קסם הפשטות

| קורן דור

מסע אל סקנדינביה בעקבות העיצוב הפשוט והקווים הנקיים

ממלכת העיצוב הסקנדינבי, השוכנת בחלקה הצפוני של אירופה, נאבקת זה שנים בדימוי הבלונדיני והאנמי שדבק בה, שלא בצדק, עוד מתחילת המאה. העיצוב הסקנדינבי נתפס בעבר כעיצוב מינימליסטי, פשוט, פונקציונלי, כביכול חסר ברק או טאץ' ייחודי, שנבלע בחלל הביתי העכשווי גדוש הפריטים התוססים והפוסטמודרניים. רק בשנים האחרונות זכו העמים הנורדיים לכבוד המגיע להם על ההשראה המעניינת וההתחשבות המתמסרת לצורכי המשתמש, וכבשו את זירת העיצוב בסטייליסטיות מאופקת. זה לא היה תהליך כינון פשוט בתוך שדה העיצוב הבינלאומי שמתחרה נון-סטופ על ייצור הבשורה הבאה בתחום. אולם לעיצוב הסקנדינבי היה יתרון משמעותי שהזניק אותו לקדמת הבמה: ערך חברתי ושימושי מוסף שנעדר מעיצובים שהגיעו ממדינות אחרות.

עיצוב נגיש כאידיאולוגיה

העיצוב הסקנדינבי, כפי שהוא מוכר כיום, הגיח לעולם בשנות החמישים של המאה ה-20 בדמות תנועה עיצובית, והתייחס לעיצוב שמקורו בדנמרק, בנורבגיה, בשבדיה ובפינלנד. מלכתחילה הוא היה פשוט ופרקטי והיה כרוך בעלות ייצור נמוכה. הודות לפרס Lunning שניתן לעיצוב הסקנדינבי הוא החל להכות גלים. גדולתו היתה טמונה בכך שהוא עודד עיצוב של חפצים יומיומיים, פונקציונליים ובעלי ערך אסתטי גבוה, המיועדים בעיקר לשימוש ביתי, שניתנים לרכישה במחירים שווים לכל נפש. מעבר לזמינות הכלכלית לכל דורש, המעצבים הסקנדינבים נתנו את דעתם לנוחות השימוש ואף לקחו בחשבון עיצוב ידידותי לסביבה המותאם גם לבעלי מוגבלויות שונות.

לדברי אורנה ביסמוט, מעצבת ברשת IDdesign, כבר בתחילת המאה ה-20 היה העיצוב מרכיב חשוב בעצמאות החברתית והכלכלית של המדינות שהשתייכו למעגל הסקנדינבי. הרקע האידיאולוגי שעמד מאחורי הנגישות המכוונת של העיצוב הסקנדינבי מקורו ברעיונות דמוקרטיים שהציפו את החברה הסקנדינבית וקראו ליישומו של עיצוב זמין במונחים כלכליים, זאת לצד טכניקות וחומרים שבעלות נמוכה אפשרו ייצור המוני.

"המוניטין של העיצוב הסקנדינבי נבע מהיכולת לשלב בין שיטות הייצור המסורתיות ובין אלה המודרניות שהתפתחו בתחילת המאה, ובצד אלה הדבקות במטרה: שיפור איכות החיים על ידי עיצוב נוח למשתמש", אומרת ביסמוט. "כדי להבטיח את האיכות והנוחות, הקפידו הסקנדינבים על מחקר רציף בשיתוף פעולה עם מהנדסי אנוש ומומחים שפעלו יחד תקופה ארוכה במטרה ליצור מוצר מושלם מבחינה ארגונומית ועיצובית".  

מודרניות היא שם המשחק בכל הנוגע לעיצוב הסקנדינבי, וכיום מעצבים סקנדינבים יוצרים גם חיבורים מעניינים בין קדמה למסורת. כמו למשל, שימוש בטכניקות ותיקות לייצור מוצרים חדשניים או מוצרים בעלי חזות נוסטלגית המיוצרים בטכניקות חדשניות. גל יערי, מייסדת ווינד אנד ווטר, אומרת שבמאה הקודמת הציג האדריכל הפיני הנודע, אלבר אלטו, שהיה גם מעצב מוצר וכונה "אבי המודרניזם" (הוא יצר בין היתר את אגרטל אלטו הנקרא על שמו) עיצובים מפתיעים בחדשנותם ובמקוריותם והוא רק אחד מתוך שלל המעצבים הסקנדינבים שידעו לתמצת בצורה מופלאה רעיונות מסקרנים בקווים נקיים ובשפה מינימליסטית".



