שבוי ביופיים

גדי פרידמן -  ro arc אדריכלים
גדי פרידמן - ro arc אדריכלים

הוא מתמחה בתכנון ובעיצוב בתי יוקרה לאלפיון העליון, מנהל מערכות יחסים אינטנסיביות ורגשיות עם לקוחותיו, ומודה כי השאיפה לשלמות גובה ממנו לא פעם מחירים כבדים. שיחה אישית עם אדריכל גדי פרידמן

88 שיתופים | 132 צפיות

בשנת 1998, סמוך למועד סיום לימודי האדריכלות ולהשתלמות בת שנה באוניברסיטת פירנצה, פתח אדריכל גדי פרידמן משרד עצמאי, ומאז הוא מתמחה בתכנון בתי יוקרה פרטיים ובעיצוב המיועד לאלפיון העליון.

תעודת זהות

גדי פרידמן –  ro arc אדריכלים

שם גדי פרידמן

גיל 44

סטטוס גרוש+1

לימודים בוגר הסדנא לעיצוב ולאדריכלות, תל אביב, ולימודי תואר שני בתכנון ערים, טכניון

ניסיון מקצועי משרד אדריכלים מרדכי בן חורין ומשרד אדריכלים ירון לנדאו

גדי פרידמן – ro arc אדריכלים
גדי פרידמן – ro arc אדריכלים

אתה מספר שמערכות היחסים שלך עם לקוחותיך תופסות מקום נכבד בעבודתך. מה כל כך מיוחד בהן?

כן, אני אדם של אנשים ולפעמים משמש כפסיכולוג ללקוחות שלי. הבתים היפים ביותר נוצרים מחיבור טוב עם הלקוח, כשהלקוח זורם איתך. אני אדם רגשי, יצרי וטוטאלי, משקיע הרבה אמוציות בכל פרויקט ולוקח ללב מאוד, ולכן לא פעם אני ולקוחותיי הופכים לחברים. לדעתי הסוד של אדריכל טוב הוא לקרוא את הלקוח ולדעת להביא אותו למקום הרצוי. מגיעים אליי לא מעט לקוחות שאין להם מושג באמנות, בעיצוב ובאדריכלות, ואני משתדל לפתוח בפניהם עולם שהם לא מכירים. לפעמים החלומות שלהם על עיצוב הבית מתנגשים זה בזה. החוכמה היא להבין את הרצונות, החלומות והדרישות האמיתיים של הלקוח, ללמד אותם מה טוב בשבילם, ולהוביל אותם לבית שהוא גם יפה וגם עונה על צורכיהם. לפעמים זה כבר 90 אחוז מהעבודה.

גדי פרידמן – ro arc אדריכלים. צילום: אסף פינצ'וק
גדי פרידמן – ro arc אדריכלים. צילום: אסף פינצ'וק

מה מאפיין את סגנון העיצוב שלך?

אני חושב שאדריכלים מתחלקים לשני סוגים: אלה שמתמחים ומתמקצעים בסגנון עיצוב מסוים, ואלה שאין להם סגנון שמאפיין אותם בעקביות, אך הם יממשו עד אחרון הפרטים את סגנון העיצוב שהלקוח בחר. אני חושב שאני שייך לסוג השני. אני מוצא את עצמי מתכנן בתים שהם או מאוד מודרניים או מאוד כפריים, אבל משתדל ללכת עם כל סגנון עד הסוף, לא להתפשר על האמצע.

חדר הורים בבית ברמת השרון. תקרת קורות עץ גושני צבוע לבן ווש נותנת תחושה של סוויטה רומנטית. צילום: אסף פינצ'וק
חדר הורים בבית ברמת השרון. תקרת קורות עץ גושני צבוע לבן ווש נותנת תחושה של סוויטה רומנטית. צילום: אסף פינצ'וק

איך הגעת לעיצוב בתי יוקרה?

הגעתי לעיצוב מאהבה לפרטים הקטנים ביותר. אני שואף לשלמות, ומה שמאפיין אותי הוא דקדוק והקפדה על פרטי הפרטים הן בתכנון והן בביצוע. אני יכול לשבת שעות על גבי שעות על תכנון של ארון אמבטיה. התוכניות שלי הן מאוד מפורטות והמימוש שלהן אינו פשוט וכרוך בעלויות גבוהות, ולכן קהל הלקוחות שלי הוא כזה שיכול להרשות את זה לעצמו.

