נסרין קדרי תופיע בפסטיבל מוזיקה מקודשת

נסרין קדרי | צילום: תום מרשק
נסרין קדרי | צילום: תום מרשק

נסרין קדרי, זוכת הריאליטי "אייל גולן קורא לכם", מתמרנת במיומנות ובהצלחה בין קהל ישראלי וערבי. החודש אפשר לשמוע אותה בפסטיבל מוזיקה מקודשת, שבו תשיר לצד זיו יחזקאל, מוזיקאי חרדי משירי אום כולת'ום ועבד אלווהאב

88 שיתופים | 132 צפיות

 

הכל זורם למישרין בקריירה שלה, אלחמדולילה או ברוך השם – מה שיוצא לה באותו רגע. נראה כי נסרין קדרי, זמרת, זוכת הריאליטי "אייל גולן קורא לכם", שלמה לחלוטין עם הדיכוטומיה בזהות שלה, האישית והמקצועית. אנחנו מדברים זמן קצר לפני הופעה שלה באילת, במועדון לונה. "ערב פתיחת המועדון, זו נהייתה נורמה שאני מגיעה לכל מקום – מהצפון ועד אילת, ואני כל כך נהנית".

האדרנלין והריגוש שיש לך כל פעם שאת עולה על הבמה יכולים להפוך לשגרה, לנורמה?

"השגרה שלי היא הופעות, אבל לא משנה איפה, אני מתרגשת כל פעם מחדש כשאני עולה על במה. אי אפשר להגיד על זה, 'וואלה, נורמלי'. כבר כמעט 15 שנה אני על במה. זה לא משהו שקרה לי תוך יום".

אבל אין ספק שבארבע וחצי שנים האחרונות, מאז זכית, הכל השתנה.

"לפני התוכנית הייתי מופיעה באירועים סגורים, במעגל יותר קטן, ולאחר התוכנית, הכל השתנה לטובה. הגעתי להישגים גדולים מאוד, שלא היו קודם. כן, ברוך השם. אני מרגישה את האהבה של האנשים אליי שגדלה מיום ליום, ואני שמחה מאוד מהדחיפה שאני מקבלת מהם, שנותנת לי הרבה השראה וכוח להמשיך".

בחרת לפעול בטריטוריה של המוזיקה הים תיכונית.

"אני חיה פה, נולדתי פה, וכשאני מביאה את הבית שלי, את המוזיקה שלי, את שפת האם שלי למוזיקה הים תיכונית, השילוב נשמע הכי יפה שיש. אני מקפידה לא לשכוח מאיפה באתי, וזה יתבטא גם באלבום השני".

עד כמה את עצמאית בהחלטות האמנותיות שלך?

"אני אחראית מאוד לקריירה שלי, מקפידה שהכל יתנהל כמו שאני רוצה. המשרד, ליאם הפקות, והמנהל האישי חגי אוזן הם כמו משפחה, שבה אחד מבין את האחר. לכל אחד יש דעה משלו, אבל ברור שמה שחשוב קודם כל זה מה שאני רוצה. כשיש לי מטרה, ואני רוצה להגיע אליה, הם צועדים איתי יד ביד. הם לא מכתיבים לי דבר. אנחנו שואפים להגיע יחד למקומות רחוקים".

נסרין קדרי | צילום: תום מרשק
נסרין קדרי | צילום: תום מרשק

קונצרט של דו קיום

מאחורי קדרי, זמרת מרעידת לב בעלת יכולות ווקאליות נהדרות, אלבום בכורה מ־2014 הנושא את שמה. כעת היא לקראת הוצאת אלבום שני. הכותב־מלחין הבולט של שיריה עד כה הוא המנטור אוזן, ולצדו כותבים מוכרים במוזיקה המזרחית, בהם יוסי גיספן, יוסי בן דוד, פאר טסי, רותם כהן ועוד.

את לא יוצרת, לא כותבת לעצמך?

"עדיין לא. פשוט אין לי זמן לזה. אבל קיבלתי החלטה שאני מתחילה ללמוד נגינה בפסנתר. אני רוצה לחוש את המוזיקה קרוב, ואיפה שאפשר להתפתח. כדי ליצור מוזיקה, להלחין ולכתוב, אני צריכה זמן וראש שקט. זה יגיע".

רוב שירייך הם בעלי טקסטים בעברית, אבל לבולטים שבהם הוכנסו ביטויים בערבית, והם נקראים "חייאתי" (חיי) או "אנא בחיבק" (אני אוהב אותך)".

"פשוט עשיתי שילוב בין עברית וערבית. הוצאתי גם שיר מקורי שכולו בערבית, שהגיע למקום הראשון בהשמעות של רדיו קול ישראל בערבית. ביקשו ממני להוציא אותו לקהל שלי, לאוכלוסייה שלי – נראה לי הכי נורמלי שיכול להיות".

את עוקבת אחר הזמרות הערביות הבולטות במדינות השכנות?

"אני מקפידה לשמוע מוזיקה ערבית ולהתעדכן מה חדש אצל זמרות הפופ הערביות. אני גם שואבת משם רעיונות לשירים מסוימים שאני עובדת עליהם. שירין עבד אלווהאב המצרית היא מבחינתי הזמרת שמשדרת הכי הרבה רגש. הלוואי שיבוא יום ונראה אותה באמפי שוני או בהיכל מנורה מבטחים. הכי ישמח אותי אם זה יקרה".

