מבעד לעדשה שלו

דירה עם נשמה, שמשקפת את האישיות של בעליה. צילום: גידי בועז
דירה עם נשמה, שמשקפת את האישיות של בעליה. צילום: גידי בועז

דירתו הקטנה של הצלם גידי בועז במרכז תל אביב משקפת את אישיות המסתפקת במועט, וכוללת לא מעט פריטים מעשה ידיו. היא משתנה ומתפתחת כל הזמן - ממש כמו בעליה

88 שיתופים | 132 צפיות

אדריכלות רוני אביצור, סטודיו XS אדריכלות (הירש רוסמן אביצור אדריכלים)

שטח הדירה 52 מ"ר

משך הפרויקט (שיפוץ) כחודשיים

"נכנסתי לפרויקט עם ידע שצברתי ורעיונות שקיבלתי במהלך שנים של צילום פרויקטים בארץ ובעולם. היה לי ברור שאני רוצה דירה עם נשמה, שתשקף את האישיות שלי, שתהיה פשוטה, צנועה ואינטימית", אומר גידי בועז, צלם אדריכלות ועיצוב פנים. דירתו ברחוב קטן מאחורי דיזנגוף סנטר נראית כאילו נגזרה מירחון עיצוב, אך לאחר שיחה מתברר שהיא בכל זאת משקפת בהחלט את אישיותו, את אורח חייו וההיסטוריה הפרטית שלו.

בועז למד בניו יורק והתגורר מספר שנים בחדר קטן. הוא מתאר את עצמו כנווד ומעדיף להסתפק במועט מסיבות אידיאולוגיות ואקולוגיות. הדירה שהוא מתגורר בה כיום הייתה בבעלותו והושכרה במשך מספר שנים. "לא תכננתי לעבור לגור כאן, אבל לאחר שהתגלתה נזילה שהגיעה לשכנים נאלצתי לשפץ. התחברתי לרוני אביצור, מסטודיו לאדריכלות XS שהינו חלק ממשרד האדריכלים הירש רוסמן אביצור, שהכרתי כשצילמתי עבורם פרויקטים. זהו סטודיו שמתמחה במקסום הפוטנציאל של דירות קטנות. אלה אנשים שלא ישנים בלילה כי הם חושבים על פתרונות אחסון". השאלה אם הדירה תיועד למגורים או להשקעה ליוותה את הפרויקט עד שלב מאוחר יחסית שלו, ולכן נקודת המוצא הייתה לצמצם בהוצאות עד כמה שניתן. האדריכלית שרטטה כמה סקיצות, חלקן בוססו על חלוקה פנימית קיימת ואחרות היו מרחוקות לכת. התכנון שנבחר הוא הפשוט ביותר, ולפיו המטבח הועבר לסלון והחלל שהתפנה הוסב לחדר עבודה או חדר אורחים. "זו התוכנית השמרנית ביותר, והיא גם הייתה הכי ברורה מאליה, הכי פחות יקרה וגם תאמה את החזון שלי".

לומד מטעויות

לאחר בחירת התוכנית לקח על עצמו בועז את תפקיד מנהל העבודה והמעצב. "ידעתי שאני יכול להמשיך לבד, על אף שאת החלק של פיקוח על השיפוצניקים פחות אהבתי". בכניסה הוסר קיר שיצר הול (מבואה), ומרפסת שפונה אל גינה ירוקה נפתחה והפכה לחלק אינטגרלי מהסלון. "נכנסתי לדירה בחורף. האזדרכת עמדה בשלכת וכל בוקר השמש חדרה פנימה וציירה צלליות על הקיר. ומיהו צלם אם לא מישהו שמתבונן כל הזמן על אור וצל?". פרוז'קטור שהותקן על קיר חיצוני מאיר את הגינה בלילה באופן שיוצר נוף של טבע ומשכיח את האורבניות מסביב. "התחושה היא של מרווח נשימה וירוק בעיניים".

מרפסת שפונה אל גינה ירוקה הפכה לחלק אינטגרלי מהסלון
מרפסת שפונה אל גינה ירוקה הפכה לחלק אינטגרלי מהסלון

הפרט הראשון שנבחר, שהכתיב את פלטת הצבעים של הבית, הוא פרופיל אלומיניום בגוון חום־אפרפר לחלונות ולוויטרינת המרפסת. הקירות נצבעו באופווייט ולארונות המטבח נבחר גוון חום־אפרפר ומשטח אבן קיסר לבן־אפרפר ("רק בדיעבד הבנתי שהוא סופג צבעי תבלינים ולכן לא פרקטי"). לרצפה נבחרו אריחי גרניט פורצלן בגוני אפור. "זו טעות גדולה שלי. המוכר בחנות הזהיר שהדוגמה חוזרת על עצמה כל ארבעה אריחים אבל לא ייחסתי לזה חשיבות. לא תיארתי לעצמי שאבוא הביתה ותהיה לי רצפה זברה", הוא צוחק.

