אפל מאחוריה: יעל נעים חוזרת להופיע בישראל בסוף ספטמבר

יעל נעים | צילום: יובל אראל
יעל נעים | צילום: יובל אראל

אי אפשר להתעלם מקולה המיוחד של יעל נעים, זמרת־יוצרת ישראלית שעושה חיל בפריז. אחרי שלושה אלבומים והופעות רבות בעולם, היא מגיעה החודש להופעה אחת בישראל. יהיה נעים

88 שיתופים | 132 צפיות

 

גם מי שלא שמע בחייו שיר של יעל נעים, לא יוכל שלא להבחין בקולה המיוחד. עם שלושה אלבומים מאחוריה, נעים (38), זמרת ישראלית שעושה חיל בבירה הצרפתית, היא מהקולות המשובבים ביותר בסביבה. היא חמה ודרמטית, צלולה ומבריקה, מתוקה וזכה, שרה במסורת זמרות הג'אז האמריקאיות הגדולות של המחצית הראשונה של המאה הקודמת. זמרת־יוצרת שלא ממציאה את הגלגל ולא מתאמצת לחדש את מוזיקת הפופ, רק שרה להנאתה, כמו לעצמה, בנעימות ובמתיקות שאי אפשר שלא להתאהב בה.

ב-27 בספטמבר היא תגיע להופעה בישראל (משכן האופרה בתל אביב), למעשה ההופעה השנייה בלבד שלה מאז שהפכה לכוכבת בינלאומית. "הופעה בישראל היא תמיד משהו מיוחד עבורי", מגלה נעים. "חוויה אישית ומרגשת יותר מאשר במקומות אחרים. כאן הכל מתכנס. המשפחה שלי, חברים וחברות מהעבר ואני כבן אדם מבוגר. אני אוהבת להגיע לכאן והייתי רוצה להגיע יותר, אבל בישראל השוק שלי מוגבל ויש מקומות שאנחנו יותר פעילים בהם – צרפת, אנגליה, ארצות הברית. כך שישראל זה הכרח רגשי יותר מאשר מהלך אמנותי".

יעל נעים | צילום: Isabelle Cahupis
יעל נעים | צילום: Isabelle Cahupis

 

וההופעה בארץ תהיה זהה להופעה של הסיבוב כולו, או שאת מכינה פורמט מיוחד?

"זוהי הופעה כמו בכל הסיבוב הנוכחי. מופע גדול עם שבעה אנשים על הבמה. שמחתי מאוד על ההזדמנות להופיע בבית האופרה. ב'Older', האלבום האחרון שלי, יש דגש גדול על עיבודים ועל שירה של מקהלה, אפילו במתכונת קצת קלאסית, ומאוד חשוב היה לנו לתת לזה ביטוי גם על הבמה. יש איתנו ארבע זמרות על הבמה, חלק מהן מנגנות גם על כלים כמו צ'לו או קלידים, כך שכל המרקם המוזיקלי של האלבום יהיה על הבמה". נעים עצמה תשיר ותנגן בפסנתר, בגיטרה ובגלוקנשפיל. דיוויד דונטיין (David Donatien), שותפה המוזיקלי ובן זוגה, ינגן על תופים, בס ופסנתר. נגן בס נוסף יהיה מייק קלינטון, ואת התמונה ישלימו הזמרות ג׳ולייט סררד, ג׳ולי גומל, מרי לסינק ונטלי ראו.

נוסעת בעקבות המוזיקה

יעל נעים נולדה בפריז, עלתה לישראל בגיל ארבע וגדלה ברמת השרון. היא למדה נגינה בפסנתר בקונסרבטוריון העירוני ובהמשך במגמת המוזיקה בתיכון אלון. בצה"ל שירתה כסולנית תזמורת חיל האוויר. "בתחילת הדרך האזנתי למוזיקה קלאסית. בהמשך גיליתי את הביטלס והתחלתי לכתוב שירים". לדבריה, כשהתוודעה בגיל 16 לג'וני מיטשל, השירים שלה נעשו "יותר אינטימיים וחושפניים". עוד מהמשפיעים עליה הזמרת ביורק, להקת פרל ג'אם ו"המון ג'אז ששמעתי בשירות הצבאי".

אחרי הופעה מקרית בערב התרמה בפריז בגיל 21 הוחתמה בחברת תקליטים מקומית. "בילדותי חלמתי על ניו יורק, על לונדון, המקומות שמהם הגיעה המוזיקה ששמעתי. פריז לא הייתה בחלומות שלי, ובשנים הראשונות ממש סבלתי שם, עם כל קשיי ההסתגלות והניתוק מהמשפחה ומהחברים בישראל, אבל היה ברור לי שתמיד אלך אחרי המוזיקה, לאן שהיא תוביל אותי". שני אלבומיה הראשונים היו אלבומי פולק מובהקים שיצאו תחת השם ״יעל״, שניהם עם המוזיקאי דיוויד דונטיין שהפך גם לשותפה לחיים ולאבי בתה. צרפתית, אנגלית ועברית שמשו בהם בערבוביה.

