נשימה צרפתית בבית

שילוב בין חללים שקטים לדרמטיים | צלם: Henri Del Olmo
שילוב בין חללים שקטים לדרמטיים | צלם: Henri Del Olmo

דירת גג בבניין שהיה בעבר מחסן והוסב לבית דירות יוקרתי במחוז ג'ולייט שבמרסיי, משלבת בהצלחה בין חללים שקטים לדרמטיים, בין צבעוניות עזה לניטרלית, ושופעת פריטי מעצבים מהעולם

88 שיתופים | 132 צפיות

אדריכלות Adrien Champsaur Architecture
עיצוב פנים Francois Champsaur
שטח הדירה 150 מ"ר

מחוז ג'ולייט הוא מהאזורים היפים במרסיי, הנמצא סמוך לנמל הישן. באזור זה נפתח ב־2013 מוזיאון הציוויליזציה החדש – MuCEM- אשר תוכנן על ידי אדריכל Rudy Riciott, שתרם לביסוסה של מרסיי כמרכז תרבות אירופי חשוב. סמוך לשם, אולי כחלק מאותה תנופת פיתוח והצפי לעלייה במחירי הנדל"ן, הוסב מחסן ישן לבית דירות יוקרתי על ידי אדריכל Adrien Champsaur, תושב האזור.


מחסן ישן הוסב לבית דירות יוקרתי על ידי האדריכל Adrien Champsaur

בקומה האחרונה של המבנה עיצבFrancois Champsaur דירת מגורים יוקרתית הממקסמת את היתרונות של דירה בעליית גג באמצעות תכנון של פטיו במרכזה ושל כניסת אור מרבית מכיוונים שונים. Francois, אשר נולד במרסיי אך מתגורר בפריז, משלב לדבריו השפעות ים תיכוניות, שבאות לידי ביטוי בנינוחות ובהרמוניה שבעבודותיו. כיום הוא נחשב לאחד ממעצבי הפנים המובילים בצרפת ומאחוריו פרויקטים רבים, בהם מלון המטרופוליטן בפריז (Metropolitan),Andpiper club med בפלורידה ובתי מגורים שניכר בהם חותמו.

מרווח נשימה

הדירה, שגודלה 150 מ"ר, כוללת סלון, פינת אוכל, מטבח ושני חדרי שינה עם שרותים צמודים. המעצב מספר כי העיקרון שהנחה אותו בעיצוב הדירה הוא תהליך הנשימה, שאותו ביטא ביצירת דרגות שונות של צפיפות ודחיסות: מאזור עבודה אשר המדפים והמשקופים בו עשויים מעץ שחור ויוצרים יחד עם הספרים והרהיטים הצמודים להם מראה סגור ומרוכז יחסית, דרך המרחב הבהיר של פינת הישיבה ועד הפטיו הפתוח אל השמיים.

הפטיו – חצר פנימית שהיא חלק מהדירה עצמה – הוא אופק נעים ופתוח, ולדברי המעצב ניתן להשקיף עליו מכל מקום בדירה. נוסף על הפטיו, פתחי אור בשיפוע הגג נקבעו מעל חללים חשוכים יחסית כמו האמבטיה ופינת העבודה, כך שנוסף על החלונות הרגילים נעשה מיצוי מלא של האפשרויות להכנסת אור טבעי לדירה.


הפטיו – חצר פנימית שהיא חלק מהדירה עצמה – הוא אופק נעים ופתוח וניתן להשקיף עליו מכל מקום בדירה

בין אחידות למשחקיות

המעצב מספר כי בחר באותו גוון כהה של עץ אלון לכל החדרים (ואף לפטיו) כדי ליצור אחידות, אך גם משחק גיאומטרי עדין שנוצר במפגש בין הצירים האנכיים לרוחביים. האחידות נשמרת גם בגוון הלבן שנבחר לקירות, למשקופי החלונות ולתקרה, ונוצרת תחושה כאילו זהו סטודיו גדול המחולק למתחמים פונקציונליים שונים. חדר האורחים פונה ונוקה מכל דבר שעלול ליצור עומס כמו ארונות, שטחי אחסון, שטיחים ואביזרים.

