תני למחזור החודשי לנהל את הלו"ז שלך

זויה צ׳רקסקי, ״כאילו אין מחר״ 2005, באדיבות האמנית וגלריה רוזנפלד
זויה צ׳רקסקי, ״כאילו אין מחר״ 2005, באדיבות האמנית וגלריה רוזנפלד

הגל הפמיניסטי הגואה בועט לדעות הקדומות ישר לתוך הרחם. לא עוד הכחשה והסתרה של דימום הווסת אלא דווקא חשיפה ברורה של המחזור החודשי והבנה עמוקה שאת יכולה לנצל כל חלק מהחודש לטובתך

88 שיתופים | 132 צפיות

 

בסוף 2012 מותג ההיגיינה הנשית הבריטי Bodyform עשה מהלך שיווקי גאוני ומדובר. בחור בשם ריצ'רד ניל כתב על קיר הפייסבוק של המותג פוסט ארוך ומבודח על כך שהתעשייה שלהם שיקרה לו במשך שנים. הוא כמובן התייחס לעובדה שנשים בפרסומות לטמפונים ולתחבושות היגייניות נראות מאושרות ופעילות במיוחד בתקופת הווסת, שהיא לא יותר מקצת מים כחולים שעושים קסמים וגורמים לנו לצאת לטיולים על אופניים ולרקוד כאילו אף אחד לא מסתכל וכאילו הרחם שלנו לא מתכווץ בכאבי תופת. "כשהייתה לי סוף סוף חברה, חיכיתי בקוצר רוח לזמן הזה בחודש", הוא כתב. "שיקרתן! לא היה שום אושר, שום ספורט אתגרי. החברה שלי הפכה מאישה אוהבת לילדה מ'מגרש השדים'". במקום להתעלם מהמכתב או להסתפק בלשלוח את מנהלת הרשתות החברתיות עם תגובה שנונה, ב־Bodyform החליטו להוציא סרטון שבו מופיעה דמות פיקטיבית של מנכ"לית המותג שפונה לריצ'רד ישירות ומתנצלת על כך שהן שיקרו לו במשך שנים.

"אני מצטערת להיות זו שמספרת לך את זה, אבל אין דבר כזה מחזור שמח", אומרת השחקנית בסרטון. "בעבר ניסינו להיות יותר כנות בגישה שלנו. בשנות ה־80 ניסינו לבחון בעזרת קבוצות מיקוד את התגובות של הציבור לווסת – ההתכווצויות, שינויי מצבי הרוח, הרעב, וכן, ריצ'רד, גם הדם שפורץ מהרחם שלנו כמו גל אדום ענק. אז הבנו שאנחנו חייבות לשנות אסטרטגיה. לכן, מאז ועד היום הצלחנו לשמר את האשליה הזאת, אבל אתה, ריצ'רד, הסטת את הווילון וחשפת את האמת בפני גברים, האמת שקיווינו שהם אף פעם לא יגלו". לסיום, היא לוקחת שלוק מכוס של מים כחולים.

ארבע שנים עברו מאז הסרטון המתוחכם, והמותג שוב עורר החודש סערה עם קמפיין חדש. לסרטון הפרסומת הנוכחי של מותג התחבושות ההיגייניות קוראים בפשטות "דם". בסרטון נראות נשים העוסקות בענפים שונים של ספורט כשהן נפצעות ומדממות, ובסופו הסלוגן החדש – No Blood Should Hold Us Back (בתרגום חופשי: שום דימום לא יעצור אותנו).

כן, גבירותיי ורבותיי, השנה היא 2016 ופרסומת לתחבושות היגיינות עושה גלים ברחבי העולם בגלל שמישהי בתעשייה קמה והעזה לעשות את הקישור בין המוצר למטרתו – לספוג דם. "הנושא של הווסת ושל הדימום המתלווה הוא עדיין נושא שהרבה אנשים מרגישים אי נוחות לגביו", אומרת מרטינה פולופטי, מנהלת בכירה ב־SCA, חברת האם של Bodyform. "במשך שנים זה היה טאבו. המשמעות היא שלא מדברים על המחזור מספיק בפתיחות ולנשים אין מספיק ידע בנושא. לא מדובר רק על מדינות מתפתחות, גם בחברה המערבית בימינו נערות גדלות במחשבה שזה משהו שצריך להתבייש בו או להסתיר אותו״.

