סלון וינטג' אורגינל

הסלון עוצב בשפה אחידה המשלבת פריטים ישנים ששודרגו, לצד פריטים חדשים שתרמו ליצירת חלל פונקציונאלי ומואר באווירה אורבנית | צלם: בועז לביא
הסלון עוצב בשפה אחידה המשלבת פריטים ישנים ששודרגו, לצד פריטים חדשים שתרמו ליצירת חלל פונקציונאלי ומואר באווירה אורבנית | צלם: בועז לביא

בעזרת בחירת צבעים מדויקת וריהוט אורבני, הפכה המעצבת מירי בלבול, חדר מגורים מיושן לסלון צעיר ומעודכן. וינטג' עכשווי

88 שיתופים | 132 צפיות

במדור הפעם נרתמנו לעזרת של בני זוג צעירים שנישאו לאחרונה וביקשו לעשות מסלון דירתם בצפון הישן של תל אביב חלל חמים וטרנדי שיתאים לאירוח ולהתפנקות עבורם ועבור כלבתם האהובה. אל הדירה עברו לפני יותר משנה, ולמרות הנתונים הבסיסיים המבטיחים – רצפה מאוירת וחלונות עץ אותנטיים ויפים – לא הגיעו לעצב אותה כך שתרגיש כמו בית. לאחר נישואיהם הגענו להעניק להם מתנת חתונה שתייפה את הבית שהם נשבעו להקים יחד באהבה.

נתוני הבסיס

הנתונים הבסיסיים של חלל הסלון היו רצפה מאוירת מקורית בצבעי חרדל, חום ושחור, שהייתה יפה מאוד בפני עצמה אך דומיננטית מאוד והגבילה את העיצוב בחלל, חלון ודלת יציאה למרפסת מעץ בגוון שמנת, שתי ספות מגושמות ובלויות, ארון בגדים לאחסון שמקומו ראוי להיות בחדר השינה ושולחן עץ בסיסי. כל הרהיטים הללו תפסו כמעט את כל השטח בחדר. הטלוויזיה הייתה מונחת על שידת מגירות וינטג' על גלגלים, ורדיו ישן שניצב על מתקן ברזל גבוה מדי בפינת החדר שימש שולחן צד שהונח עליו עציץ. הקירות היו צבועים בלבן וערומים כמעט לחלוטין, והדבר יצר תחושת ניכור בחלל בעל התקרות הגבוהות. כללית, החלל נראה כמו חדר בדירת סטודנטים תפרנים שמילאו אותו ברהיטים פונקציונליים שהיו ברשותם, ולא התאים לזוג צעיר שנישא לא מכבר ועומד לפני הקמת בית חדש בישראל.


לפני: רצפה מאוירת מקורית, שהייתה יפה מאוד בפני עצמה אך דומיננטית מאוד, ספות מגושמות ובלויות וקירות עירומים

שלב ראשון – בירור צרכים ויצירת מעטפת

לאחר שיחה עם בני הזוג, בירור הצרכים שלהם והעדפותיהם בעיצוב ושכלול נתוני החדר, נבחר סגנון העיצוב, שהוא גם טרנדי וגם מתאים מאוד לסגנון החיים של בני הזוג ולמגורים בתל אביב. מירי בלבול, המעצבת, בחרה להשאיר את הקירות בצבע לבן, כדי להעניק תחושת מרחב ושיהיו רקע בהיר למה שיתחולל במרכז החלל. החדר רוקן מכל הרהיטים שהיו בו, רובם מצאו את עצמם בפח הזבל, ואחדים השתלבו במקום שונה בעיצוב החדש (שידת וינטג' על גלגלים ורדיו ישן). על החלון בחדר היה מותקן וילון גלילה לבן מאיקאה שאִפשר להחשיך את החדר בעת צפייה בטלוויזיה וטשטש את הבניינים הישנים הניבטים מהחוץ, בלבול שילבה מעליו וילון הסטה לבן ורך מכנען וילונות, שנתלה מגובה התקרה להדגשת גובהה. הווילון מתמזג עם הקירות ליצירת שכבה טקסטואלית נוספת התורמת לאווירה הנעימה, ועם זאת אינו חוסם את האור.

פתרונות אחסון אלטרנטיביים ומגוונים והרבה ספרים תורמים לאופיו של החלל

שלב שני – פתרונות אחסון והסבה חלופיים

את ארון הבגדים ששימש לאחסון החליפה בלבול בארון מתכת ישן שנקנה אצל יניב פשפשים (משוק הפשפשים ביפו), וקרן יצחק – צביעה אומנותית שיפצה וצבעה אותו בצבע שחור מסוג DTM על בסיס מים של נירלט, המיועד לצביעת מתכת. העובדה שהארון ממתכת מאפשרת גם לתלות עליו מגנטים ליצירת עניין. אלמנט העיצוב הפונקציונלי והמרכזי בחדר הוא ספרייה מצינורות אינסטלציה ומדפי עץ שתכננה ועיצבה מירי בלבול. הצינורות חומצנו כדי לתת להם מראה תעשייתי בגוון פליז חלוד, ואת המדפים בעובי ארבעה סנטימטרים מעץ מלא ייצרו עדי וארז נגרים. הספרייה תוכננה במדויק לקיר שמימין לטלוויזיה, והיא עמוקה דייה לאחסן ספרים גדולים, קלסרים, סלסילות אחסון ופריטי דקורציה.