אריחי גרניט פורצלן בגוני אפור נבחרו לרצפה
אריחי גרניט פורצלן בגוני אפור נבחרו לרצפה

הקיר שמעל המטבח נצבע בטורקיז עמוק, צבע שלכאורה אינו מסתדר עם הצבעוניות המודרנית־ניטרלית הכללית. "כשקיבלתי את המפתח הדירה נראתה בנאלית ונטולת השראה. שאלתי את עצמי איפה אני בתוך כל זה? רציתי קיר לוח אבל זה נראה לי נדוש". הוא הלך לחנות צבעים עם גוון טורקיז שנתקל בו בכתבה בעיתון וביקש צבע לוח באותו גוון. "זה צבע חלומי שאפשר קצת לשקוע לתוכו, וכמי שכל יום הולך לים הוא מתאים לי. המחשבה שקיר לוח צריך להיות ירוק או שחור היא מוטעית. אפשר לקבל אותו באיזה צבע שרוצים", הוא מנדב טיפ. הוא החל לצבוע את הקיר לבד ובאמצע השכבה השלישית עצר. "אני אוהב את זה שהקיר לא אטום ושרואים את הצבע המקורי מלמטה". מה שהתחיל כטעות נגמר באהבה גדולה והיום הוא שלם לגמרי עם הצבע, אם כי הקיר עדיין לא הגיע לעיצובו הסופי. בביקור בלאס וגאס הוא ראה ציור שמצא חן בעיניו וביקש מאמן ישראלי ליצור עבורו משהו דומה. בעזרת פוטושופ "הדביק" את הציור לקיר והעלה לפייסבוק כדי לקבל חוות דעת. רוב החברים העדיפו את הקיר כמות שהוא, וההחלטה הסופית עדיין לא התקבלה. "בסוף יימצא הציור הנכון", הוא אומר.

קיר לוח בצבע טורקיז עמוק וארונות מטבח בחום אפרפר
קיר לוח בצבע טורקיז עמוק וארונות מטבח בחום אפרפר

עיצוב שמתפתח

אורך הרוח והידיעה שלבית לוקח זמן לקבל אופי וצבע הנחו את העיצוב, כמו גם חשיבה על ידידותית לסביבה. "כשנכנסתי לדירה ישנתי חודש על מזרן שהונח על הרצפה. במשך הזמן מצאתי דברים ברחוב ובמחסן בבית של אחותי, וחלק מהדברים חברים נתנו. עד לפני חודש בערך עמד פה שולחן אוכל שקניתי ביד2, שהיה כל כך מכוער עד שהיה יפה". בזכות היכרות אישית עם בעלי קסטיאל הוא רכש שולחן בסייל וציוות לו כיסאות בשחור ובצהוב מעודפי איקאה. מקרר ומראה במסגרת אדומה נרכשו בשוק הפשפשים. רמקולים בני 20 שנה שנודדים איתו בעולם עדיין מחוברים למערכת, ואת שולחן הקפה בנה ממשטחי עץ שמצא ברחוב. כדי להשלים את הריהוט הוא קנה עוד שישה משטחים ובנה מהם רהיטים שונים: מחיצה שהיא גם ספרייה וגוף תאורה, מעמד לטלוויזיה וספה עם חללים לאחסון ספרים. בבחירת הטקסטיל הוא נעזר בדגנית מווילה מרוק. את כורסת המתכת וחוטי הפלסטיק הצהובים המתכתבת עם כיסאות פינת האוכל קנה בשוק הפשפשים, את השטיח במראה אתני בג'ינג'ר, ואת הווילונות – באיקאה. מעקה המרפסת נצבע בתכלת עמוק, שלגמרי במקרה תואם את גוון הקיר שבמטבח.

בחדר העבודה־אורחים ניתן לראות בבירור את עקבות המטבח מפעם. ארון עליון ישן נותר כמות שהוא כולל ויטרינת הזכוכית שלו, ורק נצבע מחדש וזכה לידיות פלסטיק כחולות מתאימות. "ממש הצלתי אותו מהשיפוצניקים שכבר היו עם הפטיש ביד". שולחן עבודה פשוט אך יעיל מורכב מרגלי עץ טבעי ופלטת MDF מצופה בפורמייקה אפורה. דלתות של מה שהיה פעם מזווה פורקו והונחו בצד על תקן אביזר דקורטיבי או לוח תזכורות. בחלל שנוצר הותקנו מדפים, והוא משמש כספרייה וארון אחסון. מיטה שיכולה להפוך למשטח עבודה בעת הצורך מכוסה בכיסוי שעשוי מלבד בעבודת יד בהשראה אפריקאית של האמנית יעל פינקוס. עבודה נוספת שלה נמצאת בחדר השינה.

