שניים במחיר אחד

מבנה מואר ופונקציונלי | צלם: Peter Bennetts
מבנה מואר ופונקציונלי | צלם: Peter Bennetts

אדריכל אוסטרלי הסב בית מגורים דו משפחתי ישן וחשוך למבנה מואר ופונקציונלי, השומר על פרטיות אך מאפשר חוויות משותפות לשני דורות במשפחה אחת. מגורים בעידן המודרני

88 שיתופים | 132 צפיות

הפרויקט: House House
הלקוח: שתי משפחות, שני דורות החיים זה לצד זה
אדריכלות: אנדרו מיינארד
מקום: Richmond VIC, Australia
המבנה, הממוקם בלב העיר ריצ'מונד, כולל שני בתים צמודים הבנויים בתוך יחידה ארכיטקטונית בבעלות שני דורות של משפחה אחת. המשפחות רצו שינוי וחיפשו לנצל את מלוא הפוטנציאל הגלום במבנה ובחצר הנטושה, ובמקביל לפתור את בעיית האפלוליות והחשכה במטבח ובסלון. השיפוץ המחודש מגדיל למעשה את שטח החצר בצורה משמעותית, ומוסיף שטח פנימי לתוך הבית וכן איכויות ארכיטקטוניות חדשות שלא היו במצבו הקודם.
הפונקציונליות הייתה בראש מעייניו של האדריכל האוסטרלי אנדרו מיינארד, אדריכל צעיר ומבריק. הפתרון שהציג מיינארד הוא בנייתה של מסה בצורת קופסה צרה וגבוהה (הנקראת חלל ההרחבה), שמוקמה לצד חזיתם האחורית של שני הבתים הצמודים, הפונים שניהם אל חצר משותפת, תוך כדי יצירת חזית מחודשת אל הרחוב.
הבית המחודש מותאם לצרכים המשתנים של דייריו ולמציאות היומיומית של חיי משפחה בעידן המודרני, המשלבת עבודה מהבית, אירוח מסיבות ברביקיו בחצר וצורך באור טבעי ובמרחב במרכז העיר הגדולה. הפתרון שהציג מיינארד הוא בנייתה של מסה בצורת קופסה צרה וגבוהה (הנקראת חלל ההרחבה), שמוקמה לצד חזיתם האחורית של שני הבתים הצמודים, הפונים שניהם אל חצר משותפת, תוך כדי יצירת חזית מחודשת אל הרחוב.


הפתרון שהציג מיינארד הוא בנייתה של מסה בצורת קופסה צרה וגבוהה

חוויות פרטיות ומשותפות

החיבור בין חלל ההרחבה החדש לבית הישן תוכנן באמצעות מרווח שקוף עשוי זכוכית, שמשמש כאטריום חוצץ הכולל את גרם המדרגות המרכזי החדש של הבית. חלל הזכוכית מבטא כלפי חוץ את ההפרדה בין הישן לחדש, בין הוויקטוריאני למודרני. כך הפך הבית לסביבת מגורים הומוגנית הנהנית מחדירתו של אור טבעי ללב הבית. כך המטבח והסלון זוכים לניצול מקסימלי של אור השמש כמו גם לאוורור טבעי, ואילו החצר זכתה לפרופורציות אינטימיות יותר, בדיוק כמו שרצו בעלי הבית ואף יותר.
מיינארד בחר להשקיע בפרויקט מחשבה יתרה על תכנון המגדיר מחדש את החלל ה"פרטי" אל מול החלל ה"משותף". באורח תכנוני זה החצר ששימשה את שני הבתים חולקה לשניים באמצעות גדר הפרדה הניתנת להזזה וביטול בהתאם לצורך. כאשר שתי המשפחות רוצות לבלות ביחד בחצר – הגדר פתוחה ושתי החצרות מתלכדות. ואילו כשדרושה פרטיות – היא סגורה, וכך נהנות המשפחות מחיים שלווים זו לצד זו בפרטיות ובנוחות.
הגדר כאשר היא פתוחה:
הגדר כאשר היא סגורה:

מראה עכשווי וחם

שני הבתים תוכננו באופן זהה וכוללים סלון מרווח בקומת הקרקע לצד חלל הסבה הממוקם בלב הבית, שכעת מואר כולו באמצעות אטריום הזכוכית. המטבח מוקם מחדש בחלל ההרחבה, פונה כעת לחצר ונהנה מאיכויות חיים חדשות, כגון ספסל שממשיך את קו ארונות המטבח ומרחיב את פונקציית הבישול הביתית גם לברביקיו תחת כיפת השמים.


ספסל שממשיך את קו ארונות המטבח ומרחיב את פונקציית הבישול הביתית גם לברביקיו תחת כיפת השמים

בקומה הראשונה של הבית נותרו שני חדרי שינה מרווחים כפי שהיו בבית הישן, שכעת התווסף להם חדר אמבטיה חדש הממוקם בחלל ההרחבה, וחדר עבודה המשמש כמשרד ביתי. במפלס העליון תוכנן חדר שינה חדש ומרווח.
מיינארד בחר לתכנן חלונות קטנים יחסית כדי לעדן את מראה החזית החדשה ולהתאים את גובהם ואת מיקומם בהתאם לפונקציות. בחדר העבודה לדוגמה החלונות מותאמים לגובה השולחן, ובחדרי השינה שבקומה השנייה החלונות גדולים מחלון סטנדרטי ומאפשרים תצפית מרהיבה אל העיר. קשר ויזואלי נוסף נוצר בין החזית החדשה לישנה באמצעות חירור שני עיגולים בחזית העץ החדשה אשר הונחו על גבי חזית הבטון הישנה.

גודל החלונות הותאם לכל חדר לפי הצורך- בפינת העבודה חלון קטן ואילו במרכז הבית חלון גדול המאפשר תצפית
תנאי מזג האוויר והסביבה הכתיבו התייחסות שונה בהחלט לתכנון. חלל הזכוכית מאפשר עלייה של אוויר חם ופליטתו דרך תריסים אוטומטיים הניתנים לפתיחה ולסגירה. פנלים סולאריים מכסים את הגג, והחלונות החדשים מאפשרים בידוד מרבי ומניעת בזבוז אנרגיה.
עוד תמונות מרחבי הבית:

המטבח
הסלון
נישות קטנות
חדר הרחצה