גדי פרידמן – ro arc אדריכלים. צילום: אסף פינצ'וק
גדי פרידמן – ro arc אדריכלים. צילום: אסף פינצ'וק

מה הם מקורות ההשראה שלך?

תכנון בית לוקח לי הרבה זמן. אני צריך להתבשל עם הדברים, לשהות איתם. לפעמים עוברים ימים בלי שאשרטט אפילו קו; לפעמים אני חולם על הפרויקט בלילה; ולפעמים איזשהו דימוי שאני נתקל בו באקראי יכול לשמש לי השראה. למשל בבית פרטי בכפר שמריהו תכננתי גג שנפרש לשני הכיוונים כשתי כנפיים, בהשראת כיסא שראיתי במילאנו. ההשראה לבית בהרצליה פיתוח שעוצב בסגנון טוסקני וחופה באבני פירוק עתיקות הגיעה מסיור באיטליה. חשוב לי להיות שונה. אני מוכן לסבול בשביל היופי, ואם צריך לבחור – אוותר על הפרקטיות לטובת היופי.

בית בסגנון טוסקנה בהרצליה פיתוח. חזית הבית מחופה בריקים מפירוק בבלגיה, כאשר על כל בריק ישנה הטבעה של המפעל שייצר אותו. צילום: אסף פינצ'וק
בית בסגנון טוסקנה בהרצליה פיתוח. חזית הבית מחופה בריקים מפירוק בבלגיה, כאשר על כל בריק ישנה הטבעה של המפעל שייצר אותו. צילום: אסף פינצ'וק

מהי הגישה שלך בתחום עיצוב הפנים?

קודם כל בחירת החומרים. חומרים הם כמו לבוש ויכולים לשנות את ההופעה של הבית. אני לא מסוגל לעבוד עם חומרים סינתטיים ואני נלחם על זה עם לקוחות. יש משהו חם, נכון ואותנטי בחומרים טבעיים. שנית, אני אוהב קונטרסט ומעודד את הקליינטים שלי לא לפחד ולא לעצור. הסוד הוא להעז, ללכת עם הדברים עד הסוף, ובגדול. אני חושב שהחלל צריך להיות נקי ומינימליסטי ככל האפשר ואלמנט אחד או חומר דומיננטי אחד יכול להופיע במסה גדולה. זה כמו אבזור לבוש של אישה – מספיק טבעת אחת גדולה או אביזר אחד בולט כדי לסגנן את ההופעה. למשל בדירה שאני מעצב עכשיו בתל אביב החלטנו לחפות קיר ארוך מאוד של תשעה מטרים באריחי בטון חשוף שהוטבעו בהם טקסטורות שונות: רשת לולים, דוגמאות גיאומטריות שונות, הטבעה של בד תחרה. דוגמה נוספת היא בית שעיצבתי ברמת השרון, שיצרתי בו קיר פלדה תלת ממדי בגוונים טבעיים שניצב באמצע הסלון והוא העוגן של הבית.

חלל סלון ופינת אוכל בבית בבית ברמת השרון. חוץ שנכנס לתוך הבית ונותן תחושה של המשכיות. צילום: אסף פינצ'וק
חלל סלון ופינת אוכל בבית בבית ברמת השרון. חוץ שנכנס לתוך הבית ונותן תחושה של המשכיות. צילום: אסף פינצ'וק

קצרים

הכי יפה במקצוע לראות איך הבית קם מהנייר, קורם עור וגידים ומתהווה במציאות.

הכי קשה במקצוע הקליינטים. אם לא היו להם דעות זה היה מצוין.

פרויקט אדריכלי מוערך בארץ שיפוץ מתחם שרונה בתל אביב. שכונה של בתי טמפלרים מסוף המאה ה־19 שהפכה לחלק מבסיס הקריה, ושופצה בצורה מרשימה ביותר באופן ששמר על אופיו המקורי של המקום והפך אותו למתחם בילוי נגיש לקהל הרחב.

פרויקט שהיית רוצה לעשות וטרם עשית בניין לשימור. השילוב בין ישן לחדש ובין שמירה על המקוריות ליצירה עכשווית מרתק אותי. אני גם חולם לעצב יאכטה יוקרתית.

טיפ למי ששוקל ללמוד אדריכלות אתה חייב שזה יהיה בנשמתך. זה מקצוע קשה מאוד מבחינה מנטלית, רגשית וגם כלכלית, מי שזה לא בוער בו – לא ישרוד. מעבר לכך, להיפתח לעולם, לנסוע לחו"ל. אדריכלות זה לראות עולם.

אם לא היית אדריכל היית נהג מרוצים.