המעצבת הישראלית שעושה קוטור תעשייתי: ראיון עם עינת קירשנר

חמסה מפליז ורקמה מייצגת את שילוב התרבויות בארץ | צילום: עינת קרישנר
חמסה מפליז ורקמה מייצגת את שילוב התרבויות בארץ | צילום: עינת קרישנר

אחרי שסיימה תואר בעיצוב יוקרה בשווייץ ועבדה עבור שני מותגים מתחומים שונים, הבינה המעצבת עינת קירשנר שלא משנה מה היא מעצבת, היא לא מתפשרת על איכות ונהנית מהתהליך העיצוב

88 שיתופים | 132 צפיות

 

תעודת זהות

שם עינת קירשנר
מגורים הרצליה
לימודים תואר ראשון בעיצוב תעשייתי, HIT מכון טכנולוגי חולון, תואר שני בעיצוב יוקרה, ÉCAL, שווייץ
עיסוק מעצבת תעשייתית

לאתר המעצבת

עינת קירשנר
עינת קירשנר

 

לפני מספר חודשים סיימה המעצבת התעשייתית עינת קירשנר (28) תואר שני בשווייץ. מעצבים רבים אינם מסתפקים בזירה המקומית ובוחרים לראות עולם באמצעות לימודים בבחו"ל, אך המסלול שבו בחרה קירשנר שונה מאוד. "בדקתי מה הכי יתאים לי ומצאתי בית הספר לעיצוב בשווייץ בשם ÉCAL, המציע תואר בעיצוב יוקרה. הלימודים פתחו בפניי עולם שלא יצא לי לראות עדיין. לפני כל פרויקט לקחו אותנו לבקר במפעלים של חברות יוקרה שבדרך כלל סגורים לקהל, דבר שפקח לי את העיניים לחלוטין".

תהליך ייצור בושם שימש השראה לבקבוקי בושם שקירשנר הציגה כפרויקט גמר בשווייץ | צילום: עינת קרישנר
תהליך ייצור בושם שימש השראה לבקבוקי בושם שקירשנר הציגה כפרויקט גמר בשווייץ | צילום: עינת קרישנר

היא מספרת שהלימודים התנהלו כמו בסטודיו לעיצוב ושכל פרויקט נעשה בשיתוף עם יצרן עילית, למשל חברת Reuge לתיבות נגינה ויצרנית כלי הבישול Mauviel. עבור האחרונה פיתחה קירשנר גריל גז ותבנית לעוגיות שהוצגו בתערוכה Maison&Objet שהתקיימה בספטמבר האחרון בפריז. "בבריף נתבקשנו לעצב כלים תחת ההגדרה הכללית 'מהמטבח לשולחן'. חיפשתי נושאים שאני מתחברת אליהם במטבח. התייחסתי למסורת של החברה ולחומרים שבהם היא משתמשת לייצור כלים, בעיקר נחושת ופליז, ולתוך זה יצקתי את העיצוב שלי. ניסיתי לא להכפיף מדי את הסגנון שלי אבל מצד שני אי אפשר להתפרע יותר מדי, אחרת העיצוב לא יתקבל. צריך לדעת לאזן".

גריל גז ותבנית לעוגיות שהוצגו בתערוכה Maison&Objet | צילום: ECAL – Younes Klouche
גריל גז ותבנית לעוגיות שהוצגו בתערוכה Maison&Objet | צילום: ECAL – Younes Klouche

לחברת Reuge עיצבה קירשנר תיבת נגינה מודרנית. "ביקשו מאיתנו לצאת מהקופסה, שזה מה שכולם אומרים. באותה נשימה הגבילו אותנו בתקציב וביקשו שהמוצר יתאים לקטלוג ושיהיה בר ביצוע. החברה מסורתית ברובה ותיבות הנגינה שהיא מייצרת נראות מסורתיות מאד. רציתי לפנות לקהל שונה מזה שהחברה רגילה אליו ושאבתי השראה ממוצרי מוזיקה עכשוויים כמו רמקולים ואוזניות".

תיבת נגינה בהשראת מוצרי מוזיקה עכשוויים | צילום: ECAL – Younes Klouche
תיבת נגינה בהשראת מוצרי מוזיקה עכשוויים | צילום: ECAL – Younes Klouche

קירשנר מספרת שההתייחסות ליוקרה מתבטאת בפרטים הקטנים, עיקרון שהודגש שוב ושוב במהלך הלימודים. היא נוכחה בכך במיוחד בסיור בקו הייצור של יצרנית שעוני היוקרה וושרון קונסטנטין. "הדיוק בפרטים לא ייאמן. מתעסקים בחלקים של השעון שאף אחד לא רואה, בוודאי שלא הלקוח, ויוצרים דוגמאות מורכבות באזורים נסתרים. הירידה לפרטים והידיעה שהחברה מוכרת את המוצר הכי איכותי שיש ושיחזיק שנים – אלה ערכים שהייתי רוצה שיהיו במקומות שאעבוד בהם".

