עניין של פרספקטיבה

מסעדת Tyo. צילום: איתי סיקולסקי
מסעדת Tyo. צילום: איתי סיקולסקי

צורות אמורפיות ואביזרים מבריקים שיוצרים אשליה אופטית, הם לא סממנים יפניים אופייניים ובכל זאת, מסעדת TYO היפנית מציעה חלל מלא התרחשויות, שתומכות באווירת חיי הלילה בעיר

88 שיתופים | 132 צפיות

 

מיקום רחוב מונטיפיורי בתל אביב

בעלים אנשי חיי הלילה חיים לוזון, יקי כביר, עדי וכלר ושי דוידוף, רועי לאון ובני רוזן (מבעלי רשת דרבי בר דגים) והשף יאמה סאן

עיצוב פנים ירון טל

קהל יעד בליינים וסועדים

למה התכוון המעצב ליצור במבנה לשימור מסעדה ובר עכשוויים במראה מודרני אך לא מנוכר תוך הגדלת החלל באמצעות אשליה אופטית

מסעדת Tyo. צילום: איתי סיקולסקי
מסעדת Tyo. צילום: איתי סיקולסקי

 

חללים

בבניין לשימור מאחורי מגדל שלום, שאכלס בעבר כמה מסעדות, נפתח TYO (קוד העיר טוקיו כפי שהוא מופיע בכרטיסי טיסה) – לאונג'-בר יפני המחולק לשניים: מרפסת חיצונית וחלל פנימי שבו מטבח, בר מרכזי ועמדת סושי.

מסעדת Tyo. צילום: איתי סיקולסקי
מסעדת Tyo. צילום: איתי סיקולסקי

מוטיבים עיצוביים

בניגוד למשתמע משמו, ב-TYO יש מעט מאוד סממנים יפניים. ההתחלה דווקא מאופקת, מדרגות אבן שנותרו כמות שהן בשל איסור לשנות את חיצוניות המבנה מובילות למחיצת פח חלוד שבה חריצים אורכיים. האור מתוך המסעדה פורץ דרכם, מעורר בעוברים ושבים סקרנות להציץ מה קורה בפנים ומכוון את האורחים לכניסה צדדית.

החלל הפנימי מפתיע, שכן אחת המטרות שעמדו בפני המעצב ירון טל הייתה הגדלת החלל באמצעות אשליה אופטית. גויסו למשימה אביזרים מבריקים: מראה תלויה מעל הבר המרכזי, שבעצמו מחופה בנירוסטה מרוקעת, וקיר מחופה מראה שעליה מונח לוח עץ לבן בדוגמת ריבועים. חלק מהקיר מיועד לאחסון בקבוקי יין ונבנו בו גומחות סגורות בדלתות זכוכית שקופה. מעל הבר נתלה מתקן נחושת לאחסון בקבוקי משקאות חריפים, שעל רקע המראה נראה כאילו הוא מרחף באוויר.

משימה נוספת שהבעלים הציבו בפני טל היא עיצוב מקומות ישיבה בסגנונות שונים. החלל אכן מציע שפע אפשרויות ישיבה, בין היתר באמצעות הגבהת חלק מהרצפה ב-40 ס"מ. הליכה במסעדה הופכת לחוויה מעניינת שבה עולים ויורדים בין מפלסים ונחשפים לריהוט במגוון עיצובים כגון כיסאות בר מרופדים עור בגוון אפרפר וכיסאות מסעדה "רגילים". סמוך למחיצת הפח בכניסה ניצבים שני שולחנות קטנים עגולים ולידם כיסאות בקווים מעוגלים בעיצוב וינטג' בשילוב עץ וריפוד בוורוד מעושן. שולחנות אלה, הניצבים בחלק המוגבה, מיועדים לזוג. גוון הכיסאות לא רק מכוון לרומנטיקה אלא מוסיף נקודות צבע לחלל שרובו בגוונים בסקאלת אפורים.

