שלב 8 בשיפוץ: ההריסה

שלב ההריסה בשיפוץ יכול להיות חשוב ומטהר | צילום: shutterstock
שלב ההריסה בשיפוץ יכול להיות חשוב ומטהר | צילום: shutterstock

שלב ההריסה הוא השלב הפותח את העבודות בשטח. זהו שלב טעון רגשית אך גם משחרר מאוד. ריכזנו עבורכם את הטיפים והאפשרויות לפירוק ולהריסה בצורה חכמה שיקלו עליכם את התהליך

88 שיתופים | 132 צפיות

בלימודי האדריכלות היה לנו טקס מיוחד בסופו של כל פרויקט. ביום האחרון של הסמסטר, לאחר ההגשות, היינו מרכזים את כלל המודלים שבנינו במהלך אותו סמסטר על הרצפה, עולים על כיסא גבוה, קופצים ונוחתים ממש על מרכז הערמה תוך שאנו מחריבים ומנתצים את המודלים לחתיכות. זה היה טקס חשוב ומטהר, שבאמצעותו נפרדנו באחת מכל מה שליווה אותנו בפרויקט – המחשבות, הלבטים, השעות הקשות, וגם מהקשר ההדוק שפיתחנו לפרויקט. כל זאת כדי "להתנקות" מהישן ולפנות מקום לחדש שאותו עמדנו להתחיל זמן קצר אחרי. ואם לצטט את פרידריך ניטשה: "כדי לבנות מקדש, צריך להרוס מקדש". גם בבואנו לשפץ את "מקדשנו" עלינו להרוס תחילה את הקיים. שלב ההריסה, שהוא השלב הפותח את העבודות בשטח, יכול להיות לא פשוט מבחינה רגשית, אך הוא משחרר מאוד.

ראשית יפורקו אלמנטים מותקנים כמו חלונות, ארונות קיר ומטבח, ולאחר מכן חיפויים | צילום: shutterstock
ראשית יפורקו אלמנטים מותקנים כמו חלונות, ארונות קיר ומטבח, ולאחר מכן חיפויים | צילום: shutterstock

מה כולל שלב ההריסה?

את שלב ההריסה ניתן לחלק לשני חלקים:

פירוק

-פירוק כלל האלמנטים בחלל שאינם כלולים בתכנון החדש כגון קירות מסוגים שונים, חלונות, דלתות, ריהוט קבוע, חיפויי קיר, חיפויי רצפה (שטיחים מקיר לקיר, פרקטים וריצוף לסוגיו).

– סדר עבודות הפירוק הוא הפוך מסדר בניית החלל, ראשית יפורקו אלמנטים מותקנים כגון דלתות, חלונות, ארונות קיר ומטבח, ורק לאחר מכן חיפויי רצפה, חיפויי קירות והקירות עצמם.

– במהלך עבודות הפירוק יש להיזהר לא לפגוע בקווי חשמל, מיזוג, גז ומים, העוברים בקירות וברצפות, משום שאלה חלקים שאמורים להישאר ולשמש גם לאחר הפירוק.

סילוק

– בשלב זה מפנים את כל האלמנטים שפורקו מהחלל כדי שניתן יהיה להתחיל בעבודות הבנייה.

– את הפסולת שפורקה מפנים אל מכולה שתוזמן על ידי הקבלן ותמוקם סמוך למבנה. את הפסולת מוציאים מהחלל אל המכולה בשתי שיטות שונות, בהתאם למצב בשטח:

– בשרוול – שרוול המשתלשל מאחד החלונות במבנה ישירות את המכולה.

– בשקים – איסוף הפסולת בשקים ופינויים מהמבנה באמצעות מעלית הבניין או חדר המדרגות; נקרא גם "פינוי ידיים".

בטרם הורסים

– שלב ההריסה ילוּוה בתוכנית הריסה מפורטת שתסופק על ידי המתכנן.

– חשוב להצטייד בתוכנית קונסטרוקטיבית של המבנה ולוודא שהתכנון המוצע תואם לה.

– אם במסגרת עבודות ההריסה בחלל אנו מעוניינים להרוס אלמט קונסטרוקטיבי כגון עמוד או לפתוח פתח בתקרה או ברצפה, יש לקבל אישור של מהנדס בניין לכך בליווי פתרון קונסטרוקטיבי מפורט לביצוע.

– בכל מקרה לכל עבודת הריסה בחלל (גם של אלמנטים שאינם קונסטרוקטיביים) יש לקבל אישור של מהנדס בניין (קונסטרוקטור). שימו לב! קבלן, אדריכל או מעצב פנים אינם רשאים לאשר הריסה של אלמנטים קונסטרוקטיביים בחלל בשום מקרה.

– יש להגן על סביבת השיפוצים במהלך עבודות ההריסה. אם נשארים רהיטים ואלמנטים שונים בחלל יש לעטוף אותם היטב. כמו כן יש להגן על החלל הציבורי – חדרי מדרגות, מעליות ומבואות.

שלב ההריסה הוא השלב המהיר ביותר בעבודות השטח | צילום: shutterstock
שלב ההריסה הוא השלב המהיר ביותר בעבודות השטח | צילום: shutterstock

כמה טיפים לסיום:

אל תשלו את עצמכם שלב ההריסה הוא השלב המהיר ביותר בעבודות השטח, ולכן הוא גם המטעה ביותר. רבים טועים לחשוב שזה הקצב שבו יתקדם הפרויקט כולו. כמו כן בתום שלב זה מתפנה חלל רב והשטח נתפס כגדול יותר ממה שהיה נדמה בהתחלה – תפיסה שתשתנה בחזרה ברגע שתחל הבנייה.

יעילות יש להקדים ולפרק אלמנטים אשר יוחלפו במהלך השיפוץ כגון חלונות, דלתות, ארונות מטבח וארונות קבועים, כדי שניתן יהיה להזמין מודד ללקיחת מידות מדויקות ולא לעכב את הכנתם של הפריטים התחליפיים. כמו כן יש להקדים ניתוק של מערכות שזקוקות לטיפול במהלך העבודות.

החזר הוצאות לעתים ניתן למכור אלמנטים שפורקו במהלך עבודות ההריסה כמו ארונות מטבח במצב טוב, דלתות וחלונות עתיקים ואף פרקט במצב טוב. כדאי להודיע על כך מראש לקבלן כדי שישתדל לא לפגוע במוצרים במהלך הפירוק.