 

דומה אבל שונה

אל לימודי התואר השני הגיעה קירשנר בתום סיום תואר ראשון בהצטיינות יתרה במכון הטכנולוגי בחולון. "בתיכון ובצבא עסקתי בעיצוב גרפי ואז הגיע הזמן לבחור מקצוע. בחרתי בעיצוב תעשייתי כי מבחינתי הוא שונה אבל בכל זאת עיצוב ומשלב בין כל המגמות". במהלך הלימודים היא גיבשה זהות כמעצבת ("העבודות שלי שונות זו מזו אבל יש ביניהן קו מקשר מינימליסטי עם טוויסט") וביססה את נקודת המוצא בחומר עצמו. "אני אוהבת מאוד את שלב המחקר. לקחת חומר שלפני כן לא עבדתי איתו ולהתנסות בו – לשלב אותו עם חומרים אחרים ולעשות כל מה שעולה לי בראש. בסוף אני מגלה מה הוא יכול לעשות".

עבודה עם אבקות מתכת הובילה לסדרת כלי קרמיקה כפרויקט גמר. "זה חומר שממש ריתק אותי. בגלל שאבקות מתכת וקרמיקה מעובדות באותו תהליך, שהוא חימום בתנור, החלטתי לשלב ולראות מה ייצא. עשיתי המון ערבובים ונסיונות, הכנסתי לתנור והתפללתי שיקרה משהו מעניין. מבחינתי הפרויקט סיכם ארבע שנים של מחקר מעמיק, ואני מרגישה שהצלחתי להראות דרכו את האופי שלי כמעצבת".

קולקציית קרמיקה ומתכות | צילום: חנה כצנלסון
קולקציית קרמיקה ומתכות | צילום: חנה כצנלסון

בתום הלימודים עבדה קירשנר אצל המעצבת טלי אברהם ובסטודיו ארקיט, חברה לעיצוב תעשייתי ולפיתוח מוצרים. "משתי ההתנסויות הבנתי שלא ממש משנה מה אני מעצבת, אני פשוט נהנית מתהליך העיצוב. המוצר יכול להיות תעשייתי, אלקטרוני או טכנולוגי ואני אהנה ממנו כמו שאני נהנית לעצב תכשיט או אגרטל". היא מודה שהייתה שמחה לעצב מוצרי יוקרה אך השוק הישראלי אינו בשל לכך. "תחום עיצוב היוקרה מעניין אותי מאוד אבל אין לו ביקוש בארץ. לעיצוב תעשייתי בישראל יש הרבה לאן להתפתח והייתי רוצה להיות חלק מההתפתחות הזו. יוקרה היא הקצה שאנחנו צריכים להגיע אליו אך בינתיים אני פתוחה להתנסות. מעניינים אותי תחום האופנה והאקססוריז וגם לעבוד בסטודיו לעיצוב, היכן שהפרויקטים שונים מאוד זה מזה וכל פרויקט הוא עולם ומלואו".

שרפרף סנדלרים בהשראת תהליך מתיחת עור על אימום | צילום: בני גמזו לטובה
שרפרף סנדלרים בהשראת תהליך מתיחת עור על אימום | צילום: בני גמזו לטובה

 

קצרים עם עינת קירשנר

מוטו "האמירה של נלסון מנדלה 'זה תמיד נראה בלתי אפשרי עד שזה נעשה'".

מעצב מוערך "אוקי סאטו מסטודיו ננדו היפני. אני מאוד מתחברת לסגנון שלו, שהוא מינימליסטי עם טוויסט".

המוצר הראשון שלי "שרשרת עם תליון כסף וזכוכית שבתוכו אבקת מתכת. הסוגר הוא מגנט ובכל פעם שסוגרים את השרשרת נוצרות צורות שונות באבקה".

עוד עשר שנים "אני כנראה אהיה מעצבת ואולי אפילו מנהלת בסטודיו או חברה שמייצרים מוצרים איכותיים ועיצובים חדשניים לכל העולם".

טיפ למעצב המתחיל "אם אתם מאמינים ברעיון, תתעקשו עליו. אל תתנו לכל ביקורת שלילית לשנות את דעתכם".

 

תליון כסף, זכוכית ואבקת מתכת: המוצר הראשון שעיצבה קירשנר
תליון כסף, זכוכית ואבקת מתכת: המוצר הראשון שעיצבה קירשנר