ממשרתים לאדונים

פינת הישיבה בסלון עוצבה בגוונים ניטרליים שמותירים מקום לאוסף יצירות האמנות של בעלי הבית | צלם: James Merrell
פינת הישיבה בסלון עוצבה בגוונים ניטרליים שמותירים מקום לאוסף יצירות האמנות של בעלי הבית | צלם: James Merrell

בית מיוז, הוסב למטרת מגורים כבר במאה ה־20 ולאחרונה עבר שיפוץ מסיבי. צבעוניות ניטרלית וריבוי פתחים הפכו את המבנה המוצלח מלכתחילה לרקע מושלם עבור הפריטים המיוחדים שבעלי הבית אספו במרוצת השנים

88 שיתופים | 132 צפיות

אדריכלות ועיצוב פנים: Andy Martin

שטח הבית: 300 מ"ר

מקור שמם של בתי מיוז (Mews Houses) הוא בימי הביניים, אז נקראו המבנים בהם הוחזקו בזים מאולפים "Mew". במאה ה־16 הפך הנרי השמיני את המבנה הזה לאורוות ומאז התגלגל והפך שמו ל"Mews" שמשמעותו בתים שביניהם סמטאות קטנות וצרות שהפרידו בין האורוות של בתי אחוזה בעיר. עם המעבר לשימוש במכוניות ורכבות, הפכו האורוות למוסכים, לבתי מלאכה ולמחסנים. רוב המבנים הללו, שהיו ממוקמים בשכונות מרכזיות ונחשקות בעיר, הפכו לבתי מגורים יקרים.

המוזה של מרטין

בעלי הבית הם פנים מוכרות בסצנת הידוענים של בריטניה – היא מעצבת ראשית של רשת בתי מלון משפחתית שבבעלותה מלונות יוקרה ברחבי העולם, והוא סופר נודע. כשעברו בשנות ה־80 להתגורר בבית עשו בו שינויים קלים: בניית פרגולה בחצר האחורית והגדלת חלון באחד מחדרי הרחצה. מאז לא נעשה לאורך כל השנים שיפוץ מבני, ואת עיצוב הפנים של הבית השאירו בני הזוג לספונטניות – חפצי אמנות ורהיטים נקנו בהחלטות של רגע ולפי צרכים משתנים. עם השנים, כשהילדים עזבו את הבית, התעורר בהם הצורך לעדכן את המבנה ולעצב את הפנים כך שיענה לצרכים עכשוויים. לצורך משימת השיפוץ פנו בני הזוג לאדריכל והמעצב אנדי מרטין.

מבט מבחוץ על הבית לאחר השיפוץ

לבית שלי שלוש קומות

כמו בית מיוז טיפוסי הכולל קומת כניסה שבה הייתה האורווה ואת קומות מגורי הצוות מעליה, גם הבית הזה פרוש על שלוש קומות. קומת הכניסה הכוללת את החללים הציבוריים שבהם מבואת הכניסה, הסלון והספרייה, שרותי האורחים והמטבח; הקומה הראשונה הכוללת את חדר השינה המרכזי שבו חדר ארונות, חדר רחצה וחדר שינה נוסף, והקומה השנייה שבה שני חדרי אורחים, חדר עבודה ושני חדרי רחצה.

הדרישה הראשונה של הלקוחות הייתה לשפץ את הפרגולה שנפתחת לגינה האחורית של הבית. מבנה העץ הגלי הוחלף במבנה דומה עשוי מתכת וזכוכית והתקרה הורכבה מזכוכית גלית כדי לאפשר כניסה מרבית של אור מהחוץ פנימה. זה החלל שבעלי הבית הכי אוהבים וצורתו הגלית שימשה השראה לעיצוב שאר חלקי הבית.

ברוכים הבאים

מבואת הכניסה מרשימה במיוחד ומיוצגים בה כל המרכיבים שהופכים את העיצוב למרתק, כמו הרצפה שחופתה בפסיפס שיש בעבודת יד בדוגמת גלים בהשראת הגלים של החממה, קונסולה מוזהבת בסגנון רוקוקו מקושטת בתבליטים ושטיח קיר צרפתי משנות ה־50. מהמבואה יש כניסה לשרותי האורחים וגרם מדרגות המוביל לקומות העליונות. חלון סקיי לייט שנפתח בתקרת הקומה העליונה מכניס אור טבעי שמאיר את המדרגות ואת מרכז הבית. בהמשך נפתחת דלת ברונזה וזכוכית לחלל אחד גדול, שבו פינת הישיבה של הסלון ופינת ספרייה.

קונסולה מוזהבת בסגנון רוקוקו מקושטת בתבליטים ושטיח קיר צרפתי משנות ה־50

רצפת הקומה כולה עשויה מבטון מוחלק ועליה פרושים שטיחים בדוגמת פסים בצבעים טבעיים. במיוחד בולטות שתי קונסולות, האחת ממתכת ושיש והשנייה מעץ ובסגנון רך יותר, שעליה ניצבות תמונות משפחתיות שהופכות את החלל הציבורי בבית לאישי ומשפחתי. במרכז הסלון פינת ישיבה המורכבת מספה אפורה עכשווית של חברת MARIDIANI, ספה נוחה וגדולה שסביבה אוסף כורסאות מתקופות שונות.

