עשה זאת בעצמך

הגענו לנהר שרוחבו כמאה מטר, שהיה מוצף בעקבות הגשמים באזור באותה עונה. במרכז הנהר שכבה על צדה משאית שלא צלחה את חצייתו. ניסינו לחשוב על פתרון יצירתי

88 שיתופים | 132 צפיות

הסיפור שלי התרחש לפני כתשע שנים סמוך למדבר המלח סלאר דה אויוני (Salar de Uyuni), בדרום-מערב בוליביה. רוב התרמילאים שמגיעים לבוליביה לא מחמיצים את הטיול למדבר המלח הגדול ביותר בעולם, שבמהלכו פוגשים כמה בריכות בשלל צבעים, גייזרים, הרי געש וכמובן את המדבר עצמו, שגובהו כ-3,650 מטר מעל פני הים.

הצטרפתי לטיול מאורגן אל הסלאר עם קבוצה של תיירים מכל קצות העולם, כשאני הישראלי היחיד. יצאנו לטיול בשלושה ג'יפים עם נהגים מקומיים ומדריכה בוליביאנית. באחד מימי הטיול הגענו לנהר שרוחבו כמאה מטר, שהיה מוצף בעקבות הגשמים באזור באותה עונה. במרכז הנהר שכבה על צדה משאית שלא צלחה את חצייתו. כאשר הנהגים ומדריכת הטיול ראו את המשאית הטבועה ואת מפלס המים הגבוה הם סירבו לחצות את הנהר, ונאלצנו לחזור על עקבותינו אל הכפר האחרון שבו לנו. קיווינו שלמחרת מפלס המים בנהר ירד ונוכל לחצות אותו ולהמשיך בדרכנו.

רוב מי שמגיע לבוליביה לא מחמיץ את הטיול למדבר המלח הגדול בעולם. הסלאר

למחרת חזרנו לנסות את מזלנו, אבל מפלס המים היה עדיין גבוה. בצדו האחר של הנהר הבחנו בקבוצת מטיילים אחרת עם ג'יפים, שגם הם נתקעו ולא יכלו להמשיך את מסעם. ניסינו לחשוב על פתרון יצירתי שיחלץ אותנו מהמצב. על גבי כל ג'יפ היו שני מכלי פלסטיק גדולים ששימשו לאחסון דלק בתחילת הטיול וכעת היו ריקים. הצעתי שנבנה מששת המכלים רפסודה, ובעזרתה נחצה את הנהר. הרעיון המהפכני התקבל בתמיהה רבה אצל שאר התיירים חברי הקבוצה ונהגי הג'יפים, מלבד שני בחורים, אירי ואוסטרי, שנדלקו על הרעיון. התחלנו שלושתנו לבנות את הרפסודה בעזרת חבלים וכמה קרשים שמצאנו בסביבה. לאחר כחצי שעה של עבודה אינטנסיבית וכמה קשרים מאולתרים הרפסודה הייתה מוכנה.

ראשית לבשנו בגדי ים וחצינו את הנהר בלי הרפסודה, כדי לבדוק את גובה המים. התברר שמפלס המים עומד על כחצי מטר עד מטר. ניגשנו למלאכה: התחלנו לחצות את הנהר, בכל פעם ארבעה-שישה איש, ולבסוף העמסנו גם את התיקים הגדולים וכיסינו אותם בברזנט גדול. לבסוף הגיעו כל 18 חברי הקבוצה בריאים ושלמים לצדו האחר של הנהר, ואפילו התיקים נשארו יבשים. כשסיימנו לפרוק את כל הציוד, העברנו את הרפסודה לקבוצה האחרת שעמדה בצד הזה של הנהר ורצתה לעבור לצד שממנו באנו. חברי הקבוצה האחרת חצו את הנהר בהצלחה, ומכיוון שלשתי הקבוצות היו ג'יפים של אותה חברת הטיולים, החלטנו להחליף בינינו את כלי הרכב ולהמשיך בטיול.

כעבור ימים אחדים פגשתי בעיירה אויוני עוד כמה ישראלים שסיפרו לי בגאווה כיצד עברו את הנהר המוצף. "לא תאמין מה קרה לנו בדרך, חבל לך על הזמן! הגענו לנהר מוצף, והתברר שיש שם רפסודה שמישהו בנה ממכלי דלק של ג'יפים וכל מי שמגיע לנהר חוצה אותו בעזרתה. חוויה של פעם בחיים!".