משחק בין חללים

הבית של המעצבת ליאת מיכאלי מתאפיין באדריכלות נקייה, חומרים חמים ואווירה ביתית. ניכרת בו הפרדה בין הפרטי לציבורי תוך שמירת הקשר ביניהם. התוצאה: חלל הרמוני במראה ובתחושה

88 שיתופים | 132 צפיות

עיצוב פנים: ליאת מיכאלי
שטח המגרש: 500 מ"ר שטח בנוי 350 מ"ר
מעצבת הפנים ליאת מיכאלי בנתה את בית חלומותיה על חורבותיו של בית ילדותה בהרצליה. כמי שמתכננת בתים לאנשים רבים, ידעה מיכאלי היטב מה חשוב לה בבניית ביתה שלה, ובראש – השאיפה ליצור בית מפנק שידמה למלון בוטיק יוקרתי. שילוב המראה הישראלי של נוף ילדותה ופריטים אירופיים-קלאסיים החביבים עליה, לצד תכנון עכשווי שיתאים לצרכי היומיום ולאופי המשפחה עם נגיעות רומנטיות. בנוסף שאפה מיכאלי לשלב בין הרצון ליצור פרטיות לדיירי הבית ובין סימביוזה של החללים.

לבית חמישה מפלסים המשלבים בין המרחב הציבורי לפרטי. ההחלטה לבחור במפלסים ולא בקומות נבעה משאיפה ליצור חלל פתוח וזורם השומר על תחושה אינטימית למרות גודלו. קומת הכניסה מוקדשת למרחב הציבורי, וכוללת סלון, מטבח, פינת אוכל, שירותי אורחים וחצר. מעליה שני מפלסים שבהם חדרי מגורים לילדים ולהורים. מתחת קומת הכניסה נמצאים עוד שני מפלסים – בראשון חדרו של הבן הגדול וממ"ד, שהוא חדר העבודה של מיכאלי, ובמפלס התחתון המרתף.

הכניסה

דרך שער רחב נכנסים הבאים לשביל גישה מרוצף באבני בזלת ומוקף בצמחייה. האבן נבחרה בגלל חוזקה ובגלל הקשר שלה לאבן הכורכר המחפה את הבית. לשתיהן מראה לא מעובד אבל צבעיהן מנוגדים ויוצרים עניין. השביל מוביל אל דלת כניסה העשויה עץ אלון בעבודת יד(תיבת נוח) ומרמזת על הסגנון הפרובנסלי שיתגלה לאחר פתיחתה.

בכניסה לבית מצד שמאל ניצב קונזול עץ שעליו תמונות משפחה וגופי תאורה רומנטיים תלויים משני צדדיו. אלה מרמזים על החמימות והמשפחתיות בבית. מולו נבנו דלתות קלאסיות בנגרות אישית, שהן פתרון אלגנטי להסתרת ארון החשמל, ולצדן שירותי אורחים שעוצבו בהשראת ביקור של מיכאלי במילאנו: אסלה שחורה עם מכל הדחה גבוה בסגנון עתיק, רצפת פסיפס שיש בגוני שחור-אפור וכיור ממתכת מרוקעת המותקן בתוך שידה שחורה. כל אלה נותנים מראה של שירותים במלון בוטיק יוקרתי.

במעבר שבין פינת האוכל לסלון מוקם קמין מצרפת, והוא הפריט הראשון שנרכש בבית התורם להגדרת החלל ולסגנון הפרובנסלי.


קבלת פנים חגיגית בכניסה לבית

חיבור בין הפנים לחוץ

מול הקמין נמצא הסלון – חלל גבוה המחוזק באמצעות מפתחים סימטריים וגבוהים ביציאה לגינה שנשמרו עד רמה שמסילות הווילון הושקעו בתקרה כדי שלא לפגוע בגובה המפתחים.

להסתרת מכשירי האודיו תוכנן רהיט מברזל שתורם למראה נקי של הסלון. הרהיט "משכפל" את החלונות הבלגיים שביציאה לגינה וכך מחבר בין שני חלקי הקומה. הוא גם יוצר תחושת המשכיות על ידי יצירת מעין פתח על הקיר שאי אפשר לפעור בו חלון.

אלמנט נוסף המחבר בין פנים הבית ובין הגינה הוא ריצוף האבן, ההופך את החצר לחלק מהבית. אבן הכורכר מחפה גם את הקיר היציאה לחצר בפנים הבית וממזגת בין הפנים לחוץ.


פינות ישיבה בחצר הקדמית הפונה אל הבריכה

הסלון והמטבח

מערך הריהוט בסלון כולל שתי ספות עור לבנות, שולחן נמוך מעץ אלון ושתי כורסאות אפורות מקטיפה(סטודיו touch). צבעים וחומרים קרים יוצרים שלווה לצד צבעים וחומרים חמים. מיכאלי מאמינה ביצירת תפאורה בצבעים נייטרליים, היוצרת "שקט בעיניים" בסיום יום עבודה, והיא מוסיפה כתמי צבע בפריטים המשלימים כמו קערת פירות, זר פרחים או הבריכה המוסיפה כתם טורקיז. גופי התאורה תורמים להגדרת הפונקציות בחלל, בהם שני גופי תאורה התלויים על הקיר ומגדירים את פינת הטלוויזיה ושישה גופי תאורה שקועים מגדירים את מיקום השולחן. החלל סימטרי, מרווח, ונעים ומזמין אירוח שכה חשוב לבעלת הבית.