כדי להתמודד עם הגובה המשתנה של התקרה המשופעת נבחרו מספר מצומצם של רהיטים נמוכים אך גדולים ורחבים – כולם במידה XXL: ספה באורך שלושה מטרים מדגםBel Air מקולקציית הרהיטים של Champsaur וגופי תאורה פיסוליים מדגם Cocoon, העשויים נייר אורז שמכסה קונסטרוקציה של ראטאן בעיצוב פאולה נבונה, אשר כבר הפכו לקלאסיקה. גופי התאורה עומדים סמוך לחלונות ולצדם כיסא והדום מדגם Wiggle Side Chair בעיצוב האדריכל היהודי הנודע פרנק גרי, אשר חולל בתחילת שנות ה־70 מהפך בעולם העיצוב ברהיטיו העשויים מקרטון גלי שמשתלבים בחלל כאלמנט פיסולי.


כדי להתמודד עם הגובה המשתנה של התקרה המשופעת נבחרו מספר מצומצם של רהיטים נמוכים אך גדולים ורחבים

ממול לחלונות ניצב שולחן של המעצבת India Mahdav, אשר היגרה לצרפת מאירן והפכה לאחת הדמויות המובילות בסצנת העיצוב הודות לכך שהיא מצליחה לשלב בהרמוניה השפעות של מגוון תרבויות ממזרח וממערב. כיסא מתנדנד אדום של איימס מוסיף צבעוניות ומתחבר לכיסא נוסף של איימס – הפעם בצהוב – אשר ניצב בפינת העבודה, ויחד עם הקיר הכחול הם יוצרים משחק של צבעי יסוד הבולט על רקע הצבעוניות הטבעית והשקטה המאפיינת את רוב החלל.


משחקים של צבע

נקודות מוקד

ללא ספק הפריט הבולט ביותר בחלל הסלון היא מראה ענקית הנתונה במסגרת מעץ אלון בהיר של המעצב הצרפתי Pascal Michalou. זהו פריט אשר מצדו האחד קבועה מראה דקיקה ומצדו השני בוקע אור לבן רך, ובהעדר גופי תאורה התלויים מהתקרה באזור זה, הוא תורם לאופיו הנמוך של החלל "הצומח" מהרצפה ומגדיל אותו. למעשה נוצר משחק של גופים גיאומטריים בעלי דרגות אטימות ושקיפות משתנות: הגג המשולש – בהיר אך אטום, המראה העגולה השקופה והשולחן המרובע (המורכב מריבועים בגדלים ובצבעים שונים) המצופה לקה מבריקה, כיסא הפלסטיק המבריק מול טקסטורת הספה – משלימים ומאזנים זה את זה, כאשר המראה מהווה מעין נקודת מוקד אשר סביבה מתארגן החלל.


ללא ספק הפריט הבולט ביותר בחלל הסלון היא מראה ענקית הנתונה במסגרת מעץ אלון בהיר של המעצב הצרפתי Pascal Michalou

מוקד נוסף הוא הקיר האלכסוני הכחול המסייע בחלוקת החלל. קיר זה נמצא בצומת שבין חדר האורחים לחדר השינה ופינת העבודה ומגדיר את פינת העבודה – הגוון הכחול של הקיר יחד עם שולחן קפה מדגם PEPPER בעיצוב Champsaur, העשוי מבסיס עץ אלון כהה מצופה לקה וממשטח אלומיניום כחול בגוון דומה לזה של הקיר – יוצרים פינה מובחנת. את הצורה האמורפית של השולחן משלימה מנורות ענן (Cloud Lamp) של פרנק גרי, העשויה פוליאסטר עדין שמאפשר למשתמש לשנות את צורתה בלחיצה קלה. האלמנטים הללו מאזנים את הכובד והרצינות היחסית שבמדפי הספרים העמוסים, ויוצרים פינה מובחנת המיועדת לקריאה ולעבודה.