במרכז הסלון פינת ישיבה המורכבת מספה אפורה עכשווית של חברת MARIDIANI, ספה נוחה וגדולה שסביבה אוסף כורסאות מתקופות שונות

הצבעים של פינת הישיבה נייטרליים ומהווים רקע לאוסף האמנות האקלקטי שמעטר את הקירות. בפינת הספרייה שזלונג וספה בצבעים בהירים וכורסאות כתומות המספקות כתמי צבע מרעננים. פנל העץ שבמרכז הספרייה הוא מעין מראה של הפנלים בקיר פינת הישיבה, ויחד הם תורמים למראה מאוד חם ומזמין בחלל.

פנל העץ שבמרכז הספרייה הוא מעין מראה של הפנלים בקיר פינת הישיבה, ויחד הם תורמים למראה מאוד חם ומזמין בחלל

מהסלון יש כניסה גם למטבח קטן ופונקציונלי עם שולחן אוכל קטן לשניים, שמעליו תמונה של טבח ופתח בתקרה שמאיר אותו. ארונות המטבח המתכתיים והקרים מקבלים נקודת צבע חמה בצהוב ושוב הופך החלל הקטן מעניין ומפתיע. בעלת הבית מעידה על עצמה שביומיום היא אינה פעילה כל כך במטבח ושבמקרר שלה ניתן למצוא רק אוכמניות ויוגורט.

להיות עם, להרגיש בלי

גולת הכותרת של החלל הם שלושה פתחים גדולים שמהם יוצאים לחלל בנוי ספק חיצוני-ספק פנימי שמעליו פרגולה שקופה המכניסה פנימה שפע של אור טבעי. דלתות הפרגולה השקופות במסגרת ברונזה מכניסות את הגן הפורח לתוך החלל הפנימי והגג השקוף חושף את כחול השמיים.

הפרגולה השקופות במסגרת ברונזה מכניסות את הגן הפורח לתוך החלל הפנימי והגג השקוף חושף את כחול השמיים

שהייה באזור זה משתווה לשהייה בחוץ, וזאת מבלי להיות נתונים לחסדי מזג האוויר הלונדוני הקר והגשום. חלל הפרגולה עצמו לבן וכמעט חף מפרטים, כך נוצר חלל שקט שלא מפריע לחוץ להיכנס לתוך הבית. על הקירות האטומים משני צדדיה של הפרגולה ניצבות יחידות בנויות המשמשות לאחסון ולתצוגה של פרטי אמנות שנבחרו בקפידה – אמנות עכשווית שמתחברת לפסלים הנאו־קלאסיים שמקשטים את הגן. התאורה המלאכותית בפרגולה שוקעה בקירות וברצפה כדי לשמור על הניקיון הוויזואלי של החלל.

עולים קומה

הקומה הראשונה מוקדשת ברובה לסוויטת השינה של בעלי הבית. הרצפה עשויה מאלון מוברש, דלתות הכניסה לחדרים שעוצבו במיוחד עבור הפרויקט הזה הן בגובה התקרה וכך נוצר רושם רב כבר בכניסה לחדר. גם הידיות השחורות שבדלתות עוצבו על ידי מרטין. הריהוט בחדרים, כמו בשאר חלקי הבית, אקלקטי, והריפודים הצבעוניים מכניסים עניין וצבע. בחדר הרחצה הצמוד לחדר השינה רואים חזרה על מוטיב הקווים המעוגלים בשיש אפור וקר, כשברקע קיר ורצפת עץ שמחממים ומשלימים את המראה.

בחדר הרחצה הצמוד לחדר השינה רואים חזרה על מוטיב הקווים המעוגלים בשיש אפור וקר, כשברקע קיר ורצפת עץ שמחממים ומשלימים את המראה

בקומה השנייה חדר רחצה עם חלון סקיי לייט וחיפויים מבריקים, המגדילים את תחושת המרחב בחלל הקטן. השיש בשפע הצבעים והעורקים שלו מהווה מעין יצירת אמנות על הקירות.


השיש בשפע הצבעים והעורקים שלו מהווה מעין יצירת אמנות על הקירות

השיפוץ של מרטין הפך את המבנה למעין תפאורה ניטרלית לחפצים בעלי אופי ואישיות משלהם, שנאספו על ידי בעלי הבית במשך השנים באהבה רבה. כדי לאפשר לחפצים לככב נצבעו הקירות לבן, ובכל חלל אפשרי נפתחו פתחים כדי למקסם את כמות אור היום הנכנסת פנימה. פרטי הנגרות תוכננו במיוחד וחופו בצבעים ניטרליים כמו אלון מוברש, שהגוון הרך שלו משתלב היטב עם כל צבע.