״במהלך השנה האחרונה שמחנו לראות שסוף סוף מדברים על הנושא, ושאבנו הרבה השראה מהטניסאית הת'ר ווטסון שהחליטה לדבר על הקשר בין מחזור וביצועים אתלטיים בווימבלדון", מסבירה פולופטי. "ידענו שחייב להיות לנו תפקיד בתהליך הזה. החלטנו שהדבר הנכון הוא לא להתמקד רק באיך לשכך כאבים ולהקל על תסמינים קדם וסתיים, אלא גם מתי במהלך החודש אתן נמרות ויכולות להתנפל על אימון קשה ובכלל על החיים".

ואכן בחברה לא הסתפקו בפרסומת בלבד ויצרו את פרויקט Red Fit המכוון נשים כיצד להתאים את אימוני הספורט, את ההתנהגות, התזונה וגם את דפוסי החשיבה לשלבים השונים של המחזור החודשי.

״אנחנו מקוות שהקמפיין הזה יעודד נשים לא לתת לשום דבר, כולל למחזור, לעצור אותן״, ממשיכה פולופטי. ״אם זה להתאמן למרתון ואם זה ללכת ברגל לעבודה. ההתייחסות לזמן בחודש רלוונטית בכל התחומים. לכן יש עצות לא רק לגבי כושר, אלא גם לגבי תזונה וגם מוטיבציה כללית". פולופטי וחבריה מלמדים למשל שתרגילי כוח ומתיחות מעולם הבלט מסייעים להתמודד עם הימים שלפני הווסת; שבזמן שאתן מדממות כדאי לאכול מזונות עשירים בנוגדי חמצון ולהסתפק במשקל הגוף עבור תרגילי כוח; שלאחר הדימום הגוף חזק במיוחד ויכול להתמודד עם אימונים שיותירו אתכן מתנשפות; ושתרגילי נשימות יעזרו לכן להתמודד עם הרגשות הגואים לקראת הימים שלפני הווסת הבאה.

קמפיין No Blood Should Hold Us Back של מותג ההיגיינה הנשית Bodyform, הקורא לנשים להפסיק להחביא את הדימום ולהתמקד ביכולות המשתנות במהלך החודש | צילום: bodyform.co.uk/redfit
קמפיין No Blood Should Hold Us Back של מותג ההיגיינה הנשית Bodyform, הקורא לנשים להפסיק להחביא את הדימום ולהתמקד ביכולות המשתנות במהלך החודש | צילום: bodyform.co.uk/redfit

דרוש ידע מתקדם

בימים שבהם ייתכן מאוד שאישה תכהן לראשונה כנשיאת ארצות הברית, ההתעוררות הזו חשובה מאי פעם. גל מחקרים רפואיים מהשנה האחרונה חיזק את הטענה שנחקרה לראשונה בשנות ה־80 כי הביוץ משפיע לטובה על חושי השמיעה, הריח והראייה שלנו, ולכן מומלץ להתמקד במהלכו במטלות הדורשות ריכוז ודיוק. בימים שלפני הווסת אנחנו שומעות, מריחות ורואות פחות טוב, אז אל תיבהלו אם אתן נוטות יותר לדחות מטלות או אם דברים הולכים יותר לאט בימים אלו, ותכננו את הזמן בהתאם. יותר מכך, בימים אלו אנחנו רגישות יותר למגע ולכאב ורוב הנשים נוטות לצריכת מאכלים עתירי פחמימות וסוכרים. תכנון של הדיאטה בהתאם יהפוך אותה ליעילה יותר. בעצם, כשמבינים את השינויים שעוברים על הגוף במהלך החודש, נראה מופרך לנקוט באותה שגרת אכילה לכל אורכו.

