שלב 4 בשיפוץ: הורסים ובונים

בשיפוץ, כמו באפייה, תזמון ותמהיל הם סוד הקסם | צילום: shutterstock
בשיפוץ, כמו באפייה, תזמון ותמהיל הם סוד הקסם | צילום: shutterstock

תהליך שיפוץ נכון מצריך מתכון מדויק. הוא בנוי משלבים ברורים שהתזמון הנכון שלהם יהפוך את השיפוץ ל"עוגה יפה" בסופו

88 שיתופים | 132 צפיות

מתכון לפרויקט

יש משפט שגור אצל חבריי האדריכלים, המתייחס לפרויקט מוצלח שהסתיים – "יצאה לך עוגה יפה" – מדובר בבדיחה פנימית שמלווה אותנו עוד מהימים שהיינו סטודנטים לאדריכלות, שנאמרה כשאחד המרצים רצה להחמיא לנו על עבודתנו. השבוע המשפט הזה קיבל משמעות נוספת עבורי. לפני כמה ימים יצא לי לצפות באחת מתוכניות הריאליטי בישול. על המרקע שקדו המתחרים השונים על משימת אפייה. בין הדרמות הרבות שהתרחשו באולפן נצפה מתמודד אחד שטעה במרכיבי הבצק; משתתף אחר גילה שלא הוסיף את הנוזלים בזמן; מתמודדת נוספת בדיוק ניסתה להבין מדוע הבצק שהכינה אינו תופח; במקביל, שותפה לשולחן גילה שהוציא את המאפה מוקדם מדי ומתמודד אחר – מאוחר מידי. אם למדתי משהו מהתוכנית הזאת, זה שבאפייה תזמון ותמהיל הם סוד הקסם.

פרוייקט שהסתיים בהצלחה נקרא "עוגה יפה" | צילום: shutterstock
פרוייקט שהסתיים בהצלחה נקרא "עוגה יפה" | צילום: shutterstock

ראשית הורסים…

בשלב הראשון הורסים ומסלקים את כל האלמנטים בחלל ש"צריכים ללכת": קירות, מחיצות, חלונות, דלתות, ארונות קיר וארונות מטבח, וכל שאר הדברים המקובעים בחלל שאינם נכללים בתכנון העתידי. זהו השלב המהיר והמטעה ביותר בתהליך. מהיר – מכיוון שהוא אורך לכל היותר שבוע, ומטעה – משתי סיבות: האחת היא שבשל היותו מהיר כל כך נדמה לרגע שהשיפוץ כולו יארך לכל היותר חודש, והשנייה, שהחלל המפונה והריק נראה תמיד גדול ומרווח יותר מאיך שייראה בסוף.

הרסנו, כעת צריך לבנות

שלב הבנייה יהיה בעצם הבסיס, "הבצק", אם נחזור לדימוי של העוגה, ויכלול את הקמת הקירות והמחיצות החדשות. כמו כן הוא כולל בניית פרטים מיוחדים, תיקוני טיח וצבע בקירות קיימים וכדומה. במסגרת שלב זה מותקנות מערכות שונות בתוך הקירות חדשים.

התקנת מערכות

מערכות הבית הן "המילוי", מערכות חיוניות התורמות לתפקודו התקין של הבית, בהן מערכת האינסטלציה, החשמל והתאורה ומערכת מיזוג אוויר. כל מערכת מורכבת מיחידות הפעלה ומצנרת הולכה (חשמל, מים, תעלות מיזוג וכדומה) המוסוות בתוך הקיר, ויש להן נקודות קצה גלויות (ברזים, מפסקים, גופי תאורה, גרילי פיזור וכדומה). בשלב הבנייה מעבירים את המרכיבים הסמויים בקירות ואילו את נקודות הקצה השונות מתקינים בשלב הגמרים.

זהירות! החלל המפונה והריק נראה תמיד גדול ומרווח יותר מאיך שייראה בסוף | צילום: shutterstock
זהירות! החלל המפונה והריק נראה תמיד גדול ומרווח יותר מאיך שייראה בסוף | צילום: shutterstock

מי הבוס?

קבלן ראשי שמעסיק צוות של אנשי מקצוע, משמש גם כמנהל עבודה ודואג לתזמון בעלי המקצוע ולניהולם. אם עובדים עם בעלי מקצוע נפרדים, אמנם חוסכים בעלויות, אך האחריות לניהול העבודה מוטלת על הלקוח.

שלב הגמרים

הגמרים הם "הציפוי". מדובר באלמנטים המצפים את מה שנבנה. בשלב זה נכללים גמר הרצפה – הריצוף לסוגיו השונים, גמר הקירות – טיח, צבע או חיפוי, והתקנת פתחים – חלונות, דלתות ונקודות הקצה של מערכות הבית השונות.

נגרות

נגרות היא שם כולל לכל פריטי הריהוט הקבועים בחלל, בהם ארונות מטבח, ארונות קיר, ארונות אמבטיה וכדומה. את פריטי הנגרות מייצר נגר בהזמנה אישית בהתאם לעיצוב החלל ולייעודו. התקנת עבודות הנגרות אפשרית רק לאחר שמסתיים שלב הגמרים, וזאת כדי שהפריטים העדינים לא יינזקו מעבודות גסות שמבוצעות בשטח.

'נגרות' היא שם כולל לכל פריטי הריהוט הקבועים בחלל, בהם ארונות מטבח, ארונות קיר, ארונות אמבטיה וכדומה | צילום: shutterstock
'נגרות' היא שם כולל לכל פריטי הריהוט הקבועים בחלל, בהם ארונות מטבח, ארונות קיר, ארונות אמבטיה וכדומה | צילום: shutterstock

הלבשת חלל

שלב זה הוא "קישוטי העוגה". הלבשת החלל הוא הטאץ' האחרון, אשר קובע את סגנונו העיצובי ואת אופיו של החלל. שלב זה כולל את בחירת פריטי הריהוט, הטקסטיל והאביזרים, ולרוב יתבצע לאחר סיום העבודות והמעבר למגורים בדירה.

ללכת עד הסוף

הנגרות הקבועה והלבשת החלל לא חייבים להיכלל בעבודות השיפוץ. רבים רואים בהם שלבים לא הכרחיים שניתן להשלימם מאוחר יותר.

מה בתוכנית?

את כל אחד מהשלבים מלווה לפחות תוכנית אחת המפרטת לפרטי פרטים את העבודות שמתבצעות באותו שלב. (תוכנית הריסה, תוכנית בנייה, תוכנית אינסטלציה, תוכנית חשמל, תוכנית תאורה וכו').