הוראות הפעלה: איך כותבים פוסט ויראלי?

צילום: GettyImages
צילום: GettyImages

המטרה: לכתוב פוסט ויראלי. האמצעים: בלי ציניות, הרבה רגש, להודות בטעות ולהודות לכולם על שיתוף. עצות מהמומחים להתפשטות ברשת, כי אין דבר כזה יותר מדי לייקים

88 שיתופים | 132 צפיות

 

כולנו מכירים את זה: פוסט שכל כולו ניסיון נואש לוויראליות – התיוגים של הבנק, הביטוח הלאומי וחבר הכנסת הפרובוקטור לצד טקסט ארוך והתחינה "שתפו שתפו" שגדלה לממדי פתאטיות מבהילים בזכות הכיתוב "לפני 18 דקות" והספרה 3 ליד אייקון של הלייק. איך נמנעים מאסון רשתי כזה ומצליחים ליצור את הפוסט הוויראלי שיזכה אותנו בהזמנה לקפוץ לאולפן של "צינור לילה"? המדור קיבץ את כל הסודות.

"השאלה הראשונה היא מה הרעיון שאת רוצה להפיץ ולחלוק, למי הוא פונה ואיזה שינוי התנהגותי הוא אמור לייצר?", טוען שרוליק איינהרון, שותף מייסד במשרד הפרסום "בית הקונספטים אלנבי" ומי שאחראי על כמה הפצצות ויראליות בשנים האחרונות. "הגישה הכי טובה היא לאו דווקא לנסות לכתוב משהו ויראלי, אלא לכתוב עבור מישהי ספציפית תוך כדי מחשבה על השקפת העולם והאמונות שלה. האם את יכולה לראות אותה? האם את מצליחה להבין אותה? כדאי לנסות להשפיע על מישהי אחת בלבד ולכתוב את הטקסט בצורה כזו שהקוראת לא תוכל לעצור בעצמה ותרצה לדבר לפחות עם מישהי אחת נוספת ולחלוק איתה את המסר של הטקסט והרעיון שבבסיסו. כל השאר כבר יקרה מעצמו".

רביב טל, מנכ"ל חברת VIGO המתמחה בניתוח השיח ברשתות חברתיות, פורט את הסוד לטיפים פרקטיים:

1. התוכן הוא המלך – כפי שקבע ביל גייטס כבר לפני שני עשורים, האלמנט החשוב ביותר בעידן הרשתות החברתיות הוא התוכן. תוכן מעניין ומסקרן לא צריך סיוע נוסף. כדי ליצור תוכן כזה צריך להכיר היטב את קהל היעד ולנסות לענות על השאלה "מה יכול היה להיות כל כך מעניין שאפילו אני בעצמי הייתי משתפת?".

2. השפעה על הרגש – קל לנו הרבה יותר לשתף תכנים שמעוררים רגש: שמחה, תשוקה, פחד, עצב, דאגה וכעס. לכן תכנים קיצוניים בדרך כלל מצליחים הרבה יותר מאשר מידע קונפורמיסטי.

3. עדיף חיובי – למרות האמור לעיל ובניגוד למה שחושבים, תוכן חיובי משיג תוצאות טובות יותר מתוכן שלילי. אף על פי (ואולי בגלל) שמרבית השיח בישראל הוא ביקורתי, פוסטים שמביעים תמיכה או הזדהות עם תופעות חיוביות מצליחים לעורר יותר את הגולשים.

4. וידיאו הוא המדיום החדש – מחקרים מוכיחים כי אנחנו נמשכים לתוכן ויזואלי, וספציפית לווידיאו, הרבה יותר מאשר למילה הכתובה. בפוסטים ויזואליים עדיף להשתמש בצבעים חמים ובתמונות שכבר הוכיחו את עצמן.

5. תזמון – לכל קהל יעד יש את שעות הגלישה שלו ברשת. כדי להגדיל את פוטנציאל החשיפה של תוכן מסוים מומלץ להעלות את הפוסט בתזמון המתאים לקהל היעד. בנוסף, מומלץ להגביל את מספר הפוסטים כדי לשמר את איכות החשיפה בקרב קהל היעד.

6. גיוס משפיענים – תוכן שמקודם על ידי אדם משפיע לרוב מגיע לאוכלוסייה גדולה יותר ולמדדי מעורבות גבוהים יותר. אזכור משפיענים בתוכן, הפצתו בקבוצות של משפיענים או גיוס המשפיענים לצד שלך מסייעים לוויראליות.

"חשוב לזכור", מדגיש טל, "כי ויראליות של תוכן מושפעת משילוב של מספר פעולות. והכי חשוב, אסור לנו להתעלם מהמשתנה החשוב ביותר במשוואה בעידן הרשתות החברתיות: המזל".