קמפיין No Blood Should Hold Us Back של מותג ההיגיינה הנשית Bodyform, הקורא לנשים להפסיק להחביא את הדימום ולהתמקד ביכולות המשתנות במהלך החודש | צילום: bodyform.co.uk/redfit
קמפיין No Blood Should Hold Us Back של מותג ההיגיינה הנשית Bodyform, הקורא לנשים להפסיק להחביא את הדימום ולהתמקד ביכולות המשתנות במהלך החודש | צילום: bodyform.co.uk/redfit

 

גם אם בימינו התקינים פוליטית הנושא כבר פחות מדובר, עדיין רווחת הגישה הסקסיסטית כי נשים מאבדות שליטה כשההורמונים שלהן משתוללים, וכי השינויים הבלתי צפויים שהן עוברות במהלך החודש מקשים עליהן למלא עמדות מפתח. מחקרים הוכיחו שאכן קיים קשר בין שלבי המחזור החודשי לבין תהליכי קבלת החלטות במוח הנשי, אך במקום לראות זאת כחיסרון, הגישה החדשה מעודדת נשים לנצל את הידע הביולוגי כדי להפוך לחזקות יותר. עידוד החוזק הפיזי הוא בהחלט חשוב אבל אסור לשכוח שמייחסים לנשים גם חולשה מנטלית בהקשר של המחזור החודשי, וגם את התפיסה הזאת צריך להפריך. "מערכת הרבייה שלנו בוודאי לא הופכת אותנו לחלשות יותר או ללא רציונליות", אומרת דנה וינברג, מנכ"לית עמותת "נשים לגופן", שבשנת 2011 הוציאה לאור ספר בשם זהה – מדריך מקיף שבהכנתו השתתפו יותר מ־350 נשות מקצוע והוא מעודד נשים להתוודע אל גופן, בריאותן ומיניותן. "המשוואה שאישה במחזור היא לא רציונליות היא מוטעית מיסודה. התפיסה של חוסר וחולשה מעידה בעיקר על עמדות תרבותיות. יש גם יתרונות ומעלות לתהליכים שאנחנו עוברות".

אבל הידע הזה מאוד לא נגיש. למה?

״יש צורך דחוף בפיתוח התחום של רפואה מגדרית. לפי הנתונים שלנו, שיעורי התחלואה והתמותה של נשים בישראל גבוהים ביחס לנשים במדינות המערב, למרות רמות רפואה וטכנולוגיה מתקדמות וקיומו של חוק בריאות ממלכתי. נשים רבות מרגישות שהן לא מקבלות מידע ברור ומספק מהרופאים המטפלים בהן. מערכת הבריאות בישראל נותנת מענה בעיקר לתחלואה גופנית אצל נשים וחסרה גישה הוליסטית יותר הרואה את בריאות האישה כמכלול של היבטים גופניים, נפשיים ותרבותיים. זה הזמן להתחיל לדבר באופן גלוי וחיובי על המחזור והאופן שבו הוא משפיע עלינו ועל בריאותנו. זה נושא שהושתק זמן רב מדי. יש התייחסות תרבותית כללית לדם כמסמל פגיעה, פציעה או כאב, ואילו בהקשר של הווסת הדם למעשה מסמל בריאות ופריון. ההתייחסות הזאת בולטת מאוד בחברה היהודית, עם היחס של ההלכה לדם ולאישה כטמאה. זה הוטמע היטב בתרבות שלנו. הסלידה מהווסת משרתת היטב את הדיכוטומיה בין נשים וגברים ושימור החלוקה המגדרית – רגש מול שכל. זה דבר שצריך להילחם בו".

איך מיכל אנסקי, ענת הראל וענבל דרור מנצלות את הזמן שלהן?