מאבדות גובה: האם תם עידן הסטילטו?

ג'וליה רוברטס זונחת את העקבים בפסטיבל קאן | צילום: GettyImages
ג'וליה רוברטס זונחת את העקבים בפסטיבל קאן | צילום: GettyImages

ג'וליה רוברטס הופיעה יחפה על השטיח האדום בפסטיבל קאן, ויקטוריה בקהאם הכריזה שהיא חוזרת לגובה הטבעי שלה ואשטון קוצ'ר הצית סערה כששיתף פוסט של מלצרית מדממת בגלל עבודה על עקבים. האם האג'נדה הרגה את האופנה?   

88 שיתופים | 132 צפיות

 

באפריל האחרון הכריז מגזין הלייף סטייל האיקוני Elle בכתבה גדולה כי "ב־2016 קארי בראדשו הייתה נועלת סניקרס" והיכה גלים, מכיוון שהדמות האהובה מ"סקס והעיר הגדולה" הייתה מהסמלים הבולטים של טרנד הסטילטו.

בסדרה התרוצצה שרה ג'סיקה פרקר ממוצעת הקומה בתפקיד קארי ברחבי ניו יורק, על מדרכות מרוצפות אבנים בעיקר, כשהיא מתמודדת עם עקבים דקיקים וגבוהים ונראית תמיד רעננה וזקופה.

רק שבמציאות, אחרי כחצי שעה על עקבים גבוהים ודקים, ההליכה הופכת איטית וכושלת יותר, הגב מתחיל לקמול והכתפיים נופלות קדימה. זה די מוציא מהאישה את החשק לסקס ובכלל לא קל להסתובב עם זה בעיר. נראה שבשנים האחרונות המציאות חלחלה לפנטזיה הטלווויזיונית והכניעה אותה.

שרה ג'סיקה פרקר בתפקיד קארי בראדשו, מתוך "סקס והעיר הגדולה". מגזין Elle הכריז שב-2016 הייתה נועלת סניקרס | צילום: באדיבות YES
שרה ג'סיקה פרקר בתפקיד קארי בראדשו, מתוך "סקס והעיר הגדולה". מגזין Elle הכריז שב-2016 הייתה נועלת סניקרס | צילום: באדיבות YES

 

הכתבה ב־Elle סימנה היטב את המהלך הצרכני הפמיניסטי של הרגע והראתה שקארי בראדשו והגלאם שלה כבר לא נמצאים איתנו כשאנחנו קונות נעלי ערב. נתונים שצוטטו בכתבה לימדו שמכירות נעלי העקב נמצאות בצניחה כבר שנתיים ברציפות. אפילו אנדרטת הסטילטו הגדולה ויקטוריה בקהאם קרסה. המעצבת הייתה מזוהה לחלוטין במשך הקריירה שלה עם עקבים גבוהים וצולמה איתם גם בשדות תעופה, בבילוי בפארק עם הילדים ואפילו בימים של שלג כבד.

אבל אי שם לקראת גיל 42 גם הנאמנות הדתית שלה למראה הפאם פאטאל התחילה להיחלש. "אני פשוט לא יכולה יותר לנעול עקבים", התלוננה בקהאם בריאיון לעיתון "הטלגרף" הבריטי בפברואר האחרון. "אני עובדת, אני טסה הרבה וזה פשוט לא מסתדר". ההודאה הפכה לסנסציה עיתונאית ויצרה מפץ סטיילינג מהדהד. אייקונת הפופ והאופנה הסבירה שמדובר בתפישת עולם חדשה שהיא מאמצת וגם שיחררה את התובנה המקצועית ש"אופנה צריכה להיות קודם כל פשוטה ונוחה!".

המומחים הזדרזו לאבחן ולטרנד שמחליף את המתאמצות על הסטילטו קוראים אתליז'ר (Athleisure). קצת קשה לגלגל על הלשון, אבל מדובר בשילוב המילים "אתלטי" ו־Leisure (פנאי), והכוונה היא לבגדים שמתאימים לאימון ספורט וגם בכלל, לחיים שמחוץ לעבודה.

ויקטוריה בקהאם הכריזה שהיא מוותרת על העקבים | צילום: GettyImages
ויקטוריה בקהאם הכריזה שהיא מוותרת על העקבים | צילום: GettyImages

לא תלויות באף אחד

טרנד האתליז'ר כנראה בא לעולם בעקבות התגברות העיסוק הנשי בספורט. שנת 2016 הוכרזה כשנת הריצה בפייסבוק על ידי מארק צוקרברג, בעצמו ג'וגר מתמיד. מספר הנשים הרצות בארצות הברית נמצא בעלייה מתמדת וכבר עקף את מספר הגברים הרצים: 57 אחוז ממשתתפי תחרויות הריצה במדינה בשנתיים האחרונות היו נשים. במירוץ הנשים האחרון של אוסטריה השתתפו כ־30 אלף נשים, במירוץ הנשים של לידס באנגליה השתתפו כ־5,000 רצות ובמירוץ הנשים הראשון של תל אביב בחודש מאי השתתפו 6,500 רצות (הנתונים באדיבות עינת טורס). ומה הנשים האלה אוהבות לנעול כשהן יוצאות לבלות בערב? משהו נוח. ההליכה על עקבי סטילטו הופכת, לא אחת, את הנועלת למעט מתנודדת, תלויה ושברירית. פמיניסטיות טענו מאז ומתמיד שנעלי עקב גורמות לנשים לחוסר יציבות והופכות אותן לפגיעות יותר, כי הן יקשו עליהן להימלט במקרה של סכנה.

