הלחי השנייה: מה מרכיב את הקרמים של המאה ה-21?

מעכשיו תחייכי מבלי לחשוש מקמטים | צילום: Getty Images
מעכשיו תחייכי מבלי לחשוש מקמטים | צילום: Getty Images

עולם הקוסמטיקה מגייס את המשאבים הטבעיים של הגוף לטובת הקרב בשדה האנטיאייג'ינג. עכשיו המדענים מגלים: מה בדיוק מרכיב את הקרמים של המאה ה־21?

88 שיתופים | 132 צפיות

 

יש לך פוטנציאל: פרויקט מיוחד

עולם הקוסמטיקה מגייס לשורותיו לוחם חדש ומפתיע למאבק בזִקנה ובקמילה: הגוף עצמו. מרכזי מחקר הוקמו, מדענים חיככו ידיים, הבעירו מוחות והביאו לעולם את ה"קרם החדש", שבניגוד לעולם הישן של הביוטי כבר לא סתם מחזיר לעור לחות ועוזר לו להיראות נהדר בבוקר ולהתכונן למנוחה בלילה, אלא בעיקר מסייע לו במינוף תהליכים חיוביים שעוברים עליו באופן טבעי, ובמימוש הפוטנציאל הגלום בו.
הקרמים שפותחו במשך עשורים בהתמדה ובקצב מוגבר וכבשו שיאים חדשים בשנתיים האחרונות מבוססים על חומרים פעילים עם מרכיבים רבי עוצמה בריכוזים גבוהים שפועלים בטכנולוגיות חדשות פורצות דרך.

"קרם פעיל הוא כזה שיש בו מרכיבים שמבצעים בעור פעילויות ייעודיות שונות", מסביר ד"ר יואל קוניס, ביוכימאי ויועץ של חברת ג'יג'י, "כמו נוגדי חמצון, פפטידים, חומצות שונות ומולקלות קטנטנות שמצליחות להגיע לכל מקום, מסייעות לעור לייצר קולגן ומשפיעות על עומק הקמטים והקמטוטים".

לפי מומחי הקוסמטיקה, אפשר להגיד באופן חד משמעי שהקרמים של היום עוזרים לנו להיראות טוב יותר הרבה יותר מפעם.״החומרים הפעילים בקרם הם יותר יעילים, ואם פעם המרכיב העיקרי בקרם הלחות היה שומן, והיעילות של הקרמים התבטאה בעיקר בהענקת לחות לעור ושמירה על אלסטיות מסוימת, היום החומרים הפעילים פחות שומניים ופחות אוטמים את הנקבוביות", אומרת ד"ר אינס ורנר, מומחית לרפואת עור ונשיאת האיגוד האירופי לדרמטולוגיה קוסמטית ואסתטית. לדבריה, יש מגמה של חזרה לטבע וחברות הקוסמטיקה עושות שימוש רב בין השאר בתמציות צמחים ופקעות שעוברות תהליך ניקוי ייעודי.

חברת אסתי לאודר, למשל, רשמה לאחרונה פטנט על תמצית בלעדית מצמח המורינגה, המכונה גם "צמח החיים" או "צמח הפלא", שמוצאו בהודו. הצמח עשיר בחלבון, סידן, חומצות אמינו, אנטי אוקסידנטים, ויטמינים ומינרלים והוא משולב בסדרת קרמים חדשה המושקת בימים אלו ונקראת Revitalizing Supreme Plus Global Anti-Aging.
מחקר שערכו במשך שנים מדעני החברה יחד עם ביולוג הצמחים בעל השם העולמי ד"ר איליה ריסקין מארצות הברית עקב אחר הפעילות של חלבון הנמצא באופן טבעי בעור (2 NRF) ונחשב לבעל תכונות אנטיאייג'ינג רבות, וגילה כי תמצית עץ המורינגה מגבירה את ריכוז החלבון הזה בתאי העור בכ־80 אחוז ועוזר לקדם ייצור קולגן טבעי תוך 24 שעות.

קרם מסדרת Revitalizing Supreme Plus Global Anti-Aging של אסתי לאודר | להשיג ברשתות הפארם
קרם מסדרת Revitalizing Supreme Plus Global Anti-Aging של אסתי לאודר | להשיג ברשתות הפארם

 

לדברי שני בר עוז, יזמית ותיקה בתחום והבעלים של חברת הקוסמטיקה "ליב יוניק", ההתפתחות הגדולה בתחום הביוטכנולוגיה והמחקרים הקליניים החדשים שינו את כל ההתייחסות לחומרים הפעילים בקרם. יחד עם קונספט החזרה לטבע אפשר לדבר על תחילתה של מהפכה בתחום הקרמים.
בג'יג'י, למשל, יצרו פילינג פנים לשימוש יומי שהרכיבים הפעילים בו כוללים נגזרת של ויטמין סי שגורמת להבהרה, אבקת אורז שיש בה עמילן שמעניק לחות ומיום, ושיבולת שועל שיש בה חומצה סיצילית שגורמת לקילוף תאי עור מתים ויעילה כמרכיב נוגד דלקת.
"שימוש בתאי גזע מעץ תפוחים שווייצרי נדיר משפיע על קצב חילוף תאי קולגן, בשילוב הורמוני גדילה מצמח הסויה שהוכחו כיעילים מאוד לקראת גיל המעבר", מוסיפה בר עוז, "שימוש באצות העשירות במינרלים, אנזימים וחלבונים, הוא רק דוגמה.

Revitalizing Supreme Wake Up Balm של אסתי לאודר | 400 ש"ח ברשתות הפארם
Revitalizing Supreme Wake Up Balm של אסתי לאודר | 400 ש"ח ברשתות הפארם

"בשורה נוספת משמעותית בתחום הן קפסולות־מולקולות מזעריות, שומניות מצד אחד ומימיות מצד שני, המגבירות את הספיגה של החומר הפעיל ומסוגלות לחדור לתאים ולתקן בהם ליקויים. כל אלה מלמדים שיש כיום קרמים ברמה הייטקית ושהיום אפשר בהחלט להצעיר את הפנים בעזרת קרמים פעילים".

כמו בתעשיית ההייטק, גם כאן מדובר בתחום המצוי בפיתוח מתמיד ונראה שלמרות שעוד שיא נכבש בדרך למראה חלק מקמטוטים, זוהי רק ההתחלה. למרות הקדמה הטכנולוגית כרגע יכולת החדירה של החומרים הפעילים לגוף עדיין מוגבלת, בין היתר מכיוון שמִנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) ובעקבותיו גם משרד הבריאות הישראלי, כמובן, אוסרים על האפשרות להחדיר למחזור הדם.
אפשר לנחש רק שמחקרים עתידיים יתגברו גם על המהמורה הזו ויכבשו פסגות אנטיאייג'ינג חדשות. כך שנכון להיום שימוש בקרמים הפעילים אולי לא יכול להחליף התערבויות כירורגיות בתחום האסתטיקה, אבל בהחלט יכול לדחות את הרגע שבו נזקקים לניתוח והם נפלאים לתחזוקה שוטפת בשילוב מכשירים.

השתמשי בקרם שמנצל את מלוא הפוטנציאל של הגוף שלך | צילום: Getty Images
השתמשי בקרם שמנצל את מלוא הפוטנציאל של הגוף שלך | צילום: Getty Images

 

האותיות הקטנות

מילון החומרים הפעילים המרכיבים את הקרם שלך

חומצה רטינואית נגזרת של ויטמין A (רטינול). גורמת להשלת תאים מתים, מעלימה כתמים ומזרזת יצירת קולגן. מצוינת גם נגד אקנה.

אנטי אוקסידנט נוגד חמצון. חומר כימי שבולם ומקטין מחמצנים שמזהמים את התא וגורמים לו נזק, כמו רדיקלים חופשיים (אלקטרונים או מולקולות המשתחררים מהתאים ומנסים לפרק תאים בריאים החיוניים לעור וכך מעודדים הזדקנות).

חומצות אמינו רכיבים של פרוטאינים. אבן הבניין של החלבון בגוף, העוזר לגדילה, חיזוק ותחזוקת הרקמות.

פפטידים שרשראות של חומצות אמינו העוזרות לייצור ובנייה מחודשת של קולגן.

חומצות הידרוקסיות מפרקות את הדבק בשכבה החיצונית של תאי עור מתים, גורמות לקילוף העור, משפרות את המרקם ומעודדות ייצור קולגן בעור. נמצאות בפירות ובצומח. עם החומצות הללו נמנות גם חומצה גליקולית המופקת מקנה סוכר ומקלפת תאים מתים, חומצה סליצילית המצוינת לניקוי העור ומקלפת תאים מתים, וחומצה לקטית המתפקדת כחומר סופח מים.