אולטרה תאורה
אולטרה תאורה



איקאה
איקאה



Wind & Water
Wind & Water

ברוח ההיי-טק

העיצוב הסקנדינבי נחשב בשנים האחרונות לאחד העיצובים היותר פופולאריים. "התחכום, לצד היצירתיות פורצת גבולות, הפכו אותו ליפה ביותר", אומר אריה רצין, מנכ"ל ובעלים של נטורה שברשפון. לדברי רצין "העיצוב הסקנדינבי מזכיר במראהו את העיצוב ההיי-טקי, אולם הדיוק והאיכות שבו כמעט שלא באים לידי ביטוי בשום מקום בעולם. השימוש בחומרים עמידים והיצירתיות לצד הסולידיות הגבירו את הפופולאריות של העיצוב הסקנדינבי ושמו אותו על מפת העיצוב הבינלאומית. עיצוב זה הוא כמעין תמנון הפורס רגליו ולוקח מכל מקום בעולם את הטוב ביותר ויוצר ממנו משהו טוב יותר. כדוגמת הדיוק השוויצרי, הנועזות האיטלקית והמינימליזם ההיי-טקי של הקווים הישרים".

ב'נטורה' שברשפון בולטים עיצובים של שני מעצבי-על סקנדינבים, האחד הוא אלבר אלטו, המייצג את העיצוב הקלאסי של שנות העשרים, שילובים מודרניים בחומרים טבעיים – כסאות, שרפרפים ושולחנות קפה בעלי מראה מינימליסטי אבל עם שיק ייחודי ומודרני עד היום. המעצב השני שאת עיצוביו אפשר לראות בחנות הוא אירו ארניו. השימוש שלו בפלסטיק הוא פורץ גבולות ונועז: שולחנות קפה בצורת ברגים, כיסא בעל מראה אמורפי ומרחף, שולחן הדומה ללגו ועוד. לדברי רצין, ארניו הפיני הוא מהמעצבים הראשונים בעולם שפרץ את דרכו בתחום הפלסטיק. הפריט הראשון פרי עיצובו, שעד היום מזוהה איתו מאוד, הוא כיסא פלסטיק מעוגל, מעין כדור ארכיטקטוני המלפף את היושב עליו.

רצין מוסיף, כי אמנם העיצוב הסקנדינבי מיועד להמונים ומחיר הפריטים שווה לכל נפש, אולם תפיסת הפלסטיק הייחודית של ארניו הפכה את פריטיו ליוקרתיים ובהמשך הביאה לכך שמעצבים רבים החלו ליצור מפלסטיק ובמחירים נמוכים יותר דוגמת 'איקאה'. לפי רצין, שני מעצבי-העל הללו הם דוגמה מצוינת למאפייני העיצוב הסקנדינבי, השפעתו על העולם והגלגולים שעבר במהלך השנים תוך שמירה על נועזות מבחינת שימוש בחומרים ובעיצובים.

שם המשחק: שימושיות

עציון ואלך, מנכ"ל ומבעלי רשת העיצוב סוהו, מספר שבישראל מככב העיצוב הסקנדינבי ובייחוד מותג העיצוב הדני Egolive . "בית Egolive המציע כלי הגשה לשולחן נוסד לפני כ-15 שנה על ידי שני שותפים שעיצוביהם משדרים כמיהה לחדשנות, דינמיות ורצון להפתיע", אומר ואלך. "חברת Eva Solo היא חברה בת שנוסדה ב-1997 לחברת Eva Denmark שנוסדה ב-1913. Eva Solo משלבת רעננות וחדשנות עם ניסיון רב-שנים. מוצרים רבים שפותחו, עוצבו ויוצרו בחברה זכו בפרסי עיצוב שונים. בפריטים של החברה אפשר למצוא קומקומים, קנקנים, כותשי שום, מסחטות מיץ, קולפני ירקות, תפוחנים ועוד".

