שלישיית הכוח

כורסת פאזה. מסטודיו Hu.be
כורסת פאזה. מסטודיו Hu.be

אבי בן סימון, שחר יעקבי ונדב גן מסטודיו Hu.be, נפגשו במהלך הלימודים במכון הטכנולוגי חולון והקימו סטודיו עצמאי המתמחה בעיצוב חלל ובעיצוב מוצר. לדבריהם עצם היותם שלושה נותן להם כוח חשיבה שאין לשום מעצב יחיד

88 שיתופים | 132 צפיות

תעודת זהות

שם אבי בן סימון, שחר יעקבי, נדב גן

לימודים המחלקה לעיצוב תעשייתי, המכון הטכנולוגי חולון

עיסוק מעצבי אובייקט־חלל ומוצר

אבי בן סימון, שחר יעקבי ונדב גן מסטודיו Hu.be
אבי בן סימון, שחר יעקבי ונדב גן מסטודיו Hu.be

סטודיו Hu.be (מ־Human Behavior) קיים רשמית רק כשנה, אך מייסדיו, אבי בן סימון, שחר יעקבי ונדב גן, מכירים עוד קודם. הם נפגשו במחלקה לעיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי חולון וגילו שיש להם שפה משותפת. שלושתם למדו במסלול תרבות ויצירה והתחברו לתפיסה שמבוססת על מחקר תרבותי וחומרי. "אנחנו מאוד שונים באופיינו, אבל בעיצוב מצליחים להתכנס ליצירה משותפת. ראינו שאנחנו עובדים טוב יחד והתחלנו לחשוב מי אנחנו ואיך אנחנו ממשיכים הלאה להקמת סטודיו עצמאי", אומר אבי בן סימון. הם ערכו ישיבות לניסוח עקרונות שעסקו בשאלות כמו מהו עיצוב ומיהו מעצב ישראלי, התייעצו עם מרצים ואנשי אקדמיה, ובסוף הגיעו לאני מאמין שלהם ולפורמט של סטודיו שעוסק בעיצוב אובייקט־חלל ובעיצוב מוצר.

מתלה כדור בטון. מסטודיו Hu.be
מתלה כדור בטון. מסטודיו Hu.be

תלת ממד בטכנולוגיות שונות

הפרויקט הראשון שלהם התחיל כפרויקט של עיצוב פנים והתפתח למשהו גדול בהרבה. "קפצנו ישר למים העמוקים בעיצוב חלל מסחרי של חברת פיתוח טכנולוגיה. המנכ"ל נתן לנו יד חופשית לעשות מה שאנחנו רוצים ולהתעסק בתלת ממד; למשל דלפק קבלה שעיצבנו וריהוט שייצרנו. היתרון שלנו הוא בכך שאנחנו יודעים לעצב ולייצר אובייקטים תלת ממדיים במגוון רחב של טכנולוגיות", אומר שחר יעקבי. מחקר שערכו בתקופת הלימודים הוביל אותם אל כבלי תקשורת וחשמל שיצאו משימוש. "התחלנו להתעסק עם הכבלים עצמם והפרדנו בין המתכת לציפוי שנשלח להטמנה. פיתחנו שלושה חומרים בתרכובות שונות זו מזו מבחינת קושי וגמישות. רצינו לתת לחומר, שהוא בעצם פסולת, את הכבוד שמגיע לו", משחזר בן סימון. כיסא Network, המוצר הראשון על בסיס חומר הגלם החדש, מתייחס לקונסטרוקציה ולארגונומיה אך גם לעיצוב ולנראות ומגלם בתוכו ערכי ליבה של הסטודיו כגון מתן ביטוי לחומר הגלם הראשוני במוצר המוגמר וחשיבה סביבתית.

כיסא Network. מסטודיו Hu.be
כיסא Network. מסטודיו Hu.be

חוקרים את החומר

החומר הוא נקודת המוצא שממנה הם מתחילים ליצור. "המחקרים שלנו מתחילים ממחשבה על מהו חומר, על איך אפשר לעבוד איתו ומה אפשר לחדש בו. אפשר לומר שאנחנו מחפשים לחומר את שלב ב' שלו בחיים", אומר גן. אם בכיסא Network הם השתמשו בכבלים לפני פירוק והטמנה, כורסה שקיבלה את השם פאזה היא השלב הבא. הכורסה עשויה משבבי כבלים, "הכבלים הם כבר 100 אחוז פסולת", הם מסבירם, והיא זכתה בפרס אות העיצוב בתחרות העיצוב הישראלי.

