האם ראש ממשלת קנדה הוא הפמיניסט הגדול בעולם?

הגבר המושלם? ג'סטין טרודו | צילום: GettyImages
הגבר המושלם? ג'סטין טרודו | צילום: GettyImages

ג'סטין טרודו מיצב את עצמו כפמיניסט הגדול בעולם, עם התבטאויות יוצאות דופן ויישום מהיר של שוויון במינויים פוליטיים. השלווה בה הגיב להתלהבות סביבו רק הרטיטה את לבנו יותר

88 שיתופים | 132 צפיות

 

במהלך כהונתו של ברק אובמה כנשיא ארצות הברית ומנהיג העולם החופשי, הפוליטיקה כפי שהכרנו אותה השתנתה. תפקידו של ראש המדינה בעידן האינטרנט הוא כבר הרבה יותר מאשר להוביל מהלכים שיטיבו עם תושביה. פוליטיקאים תמיד נדרשו להיות ייצוגיים, אך היום הם נבחנים ללא הרף תחת זכוכית מגדלת וכל פעולה מפוקפקת שלהם תתנוסס לא רק על כותרות העיתונים אלא גם ב"טרנדינג" של גוגל וטוויטר. יותר משהעם רוצה מנהיג חזק או חכם, הוא רוצה מנהיג מגניב שמבין את רוח הזמן והרשת, שיש לו חוש הומור ואת היכולת לזרום על סלפי עם המצביעים. השנה הצטרף למועדון המנהיגים המדליקים חבר חדש ומפתיע – ג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה החל מנובמבר, הוא הקראש החדש של האינטרנט, ומסיבה מפתיעה במיוחד.

נכון, הוא צעיר, חייכן, רהוט, מקועקע, גולש באופן קבוע ואפילו תומך בלגליזציה של מריחואנה, אבל דווקא הפשטות שבה הוא מציג את האמונה הבסיסית שלו בשוויון בין המינים כבשה את העולם ברגע. אמנם מועמדים נהנים לנופף בססמאות שוויון מגדרי במהלך קמפיין הבחירות שלהם, אבל דקה אחרי הזכייה רוב מנהיגי העולם מסתגרים בחדר עם החברים הבנים שלהם. טרודו, לעומת זאת, עשה בדיוק ההפך. מיד עם כניסתו לתפקיד הוכיח כי פיו ולבו שווים כשבחר את הממשלה השוויונית ביותר שאפשר להעלות על הדעת, מגדרית ואתנית כאחד. הנבחרת שלו כללה 15 נשים ו־15 גברים, צעד ראשון מסוגו בתולדות קנדה והעולם כולו. כשנשאל מדוע התעקש על כך, הכריז בפשטות "כי זאת 2015" ועורר בשנייה אהדה עולמית מקצה לקצה. לא היה פיד אחד שהביטוי הזה לא נחת אצלו.

מרייאם מונסף האפגנית, שהגיעה לקנדה כפליטה שני עשורים קודם לכן, מונתה לאחראית על רפורמות דמוקרטיות, ואילו שרי ההגנה והמדע החדשים היו לשרים הראשונים בתולדות קנדה ממוצא סיקי. גיל חברי הממשלה הממוצע הוא 40, כשלצד צעירים מבטיחים נמצאים גם ותיקי המפלגה הליברלית, בהם סטפן דיון שהיה בעבר יו"ר המפלגה ומונה לתפקיד שר החוץ.

על אף שיש הרבה מה לומר על הכבוד שמפגין טרודו כלפי תרבויות שונות משלו וכלפי פליטים ומהגרים, העניין המרכזי בו מתמקד בנושא המגדרי.

"אני אומר שאני פמיניסט לעתים קרובות ככל האפשר, וכל פעם שאני עושה את זה יש גל עצום של תגובות והתקשורת מתייחסת והטוויטר מתפוצץ. אני אמשיך לומר את זה עד שלא יהיו כאלה תגובות, כי באמת, אם אתה אדם מתקדם אתה חייב להיות פמיניסט – לתמוך בשוויון ובכבוד ובעולם טוב יותר", אמר. טרודו הצהיר בעבר שיש לתפוס את הנושא המגדרי כהזדמנות ולא כאיום, קרא לגברים ולנשים לאמץ תפיסת עולם שוויניות ולהפסיק לפחד מהמילה "פמיניסטי/ת" והבהיר כי הוא תומך בזכות האישה על גופה ושיפעל לצמצום פערי השכר בין גברים ונשים.

