כל בית צריך מרפסת

רוב תקציב השיפוץ הוקדש לבנייה. הריהוט והסטיילינג נשענים על אוספים שהיו ברשות הלקוחה ועל קניות באיקאה, בדרום תל אביב ובשוק הפשפשים | צילום: שירן כרמל
רוב תקציב השיפוץ הוקדש לבנייה. הריהוט והסטיילינג נשענים על אוספים שהיו ברשות הלקוחה ועל קניות באיקאה, בדרום תל אביב ובשוק הפשפשים | צילום: שירן כרמל

דירה ישנה במרכז תל אביב שופצה כדי להתאים לצורכי משפחה צעירה שביקשה להשמיש מרפסת שנסגרה ולשלב בין סגנון כפרי לווינטג' מבלי ליצור עומס ויזואלי

88 שיתופים | 132 צפיות

עיצוב פנים עידית סלנט

שטח הדירה כ־100 מ"ר

משך הפרויקט 3 חודשים

עלות הפרויקט כ־400 אלף שקלים

גוון צהוב עז בשטיח שבסלון, בכיסאות פינת האוכל ובמעקה המרפסת מחבר את החללים ליחידה סגנונית אחת | צילום: שירן כרמל
גוון צהוב עז בשטיח שבסלון, בכיסאות פינת האוכל ובמעקה המרפסת מחבר את החללים ליחידה סגנונית אחת | צילום: שירן כרמל

"כדי לעצב בית עד הפרט האחרון חייב להיבנות אמון עם הלקוחות. אני צריכה להכיר את הטעם שלהם, ורק אחרי תהליך של כמה חודשים שבו נבנית דינמיקה טובה איתם והם בוטחים בי – רק אז אפשר, אחרי השיפוץ, לעשות סטיילינג שלא נראה מאולץ. לכן אני אף פעם לא עושה רק הלבשת בית", אומרת עידית סלנט, שמתמחה בתכנון ובעיצוב בתים בתפירה אישית.

סלנט, בעלת תואר ראשון בעיצוב פנים ובעלת תעודת הנדסאי אדריכלות, קיבלה לידיה דירה בבניין ישן במרכז תל אביב. ללקוחות, זוג צעיר עם ילדה בת שנתיים ותינוק בדרך, היו דרישות מוגדרות. "בשלב ראשון הם רצו מקומות אחסון ספציפיים. בעלת הבית מעצבת אופנה ויש לה המון זוגות נעליים, בגדים ואקססוריז, והבעל חובב ספורט ומחזיק בשני זוגות אופניים יקרים שהיו חייבים להיות מאוחסנים בבית ולא על הרצפה". עבור האופניים תוכנן חלל אחסון שנוצר על ידי הנמכת התקרה וחיזוקה בקונסטרוקציה מיוחדת, ואוסף הנעליים הונח אחר כבוד בארון בעומק 25 ס"מ ששוכן במסדרון.

הלקוחות ביקשו להוציא את המרפסת מהבית ולהחזיר לה את תפקידה הקודם. ריצוף דמוי פרקט מבדל אותה מהסלון והנוף חודר פנימה דרך דלתות זכוכית גדולות | צילום: שירן כרמל
הלקוחות ביקשו להוציא את המרפסת מהבית ולהחזיר לה את תפקידה הקודם. ריצוף דמוי פרקט מבדל אותה מהסלון והנוף חודר פנימה דרך דלתות זכוכית גדולות | צילום: שירן כרמל

הדירה נמצאת בקומה שנייה ופונה לרחוב, והלקוחות ביקשו שתהיה מוארת. כמו כן נתבקשה המעצבת לפתוח מרפסת שנסגרה לפני שנים בידיעה ששטח הדירה יקטן. "הם רצו מרפסת קטנה לאכול בה ארוחת בוקר ולשתות קפה, כזו שאפשר להרגיש בה את הרחוב ואת הדינמיקה התל אביבית". גיל הבניין ועובדת היותו מיועד לשימור הציבו כמה מגבלות, כמו קורות, עמודי בטון וריבועי בטון דקורטיביים בחזית. "פתרנו את הבעיה בחלוקת האלומיניום בחלונות בחפיפה לריבועים", מסבירה סלנט. מסגרות חלונות מפרופיל לבן דמוי בלגי מתמזגות עם הריבועים מחוץ למטבח ולמרפסת, הופכות אותם לאלמנט דקורטיבי ומאחדות את החללים מבחינה סגנונית.

הכניסה לבית מגדירה את סגנון העיצוב. מעורבות המעצבת הגיעה עד לבחירת המגש | צילום: שירן כרמל
הכניסה לבית מגדירה את סגנון העיצוב. מעורבות המעצבת הגיעה עד לבחירת המגש | צילום: שירן כרמל

עיצוב מתקדם

סלנט, שגישתה מבוססת על היכרות מעמיקה עם טעם הלקוחות ועל תקשורת רציפה, מנצלת בעבודתה את יתרונות הטכנולוגיה: "בפגישה הראשונה אני מגיעה לבית הלקוחות, מצלמת את הדברים שהם אוהבים ומעבירה לאלבום במחשב. אני מבקשת מהם לצלם ולשלוח לי דברים שמוצאים חן בעיניהם וממליצה לפתוח חשבון בפינטרסט ולהתחיל לנעוץ. במקרה של הלקוחה הנוכחית היה ממש קל וכיף בגלל שכמעצבת אופנה היא אוהבת ומכירה את פינטרסט". לקליק המיידי נוספו פריטים שהלקוחה קנתה ואספה מגיל צעיר. "לדירה הנוכחית היא באה עם מטען, היסטוריה וטעם אישי שהקלו על העבודה", אומרת סלנט.

הכניסה לדירה מחלקת את הבית לאזור פרטי ואזור ציבורי ומגדירה את השפה העיצובית. גוף התאורה מקרמיקה נרכש ב"חדרים" ותחתיו נתלתה מראה משוק הפשפשים. על שידת העץ הישנה בחרה המעצבת להניח מגש. "כשיש קשר טוב עם הלקוחות העבודה שלי מגיעה עד לפרטים הקטנים ביותר", היא צוחקת. ריצוף אריחי גרניט פורצלן דמויי בטון בגודל 75X75 ס"מ וקירות בגוון בז' הם רקע שקט שמדגיש את הצבעוניות והסטיילינג. בפינת האוכל כיסאות שנרכשו בווינטג'מאניה ונצבעו בצהוב עז. השולחן, שעליו פלטת פורמייקה בצבע פודרה, נרכש על ידי הלקוחה בשוק הפשפשים. "היא קנתה אותו לבד תוך כדי התכתבות איתי בווטסאפ", משחזרת סלנט. "בתחילת שיפוץ אני תמיד פותחת קבוצת ווטסאפ כי לא כל פעם אפשר להיפגש או לדבר בטלפון. הלקוחה שלחה שלוש אופציות, בדקתי אותן בבית מול מניפת צבעים והחלטנו".

עמוד בולט הוביל לעיבוי קיר המטבח, שמגדיר ומבדל את המטבח בחלל. הקיר מודגש בחיפוי אריחי קרמיקה לבנים | צילום: שירן כרמל
עמוד בולט הוביל לעיבוי קיר המטבח, שמגדיר ומבדל את המטבח בחלל. הקיר מודגש בחיפוי אריחי קרמיקה לבנים | צילום: שירן כרמל

על קיר פינת האוכל נתלתה יחידה שנרכשה בווינטג'מאניה ונמסרה לצביעה. משני צדדיה תלויות תמונות גובלן – פרי רעיון מקורי של המעצבת. "באחת הפעמים שבהן הגעתי אל הלקוחה פתחנו את הארון וראיתי תיק ישן מעוטר בגובלן. לקחתי אותו אליי הביתה, פרמתי אותו וקניתי מסגרות באיקאה. הפספרטו לא התאים אז נתתי לחנות מסגרות כדי שיכינו פספרטו רחב יותר וימתחו את הגובלן. בסוף יצאו תמונות מושלמות".

