איך נלחמים בצלוליט?

הצלוליט אורב מעבר לפינה | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Piotr Marcinski, Shutterstock
הצלוליט אורב מעבר לפינה | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Piotr Marcinski, Shutterstock

הצלוליט הוא האויב האסתטי של נשים; הוא לא מבחין בין רזות למלאות ובין צעירות למבוגרות, ומרגע הופעתו הוא עשוי להיות שם תמיד. איך אפשר למנוע את התופעה וכיצד נפטרים ממנה?

88 שיתופים | 132 צפיות

הגרדרובה הקייצית, הכוללת מינימום שכבות לבוש (כולל בגדי ים), חושפת לעיני כל את מה שיכולנו (אולי) להסתיר בחורף – הצלוליט – הבעיה הנשית הנרחבת ביותר בעולם.

מחקרים בעולם מוכיחים כי כ-90% מהנשים סובלות מצלוליט, בלי קשר לגזרתן או לגילן. התופעה הופכת בהדרגה לבולטת יותר בעיקר בירכיים, בישבן, בבטן ובמותניים, ואינה מאפיינת בהכרח רק נשים עם עודף משקל, אלא גם רזות עם נטייה גנטית.

תזונה לקויה, שינויים במשקל, דיאטות, הריונות, הצטברות עודפי שומן, מצבי סטרס, קצב חיים דינאמי וזרימת דם לא תקינה, הם רק חלק מרשימה ארוכה של תרחישים התורמים לאבדן האלסטיות של העור ולהופעת הצלוליט.

מהו צלוליט?

הצלוליט הוא תופעה המופיעה בעקבות הורמון שנמצא אצל נשים, לרוב כתוצאה מחוסר איזון בכמות של תאי שומן לבין אגירה והכלתם של השומנים. שטח העור מאבד את צורתו ומקבל מראה שקוע (מראה של שקעים במרקם העור). כדאי לדעת שהתופעה נקראת גם "אפקט קליפת התפוז" (עור במרקם גבשושי).
יש הטוענים כי הרקע להיווצרות הצלוליט הוא היסטוריה משפחתית, בעוד אחרים קושרים זאת לעלייה בגיל, להשמנה, לתזונה לא נכונה או פשוט למבנה גוף (וכן, נשים בעלות אגן ירכיים רחב סובלות יותר מצלוליט).
"התופעה שכיחה מאד בקרב נשים בהריון או אחרי דיאטות "יו-יו" למיניהן ובכל מצב של שינויים ניכרים ומהירים במשקל (גם בתקופת הגדילה למשל), מסבירה יפה בירנפלד, קוסמטיקאית בכירה .
מהם הגורמים שעשויים להחמיר את התופעה? גנטיקה, סירקולציה לא תקינה של מחזור הדם, דיאטה לא מאוזנת, מצבי לחץ וכמובן חוסר פעילות גופנית.

דיאטה לא מאוזנת, מצבי לחץ וחוסר פעילות גופנית מחמירים את מצב הצלוליט. אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב | pixinoo, Shutterstock

עוסקת בספורט? את לא חסינה בפני המטרד

רכיבה ממושכת על אופניים, פעילות גופנית ותזונה בריאה הן מצוינות אך לא מספיקות לבדן לצמצום צלוליט מאזור הירכיים והמותניים.
"הסיבה המרכזית להיווצרות רפיון וצלוליט בעור היא זרימת דם לא תקינה, שגורמת לתפקוד לקוי של המערכת הלימפטית (זו הממונה על הובלת חומרי מזון וחמצן מן הדם לתאים ועל ניקוז חומרי הפסולת מהתאים בחזרה אל מחזור הדם)", מציינת ענת בקר, קוסמטיקאית רפואית, ב"ברבור"- המרכז לקוסמטיקה מדעית.
התוצאה: הצטברות עודפת של שומן ונוזלים ש'נדחסת' אל תוך התאים, המופרדים במחיצות של סיבי קולגן. היות והמחיצות לא משנות את גודלן – תאי השומן 'מתנפחים' מעודפי הפסולת ומתמלאים שומן.
מה תעשי? המסקנה היא פשוטה לכאורה: התמידי בפעולות המאיצות את זרימת הדם והמרצת מערכת הלימפה. פעולות כאלו עשויות לשפר את מראה השקעים המטריד בעור.

