מדעי החלום

צילום: אלכס לובימוב | Other Wise studio
צילום: אלכס לובימוב | Other Wise studio

כדי לעצב את החלל המושלם, נכנסים הילי לזרוב ורועי קדרנל, בעלי הסטודיו Other-wise, לראשם של המשתמשים העתידיים ומתבוננים בו משם. “אנחנו מעצבים התנהגות", הם אומרים ומסבירים מדוע לעיצוב אובייקטים הם מקדישים רק את ימי שישי בבוקר

88 שיתופים | 132 צפיות

לצמד המעצבים הילי לזרוב ורועי קדרנל, בעלי הסטודיו Other-wise (“אחרת" בתרגום חופשי), יש – כמתחייב משמם – תפישה לא שגרתית של המקצוע. קחו לדוגמה את הפרויקט הגדול הראשון שעשו – עיצוב מחדש של שלושה מכוני מניקור־פדיקור. אבל מה בדיוק לצמד בחורים קשוחים וללקוחות של מכון מניקור? כשקיבלו את הפרויקט, היה להם ברור שלא יתכננו את החללים דרך העיניים שלהם. הם החליטו לתכנן אותם מבעד לעיני הנשים שיטופלו בהם. לשם כך, קצת כמו בסרט “להיות ג'ון מלקוביץ'", הם החליטו לצלול לתוך התודעה הקולקטיבית שלהן.

“הלכנו למכון והעברנו שעות על גבי שעות בצפייה בנשים שבאו לקבל טיפול לציפורניים", מספר קדרנל, “משום שבעיצוב אתה צריך לענות על המון צרכים – אסתטיים, שיווקיים, ארגוניים ופסיכולוגיים. אתה צריך לדעת לקרוא את ההתנהגות של האנשים, ואפילו, הייתי אומר, לחזות אותה מראש. יש אינטראקציה מסוימת בין לקוחה ומטפלת, דינמיקה מסוימת – כל זה צריך לקבל מענה בעיצוב". וכך עיצבו השניים את הריהוט, את התאורה את האביזרים כשבראשם כל אותן נשים שבהן צפו. “אין טעם לנסות לנחש מה נשים רוצות", מסכם קדרנל את ההתנסות, “צריך פשוט לשבת ולהסתכל עליהן מקרוב. וזה מה שעשינו".

אחרי שליטשו את התובנה הזאת, מספר קדרנל, התחוור להם שלמעשה גזרו על עצמם עבודה סביב השעון, 24/7. היום, הוא אומר, הוא כבר לא יכול לשבת בבר או במסעדה בלי להסתכל מסביב ולשאול את עצמו מה בעיצוב עושה לו טוב, ומה לא. “אנחנו כל הזמן בוחנים את הסביבה ומנסים ללמוד אותה", הוא מוסיף."זה נשמע אולי מפוצץ, אבל אני מרגיש שאנחנו מעצבים התנהגות או כמו שקוראים לזה היום ‘חוויית משתמש', במובן המאוד לא וירטואלי שלה".

כלומר אתם לא מעצבים אובייקטים, אלא את ההתנהגות של האנשים שבאים עמם במגע. מעניין. ספר לי איך מעצבים התנהגות.

לזרוב: “לדוגמה, במעדניית Chez Lewkowicz שעיצבנו מחדש ברמת השרון, החלטנו למקם ממש מעל ראשם של הלקוחות שעומדים מול הדלפק, מתלה של נקניקים. אפשר להריח אותם מקרוב ואפילו לגעת בהם. מובן שהמכירות של הנקניקים במשקל עלו פלאים. אמנם על הנייר אנחנו אחראים למה שנקרא ‘תפאורה' של בתי עסק, אבל בפועל מדובר על עיצוב ה־feel הכללי".

