עיצוב פנים: בית תעשייתי בכפר חיים

קורת הבטון המלווה את הסלון ועמוד הבטון החשוף הם לא חלק מהקונסטרוקציה, הם נוצרו מאוחר יותר כדי להדגיש את התקרה המשופעת ולהוסיף עוד חומר בטוני שיאזן את רצפת העץ שביקשה בעלת הבית | צילום: קובי קלמנוביץ
קורת הבטון המלווה את הסלון ועמוד הבטון החשוף הם לא חלק מהקונסטרוקציה, הם נוצרו מאוחר יותר כדי להדגיש את התקרה המשופעת ולהוסיף עוד חומר בטוני שיאזן את רצפת העץ שביקשה בעלת הבית | צילום: קובי קלמנוביץ

בית חד קומתי בכפר חיים עוצב בסגנון תעשייתי אך שומר על איזון נכון בין חומרים ועל חיבור מקסימלי בין פנים לחוץ

88 שיתופים | 132 צפיות

 

 

אדריכלות ועיצוב פנים ליאת מעוז
שטח בנוי כ-220 מ"ר על נחלה

בית הניצב על נחלה בכפר חיים בעמק חפר, נבנה על פיסת אדמה, בניגוד למבנים רבים במושבים שהיו בעברם לול, רפת או מחסן ועברו הסבה. על כל התהליך ניצחה משלב התוכניות והאישורים ועד הצבת העציצים האדריכלית ומעצבת הפנים ליאת מעוז. מבחינתה של מעוז אין הפרדה בין אדריכלות לעיצוב והיא עושה הכל עד הסוף ממש. "עבורי זו הדרך היחידה להגיע לתוצאה שלמה ומספקת". למרות שהבית ניצב בסביבה כפרית מובהקת, הוא אינו נושא סממנים כפריים. "הבית הוא בכיוון יותר תעשייתי. אני בודקת לכל אורך התהליך את האיזון הנכון בין החומרים השונים על מנת ליצור אווירה נעימה, לא חמה מדי אך גם לא מנוכרת", אומרת מעוז.

כל הבית נבנה בשיפוע מתון מכוון, בהשראת המבנים התעשייתיים הקלים המקיפים אותו, 4.50 מטרים בנקודה הכי גבוהה ו-2.60 מטרים בחלק הנמוך ביותר. השיפוע הכתיב ברמה מסוימת את חלוקת הבית, החלל המרכזי – סלון, מטבח ופינת אוכל – נהנים מתקרה גבוהה ומארבעה כיווני אוויר, עובדה המאפשרת אוורור טבעי ברוב ימות השנה. "יש ניסיון מאוד חזק לאורך כל הבית לחבר את הפנים לחוץ", אומרת מעוז, "ובעלת הבית הייתה פרטנרית נפלאה לרעיון הזה. החיבור בא לידי ביטוי בחלונות שמתחילים מאוד מאוד נמוך, ממש כמעט נושקים לרצפה כך שמדובר בספק דלת-ספק חלון". מלבד חלונות גדולים, גם חלק מהפתחים המפרידים בין החללים שקופים לגמרי, כמו במקרה של הוויטרינה המחברת בין חלל המגורים לפרגולה שבחוץ, או שקופים למחצה, כמו הדלת המובילה מחדר ההורים לחדר הרחצה שלהם. "יש חן מסוים בעובדה שדלת לא מגיעה עד הרצפה", אומרת מעוז, "יש משהו נחמד בדלת שמתחילה קצת מעל קו הרצפה. אני עושה את זה בפרויקטים רבים שלי, זה מעין חלון בתוך דלת וזה אפשרי רק בפרופיל בלגי, זה שומר על מראה עדין". משטח חיצוני מבטון מקיף את הבית, כך שהילדים נכנסים ויוצאים גם דרך החלונות-דלתות. מה יותר חוץ-פנים מזה?

את עבודות הפרופיל המדויקות לפי תכנונה של מעוז עשה עוז גלעדי. בשל המרחק בין הבית למבנים אחרים ותכנון חכם יש בבית זרימה אוויר טבעי נעימה. החלונות ממוקמים כך שרוח שמגיעה מכיוון מערב, מהים, זורמת היטב בזכות חלונות נגדיים. מעוז מסבירה שהיא אכן מקפידה למקסם את כיווני האוויר והאור ככל האפשר בכל חדר ובייחוד בחלל המרכזי. גם הוויטרינה הגדולה, כחמישה מטרים אורכה, מודולרית והיא מובילה לגינה פנטסטית המקיפה את כל הבית, פרי עבודתו של רון זילברברג. הדלתות הנפתחות מאפשרות מקסימום חיבור בין פנים לחוץ בזמן אירוח. בקיץ נוהגים בני המשפחה לארח בחוץ, שם בנוי מטבח חיצוני עם כיור, גריל והכנה לכיריים. האירוח נעשה תחת הפרגולה הרחבה והמיוחדת שהכין אבשלום לוי לפי התכנון של מעוז. "הפרגולה הייתה הברקה וגם היא משחק של אור ושקיפות. הרעיון הוא שוב להמשיך את המראה התעשייתי והיא עשויה מסגרת עץ, מעליה מתוחים רשת ויריעות PVC".

