"לא הכינו אותנו מראש. ילדים נפטרו לי בידיים ולא היה לי עם מי לדבר"

איור: יהלי זיו
איור: יהלי זיו

יחס משפיל, ניצול, חוסר הכשרה וטראומות שנשארות שנים: השבוע חשפנו ב"את" את מצבן האמיתי והקשה של בנות השירות. בעקבות התחקיר, שהיה רק קצה הקרחון, קמפיין חדש מעודד את בנות השירות לחלוק את הסיפורים שלהן כדי לחשוף את מה שבציונות הדתית מנסים להסתיר

88 שיתופים | 132 צפיות

 

תחקיר "את" החושף את החוויות והתנאים הקשים איתן מתמודדות בנות השירות הלאומי פורסם רק אתמול וכבר פתח תיבת פנדורה רעילה במיוחד בציונות הדתית. בעקבות הפרסום הושק קמפיין רשת חדש בשם "את מי זה משרת?" בו ממשיכות להתפרסם עדויות שחושפות את המציאות הקשה מאחורי התפקידים הנחשקים וערכי ה"נתינה ללא גבולות".

כך כתבה אנונימית שעשתה את השירות הלאומי שלה בבית החולים הדסה: "בשנה הראשונה, לא הכינו אותנו מראש, בכלל זאת אומרת. לא היו שיחות, הכנות, דיבור על איבוד ילדים, מה מצפה לנו בשירות כלום. לא קיבלנו אפילו הדרכה אחת… נפטרו ילדים בידיים שלי ממש. פיזית, בידיים שלי ולא היה לי עם מי לדבר. הפסיכולוגית שלנו הייתה באה פעם בשבועיים, בקושי… הרגשתי ועדיין אני מרגישה לגמרי בודדה".

את הקמפיין יזמו כנה סיני סליי, בת 21 מלוד, ושירה הדס נקר, בת 22 מירושלים – שתיהן פעילות פמיניסטיות דתיות ועורכות בעיתון הרשת פוליטיקלי קוראת.
"מאז שיצאנו עם הקמפיין הגיעו אלי עשרות, לדעתי אנחנו מתקרבות למאות, עדויות של בנות שירות שמספרות לי שהן מפחדות לדבר – על פגיעות מיניות, אלימות, ניצול ועוד" מספרת סיני-סליי. "הציבור הרחב פשוט לא מודע למה שקורה שם. הגיעו אלי גם פידבקים מרכזים וממנהלים בשירות הלאומי שאומרים לי שאני צודקת וכולם מפחדים לדבר. אני חוטפת לא מעט על הראש מהצד הדתי- תכניסי חזרה את הכביסה המלוכלכת פנימה ומהר וגם מהצד החילוני- למה אתן לא עושות צבא ועוד מדברות. אבל אני מלאת תקווה שאולי נצליח לשנות משהו".

בינתיים גם ח"כ רחל עזריה הביעה תמיכה בקמפיין בעמוד הפייסבוק שלה והבטיחה: "בתחילת מושב החורף אכנס דיון בכנסת לבירור וטיפול העניין. אי אפשר להמשיך את חוסר הניהול המשווע הזה שפוגע בבנות רציניות ערכיות ומלאות מוטיבציה, שבסופו של דבר באות לתרום למדינת ישראל".

למשלוח עדויות נוספות אפשר לפנות לכתבת ליאת בר סתו במייל:

liatbs@gmail.com

 

תגובה: הרשות לשירות לאומי- אזרחי:

כאמור – קוראת לכל המתנדבות שחשו כי זכויותיהן לא מומשו – לפנות למטה שלנו, באמצעות הטלפון, אתר האינטרנט או דף הפייסבוק ואנחנו נעשה מירב המאמצים לטפל בנושא, אם הרכז או העמותה אינם זמינים. במידה ונדע מקרים קונקרטיים עם פרטים מלאים – נוכל לפעול בזמן אמת מול העמותות האמונות על רווחתן של המתנדבים ואף לנקוט בצעדי ענישה כלפיהם, כגון סגירת תקנים במקומות שלא עומדים בתנאים להם התחייבו.