איך מטפלים בצלוליט?

מומחים בתחום היופי זיהו את הבעייתיות בקרב בעלות האסטרוגן (הורמון המין הנשי) והשכילו לפתח שיטות שונות לטיפול בבעיה האסתטית. מלבד אפשרויות הטיפול הנפוצות באמצעות מכשור, גם שוק הקוסמטיקה מציע לא-מעט תכשירים ייעודיים לטיפול בבעיה (באמצעות שימוש חיצוני – מריחה בלבד), כגון: קרמים, סרומים, שמנים וסבונים.

כדאי לדעת כי ככל שעובר זמן רב יותר מהופעת הסימנים, כך הם הופכים קשים יותר לטיפול. וכן, גם לגיל יש השפעה על חומרת התופעה ואפשרות הטיפול בה.

"ככל שהעור מתבגר, תהליך התחדשות התאים הופך איטי יותר, העור פחות גמיש ומבנה הסיבים רגיש יותר לשינויים", מסבירה ברינפלד. "בנוסף, קיימת כנראה השפעה גנטית על רגישותו של העור להופעת סימני המתיחה והצלוליט".

אף אחת לא חסינה מפני הצלוליט. אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב | Piotr Marcinski, Shutterstock

איך מונעים צלוליט?

מאחר שקשה מאד להעלים את הצלוליט, המניעה הופכת לטיפול המשמעותי ביותר.
טיפים לטיפול יומיומי באדיבות יפה בירנפלד:
  • בלי שינויים דרסטיים: רצוי להימנע משינויים מהירים במשקל ולהקפיד על דיאטה מאוזנת והדרגתית שתביא להסרת הקילוגרמים העודפים בהדרגתיות ותיתן לעור את הזמן להסתגל למצב החדש.
  • מרחי קרם ושמנים: כטיפול חיצוני, יש להקפיד על שמירת גמישות העור, עוד לפני הופעת הסימנים בעזרת קרם ושמנים ייעודיים. כבר מתחילת תהליך ההרזיה או מתחילת ההיריון – מומלץ למרוח שמנים עם מרכיבים פעילים המסייעים להמרצת יצור הקולגן ובשימור או שיקום מבנה סיבי הקולגן והאלסטין הקיימים. (מכיוון שסיבי העור נמצאים בשכבת הדרמיס, יש לבחור במוצרים בעלי חדירות גבוהה המסוגלים להשפיע על תפקוד העור בשכבות העמוקות יותר).
  • פילינג לפני קרם: לפני מריחת הקרם המתאים, מומלץ להשתמש בפילינג קל, המשיל את שכבת התאים המתים, מסייע להתחדשות העור ומכין אותו לקליטת החומרים הפעילים.

הפתרונות הטכנולוגיים

את לא מאמינה בהבטחות של "ביי ביי צלוליט בתוך 14 יום" על-ידי מריחת קרם פשוט? את מוזמנת לנסות מכשירים ייעודיים המבוססים על טכנולוגיה מתקדמת.
כך למשל, טיפול Velashape (סינרון מדיקל) המטפל בצלוליט באמצעות גלי רדיו ואור (המכשיר הראשון שקיבל אישור FDA) או שיטת "אקסימיה" (רונית רפאל) למיצוק העור, המשלבת גלי אולטרה סאונד ופולסים חשמליים, המאפשרים החדרה יעילה של חומרים פעילים לתאי העור.
בשתי השיטות ניתן לטפל באמצעות המכשור באזורים שונים בגוף, כגון: בטן, ישבן, ירכיים, זרועות. תוצאות אמורות להופיע כבר לאחר 4 טיפולים.

ייעוץ מקצועי:
יפה בירנפלד – קוסמטיקאית בכירה מוסמכת סידסקו, יבואנית ומדריכה ראשית של חברת SOTHYS בישראל, ענת בקר, קוסמטיקאית רפואית ב"ברבור"- המרכז לקוסמטיקה מדעית ומומחי אלנסיל