המטבח ממחיש היטב את שילוב החומרים של הבית. מעוז בודקת לכל אורך התהליך את האיזון הנכון בין החומרים השונים כדי ליצור אווירה נעימה, לא חמה מדי אך גם לא מנוכרת | צילום: קובי קלמנוביץ
המטבח ממחיש היטב את שילוב החומרים של הבית. מעוז בודקת לכל אורך התהליך את האיזון הנכון בין החומרים השונים כדי ליצור אווירה נעימה, לא חמה מדי אך גם לא מנוכרת | צילום: קובי קלמנוביץ

שומרים על איזון

הבית החד קומתי משתרע על פני 220 מ"ר וגרים בו זוג הורים ושני בנים. החללים הציבוריים, כוללים מלבד סלון, מטבח ופינת אוכל יש גם חלל משפחה הכולל טלוויזיה, פינת ישיבה בצורת ר' ושולחן עבודה ארוך, המשמש את כל בני הבית. מעוז דוגלת בהפרדת אזור הטלוויזיה מהסלון. "ברוב הבתים שאני מתכננת ומעצבת, אני מייצרת 'אקווריום' מפרופיל בלגי או עץ על מנת לייצר הגדרת חלל עם שקיפות לשאר החללים הסובבים, מה שיוצר גם הפרדה אקוסטית. בבית הזה הלקוחות העדיפו להפריד אבל לא להוסיף את 'האקווריום', לפחות לא בשלב הזה. תמיד יהיה אפשר להוסיף. הדבר הנפלא שזה מאפשר הוא שאין טלוויזיה בסלון".

עיצוב הפנים מאזן בין חומרים חמים לקרים ובין הסביבה הכפרית לקו התעשייתי שמעוז מחוברת אליו. "מאז שאני זוכרת את עצמי אני מאוהבת בלופטים תעשייתיים ומתעסקת בהשארת חומרי בנייה חשופים. כך למשל הקיר בפינת המשפחה עשוי בלוקים רגילים שנצבעו מאוחר יותר בלבן, בצבע של כל שאר הבית. זה לוקח את כל הבית למקום אחר לגמרי, גם קורת הבטון המלווה את הסלון ועמוד הבטון החשוף נבנו בדיוק לאותה מטרה. הם לא חלק מהקונסטרוקציה. הם נולדו מאוחר יותר, מתוך ניסיון לייצר הדגשה של התקרה המשופעת ולהוסיף עוד חומר בטוני שיאזן הכל". מעוז רצתה לחפות את הרצפה בבטון מוחלק אך בעלת הבית התעקשה על פרקט עץ אמיתי, ולכן נדרש האיזון הבטוני הזה. "המחשבה הייתה איך לקרר את כל החום שנוצר מהעץ. אתה לא רוצה להיכנס לבית שיחנוק אותך בכפריות וגם לא לייצר משהו מאוד מינימליסטי ונקי", אומרת מעוז.

יש בבית הרבה אלמנטים שמעוצבים מחומרים שונים. את פינת המשפחה, למשל, תוחמת שידה שייצר מנחם אגסי מעץ מסיבי ממוחזר. ממש מלאכת כפיים מסורתית. היא עשויה עץ גס ופראי, מחופה בחלקה העליון בפלטת ברזל כהה. אלמנט עץ מסיבי נוסף אפשר למצוא במטבח, על גבול פינת האוכל המשפחתית. ארון עץ בסגנון כפרי גס מכיל משמש את בני הבית למזווה, וכל זה לצד מטבח במראה תעשייתי. "אני אוהבת את זה שזה לא נסגר טוב", מעידה בעלת הבית.

שאר עבודות הנגרות, לרבות המטבח, הופקדו בידי נגריית טנדה. לצד עבודות הנגרות שולבו בבית חפצים שאספו הבעלים במרוצת החיים ובמסעות בעולם. גם גופי התאורה הפזורים ברחבי הבית עשויים מחומרים ובסגנונות אקלקטיים. לא רק שגופי התאורה משתלבים היטב בסגנון הכללי, בחלק מהמקומות הם מעין יצירות אמנות הצהרתיות. דוגמה לתהליך היצירתי המשותף בין מעוז לבין בעלי הבית אפשר לראות בגופי התאורה הדומיננטיים בסלון. ארבעה גופי תאורה עשויים מקונסטרוקציית במבוק ועליה מתוח בד לבן דקיק, שנתלו בכוונה בגבהים שונים. "הם נורא אווריריים בעיני", אומרת בעלת הבית ומעידה שכמעט כל דבר בבית נוצר בתכנונה של מעוז. "מעט מאוד דברים בבית הזה אפשר לגשת ולקנות בחנות, ליאת לא אוהבת לקנות אלא ליצור מחדש", היא אומרת.

