צמיחה הומוגנית

משרדי חברת sisense. צילום: גדעון לוין
משרדי חברת sisense. צילום: גדעון לוין

התרחבות משרדי חברת Sisense באזור נמל תל אביב דרשה עיצוב שיחבר את החלל הקיים עם החדש וידבר בשפת המיתוג החדשה של החברה

88 שיתופים | 132 צפיות

מיקום אזור נמל תל אביב

בעלים חברת Sisense

אדריכלות ועיצוב פנים מעיין זוסמן ומורן בן עמי

למה התכוונו המעצבות "רצינו שעובדי החברה, אשר התחילה כסטארט אפ קטן וגדלה, ירגישו מצד אחד את אותה הדינמיות והמשפחתיות שהכירו, ומצד שני שהמשרדים יתאימו להצלחה העסקית. היה לנו חשוב להתחבר למיתוג המחודש כדי שמשרדי החברה ייצגו את תדמיתה ויגבירו את תחושת הזהות והשייכות של העובדים אליה, וכן שתיווצר זרימה אחידה ונעימה בין כל החללים".

משרדי חברת sisense. צילום: גדעון לוין
משרדי חברת sisense. צילום: גדעון לוין

חללים

חברת ההייטק Sisense, העוסקת בהפקת דוחות נתונים, החלה כסטארט אפ שתפס כמחצית הקומה בבניין משרדים סמוך לנמל תל אביב. מהלכים עסקיים שהתרחשו לפני כמה חודשים גרמו לגידול חד במספר העובדים ונוצר צורך מיידי בהרחבת המשרדים. כאשר חברה אחרת (שתפסה את המחצית הנותרת של הקומה) פינתה את משרדיה, נכנסה חברת Sisense לחלל שהתפנה, ותפסה גם שטח שעמד ריק והפריד בין משרדי שתי החברות. כיום מתפרשת החברה על פני כל הקומה – שטח של כ־1,600 מ"ר.

משרדי חברת sisense. צילום: גדעון לוין
משרדי חברת sisense. צילום: גדעון לוין

המעצבות מעיין זוסמן ומורן בן עמי עיצבו בעבר חלל קטן במשרד למחצית מכמות העובדים וכעת נקראו לטפל בחלל הנוסף. התהליך ארך כחמישה חודשים. נכללו בו שינויים קוסמטיים בחלל הקיים ועיצוב החלל החדש. בחברה חמש מחלקות שבהן מועסקים כ־80 עובדים. כולם היו שותפים להגדרת הצרכים.

משרדי חברת sisense. צילום: גדעון לוין
משרדי חברת sisense. צילום: גדעון לוין

מוטיבים עיצוביים

"הפרויקט דרש בראש ובראשונה פתרונות פרקטיים בהתאם לדרישות החברה והתחשבות במסגרת התקציב", אומרות המעצבות. "תחום העיסוק של החברה השפיע על העיצוב, וגם הצורך להרוס ולשפץ את רוב הקומה אך גם למזג את החדש עם החלק הקיים". את העיצוב הנחו שני עקרונות: השאיפה ליצור חיבור בין החלל הישן והחלל החדש (כדי שלא תיווצר תחושה של שני משרדים שונים) ושימוש בפלטת הצבעים ובשפה בגרפית שהותוו במסגרת תהליך מיתוג מחדש. "העיצוב, החל מחלוקת החלל ועד לנגרות, שאב השראה מעיסוק החברה ומהשפה הגרפית שלה: אלמנטים של פסי תאורה החוזרים על עצמם בממדים שונים, קוביות זכוכית שקופות וקוביות מרחפות העבירו את אותו הקונספט ואת הדינמיות המתמשכת".

משרדי חברת sisense. צילום: גדעון לוין
משרדי חברת sisense. צילום: גדעון לוין

הזהות של החברה באה לידי ביטוי כבר בכניסה. מאחורי דלת זכוכית שקופה, אחד מחומרי היסוד בעיצוב אשר מרמז על שקיפות עסקית, הוצבה מבואה המשרתת שתי מזכירות. מכיוון שאחת מהן עוסקת במסמכים רגישים, הוגבהה המחיצה בחלק אחד מעמדת הקבלה. לוגו החברה, המתאפיין בקווים גיאומטריים ובגוני שחור־לבן, ניצב מול דלת הכניסה. פרקט הלמינציה מאלון מולבן ואלמנטים נוספים מעץ מוסיפים חמימות לעיצוב ההייטקי וחוברים לפינת ההמתנה שקוויה עגולים – שתי כורסאות ושולחן קטן. גופי תאורה דמויי קו שקועים בקירות ובתקרה. הם נבחרו בהשפעת עמודות הגרפים המופיעים במסמכים שונים של החברה.