יעל נעים | צילום: יובל אראל
יעל נעים | צילום: יובל אראל

 

אלבום הבכורה שלה "Yael Naim" ראה אור ב־2007. שנה מאוחר יותר בחרה מתוכו חברת Apple בשיר "New Soul" ללוות את קמפיין השיווק של Macbook Air. הסינגל נמכר בשני מיליון עותקים, צעד 14 שבועות בראש מצעד המכירות בצרפת והזניק את הקריירה הבינלאומית של נעים, שקיבלה תמיכה גם מ"פריז", להיט נוסף מהאלבום, ששילב עברית וצרפתית. גם דיבוב שלה לאחת הדמויות בפרק של "משפחת סימפסון" לא הזיק לתאוצה שהקריירה שלה צברה. ""She Was A Boy אלבומה השני, הגיע למעמד פלטינה, זיכה אותה בתואר זמרת השנה בטקס פרסי המוזיקה הצרפתי (שבו זכתה גם אשתקד בעקבות אלבומה האחרון) ובאות האבירות של מסדר האמנויות והספרות מטעם ממשלת צרפת.

שמו של "Older", אלבומה השלישי והמשובח, משקף את השלמת תהליך ההתבגרות של נעים – הפיכתה לאימא ופרידתה מסבתה, מצד אחד, ומציאת הטון המדויק והקול הנכון ליצירה שלה, מצד שני. "ההבנה שהחיים לא נצחיים חלחלה לתוך השירים וגם להגשה שלי", סיפרה עם צאתו. "למה 'Older'? אני מרגישה שהשתניתי, שהתבגרתי. לא הזדקנתי אבל התקדמתי בגיל".

לעניין הזה הקדישה גם את "אימא", היחיד באלבום שבו היא שרה שני בתים בעברית. נעים מארחת בו את ליילה מקאלה, מוזיקאית שמנגנת על כלי מיתר ושרה בקריאולית, שפת אמו של דיוויד, בן זוגה. בין שיתופי הפעולה הנוספים באלבום הרבה קולות בתפקידי מקהלה (שמצדיקים את הרכב המוזיקאים המיוחד במופע שלה), נגינה עם המתופף הוותיק זיגבו מודליסט, שבשנים האחרונות זכה לעדנה, והקלטה מיוחדת לסינגל המצוין Coward"" עם בראד מלדאו, פסנתרן הג'אז האמריקאי. "ההסכמה שלו היא הגשמת חלום עבורי, כי הוא בין הפסנתרנים הגדולים בעולם", אומרת נעים.

יעל נעים | צילום: יובל אראל
יעל נעים | צילום: יובל אראל

 

משלבת בין סגנונות

הסיבוב הנוכחי שלה לוקח אותה לבמת Summerstage היוקרתית בסנטרל פארק בניו יורק, אולם אין ספק שאחת ההופעות המסקרנות יותר בסיבוב של נעים תתקיים במועדון בטקלאן הפריזאי, שבו התרחש לפני עשרה חודשים הטבח הנורא בהשראת דאע"ש.

סמלי לזמרת ישראלית להופיע שם?

"הופעה שם היא מאוד אמוציונאלית עבורי. אני מגיעה לשם ברגשות מעורבים, כישראלית וכאמנית. ההופעה שם תהיה יוצאת דופן, אינטימית יותר – רק אני, דיוויד ורביעיית מיתרים, בעיבודים מאוד מיוחדים, יותר קלאסיים. עשינו משהו דומה בליון. באולם קטן, מול מעט מאוד אנשים, מאתיים בלבד. הכרטיסים נחטפו בארבע דקות. אפשר להגיד שפגשנו שם את ההארדקור של האנשים שאוהבים אותנו. חווינו משהו חזק וכל כך לא צפוי והחלטנו לעשות אותו שוב".

את עדיין מופתעת ממה שקורה איתך, לאן שהגעת?

"היו שיאים בדרך, הרגשתי שהמציאות הופכת לחלום, אבל בדרך כלל אני שקועה עמוק בתוך עשייה בלי לצפות לכלום. כמו בתקופות שעובדים על תקליט – זו המציאות היומיומית. שנתיים עבודה מחמש בבוקר עד חצות. עושים רק מוזיקה. לא קשֶה אבל צריך משמעת, במיוחד כשאנחנו אחראים לכל ההיבטים הטכניים. זה לא רק ליצור שירים. יש גם ההופעות והסיבובים, ואתה צריך לשמור על עצמך בריא ובכושר. לא פלא שלפעמים אתה מרגיש מותש פיזית".

מרגישה בת מזל?

"לגמרי. אני בת מזל לעשות מה שאני אוהבת, שאני בריאה, שאני מוקפת באנשים שאני אוהבת – גם משפחה וגם מוזיקאים".

איפה את רואה את עצמך בעוד עשר שנים?

"אני משתדלת לא לנווט רחוק מדי. היום זה בעיקר לעשות מוזיקה. מחזוריות של שנתיים עבודה על אלבום ויציאה לסיבוב הופעות. כשאני חושבת על זה – 11 שירים באלבום זה לא מספיק מוזיקה. כך שהשאיפה שלי היא למצוא דרך לעשות יותר מוזיקה ופחות הופעות. יותר יצירה מאשר עבודה קשה בדרכים".

פורסם במגזין אטמוספירה