פינת האוכל בסגנון אירופי נועדה לאירוח

מול הסלון נמצא המטבח ובין שני החללים יש סימביוזה. מהאי במטבח אפשר לצפות בטלוויזיה בסלון בזמן האוכל. המטבח תוכנן בקפידה תוך הדגשת פרקטיות והנדסת אנוש. הוא עוצב בגוון בהיר ובקו נקי, בשילוב עץ אלון טבעי בקו קלאסי היוצר ניגוד צבעוני אך משלים. אל הצבע הטבעי של העץ מתווספות ידיות המתכת וקולט אדים מנחושת, המוצר החשמלי היחיד שאינו מוסתר. כל אלה יוצרים חיבור ויזואלי בין הקו הנקי של הארונות והקו הפרובנסלי של האי.


המטבח הוא מרכז הבית ומשלב בין עיצוב קלאסי למודרני

המפלסים התחתונים

גרם המדרגות מלווה במעקה ברזל לבן עם פיתוחים ובפאנלים אלכסוניים וגבוהים, צורה הנהוגה בבתים באירופה. ירידה במדרגות מובילה לחדרו של הבן הגדול שזכה במרחב הכולל אמבטיה פרטית שחופתה בפסיפס זכוכית בגוני כחול בשילוב נגרות אישית בצבע לבן. חדרו רוהט בשחור הנותן מראה של סוויטה לגבר צעיר, ורוצף בפרקט אלון טבעי היוצר תחושה חמימה, כמו בכל חדרי השינה ובמרתף.

ירידה למפלס נמוך יותר מובילה למרתף שהוגדר כחלל בילוי משפחתי וכולל שני מרבצים מפנקים מקטיפה לצפייה בסרטים, כורסאות לישיבה ושולחן ביליארד אנגלי עתיק. את המראה הקלאסי האנגלי מחזק קיר מאבנים שפורקו מבתים ישנים. פריטי הנגרות בחלל צבועים בשחור בשילוב עץ אלון, ומחברים בין חלקי מרתף ובין הריצוף.


המרתף במפלס התחתון הוגדר כחלל בילוי משפחתי

גופי תאורה בארבעה גדלים הושקעו בתקרה ומשווים לה מראה של שמים וכוכבים. בר עם כיסאות עור מסתובבים בצבע שחור מוקם כך שהיושבים יכולים להימצא בכל אזור בכל רגע, וגם השירותים עוצבו כבמקום בילוי: פסיפס ושנדלייר שחור מלווים בקירות וברהיטים לבנים יוצרים ניגוד ודרמה. החלל עוצב בצבעוניות נייטרלית, והלבד הירוק בשולחן הביליארד וגוף התאורה שמעליו(שנדלרייה) מוסיפים כתמי צבע מרעננים לחלל. גם שתי החצרות האנגליות המכניסות אור לחדר מוסיפות לו רעננות.


במרתף המשפחתי יש שולחן ביליארד אנגלי עתיק

המפלסים העליונים

העלייה מקומת הכניסה מובילה לאזור חדרי הילדים. העלייה חושפת את הצד המזרחי של הבית הפונה לשכנים, ומיכאלי החליטה לזגג את החלונות ב"זכוכית סבתא" (זכוכית עם דוגמת תחרה), שמאפשרת לאור לחדור לבית ושומרת על פרטיות.

חדרי הילדים (בן ובת) הם מראה זה של זה: בשניהם ארון קיר הבנוי בנישה בקיר המשותף לחדרים, פתרון תכנון מקורי. התאורה בחדרים חוזרת על עצמה בצורת פסי תאורה השקועים בתקרה המשופעת ובתוך העץ שמעל שולחן הכתיבה, ונוספת לתאורת קיר. שני החדרים מעוצבים בפריטי נגרות לבנים ובאריגים לבנים, ואת כתמי הצבע העזים בחדר נותנים טפטים שכל ילד בחר לעצמו.


חדרה של הבת עם טפט כרצונה


חדרו של הבן

עלייה למפלס העליון מובילה לסוויטת ההורים, שעוצבה כחדר בבית מלון יוקרתי ומפנק. למיטה רחבת ידיים גב בתפירת קפיטונז' בגון אבן, ולמרשותיה ארגז שרופד באותו הבד ומסתיר מעלית טלוויזיה. הסתרת הטלוויזיה והרמקולים יוצרת חדר טכנולוגי תוך שמירה על המראה הרומנטי. תקרת העץ משופעת וצבועה לבן וממנה נתלה שנדלייר עם שמונה קנים, שתאום שלו עם חמישה קנים נתלה בחדר הרחצה ויוצר רצף של החללים. פרט לכך החדר נקי מקישוטים ואפשר להשקיף ממנו על הגינה והבריכה.


סוויטת ההורים במפלס העליון: כמו חדר במלון יוקרתי

אמבטיית פרי-סטנדינג עומדת בכניסה לחדר הרחצה ולה ברזי זהב, צבע המופיע גם בשאר הברזים בחדר ובכל אביזרי המתכת. מיכאלי מסבירה שהרשתה לעצמה להשתמש בזהב בגלל פריטי העץ הבהירים, שמאפשרים לשלב תכשיטים בחלל, בלי שזה ייחשד כקיטש.


אמבטיית פרי סטנדינג בסוויטת ההורים

* נגרות אישית: קרן ריהוט בוטיק
* לאתר של ליאת מיכאלי – עיצוב פנים