 

צילום: אלכס לובימוב | Other Wise studio
צילום: אלכס לובימוב | Other Wise studio

עפים על מודיעין

על מנת לעצב את ההתנהגות שלהם כקול האחר בתחום העיצוב המקומי, תלו קדרנל (34) ולזרוב (32) מעל שולחן העבודה בסטודיו היפואי שלהם מסך ענק ועליו מוקרן ללא הפסקה הלוגו Other-wise. “הוא לא מאפשר לנו לשכוח למה אנחנו פה ומה מניע אותנו", אומר קדרנל. אלא שבתחילת דרכו של הסטודיו – שנפתח לפני ארבע שנים וחצי, אחרי שמקימיו סיימו יחד לימודי עיצוב פנים במכללה למנהל – הם היו בפאזה אחרת של עיצוב וייצור אובייקטים.

Other-wise יצרו מתלים, שולחנות צד וגופי תאורה שנמכרו ב"טולמנס" או בסטודיו שלהם והתאפיינו בלוק מתוחכם. בקריצה. העיצובים אף זכו לתשומת לב תקשורתית מסוימת, כמו גם להצלחה בקנה מידה מקומי, אך אחרי שנתיים החליט הצמד לשנות כיוון לטובת עיצוב מסחרי – מסעדות, בארים, חנויות, משרדים ואולמות אירועים. את השינוי מגדירים השניים כ"התפתחות טבעית וממש הכרחית".

למה הכרחית? יכולתם להמשיך לעצב אובייקטים מגניבים, להרחיב את קשת המוצרים ולהגיע לשוק בחו"ל.

לזרוב: “הרגשנו תקועים. מבחינה כלכלית, קשה מאוד לצמוח ממכירה של מוצרים מעוצבים בסדרות קטנות, ולכן קיבלנו החלטה אסטרטגית: ממשיכים לעצב מוצרים רק בימי שישי בבוקר. היצירה הזו היא תשוקה שלנו, אנחנו אוהבים לעבוד עם הידיים, ולא מוכנים לוותר על התחום הזה, אבל אנחנו לא מתייחסים אליו כאל העיסוק העיקרי שלנו. החלטה נוספת שקיבלנו היא לעצב רק אובייקטים בודדים בסדרות מוגבלות שנמכרים במחירים גבוהים יחסית או מוצרים המיועדים לייצור תעשייתי ולכמויות מסחריות".

Other Wise studio
Other Wise studio

אילו למשל?

לזרוב: “אנחנו כרגע בשלבי סיום עבודה על אב טיפוס של גוף תאורה שייעטף בטקסטיל ויימכר בכ־10,000 שקל, ומצד שני, אנחנו עובדים על מלחייה ופלפלייה שייוצרו בארצות הברית ויימכרו ברשת טרגט במחיר שווה לכל נפש".

מה מוביל אתכם בחירת פרויקטים?

לזרוב: “עם הזמן למדנו לפתוח את הראש ולא לפסול על הסף לקוחות שנראים ‘מרובעים' או מקובעים מדי, או בורגניים מדי לטעמנו או בעלי סגנון שלא מתאים לנו. נראה שזה עניין של התבגרות. הניסיון לימד אותנו שלפעמים דווקא פרויקט שעל הנייר נראה משעמם יכול להיות מדליק ומאתגר, כמו למשל משרד המכירות שעיצבנו לחברת בנייה במודיעין בהשראת בתי ציפורים באנגליה".

Other Wise studio
Other Wise studio

למה אתם כמעט לא מעצבים בתים פרטיים?

לזרוב: “גילינו שזה פחות מתאים לאופי שלנו. אנחנו אוהבים לרוץ, לעבוד מהר, לראות תוצאות מהר. בעיצוב מסחרי ‘טיים איז מאני' בכל המובנים: כל חריגה מהזמן שהוקצב להקמה או לשיפוץ משמעותה הפסד כספי. בעיצוב בתים העניינים יותר רגועים ואטיים, ואנחנו בחורים שחייבים אקשן".