הרדיו הישן, שלא נמצא לו מקום ראוי עד כה, מונח כעת על הספרייה, והוא ושידת המגירות שניצבה בעבר מתחת לטלוויזיה משתלבים כעת בצורה מושלמת בחלקה התחתון של הספרייה ומשלימים את הנגיעה הווינטג'ית בעיצוב. הטלוויזיה שהייתה מונחת על שידת המגירות הישנה נתלתה על הקיר, ומתחתיה הונחו ארבעה ארגזי עץ ישנים מהחנות נקודות חן בשוק הפשפשים. הארגזים משמשים מעין ספרייה אלטרנטיבית ותורמים לקונספט העיצוב. את הספות הישנות והבלויות החליפו ספה רכה בקווים נקיים ובצבע אפור כהה מגלריית וסטו וכורסה ישנה שנקנתה גם היא אצל יניב פשפשים ורופדה מחדש על ידי אריה טמפלהוף מגבעת זאב, בבד בצבע חרדל שתרם נוסבאום.

על הספה האפורה שולבו כריות מאיקאה עם הדפס גאומטרי בצבעי שחור-אפור וצהוב, ואלה יוצרים חיבור מושלם בינה ובין הכורסה. את שולחן הסלון החליף ארגז מתכת במראה מיושן שחוברו לו גלגלים בעיצוב מעיין אשכנזי מסטודיו רפלקטורה. הארגז הוא גם פונקציונלי, שכן אפשר לאחסן בו פריטים שאינם בשימוש תדיר, והוא מתאים לסגנון התעשייתי שנבחר לחלל. את המרבץ המרופט שהיה מונח על הרצפה בסלון ושימש את הכלבה החליפה בלבול במרבץ שעיצבה המעצבת לימור אורן, ממשטח עץ המשמש להובלה; היא ריפדה אותו בספוג ובבד אפור מדומיין ותפרה עליו מלבן צהוב עם הכיתוב I love my dog בשחור.


את ארון הבגדים ששימש לאחסון החליפה בלבול בארון מתכת ישן שנקנה אצל יניב פשפשים (משוק הפשפשים ביפו), וכורסה ישנה שנקנתה גם היא אצל יניב פשפשים ורופדה מחדש על ידי אריה טמפלהוף מגבעת זאב, בבד בצבע חרדל שתרם נוסבאום.

שלב שלישי – פריטים משלימים וסטיילינג

כדי לעדן את הדומיננטיות של צבעי הרצפה ולהשקיט את המראה הכללי בחדר, הונח במרכז החלל שטיח בעבודת יד מחבלים בצבע שחור של שטיחי ג'וזפון. השטיח יוצר מסגרת לאזור ההסבה ותורם לאווירה הרצויה. גופי תאורה מגוונים יוצרים שכבות של אור בחדר – גוף תאורה מרכזי בעיצוב מעיין אשכנזי נתלה מהתקרה; מנורת קיר בסגנון תעשייתי מהחנות לול שבמושב טל שחר נתלתה מעל הארונית השחורה, וגוף תאורה קטן בצורת פנס ישן מטורקיז האוס הונח על גליל ששימש להובלת תבלינים בפינת החדר. הגליל משמש גם לאחסון ומשתלב כשולחן לצד הספה.

מראה עגולה בצבע שחור מתכתי מאיפאה נתלתה לצד הספרייה, והיא יוצרת עניין עם הפריטים המשתקפים בה וגם מגדילה את החדר; כוכב מברזל נתלה לצד הארונית; שני רישומים אדריכליים שמוסגרו במסגרות שחורות, גם הם מטורקיז האוס, נתלו מצדה האחר של הארונית; ואלה, עם גלילי ניירות שרטוט וסרגלי עץ שהונחו במכל מתכת שמאיה גל מ-Myard שדרגה וצבעה אותו, מוסיפים לאווירה האורבנית. ברמת הפיצ'עפקס, שאי אפשר בלעדיהם – טלסקופ ושעון חול מוזהבים מהחנות ניו וינטג', עציצים קטנים שהונחו במכלים העשויים מצמיגים של סטודיו neutral, עציץ נוסף הונח בתוך פחית צבע ריקה של ראלף לורן, אותיות ופריטי עיצוב קטנים ממתכת – תורמים כולם לאופיו של החלל ויוצקים בו את הקסם והאווירה המיוחדת שהתקבלה.


מימין: קרן יצחק צבעה את ארונית הברזל הישנה בצבע שחור של נירלט וכעת היא משמשת כמקור אחסון שאינו משתלט על החלל. משמאל: מכל מתכת שודרג ונצבע על ידי מאיה גל מ-Mayard והונחו בו גלילי ניירות שרטוט וסרגלי עץ שמוסיפים נגיעה אורבנית לעיצוב החדר