לדברי ואלך "הפריטים של חברות Egolive ו-Eva Solo מתאפיינים בשילוב נכון בין עיצוב בינלאומי לפונקציונליות מלאה. כל אחד מהמוצרים מושך תשומת לב בזכות רעיון מקורי וייחודי ושימוש נכון בהומור וסקס אפיל. סדרות כלי ההגשה יוצרות אמירה עיצובית חזקה בלי להזניח את נושא התפקוד המעשי והפרקטי של הכלים".

הפריטים מבית Eva Solo מצטיינים בעיצוב צעיר, עדכני ואלגנטי ומשמשים דוגמה מצוינת לפריטים פונקציונליים בעיצוב מודרני ואטרקטיבי. כך למשל כותש השום, שייחודו הוא בכך שאין בו חורים שדרכם עובר השום הכתוש שהופכים לקשים לניקוי בתום השימוש, כי אם מבנה פנימי מחורץ, ההופך אותו לפרקטי לכתישה ולניקוי גם יחד; מסחטת ההדרים משלבת במוצר אחד גם מסחטה וגם כד להכלת המיץ שנסחט; כלי השמן והחומץ עשויים זכוכית שקופה וכך אפשר ליהנות מצבעי הנוזל השונים שבתוכם ואפשר גם לשדרג את המראה ולהוסיף קישוטים כמו שיני שום, פלפל חריף, ענפי תבלין וכדומה. גם הקומקומים לתה ולקפה עשויים זכוכית עמידה בפני חום ולהם מכסה חכם שמתרומם רק בעת המזיגה. ייחודם של הקומקומים הוא בסריג שעוטף אותם ושומר על חום הקפה או התה במשך חצי שעה נוספת.



נטורה, פיאנקה - דיזיין סנטר
נטורה, פיאנקה – דיזיין סנטר



אווה סולו - סוהו, כיסאות
אווה סולו – סוהו, כיסאות "פנטון" – הביטאט



איי. די. דיזיין
איי. די. דיזיין

הנוף וההשראה

העיצוב הסקנדינבי מבטא ערכים סקנדינביים טיפוסיים. בני המדינות הסקנדינביות נהנים מרווחה כלכלית, מיציבות פוליטית ומאיכות חיים גבוהה. בתיהם מצוחצחים וכל פריט ריהוט נבחר בקפידה. החללים מרווחים ומשופעים במשטחים נקיים.

הנוף הסקנדינבי מרהיב ביופיו דבר הניכר היטב ביצירות אמנות עיצוב סקנדינביות. אוה סמואלוב, מעצבת הבית של דיזיין סנטר, מסבירה כי העיצוב הסקנדינבי מושפע רבות מהטבע והנופים, שמשמשים כמקורות השראה נפלאים לעיצוב הסקנדינבי. "כמו למשל, הנופים העירומים, כך העיצוב הסקנדינבי עירום, גלוי, טבעי ומתפרץ. נעשה שימוש רב בעץ טבעי, לעתים בשילוב כיפופי עץ לבוד, החושף טקסטורות שעד לא מזמן נהגו להסתירן בעזרת ציפוי, מה שהפך לחלק בלתי נפרד משפת העיצוב הסקנדינבי המודרני המופיעה בריהוט ובאביזרים נלווים".

האקלים הסקנדינבי אף הוא בעל השפעה מכרעת על העיצוב שנוצר בהשראתו. מדובר במדינות שבחורף שרויות יחסית בעלטה ואילו בקיץ נהנות מאור שמש עד השעות המאוחרות של הערב. לפי שלומית דונרשטיין, מנכ"ל אופן גלרי, "העיצוב הסקנדינבי נחשב לאחד העיצובים המתוחכמים בעולם. מצד אחד הוא נותן תחושה של עיצוב פשוט ונקי, ומצד שני הוא מתוחכם ביותר. מאחר שמדובר במדינה קרה ביותר, עליהם למצוא שילוב מיוחד בין עיצוב חם ובין עיצוב פונקציונלי. לכן נמצא שילוב של פריטים בעלי קו נקי בצבעים חמים".