בבית פזורים עוד גופי תאורה מיוחדים, למשל גוף תאורה הנמצא לצד האח בסלון עם מיתר הנמתח מהרצפה עד התקרה עם תנועה. בפינת הישיבה תלוי גוף תאורה בשילוב חבל, שנרכש בבילונגינג. מעל פינת המחשב תלויה מנורה תעשייתית ארוכה וצרה, ששימשה פעם כמנורה במבנה תעשייתי, ובזכות מעוז היא זכתה לחיים חדשים – שופצה, נבצעה ונתלתה בבית.

אלמנט תעשייתי מובהק נוסף היא תעלת מיזוג האוויר השחורה המשתרבבת קרוב לתקרה לאורך הקיר של המטבח ומשלימה את המראה התעשייתי. גם המטבח כמובן נוצר בידי נגר, בהתאם לתכנון של מעוז. חלק מהרהיטים ליקטו מעוז ובעלת הבית הרבה לפני שהבית עמד על תילו, בין השאר מטולמנ'ס, הביטאט, Oaky, בייסיק ובהזמנה אישית.

המשטח באי של המטבח נוצק מבטון של חברת בטונדה, עמיד במיוחד כדי שאפשר יהיה לעשות עליו הכל בלי חשש. היה למעוז חשוב לשמור על השילוש הקדוש של כיור-כיריים-מקרר כדי שלבעלי הבית יהיה נוח לעבוד במטבח. הקיר היחידי במטבח, הנמתח בין ארון העץ הגס לבין המקרר, צופה בחומר דמוי בטון אפור והוא לא לבן כמו ביתר הבית, כדי לתת אופי ומסגרת. על הקיר האפור נתלה לוח, המשווה אופי משפחתי ונעים לכל המטבח. "הטיפול בקירות נעשה כדי לקבל אפקט מסוים", מסבירה מעוז, "כל החלל היה נראה אחרת לגמרי אם לא היינו מטפלים בקיר הזה. זה הסיפור. יש בבית הגדרות של חללים אבל יש חיבור ביניהם, קיימת פלישה מכוונת בין האחד לשני בעזרת ריהוט. זה בעיני בסוף יוצר את המראה השלם, לא לקבל פינה נבדלת שהיא מאוד מסודרת, אלא שכל אחד טיפונת פולש לשני והחיבור בין הפונקציות יוצר זרימה טבעית ונעימה. בגדול תכנון הבית מתחיל מבפנים החוצה", מסכמת מעוז.

ארבעה גופי תאורה אווריריים מקונסטרוקציית במבוק ועליה מתוח בד לבן דקיק נתלו בכוונה בגבהים שונים במטבח ובסלון | צילום: קובי קלמנוביץ
ארבעה גופי תאורה אווריריים מקונסטרוקציית במבוק ועליה מתוח בד לבן דקיק נתלו בכוונה בגבהים שונים במטבח ובסלון | צילום: קובי קלמנוביץ

על קצה המזלג עם ליאת מעוז

אני מאמין

"בית שמתוכנן נכון מכוון לחוויה, לכן יש חשיבות גדולה לחללים ולפרופורציות".

גישת עיצוב

"לספר סיפור באמצעות חומרים ולבדוק בכל פעם מחדש את הסיפור תוך כדי התהליך. סיפור מוצלח מעיד על מערכת יחסים מדויקת בין החומרים, כך הוא מצליח לשדר את האווירה המבוקשת".

טיפ עיצוב

"ליצור בסיס נכון שיוכל להכיל לאורך שנים את הרצונות העיצוביים המשתנים של בני המשפחה".

לא כדאי

"לבוא עם תוכניות מוגמרות, אלא לפתח את התהליך תוך כדי. הרעיון הוא להוביל ליצירת דברים חדשים שלא היו יכולים להתפתח בשלב התוכניות על הנייר".

אמנם הבית ניצב בסביבה כפרית, אך הוא עוצב בסגנון תעשייתי ומתרחק מסממנים כפריים מובהקים | צילום: קובי קלמנוביץ
אמנם הבית ניצב בסביבה כפרית, אך הוא עוצב בסגנון תעשייתי ומתרחק מסממנים כפריים מובהקים | צילום: קובי קלמנוביץ
שידה שנוצרה מעץ מסיבי ממוחזר תוחמת את פינת המשפחה | צילום: קובי קלמנוביץ
שידה שנוצרה מעץ מסיבי ממוחזר תוחמת את פינת המשפחה | צילום: קובי קלמנוביץ
החיבור בין הפנים התעשייתי־מודרני לבין החוץ הכפרי מתבטא בחלונות שכמעט נושקים לרצפה כך שזו ספק דלת, ספק חלון | צילום: קובי קלמנוביץ
החיבור בין הפנים התעשייתי־מודרני לבין החוץ הכפרי מתבטא בחלונות שכמעט נושקים לרצפה כך שזו ספק דלת, ספק חלון | צילום: קובי קלמנוביץ
פרגולה רחבה שתוכננה במיוחד יוצרת צל ומשחקים של אור ושקיפות בזמן אירוח בחוץ | צילום: קובי קלמנוביץ
פרגולה רחבה שתוכננה במיוחד יוצרת צל ומשחקים של אור ושקיפות בזמן אירוח בחוץ | צילום: קובי קלמנוביץ