קחי את ההגה בידיים

נשים נוהגות טוב יותר מגברים | צילום: Shutterstock
נשים נוהגות טוב יותר מגברים | צילום: Shutterstock

נהג ממוצע עובר בשנה למעלה מ-20 אלף ק"מ, לעומת נהגת ממוצעת שעוברת בשנה כ-14 אלף ק"מ בלבד. אבל לא זאת הסיבה בגללה נשים משלמות פחות על ביטוח רכב

88 שיתופים | 132 צפיות

שוב ושוב חוזרת לסדר היום הדילמה 'מי נוהג טוב יותר, גברים או נשים?' והאפשרות "לשוחח" בנושא במרחבי האינטרנט מוכיחה רק דבר אחד – אין סוף לוויכוח. ובכל זאת, אם התנהגות עסקים מהווה מדד כלשהו להתנהגות של אנשים, אז ענף הביטוח אמר את דברו – נשים נוהגות טוב יותר, לכן הן מסוכנות פחות, ולכן הן משלמות פחות. הנה כמה נתונים נבחרים מן העולם הגדול שעליהם מבססת תעשיית הביטוח העולמית את ההטבות ללקוחות נשים.

בבדיקה שנערכה בארה"ב בשנת 2009 נמצא כי נהג ממוצע עובר בשנה למעלה מ-20 אלף ק"מ, לעומת נהגת ממוצעת שעוברת בשנה כ-14 אלף ק"מ בלבד, שני שליש מהקילומטרז' השנתי של גבר. התקדמות לעומת שלהי הסיקסטיז בהן עמד היחס על 50%.

כמעט כל המחקרים הסטטיסטיים בעולם מוכיחים כי נשים מעורבות פחות, הרבה פחות, בתאונות דרכים קטלניות. בתאונות קטלניות בהם מעורבים הולכי רכב שיעור המעורבות של נשים נהגות הוא כ-20%. כלומר, 80% מהתאונות הקטלניות בהן מעורבים רכב והולך רגל נגרמות ע"י נהגים גברים.

בכל טווחי הגיל המעורבות של נשים בתאונות דרכים פחותה בשיעורים משמעותיים מן המעורבות של גברים. רק בטווח הגילים שמעל 70 שיעור המעורבות כמעט זהה: 4.2 לכל 100 מיליון ק"מ נהיגה לגברים ו-4.1 לנשים. קרוב אבל עדיין פחות.

הפער בין נשים לגברים בכל הקשור למעורבות בתאונות דרכים מצטמצם ככל שעולים בגיל. כלומר המיקוד הוא בנהגים גברים צעירים בגילים 16 עד 30.

גברים, בעיקר צעירים, נוהגים פי 1.75 מהר יותר מנשים, מבצעים פעולות נהיגה לא זהירות פי 3.4 מנשים, מתעלמים משלטי 'עצור' פי 1.5 ומזניחים את חגורת הבטיחות פי 1.5.

למעלה מ-60% מהנהגים פגעו בחיה בזמן נהיגה, לעומת 41% בלבד בקרב הנהגות. יותר נהגים מודים כי הם חסרי סבלנות בשעת הנהיגה בהשוואה לנהגות. הנהגים גם מקללים בדרכים יותר מאשר הנהגות, עוד ביטוי להבדלים באגרסיביות הנהיגה בין המינים.

אחד ההבדלים המשמעותיים ביותר, שיש לו השפעה על התמונה הכוללת, הוא בנושא נהיגה תחת השפעה של אלכוהול, סמים ועייפות. כמחצית מהגברים נהגו במצב בלתי מתאים לנהיגה לעומת כרבע בלבד של הנשים. גברים נוטים להאמין פי 2 מנשים כי הם יכולים להתגבר על השכרות ומצבם מתאים לנהיגה, ונוטים להפריז עד פי 2 ביכולתם לשתות בלי לאבד שליטה.

הנתונים מתייחסים בעיקר למדינות מערביות מפותחות – ארה"ב, בריטניה, אוסטרליה ואחרות – בהן יש נהגות רבות שהיקפי הנהיגה שלהן עולים עם השנים. קיימים הבדלים בין המדינות השונות בהתאם לאיכויות התשתית ותרבות הנהיגה, אך התמונה הכוללת דומה בכל המדינות.

הסטטיסטיקה אינה משתמעת לשני פנים; נשים זהירות יותר בדרכים, ולכן מהוות סיכון נמוך יותר. כתוצאה מכך הן לא רק מרוויחות ביטחון יתר אלא גם כסף. לדוגמא, התוכנית של AIG לביטוח הרכב (Lady AIG) שמעניקה לנשים כיסוי מקיף בתנאים מועדפים עד 35%. הזהירות משתלמת.