בשל אילוצי מזג האוויר, היות שבארצות אלו הימים קצרים והלילות ארוכים, העיצוב הסקנדינבי מאופיין בתאורה רבה. על כן, יש שימוש בהרבה גופי תאורה בחלל אחד. אך הכמיהה לחום ולאור אינה נגמרת בריהוט ובעיצוב החלל אלא גם פולשת לתחום הטקסטיל הסקנדינבי. המעצבת מינה חיימוביץ' ממינה – בית של עיצוב מספרת ש"העיצוב הסקנדינבי בכלל ופריטי הטקסטיל בפרט הם בעלי אופי חמים, בצבעי אדמה, בדוגמאות כמו פרחים ועלים השואבות את השראתן מעולם הטבע. החומרים שבהם משתמשים ניחנים אמנם במראה נקי אך טכניקות הייצור חדישות ביותר. לכאורה הפריטים נראים כאילו לא הושקע בהם מאמץ רב אך בפועל הם שילוב של חומרים". עם זאת יש הרבה טקסטילים מחומרים טבעיים: בדי כותנה בדוגמאות גדולות, שטיחים מכותנה ומצמר בצבעוניות נקייה ואחידה או בדוגמאות גיאומטריות.

לגור בבית סקנדינבי

הנגיעות האלגנטיות והקלאסיות הן מקור העוצמה בעיצוב הסקנדינבי. שוש ערמון, המעצבת הראשית של איקאה ישראל, מסבירה שלעיצוב סקנדינבי יש כמה מאפיינים החוזרים על עצמם בריהוט, באביזרים ובמוצרים שונים מבית היוצר הסקנדינבי. "העיצוב ניחן במראה פשוט ומודרני, לא מצועצע, מראה נקי ללא יותר מדי פריטים דקורטיביים מתוך חשיבה פונקציונלית, מתן פתרונות ארגונומיים ופתרונות אחסון". בעולם החומר הסקנדינבי נעשה, לדברי ערמון, שימוש בחומרים טבעיים המצויים בשפע בארצות סקנדינביה: רהיטים מעצים בהירים כמו לבנה, אורן ואגס (קווי הרהיטים נקיים או עשויים עץ מכופף). המראה הסקנדינבי מאופיין בצבעוניות של צבעי בסיס כמו כחול, אדום, ירוק ,שחור והרבה לבן.

העיצוב הסקנדינבי הוא כאמור שם כולל לעיצובים שבדיים, דניים, נורבגיים ופיניים. בין העיצובים המגיעים מהארצות השונות יש אלמנטים משותפים רבים, אך גם כל אחד מהם ניחן בטביעת חותם ייחודית לו. אחד הבולטים שבהם השומר על ייחודיותו הוא העיצוב הדני. כך למשל, מספרת אורנה ביסמוט, מתאפיין עיצוב זה בתעוזה צורנית בהשפעה אפריקאית המשלבת חומרים טבעיים בפשטות יצירתית. "יותר מכל זכה העיצוב הדני להכרה בינלאומית החל משנות השישים בזכות מעצבים כמו ורנר פנטון, פיל קיארהולם, פיט היין וארנה יעקובסן, שיצרו מוצרים שהפכו לקלאסיים ומיוצרים עד היום בכל העולם. לדוגמה, כיסא הנמלה שעשוי יחידת עץ לבוד מכופף שיוצרת את המשענת והמושב ומחוברת לרגלי מתכת דקות וקלילות.

לסגנונות עיצוב מרחבי העולם

ליצירת עיצוב בית בהשראה סקנדינבית מציעה ערמון להשתמש בחומרים טבעיים, בעיקר בפריטי ריהוט מעץ בהיר, בטקסטילים בדוגמאות גדולות וגיאומטריות או במוטיבים השאובים מהטבע. "בבית סקנדינבי רוב הקירות בצבע לבן אך בקטעים מסוימים יש לצבוע בצבעי בסיס, כגון אדום. מומלץ לעשות שימוש בגופי תאורה פונקציונליים ובתאורת אווירה. בשבדיה, למשל, נהוג לתלות מנורות ליד כל חלון כדי להאיר את הבית בימים החשוכים. יש צורך להתחשב בצרכים הפרקטיים של כל חדר וחדר. לחשוב פחות דקורטיבי ויותר חכם, נוח, צנוע ולא מתיימר, וכן לשלב בבית צמחייה והרבה נרות לחימום האווירה".

 

מתוך: מגזין DO

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק ובאינסטגרם. עדכונים על הכתבות הנבחרות באת ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden