איזבלה רוסליני: "אני כבר לא רוצה להיות סקסית"

איזבלה רוסליני. צילום: GettyImages
איזבלה רוסליני. צילום: GettyImages

היא הייתה הדוגמנית הכי גדולה בעולם עד שבגיל 40 עולם האופנה הראה לה את הדלת החוצה. בגיל 66 איזבלה רוסליני חוזרת לדגמן בלי להתבייש בקמטים

88 שיתופים | 132 צפיות

"תהיי יפה ותשתקי" הוא לא ביטוי שאפשר לתרגם לשפה שאותה דוברת איזבלה רוסליני. כשהייתה בת 28 הפכה רוסליני לפרזנטורית העולמית של מותג הקוסמטיקה לנקום. פניה המשורטטות ומבטה החודר נראו אז על כל שלטי החוצות, בפרסומות ובמגזינים. שמה הפך למילה נרדפת ליופי ולמרות גילה המופלג ביחס לגיל הממוצע של קולגות למקצוע, היא הפכה לאחת הדוגמניות הרווחיות ביותר בעולם. הסידור הנוח הזה נמשך למעלה מעשור עד שרוסליני ביצעה פשע חמור כל כך שעליו בכירי החברה לא יכלו למחול – היא חצתה את גיל 40. "ביום הולדתי ה־40 שלחו לי כל כך הרבה פרחים שזה היה כמו קבר, ידעתי שמתתי", סיפרה בריאיון מפורסם למגזין "ווג" ב־2002, "הם אמרו לי 'איזבלה, תגידי תודה, יש לך מזל ששרדת כל כך הרבה זמן בתעשייה'". מהר מאוד רוסליני נשלחה הביתה ופינתה את מקומה על שלטי החוצות לשחקנית הצרפתייה ג'ולייט בינוש, שהשכילה להיות בשנות ה־30 המוקדמות לחייה.

רוסליני ייצגה את המציאות, מציאות שבה נשים, גם היפות ביותר, מזדקנות, ואילו חברות הקוסמטיקה ועולם הפרסום, כך טענו בפניה מקבלי ההחלטות בלנקום, מוכרות לנשים את חלום הנעורים הנצחיים. אלא שב־20 השנים האחרונות לא מעט השתנה בעולם הקוסמטיקה והפרסום. ב־2016 הפכה פרנסואז לימאן למנכ"לית הראשונה של לנקום והביאה איתה דף מסרים חדש. בתור האישה הראשונה בתפקיד שאוכלס עד כה על ידי גברים, אחד הטלפונים הראשונים שעשתה היה לרוסליני.

 

View this post on Instagram

Me.1970

A post shared by Isabella Rossellini (@isabellarossellini) on

 

הופתעת כשלנקום פנתה אלייך בבקשה להיות שוב השגרירה שלה?
"מאוד! שיתוף הפעולה בינינו הסתיים לפני יותר מ־20 שנה. באותו זמן נטו לחשוב שנשים מעל גיל 40 כבר לא נחשקות. כשפרנסואז לימאן התקשרה אלי, הדבר הראשון שאמרתי לה היה 'את יודעת, אני לא נהייתי צעירה יותר, להיפך נוספו לי כמה שנים', אבל התרשמתי מאוד מהאינטליגנציה ומהגישה המודרנית שלה".

את חושבת שזה נובע מהעובדה שהיא אישה?
"גברים נוטים להתמקד ברעיון הפיתוי, ואילו פרנסואז דיברה איתי על רגישות, על אנרגיה ושמחת חיים. היא דיברה איתי על נשיות שלא קשורה לגיל אלא להנאה, על נשיות שמוכוונת לגברים ולנשים באותה מידה".

צ'יק פליק

אימה של רוסליני, השחקנית אינגריד ברגמן, הזהירה אותה מפני השממה התעסוקתית שפוקדת נשים בתחומן בין הגילאים 45 ל־60. "את מבוגרת מידי בשביל לגלם אישה צעירה אבל עדיין צעירה מידי לתפקיד האם, המכשפה או הסבתא", סיפרה בריאיון למגזין "הגרדיאן", "אלה 15 שנים של לימבו שבהן פשוט לא יודעים מה לעשות איתך. זה היה נכון לגבי אימא שלי וזה היה נכון לגביי". אחרי שנפרדה מתפקיד הפנים העולמיות של לנקום, רוסליני, אז אם לשני ילדים קטנים, ניצלה את מעמדה כאוטוריטת ביוטי והחליטה להקים מותג איפור וטיפוח משל עצמה. "מניפסטו" התגלה כמותג שהקדים את זמנו עם איפור יומיומי באריזות מינימליסטיות וקלות לנשיאה וקמפיינים שכללו נשים בכל גיל, צבע וגודל. אך לצערה של רוסליני, כוח הקנייה הנשי לא היה מוכן עדיין למסר כזה והמותג נסגר אחרי שנים אחדות.

רוסליני המשיכה לכתוב ולבצע מונולוגים, יצרה סרט דוקומנטרי על אימה, השתתפה בהצגות אוף ברודווי ואפילו הצטלמה לתפקיד אורח בסדרת הקאלט "חברים". את שאר זמנה הפנוי היא הקדישה להגשמת חלום ישן, "בתקופת ההפוגה, בשנות ה־40 שלי, החלטתי לחזור לאוניברסיטה. למדתי התנהגות ותקשורת של בעלי חיים. זה נושא שתמיד עניין אותי", היא מספרת. כיום היא מתגוררת בחווה אורגנית שבבעלותה מחוץ ללונג איילנד שבארה"ב יחד עם חזירים, עיזים, דבורים ולמעלה ממאה תרנגולות ששימשו גם השראה לספר הצילומים המשעשע "התרנגולות שלי ואני" (My Chickens And I). "הן תרנגולות מיוחדות. הן שייכות לזן עתיק מאוד, נשכח, שכבר לא מעניין את התעשיינים משום שהוא אינו כלכלי", מסבירה רוסליני.

את אהבתה לבעלי חיים (ואת אהבתם אליה) המשיכה רוסליני לבטא ב"פורנו ירוק" (Green Porno), סדרת סרטונים קצרצרים ומשעשעים המוקדשים להתנהגות מינית של בעלי חיים שהוקרנה בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו.

אחרי גיל 60, בדיוק כפי שצפתה אימה, עלתה רוסליני על גל עבודה שלא נגמר. אחרי שגנבה את ההצגה כטרודי לצד ג'ניפר לורנס בסרט ג'וי (2015), היא לוהקה לעונה השנייה של סדרת הטלוויזיה Shut Eye מבית הולו ולסרטים "משפחת סופר־על 2" ו"ויטה ווירג'יניה" שיצאו בשנה שעברה וכיום היא מופיעה ברחבי העולם במחזה שכתבה ושמו Link Link Circus.

אז נראה שההצעה מלנקום תפסה את רוסליני בדיוק בזמן, בגיל 66, כשהיא חמושה בגישה אחרת ליופי ומייצגת חלום מסוג אחר, שהפעם גם הלקוחות יכולות להזדהות עמו.

 

באיזו מידה יש חשיבות בעינייך ליופי בגיל 66?
"הכול תלוי במה שאנחנו מגדירים כ'יופי'. בטווח הארוך, אלגנטיות ואינטליגנציה הן אלה שנותנות לנשים מסוימות את היופי שלהן. בגיל 20 כולן יפות ואפשר להסתפק בג'ינס ובטי שירט. ככל שאנחנו מתבגרות היופי הופך להיות עניין של אינדיבידואליות וסגנון אישי. כשמדברים על גיל אצל נשים מדברים על קמטים או על משקל, אף פעם לא על החופש שנרכש עם הזמן. ובכל זאת, הוא הכי חשוב. היום בגיל 66 אני מרגישה חופשייה יותר, מצחיקה יותר, הכול פשוט יותר, שמח יותר. היום אני כבר לא רוצה להיות סקסית אלא למצוא את הדרך לבטא את עצמי באופן הטוב ביותר".

מה לדעתך ההבדל בין מה שייצגת לפני 20 שנה לבין היום?
"באותה תקופה כל מה שדרשו מנשים היה להיות מקור השראה לחלומות. במהלך צילומים תמיד הורדתי את טבעת הנישואין שלי. לא הייתה לי זהות משל עצמי, רק גילמתי יופי. היום אני חשה שזה הפוך – המורכבות, האישיות והאינדיבידואליות הן בעצם העיקר".

