חנה אזולאי הספרי: איך תגדלי ילדים פמיניסטים?

חנה אזולאי הספרי | צילום: ליה צ'סנוקוב
חנה אזולאי הספרי | צילום: ליה צ'סנוקוב

לרגל יום האישה הבינלאומי ביקשנו מנשים מובילות את עצת הזהב שלהן בדרך להצלחה, והפעם חנה אזולאי הספרי לימדה את הבנים שלה לנקות ולבשל

88 שיתופים | 132 צפיות

חנה אזולאי הספרי, בת 60, נשואה לבמאי והמחזאי שמוליק הספרי ואימא לשלושה בנים (34 ותאומים בני 29), גרה ביפו, פעילה ותיקה למען זכויות נשים מזרחיות ומכהנת כיו״ר המועצה הציבורית לנערות בסיכון, בבית רות. בעבר הרצתה באו"ם על מנת להעלות את המודעות לנישואי ילדות.

״הדבר הטבעי לגבר זה להגן על בחורה מפני התחושה שלה שהיא חלשה. החובה שלי היא להזכיר לבנים שלי שאישה היא בן אדם שעומד בפני עצמו – זה חשוב שיבינו שלאישה יש עוצמות בדיוק כמו שלהם, וחוסר האיזון הוא מלאכותי. אני מנחילה לבנים שלי את ההבנה שנשים הן לא חלשות ובודקת שהם מנחילים אותה גם לנשים שלהן.

"אישה יכולה להיות מינית באותה מידה כמו גבר, וחשוב להזכיר לילדים שזה בסדר שאישה תרצה להיות מינית, ושזה מעולה. וכמובן שבהקשר הזה – לא להשתמש במילים כמו שרמוטה, נותנת, מילים שלא יעזו להגיד על גברים. להנחיל להם שפה, ללמד אותם לדבר עם נשים אחרות. הילדים שלי מאוד פמיניסטים, ואני חושבת עדיין שמרבית האוכלוסייה לא מחונכת כך. מערכת החינוך צריכה להיכנס פה לפעולה דחוף, גם גברים צריכים ללמוד מגדר, שני המינים צריכים לעבור חינוך פמיניסטי מגיל גן. להבין שפמיניזם זה חלק אחד מתוך קריאה בעד המוחלשים, ויש הרבה מאוד קבוצות בעולם שמוחלשות.

"קריאת 'חדר משלך' של וירג׳יניה וולף היתה אחד הרגעים המופלאים בחיי. באותה התקופה הילדים שלי היו בני 7 או 8 והיה לי חדר כביסה. סיימתי את הספר, העפתי את הכביסה מהחדר, קניתי שולחן ומחשב, ואמרתי 'זהו, לאימא יש חדר עבודה כמו לאבא'. מאז יש לי חדר עבודה, פינה משלי, חדר משלי.

"עוד דבר שהבנים שלי ראו זו חלוקת תפקידים בבית שלא מבוססת על מגדר. בבית שמוליק (בעלה המחזאי שמואל הספרי, ר"א) מבשל ואני מנקה, כי אני טובה יותר בלנקות מאשר בלבשל ושמוליק בשלן מדהים. זו חלוקה שמקובלת על שנינו. כל שלושת הילדים שלי מבשלים, ואפילו יודעים לנקות. החלוקה המגדרית נפרצה אצלם. הם לא רואים כמובן מאליו שאישה צריכה לבשל ולנקות. הדוגמה האישית והמודעות היא הדבר החשוב.

"היום, כל הכתיבה שלי מתעסקת באיך אנחנו עוברים מחברה מסורתית למודרנית. מלבד כתיבה אני גם מרצה על ההתמודדות עם הפחדים שלי כאישה וכמזרחית. הייתה כרוניקה ידועה מראש של אחת כמוני, ועל ידי עבודה עצמית נאבקתי בכרוניקה הזו. חינכתי את הילדים שלי לראות אותי כבן אדם ולא כאישה עם תפקידים ברורים״.

חנה אזולאי הספרי | צילום: ליה צ'סנוקוב
חנה אזולאי הספרי | צילום: ליה צ'סנוקוב

עדי סופר תאני איך עוד ילד לא יעצור לך את הקריירה?
חנה רדואיך תתנהלי בעסק עם רוב גברי?
נינט טייבאיך תיראי מלאת ביטחון כשאת מתה מפחד?
ג. יפית (יפית גרינברג)איך תגיעי לעצמאות כלכלית?
תום יער איך תלמדי לאהוב את הגוף שלך?
רותי ברודו איך תגרמי לעסק שלך להשאר מספר אחת?
רותם אלישע איך תתמודדי עם תקיפה מינית?
איילת שקדאיך תשלבי משרה בכירה ואמהות מעורבת?
ד"ר רונית אלוניאיך תגיעי לאורגזמה לבד?
ליאת בירוןאיך תעזרי לנשים אחרות ותשני את העולם?

צילום: ליה צ'סנוקוב | איפור: קסניה דוידובסקי לעדה לזורגן