בית הספר למוזיקה שמגשים חלומות

"ארטיק" – בית הספר למוזיקה | צילום: ליאור ניר
"ארטיק" – בית הספר למוזיקה | צילום: ליאור ניר

אם גם אתן חולות לנגן אבל חושבות שאין לכן את הכישרון הדרוש, כדאי שתכירו את "ארטיק" – בית הספר למוזיקה, שמלמד מוזיקה תוך כדי נגינה

88 שיתופים | 132 צפיות

 

פורסם במגזין אטמוטספירה

"מוזיקה היא דבר שכל אחד יכול ללמוד, אין דבר כזה כישרון או קואורדינציה",  אומר רועי דרייזין, מבעלי בית הספר למוזיקה "ארטיק". דרייזן ואחיו עמית יזמו את הקמת בית הספר הזה שלדבריהם, מעניק חוויה ייחודית ללימודי המוזיקה, ומתבסס על שיטת לימוד שונה מזו הנלמדת בקונסרבטוריונים השונים בארץ.

בית הספר הוא התגשמות החלום עבור האחים דרייזין. הם הקימו אותו לפני 13 שנה ביהוד והתחילו עם 30 תלמידים. היום יש בו קרוב ל-600 תלמידים בגילים שונים, משלוש ועד 84. מסלול הלימודים הוא שנתי, והשיעורים מתקיימים אחר הצהריים, אבל גם תיירים ומשפחות שמגיעות לתקופות קצרות לביקור בישראל כבר שמעו על התופעה וממהרים לרשום את ילדיהם (ולעתים גם את עצמם) לסדנאות השונות, ולקבל העשרה מוזיקלית בעת הביקור בארץ.

"ארטיק" – בית הספר למוזיקה | צילום: ליאור ניר
"ארטיק" – בית הספר למוזיקה | צילום: ליאור ניר

 

לפני הכל: מוזיקה זה כיף

"הכל התחיל מחלום לעשות משהו שונה בתחום המוזיקה", מספר רועי. "אחי ואני נחלנו אכזבה מלימודי המוזיקה כילדים. למדנו בשיטה לא נכונה – אם זו מורה מבוגרת שאומרת לשבת ישר או מטילה אינספור שיעורי בית לא מעניינים, ואם זו תפיסת המוזיקה כמקצוע ולא כחוויה רגשית שמטרתה להתעסק עם הנפש ולא עם המוח. נקרתה בפנינו ההזדמנות לקחת בית ספר קטן ביהוד ולעשות בו פיילוט. החלטנו שאנחנו מנסים את כל השיגעונות שיש לנו בראש – וזה עבד. היום ארטיק הוא לא רק בית ספר למוזיקה אלא מתחם ענק שיש בו גם אולפני הקלטות, חדרי חזרות, אולם הופעות והרצאות וחנות כלי נגינה – סביבה שלמה שכולה מוזיקה".

אז מהי בעצם השיטה שלכם?

"מבחינתנו, כישרון אינו מולד אלא דבר נלמד", מסביר דרייזין. "אנחנו מעבירים סדנאות שונות כמו איך להופיע מול קהל, איך לנגן בלהקה או איך להקליט באולפן. שנינו אנשי מוזיקה, ולי יש נגיעה גם בתחום הקולנוע. ישבנו יחד וכתבנו שיטה בשיתוף יועצים חיצוניים ובהם אמנים מוכרים בישראל לצד אנשי חינוך ואנשי עסקים. השיטה היא ההפך המוחלט מהאופן שבו מלמדים מוזיקה עד היום, שזה בדרך כלל שיעור פרטי פעם בשבוע. אצלנו כל המורים מכירים זה את זה ואת כל התלמידים, ולשיעור הפרטי המתקיים פעם בשבוע בנינו סביבה חברתית ומוזיקלית באמצעות סדנאות שונות לגמרי ", הוא מדגיש. "אין שיעור רגיל של מורה ולוח עם תווים – הסדנאות הן דינמיות וחווייתיות. את המושגים המוזיקליים לומדים דרך תיפוף על הגוף, צעקות ושירה, וכמובן נגינה. יש כיתות אמן שבהן נפגשים התלמידים עם אמנים שמסבירים להם את הדרך המוזיקלית ועונים על שאלות".

"ארטיק" – בית הספר למוזיקה | צילום: ליאור ניר
"ארטיק" – בית הספר למוזיקה | צילום: ליאור ניר
"ארטיק" – בית הספר למוזיקה | צילום: ליאור ניר
"ארטיק" – בית הספר למוזיקה | צילום: ליאור ניר

 

בין האמנים שעובדים עם בית הספר "ארטיק" אפשר למצוא את אביב גפן, שלום חנוך, יזהר אשדות, דודו טסה וכן אמנים מחו"ל שמגיעים לארץ. "נוסף על זאת", מוסיף דרייזין, "אין אצלנו הופעות סוף שנה בלבד, יש הופעות לאורך כל השנה, כדי ללמוד דרך הבמה, דרך הדבר האמיתי. יש הופעות כמעט בכל שבוע, במות פתוחות ופרויקטים מיוחדים, כמו למשל פרויקט 'ארטיק רוק אורקסטרה', שזוהי תזמורת של ילדים – 80-50 נגנים. זה פרויקט שהתחיל עם קליפ ביוטיוב לשיר של טיילור סוויפט וכבש את הרשת. הקליפ, שזכה ליותר משני מיליון צפיות, הגיע לסוויפט והיא הכניסה אותו לעמוד הפייסבוק שלה, שלחה מתנות לתלמידים ופתחה בו כל הופעה בסיבוב ההופעות שלה. התזמורת הזאת מופיעה המון באירועים גדולים, כמו למשל בטקס הדלקת המשואות".

לצד העבודה עם התלמידים הקבועים מציעים ב"ארטיק" גם סדנאות לחברות ולאנשי עסקים, ומאפשרים גם לתיירים שנושמים מוזיקה ולא רוצים לוותר עליה בתקופת הטיול בישראל להשתתף בסדנאות ולקבל שיעורים. "בנינו סדנאות ייחודיות לאנשי עסקים וחברות. למשל, סדנת גרוב לקבוצת אנשים שאין להם כל קשר למוזיקה, ובסוף הסדנה, אחרי שעה וחצי, הם עולים ומנגנים עם הרכב על במה מול קהל. בסדנה הזאת נעשית עבודה על פיתוח החשיבה, גיבוש קבוצתי, ביטחון עצמי ועמידה מול קהל. משפחות שמגיעות מחו"ל לחופשות ארוכות בישראל בפסח או בחופש הגדול רושמות את הילדים לחודש, וכבר בזמן הזה הם מנגנים, ואנחנו דואגים לשלב אותם במסגרת של שיעורים פרטיים ולהכניס אותם להופעה הקרובה, כדי שינגנו עם הרכב. למעשה, יש משפחות שלמות שנרשמות יחד, ההורים והילדים, וכל אחד לומד מה שמעניין אותו ומגשים את החלום".

"ארטיק" – בית הספר למוזיקה | צילום: ליאור ניר
"ארטיק" – בית הספר למוזיקה | צילום: ליאור ניר

 

לעמוד הפייסבוק של בית הספר
ניתן ליצור קשר גם במייל school@artik-music.com