יופי של גנטיקה

הקווים בין משפחה לקריירה מאוד מטושטשים בחייה של איזבלה רוסליני. הוריה, השחקנית השוודית אינגריד ברגמן והבמאי האיטלקי רוברטו רוסליני, הכירו והתאהבו על סט הצילומים. ברגמן, שהייתה נשואה פלוס ילדה קטנה, עזבה את בעלה כדי להינשא לרוסליני ולשניים נולדו שלושה ילדים – רוברטינו, והתאומות איזוטה ואיזבלה. כשהייתה בת 19 עזבה רוסליני את רומא לטובת ניו יורק שם הכירה את הבמאי מרטין סקורסזה, הם התחתנו וכעבור שלוש שנים התגרשו אך נשארו חברים טובים. היא התחתנה בשנית (שוב למשך שלוש שנים) וילדה את בתה אלטרה (35) דוגמנית לשעבר וכתבת אוכל בהווה שהכירה את בעלה ואבי בתה על סט הצילומים של, ניחשתן נכון, לנקום. בנה המאומץ של רוסליני, רוברטו (26) פצח לאחרונה גם הוא בקריירת דוגמנות, מה שמוכיח שהיופי הכובש של משפחת רוסליני מתעלה על הגנים. את כל היופי המשפחתי הזה הפגינה רוסליני, יחד עם שני ילדיה ונכדתה, כשצעדו יחדיו בתצוגה של דולצ׳ה וגבאנה בשבוע האופנה במילאנו, ולאחרונה אף כיכבו על שער המגזין io Donna האיטלקי.

איזבלה רוסליני על המסלול של דולצ'ה וגבאנה | צילום: Gettyimages
איזבלה רוסליני על המסלול של דולצ'ה וגבאנה | צילום: Gettyimages

 

יופי הוא עיסוק משפחתי עבורכם, את מרגישה שהגישה שלך ליופי השפיעה על בתך?
"מה שהפריע לי עד לפני כמה שנים היה עד כמה אלטרה וחברותיה עסקו במראה החיצוני. חשבתי שאחרי כל כך הרבה שנים של פמיניזם, הדור החדש כבר לא מייחס חשיבות למידות הקלאסיות ומגדיר את היופי לפי ביטויים של העצמי כמו אלגנטיות, שהיא בעיניי יופי. היום אני מאמינה שמקום הנשים בחברה ממשיך להתפתח והמצב משתפר, החזרה שלי אל לנקום היא הוכחה לכך. אני מרגישה שזה מהלך משמעותי לא רק עבורי, אלא עבור כל הנשים".

סמנטיקה היא דבר חשוב בעולם הטיפוח, אותה גישה חיובית ודגש על יופי שאינו בהכרח חיצוני מחלחלת גם לשפה השיווקית של המוצרים שבלנקום מבקשים מרוסליני לקדם, למשל, קרם רנרג'י מולטי־גלואו. מונחים שליליים כמו אנטי אייג'ינג או נגד־קמטים מפנים מקום למילים מעודדות יותר.

 

כל כך הרבה נשים מחפשות מוצרי אנטי־אייג'ינג, במה רנרג'י מולטי־גלואו שונה?
"אני לא נוסטלגית, מה שחשוב הוא לא לרדוף אחר הנעורים אלא להרגיש טוב ולהיות בריאה. מהבחינה הזאת אני שמחה שלנקום הפסיקה להשתמש במונחים האלה כי לא זו הבעיה, הבת שלי צעירה בהרבה וגם היא אוהבת את רנרג'י מולטי־גלואו, זה קרם נפלא. הפורמולה החדשה היא עדינה ונעימה יותר והניחוח מענג. העור שלי מלא לחות ומרגיש טוב יותר, מבפנים ומבחוץ".

מהו לדעתך תפקיד היופי בחיי הנשים?
"ליופי יש תפקיד מאוד חשוב בחיי הנשים. לא סתם דוגמנות היא אחד התחומים הנדירים שבהם נשים מקבלות שכר גבוה יותר מגברים. אבל אני כן חושבת שהדברים התפתחו והשתנו והיום אנחנו מצפים יותר ויותר מאישה יפה שתהיה גם בעלת עומק, אישיות ואינטליגנציה. אחת ההנאות הגדולות ביותר שלי בתפקידי החדש כשגרירה היא להיות עדה לאבולוציה המתקיימת בלב ליבה של תעשייה המוקדשת לנשיות, לחלומות של הנשים ולרצונות שלהן".