אם משום שנשים פחות יוצאות מהבית כשהן נשענות על זרועו של מישהו ואם מפני שקשה לג'נגל בין כל משימות החיים המודרניים על עקבים, מכירות הנעליים השטוחות נמצאות בעלייה. אנאליסטית מוצרי ההנעלה והאקססוריז של חברת המחקר NPD הראתה לאחרונה כי ב־2016 הסניקרס הפכו לנעליים שמתאימות לשמלה ומתחברות לכל סגנון לבוש שהוא. כמו כן, ב־2015 חלה עלייה של 13 אחוז במכירת נעלי נשים עם עקב מרובע ונמוך וכן עלייה במכירות הסניקרס לנשים. המגמה לא פוסחת גם על אנשי האופנה.

ניקי אוגנקי, עורכת האופנה הראשית של אתר המגזין Elle, מדווחת שהיא פחות או יותר הפסיקה לנעול סטילטו וצולמה במהלך שבוע האופנה של ניו יורק בג'ינס ונעליים שטוחות. האג'נדה: היא באה לעבוד, לא להיות קורבן אופנה. אוגנקי מייצגת דור של נשים עובדות, שיחסן לאופנה ענייני יותר. חברות מחקרי שוק מרחיבות ומסבירות שהדור הנוכחי של צרכני האופנה פחות מסור למותגים ויותר נאמן לעצמו. הצרכנים העכשוויים יותר אינדיבידואליסטים וביקורתיים ולא יצייתו לקוד לבוש שמותג כלשהו הכריז עליו אם הוא תובע מחיר מוגזם של חוסר נוחות.

ניקול תו'רפ שאחראית למחאה ברשת לאחר שחויבה לנעול עקבים בתפקידה כפקידת קבלה | צילום: פייסבוק
ניקול תו'רפ שאחראית למחאה ברשת לאחר שחויבה לנעול עקבים בתפקידה כפקידת קבלה | צילום: פייסבוק

אג'נדה זה השחור החדש

המחיר שגובות נעלי העקב התחדד לאחרונה. פוסט של המלצרית הקנדית ניקולה גאווינס, שאולצה לנעול נעלי עקב במשך משמרת ארוכה למרות כאבים בכף הרגל ובסופו של דבר נשירת ציפורן הבוהן, סחף את פייסבוק בחודש האחרון. צילום כף הרגל המדממת של גאווינס בגרב ניילון דקיקה, ליד נעל העקב שכפו עליה, שותף כ־11,000 פעמים והוביל לקריאה למחאה בדף הפייסבוק המשפיע של אשטון קוצ'ר ולדיון ציבורי בשאלה אם מקומות עבודה רשאים לכפות קוד לבוש לא סביר על נשים. מוקדם יותר החודש פוטרה הבריטית ניקולה ת'ורפ כי סירבה לנעול נעלי עקב במסגרת תפקידה כפקידת קבלה של חברה גדולה. היא גם התעקשה לדעת למה הקולגות הגברים שעובדים איתה לא כפופים לאילוץ דומה ולא קיבלה ממעסיקיה תשובות. "לא מדובר פה רק על עקבים", אמרה ת'ורפ לתקשורת הבריטית, "אלא על סקסיזם ופגיעה בזכויות הנשים". ת'ורפ פתחה עצומה ובאמצעות ההאשטג myheelsmychoice# אספה כ־78,000 חתימות והיא מתכוונת לפעול לשינוי חוקתי. גם ג'וליה רוברטס הצטרפה למחאה ועלתה על השטיח האדום בפסטיבל קאן עם שמלת נשף של ארמאני ויחפה, וזכתה לגל אהדה ידוע מראש.

הפוסט ששיתף אשטון קוצ'ר המציג את רגילה המדממות של מלצרית שנאלצה לנעול נעלי עקב | צילום: פייסבוק
הפוסט ששיתף אשטון קוצ'ר המציג את רגילה המדממות של מלצרית שנאלצה לנעול נעלי עקב | צילום: פייסבוק

 

סיימון אלמלם, סטייליסט מוביל והסטייליסט האישי של בר רפאלי, אומר שהסניקרס הן הסטילטו החדש ושהסטילטו עצמו הולך ונכחד. "הכל היום משוחרר יותר והפורמליות נחלשת. אנשים לא רוצים להתלבש מסובך והחוקים הולכים ונעלמים. לבר רפאלי צירפתי בערב החתונה נעלי קונברס לבנות לשמלת הכלולות". עם זאת, הוא מוסיף, "מי שיודעת ויכולה ללכת עם סטילטו הרוויחה לדעתי, כי זה מאריך את הגוף ועושה יציבה מדהימה. אני ממליץ לבחורות לקחת בתיק עוד זוג נעליים ולהחליף במהלך היום בין נעלי עקב, אם הן צריכות או רוצות, לנעליים שטוחות, כמו שהניו יורקיות עושות".

לינוי בר גפן דוקא חושבת אחרת