי העבודה מגדיר קו גבול, כך משטח אבן קיסר כתום מגדיר את המטבח. אריחי חיפוי באפור כהה מפרידים בינו לבין ארונות בגוון צהבהב, המזכירים מטבחים צנועים מדירות השיכון של פעם, כולל ארון תבלינים בגימור משויף. כיור נירוסטה מתכתב עם גווני מתכת ואפור של המקרר, כיסאות הבר ומשקוף החלון מעל משטח העבודה. מכיוון שהחלון פונה לפיר, הותקנה בו זכוכית חלבית. ספוטים שקועים ופס צבירה מספקים תאורת עבודה יעילה, ופתחי מזגן מעוגלים מדגישים את מה שבמקומות אחרים בוחרים להצניע.


המטבח והאי המפריד מהסלון

מסוגנן אך פונקציונלי

פינת הישיבה מתאפיינת גם היא בסגנון אקלקטי מבלי להתפשר על נוחות. הגוון השולט הוא אדום יין המופיע בכורסאות המרופדות, במערכת ישיבה מעור שהייתה שייכת להוריו של הבעלים, ובשטיחים אתניים. על הזווית ההומוריסטית אחראים במקרה זה שולחן קפה מתכתי שעומד – במקום על רגליים – על פלטה מעוגלת ומזכיר נדנדה מעוצבת, וכן כיסא נוח מעץ (נרכש בגלריה עירית הדני). שידת טלוויזיה בתכלת-אפרפר מחברת בין פינת הישיבה לפינת עבודה סמוכה, עם שולחן כתיבה מעץ באותו הצבע. גם לו הותקנו גלגלים כדי להפכו לנייד, עיקרון מנחה בפונקציונליות של הבית.

פינת הישיבה ופינת העבודה גובלות בוויטרינה המשקיפה אל עץ גדול ומדשאה ירוקה. חלקה התחתון חלבי, כדי לשמור על הפרטיות, וחלקה העליון מזכוכית שקופה, המאפשרת מעבר אור. עיצוב זה הועתק לדלת זכוכית ופרופיל בלגי, המפרידה בין האזור הציבורי לפרטי, הכולל חדר שינה ורחצה, וסוגרת גם חדר כביסה קטן בקצה המסדרון.

עמודי קונסטרוקציה הוסבו בעזרת מדפים לספריה ונצבעו בטיח מינרלי מחוספס. על הקירות והרצפה פזורים חפצי אמנות דקורטיבית: פסל בצורת משאבת דלק ישנה, בקבוק זכוכית שהפך לשעון ובובת חייטים מחוטי תיל שנקנתה באיי די דיזיין. ליד, כיצירת אמנות בפני עצמה, ניצבת כורסה "גזורה" מאמבטיה (נקנתה ב-SOHO); אולי לא כך נוח לשבת בה, אך פתחי הניקוז וגב האמייל החשוף מעידים על האותנטיות שלה.


סוויטת השינה פונקציונלית אך גם מפנקת

פינוק באמבט

סוויטת השינה פונקציונלית כמו-גם מפנקת. במרכזה אמבטיית פרי סטנדינג הניצבת על במה אליפטית מחופה בפסיפס בגווני לבן-שחור-אפור. קצה אחד של האמבטיה מוקף במעין קיר מעוגל בגובה 1.60 לערך, שנצבע ביד בגוון כתמתם. "הרעיון לקיר סביב האמבטיה היה שלי", מסביר פוגל, "רציתי אמבטיה מונחת בחדר השינה, אבל שבכל זאת תהיה בה אינטימיות".

הקיר יוצר הפרדה חלקית בין אזורי השינה לרחצה, אבל מותיר את החלל פתוח מספיק כדי שייראה כיחידה אחת. משיקולי שטח הוצמדה למיטה הזוגית רק שידה אחת. במקום שידה נוספת תוכננה מגירה בגוף המיטה, שנפתחת בידית פסיפס תואמת לבמה עליה ניצבת האמבטיה. פסיפס זה מופיע גם כפס בלוח שבראש המיטה, בחדרי השירותים ואפילו כחלק מעבודת אמנות שתלויה מעל שולחן העבודה.

שני ארונות קיר מספקים די והותר מקום אחסון, וספוטים שקועים בתקרה מונמכת בצירוף גופי תאורה צמודי קיר ממתכת וזכוכית מטילים סוגי אור שונים. מאחורי הקיר המעוגל תוכנן כיור הניצב על יחידת ריהוט צהובה. השירותים מופרדים בדלת מתכת אפורה דומה לדלת הכניסה. גם בה קבוע צוהר זכוכית חלבית המתכתב עם שני חלונות עגולים, אחד עם זכוכית חלבית הפונה לפיר חיצוני, ואחר עם זכוכית שקופה הפונה לחדר השינה.


אמבטיית פרי סטנדינג בחדר השינה

כמו בצימר

הקו העיצובי של אזור השירותים בחדר השינה נמשך אל שירותי אורחים בקצה פרוזדור קטן בחלל הציבורי. הגוונים השולטים הם אפור כהה בחיפוי וצהבהב בריהוט ובקירות. כיור לבן עגול מונח על כוננית קטנה וגופי תאורה דמויי פנסי רחוב מהווים אמנות שימושית. גומחה קטנה בקיר נצבעה בגוון כתום-חום זהה לקיר המעוגל שבחדר השינה, ופס פסיפס באפור-לבן-שחור יוצר מראה מגובש עם חלקים אחרים של הבית.

למרות שטחה המצומצם, משדרת הדירה נוחות המזכירה צימר מפנק, במיוחד בזכות האמבטיה החשופה בחדר השינה. שימוש בגופי תאורה מגוונים – מפסי צבירה וספוטים בעלי מראה תעשייתי ועד גופי תאורה מזכוכית בסגנון רומנטי המשתלשלים מהתקרה לגובה נמוך – מאפשר ורסטיליות בהתאם לנסיבות; גם הריהוט על גלגלים הניתן להזזה מאפשר זאת.

בחירה בפלטת גוונים לא שגרתית יוצרת מראה צעיר שאינו בא על חשבון פונקציונליות. פריטי אמנות דקורטיבית, ובמיוחד כאלה שמשדרים הומור וקורצים לטרנד הירוק, משתלבים בשטיחים ובגופי התאורה בעלי המראה האתני ויוצרים עיצוב אקלקטי אך גם בעל אמירה ברורה. תעוזה סגנונית וחשיבה מחוץ לקופסה הופכות את החלל מדירת רווקים שגרתית לבית מעוצב שלא לוקח את עצמו יותר מדי ברצינות, תכונה נדירה בימינו.


אלמנטים מעוצבים גם בחדר השירותים