ניתן לראות את עקבות המטבח מפעם. חדר העבודה של גידי בועז
ניתן לראות את עקבות המטבח מפעם. חדר העבודה של גידי בועז

חדר השינה שנותר במקומו פונה לגינה וצמודה אליו מרפסת קטנה מרוצפת באריחים מצוירים, לוקיישן אידיאלי לקפה של בוקר. דלתות הזזה ישנות מעץ וזכוכית נצבעו מחדש וכך גם ארון קיר גדול. כוננית בסגנון וינטג' נקנתה ביוביקו, סטודיו לעיצוב המתמחה בייצור ריהוט וגופי תאורה מפריטים ממוחזרים. "זה היה הדבר הראשון שקניתי לחדר השינה ממכירת חיסול שהם עשו כשעברו מקום". כשידה משמש ארגז עץ שנמצא ברחוב. פתח הבוידעם שמעל חדר השינה הורחב. "כולם המליצו לי לבטל את הבוידעם אבל ראיתי באיזה ספר תמונה של בוידעם שפתחו אותו, צבעו אותו והתקינו מדפים כדי שיהיה חלל אחסון פתוח אסתטי. אנשים אמרו לי שלא כדאי אז ביקשתי לפחות לפתוח פתח רחב. לבטל בוידעם זה סיפור יקר כי צריך לחצוב בבטון והעלות הכספית של זה הייתה משמעותית. חוץ מזה, תמיד צריך חללי אחסון".

חדר השינה פונה לגינה וצמודה אליו מרפסת קטנה – לוקיישן אידיאלי לקפה של הבוקר
חדר השינה פונה לגינה וצמודה אליו מרפסת קטנה – לוקיישן אידיאלי לקפה של הבוקר

ההחלטה להשאיר את הבוידעם השפיעה על גובה התקרה בחדר האמבטיה, הנמוכה למדי. שידה לכיור נרכשה בשוק הפשפשים והותאם לה כיור קערה. "ראיתי שהכיור הראשון שבחרתי לא יושב יפה אז הכנסתי את השידה לאוטו והתחלתי לנסוע בין חנויות לכלים סניטריים כדי למצוא את הכיור הנכון לה". הקירות נצבעו בטיח מינרלי בגוון חום־אפרפר בהיר התואם את אריחי החיפוי, ולרצפה נבחרו אריחים מצוירים זהים לאלה שבמרפסת חדר השינה. מול חדר העבודה מוקמו שירותי אורחים באותו עיצוב, ובגומחה שליד הוצבו מכונת כביסה ומייבש שנסגרים בדלת לבנה.

לרצפת האמבטיה נבחרו אריחים מצוירים זהים לאלו שבמרפסת חדר השינה
לרצפת האמבטיה נבחרו אריחים מצוירים זהים לאלו שבמרפסת חדר השינה

"למרות ההתלבטויות בהתחלה, ברגע שצבעתי את הקיר הכחול, קיבלתי את המזרונים לספה ותליתי צילומים שלי ושל קולגות, הבנתי שיש פה משהו שאני יוצר, שהבית משקף את האישיות שלי ושהוא לא רק קירות לבנים", מסכם בועז. "מכיוון שאני עובד בבית ומבלה בו זמן רב ניסיתי לעשות אותו פונקציונלי, רגוע, שקט ונעים. עכשיו, כשהוא כזה, החלטתי שאני נשאר".

על קצה המזלג

עם גידי בועז

אני מאמין

בראש ובראשונה דירה צריכה להיות פונקציונלית, לשרת את הדיירים ולשקף את אישיותם. אני מתרגש יותר כשאני מצלם פרויקטים שיש בהם התחשבות בסביבה, אומנות על הקירות ונוכחות של טעם אישי שאינו מנקר עיניים.

גישת עיצוב

עיצוב קליל, נעים וביתי שהוא גם Eco Friendly ומבוסס על מינימום איקאה ומקסימום חפצים ממוחזרים או מושאלים. אני אוהב לקחת כלים ששימשו למטרה מסוימת והוסבו לייעוד אחר, אוסף מהרחוב וקונה מיד שנייה ובשוק הפשפשים.

טיפ עיצוב

סבלנות. לא צריך לקנות הכל מיד, אפשר לחכות קצת ולראות איך מסתדרים עם מה שיש ומה באמת חסר. לתת לבית זמן להתעצב.

לא כדאי

למהר עם תוכנית החשמל. יש חשמלאים שיש להם נטייה לשים נקודות איפה שקל, לא בהכרח איפה שצריך. כדאי להקדיש לכך מחשבה ולדמיין איך ייראו החיים והצרכים בבית.