משרדי חברת sisense. צילום: גדעון לוין
משרדי חברת sisense. צילום: גדעון לוין

לחלוקת החלל השתמשו המעצבות בעיקר בזכוכית שקופה ונסמכו על עיצוב האזור הקיים, שעבר, כאמור, שינויים קוסמטיים קלים. כל אחת ממחלקות החברה זכתה להתייחסות פרטנית בהתאם לאופי עיסוקה. לדוגמה: במרכז מחלקת המכירות הוצבה קוביית זכוכית שקופה ומוגבהת, מאובזרת בריהוט בצבעוניות צעירה. החלל שנוצר משמש כחדר ישיבות, מנוחה וסיעור מוחות לעובדי המחלקה ומוקף בעמדות עבודה. ההשראה לעיצוב אזור מחלקת השיווק, הנדרשת ליצירתיות מחשבתית, נשאבה מאלמנטים של טבע וילדות. במרכז החלל הונח דשא סינתטי ומעליו נתלה גוף תאורה בצורת ענן. ארגזים־הדומים נבנו בעבודת נגרות ושולחנות עבודה עם רגליים מפוסלות נרכשו באיקאה. כשנדרשו לכך נעזרו המעצבות במומחי תאורה וביועצי אקוסטיקה כדי לענות על דרישות שונות (למשל: הצבת מסכי המחשב באופן שהתאורה לא תשתקף בהם) וכדי ליצור חללים שבהם כמה אנשים יכולים לעבוד יחד בלי שייווצר רעש. בגופי התאורה הקוויים שולבו גופים שונים: ריבועים דמויי פיקסלים בחדר הישיבות הראשי וגופים עגולים המעניקים תחושת ביתיות.

משרדי חברת sisense. צילום: גדעון לוין
משרדי חברת sisense. צילום: גדעון לוין

חדר הראיונות הסמוך לכניסה וחדר הישיבות הבלתי פורמלי נצבעו בווריאציות על שחור־לבן־צהוב – צבעי היסוד שהוגדרו במיתוג. במשרדים האישיים ובחללים פרטיים יותר השתמשו בפלטת צבעים משנית ורגועה, המתבססת על גוני אפור. באזור המטבח והמנוחה בולט הצבע הכתום: בשם החברה, החרות על גבי דלפק מתכת ובמדבקת קיר מסוגננת. מדבקות הקיר שולבו גם בחללים אחרים, בהתאם לאופי השימוש בהם – משפטי העצמה ובלוני טקסט, כמו אלו המופיעים בקומיקס.

משרדי חברת sisense. צילום: גדעון לוין
משרדי חברת sisense. צילום: גדעון לוין

חדר השירותים בולט בצבעוניותו העזה. עמדת כיורים צהובה ודו צדדית הוצבה במרכז כדי ליצור זרימה בחלל. מעליה נתלו מראות מלבניות וממוסגרות המשדרות תחושת ריחוף, וגופי תאורה דמויי קו שיוצרים חיבור עם שאר החללים. בכל תא הותקנה קובייה צבעונית לאחסון נייר, שתוכננה במיוחד ומחליפה את המתקן הבנאלי. מקלחת מרווחת בצבעוניות דומה תוכננה בשביל העובדים המגיעים למשרד באופניים. כיור מלבני הונח על מדף אלון מולבן שטרייף ובמקלחת עצמה, המוגדרת בקוביית זכוכית, נבנה ספסל ליבנה פורניר בצבע זהה.

משרדי חברת sisense. צילום: גדעון לוין
משרדי חברת sisense. צילום: גדעון לוין

 

 

דבר המערכת

נתוני הפתיחה, שהם חלל קיים ומיתוג, מגבלת תקציב וצרכים שהוגדרו על ידי העובדים, הציבו בפני המעצבות שאלות רבות. הצורך להתחשב בתנאים שונים – עבודה ביחיד ובקבוצות, נראות צעירה והייטקית מול סביבה עסקית מכובדת – הצריכו גמישות מחשבתית והובילו ליצירת חללים ורסטיליים. הצורות הגיאומטריות והזכוכית הותאמו לאופי העבודה – מסיעור מוחות יצירתי ועד מכירות – המתבצעת באזורים השונים. קוביות הזכוכית בבסיס העיצוב מאפשרות תקשורת ובכל זאת יוצרות הפרדה – פתרון נוח ופונקציונלית שמתאימים לערכי השקיפות של החברה. תכנון החללים נעשה בהתחשבות בצמיחה עתידית של החברה. מסיבות מבניות לא ניתן היה להתייחס לנוף, אם כי נעשה ניסיון להותיר גישה לחלונות הספורים הפונים לים ולנמל.