"אימא שלי התמודדה עם דברים מאוד קשים ועם ציפיות כבדות בנוגע לאיך האישה הראשונה של קנדה אמורה להתנהג. היא השפיעה עליי מאוד בענייני זכויות נשים. אבא שלי, לעומת זאת, לא היה חזק בפמיניזם אבל שוויון וזכויות היו חשובים לו. זה הדור שהוא בא ממנו".

התבטאותו האחרונה, מתחילת החודש, שהמיסה לבבות ושילחה גברים ונשים לבחון את היחסים עם הילדים שלהם, הייתה וידוי אישי על כך שלמרות שהוא מנסה להיות פמיניסט בנשמתו, בגידול ילדיו הוא מרגיש שיש לו עוד הרבה לאן להתקדם. הוא חלק עם העולם שיחה שניהל עם אשתו סופי שבה סיפר שהוא מקפיד לומר לבתם אלה כל הזמן שהיא יכולה לעשות כל מה שהיא רוצה ושהיא יותר טובה מכל הבנים. אשתו לא התבלבלה, העירה לו שהכל טוב ויפה, אבל מי שבאמת צריך לשמור על הגיון פמיניסטי בעולם הם דווקא הגברים ששולטים ברוב מוקדי הכוח, ושאלה אם הוא מחנך גם את הבנים שלהם להאמין בשוויון מגדרי. טרודו סיפר כי ההבנה הזו שינתה את נקודת המבט שלו והוא הבין כי המאבק לזכויות שוות חייב להתחיל בבתי הספר ובחינוך נשים צעירות וגברים צעירים בתחושה שהעתיד פתוח עבור כל אחת ואחד מהם.

טרודו ומשפחתו | צילום: GettyImages
טרודו ומשפחתו | צילום: GettyImages

המועמד הלוהט מכולם

ג'סטין פייר ג'יימס טרודו נולד לפני 44 שנים באוטווה שבפרובינציית אונטריו הקנדית. הוריו, שההפרש הגילים ביניהם הוא יותר מ־30 שנה, נפרדו כשהיה ילד והוא גדל במונטריאול בין שני בתים – של אמו מרגרט ושל אביו פייר אליוט טרודו, ראש ממשלת קנדה לשעבר. בבגרותו השלים תארים בספרות ובחינוך ובמהלך לימודיו עבד כמדריך סנובורד וראפטינג, כסלקטור במועדונים וכשחקן טלוויזיה. בהמשך הפך למורה ולימד בבתי ספר תיכוניים מתמטיקה וצרפתית. הוא חזר לאוניברסיטה כדי ללמוד הנדסה וגיאוגרפיה סביבתית, לימודים שקטע עבור הפוליטיקה. הוא נבחר לראשונה לפרלמנט באוקטובר 2008, כחבר המפלגה הליברלית, וחמש שנים אחר כך, באפריל 2013, נבחר לתפקיד יושב הראש המפלגה.

במהלך הקמפיין התמודד וניצח בקרב אגרוף סנאטור מהמפלגה המתחרה. תמונות שלו בעירום חלקי מאותו אירוע התפשטו ברשת ועודדו כותרות דרמטיות כמו "הפוליטיקאי הלוהט בעולם", מה שגרם לפמיניסטיות לשבור את הראש אם לרייר עליו נחשב החפצה מתקנת או סתם חזירות.

שנתיים לאחר מכן, באוקטובר 2015, ניצח את הבחירות אחרי קמפיין חצוף וייחודי, שטלטל את הקנדים מנמנומם השמרני המאופק. יש מי שחוששים כי הגישה החדשה שלו לפוליטיקה, לצד חוסר ניסיונם של כ־18 חברים בממשלתו, עלולים לגרום לבעיות. בתקשורת הישראלית התייחסו לטרודו, לפחות בתחילת הדרך, כאיש שהביס את "ידיד ישראל" (טרודו מתנגד לתנועת ה־BDS אך גם להתנחלויות), כיאה לסדרי העדיפויות של ישראל השמרנית.

מה הסיכוי שלנו לטרודו ישראלי? די אפסי, כשמפלגות השמאל ממשיכות להתכווץ, צעירות וצעירים מתקשים להשתלב בפוליטיקה ועמדות ליברליות הופכות את המחזיק בהם לאויב הציבור. בארצות הברית, בינתיים, אחד המועמדים המובילים לנשיאות הצהיר לאחרונה כי "לא ייתכן שאישה תבצע הפלה ולא תקבל על זה עונש כלשהו". שיהיה בהצלחה לכולנו.