כשעיצוב פוגש בנגישות

עיצוב: מרב זהר ואוסנת קציר
עיצוב: מרב זהר ואוסנת קציר

במסגרת פרויקט "צו 8 למעצבות" תוכנן חדר ללוחם מקיבוץ גשר שהצריך התאמה ונגישות בעקבות פציעתו

88 שיתופים | 132 צפיות

מיקום קיבוץ גשר עיצוב מרב זהר ואוסנת קציר

 החייל, בן קיבוץ גשר, התגורר בדירת חיילים בקיבוץ, מרחק הליכה מבית הוריו. במהלך מבצע "צוק איתן" הוא נפצע ורגלו נקטעה. בשיחה משותפת הוחלט לייצר עבורו בבית הוריו יחידת מגורים עצמאית. למעשה שני חדרי שינה אוחדו לחדר אחד גדול, הכולל חדר רחצה נגיש ובו שולבו יחידות אינסטלציה וחשמל (אם יחליט להוסיף מקרר קטן/יחידות כיור כחלק מיחידת השינה): כזו שתאפשר פרטיות ועצמאות מצד אחד אך גם גישה לבית הוריו במידת הצורך. בנוסף למעבר מתוך הבית, יצרו המעצבות כניסה נפרדת חדשה לחדר. את פרויקט השיפוץ המורכב שדרש שבירת חלל בבית ההורים, ליוו האח והגיסה שהיו שותפים מלאים לתהליך.

פינת אירוח לצד המיטה. עיצוב: מרב זהר ואוסנת קציר
פינת אירוח לצד המיטה. עיצוב: מרב זהר ואוסנת קציר
פינת קפה. עיצוב: מרב זהר ואוסנת קציר
פינת קפה. עיצוב: מרב זהר ואוסנת קציר

התאמה ונגישות בתהליך התכנון

  • פציעתו של החייל מאפשרת שימוש בפרוטזה והתנהלות עצמאית, אך יש לקחת בחשבון מצבים של שימוש בכיסא גלגלים או בהליכון ועל כן מרחב היחידה הותאם למצבים אלה.
  • פתח היחידה ופתח המעבר ליחידת ההורים הותאם לרוחב 100 ס"מ.
  • מיקום המיטה מאפשר מרחב תמרון ובסמוך לה הונחו משחקי הפלייסטיישן והמחשב.
  • ארון הבגדים הותאם במיקומו ובמיקום המדפים שבו לשימוש חופשי ונוח.
  • בחדר לא הונחו מכשולים כגון שטיחים.
  • המקלחת והשירותים הותאמו מבחינת אבזור וגודל להתניידות בכיסא גלגלים. הותאמו מאחזי יד, כיסא מקלחת לצורך מקלחת בישיבה, העדר וילון למקלחון, אסלה מותאמת וכן כיור המאפשר גישה עם כיסא גלגלים.
  • כיוון פתיחת הדלתות נעשה בהתאמה לרצונו של החייל והעדפתו. לפיכך  דלת הכניסה נפתחת כלפי חוץ.
  • לחצן מצוקה נדרש בחדר.
  • תאורת חירום דקורטיבית הותקנה בחדר השירותים.
  • הפריטים שנבחרו מאפשרים לארגן את החדר בהתאם לשינוי במצב התפקודי של הלוחם. הריהוט והאביזרים מאפשרים התנהלות במצבי עמידה וישיבה.
פינת אירוח נוספת ליד הכניסה. עיצוב: מרב זהר ואוסנת קציר
פינת אירוח נוספת ליד הכניסה. עיצוב: מרב זהר ואוסנת קציר

 

עיצוב: מרב זהר ואוסנת קציר
עיצוב: מרב זהר ואוסנת קציר

עיצוב והלבשת החדר

על מנת להתאים את רוח העיצוב לאופיו של החייל שוחחו המעצבות עם בני משפחתו. הן התרשמו שהוא בחור שקט, חברותי מאד, משיט קיאקים מקצועי בעברו וחובב מכוניות. בנוסף נרמז להן לשמור על שקט יחסי בגוני העיצוב ועל טונים רגועים ושלווים. טרום השיפוץ ולפי בחירתו, נתן לו האמן איציק ביניונסקי תמונת ים שליוותה את המעצבות בתהליך העיצוב. בנוסף נבחרו פריטי דקורציה ונגיעות של צבע בהשראת מים, בהם גוני כחול, אפור וצהוב. על הקיר בסמוך למיטה הודבקה מדבקה עם משפט אופטימי מעולמו של הלוחם – "השמים הם הגבול", בהקשר ליכולתו להמשיך ולעשות את מה שהוא אוהב ויודע בתחום המים ושולבו פריטים מעולמו כמו קיאקים, מכוניות וטסה של מרצדס מחצר ההורים שהוסבה לשעון. מכיוון שהמעצבות התרשמו שהלוחם הוא אדם חברותי שמרבה לארח, הוכנסו ליחידה כיסאות ושולחן המאפשרים אירוח של חברים. בנוסף, הותאמה יחידת קפה ואחסון. מעל המיטה הודבק לוח שעם שעליו ניתן יהיה להוסיף פריטי נוי שישמחו את הדייר.

משפט השראה. עיצוב: מרב זהר ואוסנת קציר
משפט השראה. עיצוב: מרב זהר ואוסנת קציר
עיצוב: מרב זהר ואוסנת קציר
עיצוב: מרב זהר ואוסנת קציר

תורמים:

בתי עסק: טרנדלייט, סוהו, אלוני, Edinburg Design, עינבלים שדמות דבורה, נימני צבעים (נירלט), יהודה צבי (דלתות פנים), נגב- Wind &Water, עצטרובד, עץ בא, לימור בן יוסף (מזוזה), וריאציה, בית ילדים.קום, איגלו, סיגל בר-אל (מראה), פלורה, דרך הבד, סלון קזז, הדיבר החמישי (אביזרי שיקום), סופר פארם, איקאה, הום סנטר, משתלת יגור תרומה פרטית: אבנר סלנט, חן ונמרוד שטרן, אורית חובב, אייל בן שלמה אנשי מקצוע: שרטוט תוכנית: לירון סקלי – "הסוללים", התקנת דלתות: נגריית "באובב", הכנת שעון קיר ותאורת תמונה: ג'ון לאון, צילום תמונת קיר: איציק ביניונסקי