במרכז החדר בר עם משטח עליון משורש עץ מאפה בצורה אמורפית. בשתי "פינות" תוכננה מעין הרחבה המאפשרת גם לקבוצות ליהנות מאווירת ישיבה על הבר בלי שסועדים מרוחקים זה מזה יסתכנו באובדן קשר עין (מה שקורה בדרך כלל כשיותר משני אנשים בוחרים לשבת על הבר). מתחת לבר ובאזור הישיבה שסביבו הותקן חיפוי פרקט מוקף באריחי שיש קררה באפור ולבן, ניגוד שמדגיש עוד יותר את מרכזיותו של הבר.

בין הבר לאזור שבו שולחנות בגדלים שונים מפריד שולחן ארוך שבצדו האחד ניצבים כיסאות בר, ובצד השני, הסמוך לשולחנות הישיבה, הרצפה מוגבהת ולכן הוצבו בו כיסאות בגובה סטנדרטי. שולחן זה מיועד לקבוצה גדולה של סועדים או לכמה קבוצות. הוא יוצר חוויית אכילה משותפת ומעודד תקשורת גם בין אנשים שאינם מכירים זה את זה.

עמדת הסושי מאסטר הוצבה בפינה כמו עמדת די.ג'יי, שינוי מהותי לעומת מסעדות יפניות שבהן הסושי במרכז, פיזית וקונספטואלית. העמדה סמוכה למטבח וגם לחלון שגובל במרפסת, כדי לחסוך מצוות המסעדה הוצאת מנות דרך הדלת הראשית.

בשעות הלילה המאוחרות מסך גלילה יורד מהתקרה, סוגר את אזור השולחנות ומותיר פעילים רק את הבר המרכזי ואת אזורי הישיבה שסביבו. באותו זמן המוזיקה גוברת, התאורה מעומעמת והמקום הופך לבר אינטימי.

מסעדת Tyo. צילום: איתי סיקולסקי
מסעדת Tyo. צילום: איתי סיקולסקי

מה בתפריט

השף יאמה סן (לשעבר רוקה) יצר תפריט יפני שחלקו קלאסי וחלקו מודרני, והדבר בא לידי ביטוי בכל המחלקות – ראשונות, עיקריות, טמפורה ויקיטורי וכמובן סושי. באגף המודרני אפשר למצוא מנות כמו פיצה טונה אדומה עם שום צרוב, צ'ילי ועשבי תיבול וטונה פואה גרה – נתחי כבד אווז צלוי על ניגירי טונה וטוביקו שחור. עמוד הסושי בתפריט רובו ככולו מודרני עם רולים בשילוב גבינת שמנת, מוצרלה וספייסי מיונז, אך אפשר למצוא בו רולים בסגנון יפני מאופק יותר כמו תרד במיסו עטוף בסלמון פריך. גם אם יושבים רק על כוס סאקה או קוקטייל (מתוך תפריט קוקטיילים מקורי, הכי בון טון כיום בתל אביב), אסור לפספס בלק קוד כיקיטורי (שיפודים) או במנה עיקרית שמוגש פריך בחוץ ונימוח בפה עם טעמי אוממי מודגשים.

מסעדת Tyo. צילום: איתי סיקולסקי
מסעדת Tyo. צילום: איתי סיקולסקי

דבר המערכת

מכל הבחינות – קונספט, עיצוב ותפריט – TYO יכולה הייתה להיות בכל עיר גדולה. המקום מדבר בשפה בינלאומית שמילות המפתח בה הן בילוי ואוכל טוב. שילוב בין משטחים מבריקים ועץ ומקומות ישיבה בסגנונות שונים יוצר חלל מלא התרחשויות, שתומכות באווירת חיי הלילה שהבעלים ביקשו ליצור. למרות הקלילות, הקולינריה נלקחת פה במלוא הרצינות. המטבח עדיין בשלבי הרצה אך איכות המנות גבוהה, ופרזנצטיות יפהפיות על צלחות קרמיקה ועץ שעוצבו במיוחד משדרגות עוד יותר את החוויה.

TYO, מונטיפיורי 7 תל אביב, 9300333־03