כורסת פאזה. מסטודיו Hu.be
כורסת פאזה. מסטודיו Hu.be

אותו חיפוש אחר חומרים עומד מאחורי כורסת Feltnet, שכמשתמע משמה עשויה לבד שהוכן מצמר טבעי. הלבד עוטף רשת ברזל שמקנה לכורסה יציבות, וזוהי סינרגיה בין שני חומרים שמבליטה את הניגוד ביניהם. "אנחנו מנסים לפתח מוצרים שמתחילים בהסתכלות חדשה על עולם הריהוט – איך אפשר לעשות משהו שמשלב קונסטרוקטיביות ונוחות ומפשט את תהליך הייצור", מסביר בן סימון. "תכננו את הפריסה והגזירה של הרשת כך שאחרי הליבוד אפשר יהיה לקמט אותה ולקבל קיפול שהוא צורה שמחזיקה את עצמה. היינו יכולים להוסיף עוד שכבות צמר כדי שלא יראו את הרשת, אבל החלטנו להשאיר סימנים שיאפשרו לעקוב אחר הסיפור של הרהיט". עבור המעצבים הרהיטים הללו הם ניסיון לקרוא תיגר על חומר ועל טכנולוגיה ולמתוח גבולות. "הרבה מעצבים לוקחים משהו קיים וממשיכים איתו באותה דרך, אבל היום, עם הטכנולוגיה והיצירתיות שיש, מחובתנו כמעצבים לנסות לראות איך אפשר לעשות דברים אחרת".

כורסת Feltnet. מסטודיו Hu.be
כורסת Feltnet. מסטודיו Hu.be

הכוח שבשלישייה

יחסית לגילו הצעיר, הפורטפוליו של הסטודיו מכובד. גן, יעקבי ובן סימון מייחסים חלק מכך לעצם היותם שלישייה. "כוח הייצור והעבודה שלנו פשוט גדול יותר מאשר אלה שיש למעצב בודד". הם מקפידים להשתתף בתערוכות בארץ ובחו"ל כגון שבוע העיצוב בברצלונה, ובמקביל בוחנים את דרכם כל העת. ההתחקות אחר מקורות החומר אינה מונעת מהם להשתמש במוצרים קיימים כגון משפך, כפות סלט ומלקחיים מאיקאה, ששולבו בסדרת גופי התאורה Remix. "הרעיון היה לקחת פריטי רדי מייד שפס ייצור שלהם קיים ולהסתכל עליהם מזווית אחרת. התייחסנו לאיקאה כאל מחסן חלקים והרעיון היה להתערב התערבות מינימלית באובייקט, אך להפיק ממנו מקסימום יכולות", אומר יעקבי.

סדרת גופי התאורה Remix. מסטודיו Hu.be
סדרת גופי התאורה Remix. מסטודיו Hu.be

סדרת קערות מתכת ועץ עושה גם כן שימוש ברדי מייד, רק שהפעם זהו תהליך טכנולוגי של יצירת מוצרים או גופים תלת ממדיים ממתכת בעזרת תבניות עץ. המעצבים 'פירקו' את התבניות לחלקים כאשר כל פעם חלק אחר נשאר במוצר הסופי.

"העיצוב הוא של כולנו", אומר יעקובי. גן ובן סימון מסכימים, ומספרים שאצל כל אחד מהם תהליך היצירה מתחיל ממקום אחר. "שחר למשל הוא ה'ילד' שאוהב לשחק ויש לו יציאות מגניבות. הרעיונות היצירתיים מגיעים מהיכולת הזו שלו". דוגמה לכך היא מתלה מעילים מכדורי בטון וכבלי נירוסטה שפועל באמצעות נעילה גיאומטרית: כל כדור עומד בפני עצמו אך ברגע ששמים פריט בין שני כדורים הם שואפים להתכנס.

במקביל להתעסקות ביצירה נמצאים השותפים בשלב גיבוש אופי הסטודיו ושואפים ליצור סינרגיה בין עיצוב מוצר ועיצוב אובייקט־חלל. "אנחנו רוצים לחבר את שתי המחלקות, אבל גם אם לא נצליח, עיצוב מוצר יישאר כמחלקה בתוך הסטודיו כי זה משהו שאנחנו מאוד אוהבים לעשות".

סדרת גופי התאורה Remix. מסטודיו Hu.be
סדרת גופי התאורה Remix. מסטודיו Hu.be

קצרים

מוטו למצוא את ההצדקה למוצר. מעבר לפונקציונליות, היצירה היא חלק עיקרי במוצר וכך גם הערך המוסף של המעצב, שמביא משהו חדש משלו, בדגש על חיבור בין האובייקט למשתמש.

המוצר הראשון שלנו כיסא כבלים שהתחיל כחומר והתפתח לכדי אובייקט של ממש.

מעצב מוערך בנג'מין הוברט. אפשר לזהות אצלו את הסיפור מאחורי המוצר, גיבוש חומר בצורה מעניינת, העלאת שאלות כמו מהו חומר ואיך משתמשים בו – דברים שקיימים גם אצלנו. מעבר לזה ניכרת אצלו גם היכולת לחפש מקורות השראה מחוץ לעולם העיצוב והתעשייה.

עוד עשר שנים נמשיך לעשות עיצוב כמו שאנחנו מאמינים. אנחנו רואים את עצמנו יושבים בארץ ומוכרים בחו"ל, אבל שומרים על אינטימיות בינינו לבין הלקוחות ובינינו לבין עצמנו.

טיפ למעצב המתחיל להתמסר למקצוע במאה אחוז, להאמין שאפשר להפוך רעיון למציאות ולאהוב את מה שעושים.

איפה אפשר להשיג את המוצרים באתר המעצבים ובחנויות עיצוב.