אחרי שקדרי הופיעה כבר, בין היתר, בפסטיבל הפסנתר, בסדרת מופעים עם המוזיקאי גיל שוחט ואפילו בפסטיבל בינלאומי בהונגריה עם דודו טסה, החודש יהיה אפשר לשמוע אותה בפסטיבל מוזיקה מקודשת, שיתקיים בירושלים, בתאריכים 17־23 בספטמבר. שם היא תשתף פעולה עם זיו יחזקאל, מוזיקאי חרדי ממוצא עירקי, המבצע בדיוק מעורר השתאות קלאסיקות מהמוזיקה הערבית – יצירות אום כולת'ום, עבד אלחלים חאפז, מוחמד עבד אלווהאב ואחרים. תלווה אותם התזמורת האנדלוסית ירושלים, בניצוח תום כהן.

"אני עושה את סיבוב ההופעות עם האנדלוסית, והיינו בין היתר גם בנאנט, צרפת", מספרת קדרי. "אני יכולה להבטיח שמי שיגיע להופעה, יראה קהל המורכב מיהודים וערבים ומחילונים ודתיים. הכל מהכל. מהקונצרט הזה נוצר דו קיום, וכשאתה רואה את זה מול עיניך, אתה ממש מתענג. החיבור ביני לבין זיו ותום מיוחד במינו. אנחנו מופיעים כבר ארבע שנים עם אותו קונספט, ואתה רואה אנשים מתמוגגים מכך שאנחנו חוזרים למוזיקה שהייתה קיימת כל הזמן ותתקיים גם עוד 100 שנה. תכל'ס, זו מוזיקה מנצחת.

זיו יחזקאל | צילום: אייל כהן
זיו יחזקאל | צילום: אייל כהן

 

"זיו הוא קודם כל חבר טוב, ואני מאוד אוהבת אותו ומעריכה את המוזיקה שלו", ממשיכה קדרי. "הוא כותב בערבית, מדבר ערבית ולפעמים גם מתקן לי מילים ומשפטים בערבית שטעיתי בהם. תראה איזה עולם הפוך. אני יכולה להופיע היום בחתונה, מחר בבר מצווה ובעוד יומיים מול חיילי צה"ל. הקהל הערבי אוהב מאוד את זיו. הוא מופיע בנצרת ובהמון כפרים ערביים ומביא להם מוזיקה אותנטית. אתה רואה ביומיום זמר חרדי עם כיפה שמופיע מול קהל ערבי? וכמה אוהבים אותו. תבין איזה דבר יפה זה".

קדרי, בתו של נהג מונית, גדלה בחיפה. מילדות שמעה בבית אום כולת'ום ועבד אלווהאב וכבר בהיותה בגן פלרטטה עם השירה. בנעוריה הופיעה במועדונים, בין היתר כדי לסייע בפרנסת המשפחה. היא מתנערת מכל סטיגמה שמנסים להדביק לה, ומתנהלת עצמאית גם בתחום החברתי, על פי שיקול דעתה בלבד. במישור הרומנטי היו לה בני זוג מכל הדתות: מוסלמי, נוצרי ויהודי – שהקשר איתו הפך לסיפור אהבה גדול. היא כבר החלה תהליך של גיור, לבקשתו, אבל בסוף נסוגה בה והשניים נפרדו.

היה לך קונפליקט זהות?

"מגיל צעיר יש לי חברים יהודים ואני איתם גם בשבתות ובחגים. עד היום אני שומרת על הקשרים האלה. אבל היה לי קונפליקט ביני לבין עצמי. לא אשקר. פשוט נשארתי עם הרגליים על הקרקע ואמרתי שאני לא מוכנה לוותר על הזהות שלי. זה מי שאני. נראה לי שהקהל, החברים ומי שסביבי אוהבים אותי דווקא בגלל זה, ואני גאה על כך. רציתי שיהיה אחרת, אבל אולי דרך המוזיקה שלי, השפה, נגיע לכך שיהיה שלום, ונחיה זה עם זה, ונקבל זה את זה ונבין זה את זה. כרגע אני שלמה עם עצמי".

והיום, יש רומנטיקה בחייך?

"כרגע רומנטיקה היא רק למוזיקה".

אבל אהבה היא הטורבו הטוב ביותר ליצירה.

"ברור. אבל גם לאכזבה ולכאב יש אותו אפקט. כשיש רגש, אהבה או אכזבה, נוצרת מוזיקה טובה".

 

פסטיבל מוזיקה מקודשת

אוסף מגוון של אמני מוזיקה אתנית מרחבי העולם מרכיב את הרפרטואר של פסטיבל מוזיקה מקודשת, שיתקיים בירושלים (מגדל דוד, ימק"א, חוצות היוצר) בתאריכים 17־23 בספטמבר. בתוכנית, שילוב מרתק בין רביד כחלני, אמן הגרוב התימני וסונא ג'וברטה, אשפית קצב אפריקנית, בהפקת מקור לפסטיבל. באבא מאל, כהן הקצב הסנגלי, יעלה מופע שמרקיד את הגוף והנפש. הפקה מיוחדת נוספת: הופעה של קודסי ארגונר התורכי, אמן מוזיקה סופית השואבת השראה משירת מפטירים עתיקה בעברית. האמן האתיופי מולאטו אסטטקה משלב מקצבים אתיופיים עם ג'אז מודרני. ההרכב הלונדוני מיסטי אין רוטס יביא רגאי שורשי. זהר פרסקו, אמן תוף מרים, יחבור לארבעה מתופפים מהעולם לסשן קצבי. לילה של הפתעות מוזיקליות יתקיים במגדל דוד במסגרת האירוע "שוטטות לבנה". יסמין לוי, אמנית הלאדינו, תקיים מופע זריחה, וזיו יחזקאל ונסרין קדרי יביאו ממיטב קלאסיקות השירה הערבית. חגיגת הנעילה תחבר בין יצירות מוזיקליות מהודו־פקיסטן וספרד (במופע "קוואלי פלמנקו"), ותורכיה וישראל (בום פם יארחו את סלדה, אגדה תורכית בת 67).