מעז יצא מתוק

בתכנון המטבח נאלצה המעצבת להתחשב במגבלה נוספת – עמוד תמך שבלט מהקיר. גם כאן הוביל הכורח לפתרון מקורי: העמוד הובלט והורחב לקיר מחופה בקרמיקה בגוון פודרה, המבדיל את המטבח משאר החללים. ארון מטבח בגימור אפוקסי בגוון אוף ווייט נבנה בהזמנה. בחלק מהדלתות תוכננו חריצים אורכיים שיוצרים מראה כפרי מעודן. "הלקוחה אוהבת מראה וינטג' וכפרי – שני סגנונות שיכולים להתנגש", מסבירה סלנט. "כל הזמן היה חשוב לי לשלב את שניהם למרות שהם כאילו לא הולכים יחד, אבל אם נזהרים אפשר לגרום להם להתחבר". כמשטח עבודה בחרה הלקוחה באבן קיסר דמוי קררה. עמודי תמיכה הגדירו את מקום המכשירים הגבוהים במטבח – מקרר ותנור בילט אין. מאחור נותר חלל שמשמש מעין ארון שירות ולידו מוקמה היציאה למרפסת והיציאה מאזור הסלון.

בקיר פינת האוכל הושקעה מחשבה מרובה. מתיק ישן של הלקוחה יצרה המעצבת שתי תמונות גובלן ובמדף התחתון הונחה מפית ממוסגרת | צילום: שירן כרמל
בקיר פינת האוכל הושקעה מחשבה מרובה. מתיק ישן של הלקוחה יצרה המעצבת שתי תמונות גובלן ובמדף התחתון הונחה מפית ממוסגרת | צילום: שירן כרמל

הפריט הבולט בסלון הוא שטיח צהוב שנרכש באיקאה. הצבעוניות העזה שלו יוצרת מראה צעיר ומבדלת את הסלון באופן ספייס. הספה בגווני אפור ותכלת נרכשה בדרום תל אביב והשולחן נקנה בשוק הפשפשים. "חיפשנו וחיפשנו וכשראינו אותו לקח לנו שתי שניות להחליט", אומרת סלנט בחיוך. התמונות נקנו באיקאה וכך גם הכורסה. "חיפשנו המון זמן כורסה שתסגור את הפינה הזו, אחרת היא נראית לא גמורה. ואז, לפני חצי שנה, הביאו אותה לאיקאה. אמרתי ללקוחה שמצאתי לה כורסה שמתאימה בול". כריות פרחוניות שנרכשו בחנויות שונות או היו בבעלות הלקוחה מוסיפות לסלון טאץ' וינטג' רומנטי.

המרפסת שנוצרה, כאמור, בעקבות בקשת הלקוחות, מוגדרת בריצוף גרניט פורצלן דמוי פרקט. כיסאות המתכת בצבע תכלת בהיר נרכשו באיקאה וצוותו לשולחן פורמייקה וינטג'י. המעקה הישן הוחלף בחדש שנבנה על ידי מסגר ונצבע בצהוב התואם את כיסאות פינת האוכל ואת השטיח שבסלון.

בחדר השינה הראשי שני חללים: אזור שינה ומרפסת סגורה שמתפקדת כמעין חדר ארונות. סלנט מספרת שהתוספת לחדר השינה נבעה מאילוצי קורות הבטון, ובחלל שנוצר בחרה להציב שידה שמשמשת לאחסון אקססוריז ותכשיטים. מולה הותקן ארון עם דלתות מראה שמגדיל את החלל ומגדיר אותו כחדר הלבשה. עוד אילוצים – מילת מפתח בבית – יצרו בגב המיטה את מה שסלנט מגדירה בהתלהבות כקיר מהמם. "הזזת מיקום השירותים אילצה אותנו למשוך צינור ביוב אבל אי אפשר היה להכניס אותו לרצפה כי לא היה מספיק עומק. לכן עיבינו את כל החלק התחתון של הקיר ב־20 ס"מ. בגלל שאין חלון היינו צריכים להוסיף ונטה עם צינור ארבעה צול ולכן עיבינו את החלק העליון, כך שנוצר מקום לאחסון סבונים, שמפו ונייר טואלט שאין להם מקום בחדר הרחצה הקטן. בחלל שבאמצע בניתי מדף לאקססוריז ומעליו תאורת LED נסתרת. מה שנוצר בעצם הוא גב מיטה שמייתר שידות לילה".