הגוון הכחול של הקיר יחד עם שולחן קפה מדגם PEPPER בעיצוב Champsaur יוצרים פינה מובחנת

שלווה ורוגע

המטבח ארוך וצר יחסית ומחובר לפטיו בדלת הזזה. הוא זוכה לאור טבעי גם מהמרפסת הצמודה, ובנוי כיחידה אחת בהירה. הרהיטים הצבעוניים שבו מוסיפים לו מידה של עניין. מכשירי החשמל, ובהם התנור, הורכבו בגובה נוח לעבודה כחלק מאותה קונסטרוקציה. במטבח שולחן CONTAINERבעיצוב מרסל וונדרס וכיסאות משנת 1958 בעיצוב Norman Cherner האמריקאי, המוכר כחלוץ בבנייה טרומית ובעיצוב בלוחות עץ (molded plywood).


המטבח ארוך וצר יחסית ומחובר לפטיו בדלת הזזה. הוא זוכה לאור טבעי גם מהמרפסת הצמודה, ובנוי כיחידה אחת בהירה. הרהיטים הצבעוניים שבו מוסיפים לו מידה של עניין

הצבעוניות השקטה והמאופקת של המטבח ממשיכה גם אל חדרי השינה והאמבטיה, אך הפעם בלי פריטים צבעוניים אשר עלולים בדינמיות שלהם לפגום בשקט הרצוי בחללים אלה. בחדר השינה שולבו פרטי טקסטיל איכותיים כמו וילונות המשתפלים על הרצפה (ובכך מדגישים את גובה התקרה האלכסונית) ופריטי ריהוט קלאסיים כמו גופי תאורה מתחילת שנות ה־60 של המעצב הספרדי Miguel Mila ושרפרפים של המעצב הברזילאי Sergio Rodriguez. כל אלה ממחישים את הצלחתו של Francois Champsaur לשלב בחוכמה בדירה זו פריטי ריהוט של מעצבים הפועלים בתרבויות שונות החולקים אותו קו רעיוני.


הצבעוניות השקטה והמאופקת של המטבח ממשיכה גם אל חדרי השינה והאמבטיה, אך הפעם בלי פריטים צבעוניים אשר עלולים בדינמיות שלהם לפגום בשקט הרצוי בחללים אלה

נראה כי הדירה מצליחה ליצור תחושה נעימה והרמונית באמצעות שילוב מוצלח של אזורים שיש בהם משחקיות ודרמה עם חללים שקטים בסגנון עיצובי מאופק, שילוב מוצלח בין צורות גיאומטריות, חומרים בעלי דרגות שקיפות שונות, חללים צפופים וחללים מרווחים יותר ועוד – כאשר הפטיו שבמרכז יוצר מרווח ופתיחות שהופכים את החוץ לחלק מפנים הבית.

על קצה המזלג עם Francois Champsaur

אני מאמין
חשוב לנסוע הרבה ולבקר בתערוכות ובגלריות בכל מקום שאפשר להגיע אליו, ותמיד להישאר סקרנים.

גישת עיצוב
חללים מעוצבים נועדו לכך שיחיו בהם ולא רק כדי שיסתכלו עליהם. העיצוב צריך להיות נוח ומתאים לצרכים שלנו לא פחות משהוא צריך להיות יפה.

טיפ עיצוב
רצפה מעץ יוצרת אופי חמים לחלל. רוחב הקרשים, צבעם והגימור שלהם יכולים להשפיע על אופי החלל. וילונות פשתן או כותנה עבה מוסיפים חום לחלל ומעמעמים את האור מבחוץ. לרוב אני נמנע מהכנסת אור ישיר. הכפלת מקורות אור והכנסת אור טבעי ממקורות שונים עשויים לשנות את אופי החלל.

לא כדאי
השתדלו להימנע מעיצוב יתר. אני למשל משלב יצירות אמנות של אמנים שאני מכיר או מעריך, אך אינני ממלא את כל החלל ומאפשר לו "לנשום" על ידי שילוב לא סדיר ולא רציף של האלמנטים שבו.