העברת צנרת ביוב וונטה יצרה בחדר השינה קיר דקורטיבי ובמרכזו מדף. צורת הלב חוזרת על עצמה במקומות שונים בבית כמעין חותמת | צילום: שירן כרמל
העברת צנרת ביוב וונטה יצרה בחדר השינה קיר דקורטיבי ובמרכזו מדף. צורת הלב חוזרת על עצמה במקומות שונים בבית כמעין חותמת | צילום: שירן כרמל

שני חדרי הרחצה (הראשי וזה שצמוד לחדר השינה) עוצבו, לבקשת הלקוחה, על בסיס אותם גוונים וחומרים: אריחי גרניט פורצלן אפור עם דוגמה עדינה וארונות מעץ אלון. הקיר שעליו נתלתה המראה בחדר הרחצה הראשי נצבע בטיח ערבה – טיח אקרילי בעל מרקם קטיפתי עדין בגוון קרם. תשומת לב מיוחדת הוקדשה לנישות שימושיות: "אני תמיד עושה אצל כל הלקוחות נישה לבקבוקים ששומרת את האמבטיה מסודרת", מסבירה סלנט.

מלבד היותה פונקציונלית ועונה על דרישות הבסיס, הערך המוסף של הדירה מתבטא בסטיילינג מוקפד עד לאחרון הפרטים. אלו התאפשרו בזכות הכימיה שנוצרה בין המעצבת ללקוחות. "לא בכל פעם אני מגיעה לקרבה כזו", מבהירה סלנט. "כשאני רואה שהלקוחות מחויבים לתהליך ונוצר יחס אישי אני מרשה לעצמי להגיד 'בואו נתלה את זה פה' ולוקחת פטיש ליד. למזלי יש לי הרבה לקוחות כאלה".

חדר הרחצה הראשי. הקיר שעליו תלויה המראה נצבע בטיח ערבה שיוצר מראה קטיפתי. עץ אלון ואריחים מצוירים משלבים סגנונות וינטג' וכפרי, האהובים על הלקוחה | צילום: שירן כרמל
חדר הרחצה הראשי. הקיר שעליו תלויה המראה נצבע בטיח ערבה שיוצר מראה קטיפתי. עץ אלון ואריחים מצוירים משלבים סגנונות וינטג' וכפרי, האהובים על הלקוחה | צילום: שירן כרמל

על קצה המזלג עם עידית סלנט

אני מאמין תכנון בית הוא סוג של מסע. תפקידי ללוות את הלקוחות ולהדריך אותם בכל שלב ושלב בדרך. ככל שההדרכה שלי צמודה, קשובה ומעמיקה, כך ייהנו הלקוחות מהתוצר הסופי ויחושו סיפוק אדיר.

גישת עיצוב הלקוחות ואני מבררים יחד, תוך כדי התהליך, מהו טעמם האישי. מתפקידי להביא את הידע ואת הניסיון המקצועי שלי ולתרגם את הטעם האישי שלהם לסגנון ולשפה עיצובית ברורה שתשמש בסיס לעיצוב הבית.

טיפ עיצוב לאסוף ולרכוש פרטי עיצוב וריהוט שאהבתם עוד לפני שמתכננים בית. בבוא היום, כשרוכשים נכס ומעצבים אותו, יש מטען עיצובי עם היסטוריה אשר עובר לבית החדש, מעשיר אותו והופך אותו לייחודי ואישי.

לא כדאי להסתפק רק בתוכניות דו ממד בשלב התכנון. הדמיות תלת ממד חשובות מאוד להבנת קנה המידה, הפרופורציות, נקודות המבט השונות ומהלך התנועה בחלל. הדמיות הן הכלי הכי מדויק להמחשת הרעיון ומונעות הרבה הפתעות והחלטות שגויות שיתגלו בשלב הביצוע.