זהירות, קיץ

| שחר בן-פורת

הלחות, החום, הים והבריכה פוגעים בעור ובשיער. איך מתמודדים?

כוויות שמש, שהן הנזק המיידי של החשיפה לשמש, עלולות להביא לסכנת חיים, במיוחד אצל ילדים ואם שטח הכוויה גדול

בכל הקשור לגוף שלנו, עונת הקיץ טומנת בחובה סכנות רבות. השיער שלנו, עור הפנים והגוף חשופים לקרני השמש החמות, ללחות הגבוהה ולנזקי הים והבריכה, היכולים להשפיע לרעה על מצבם, הן בטווח המיידי והן בטווח הארוך. יצאנו לבדוק מהן בדיוק הסכנות האורבות לגופנו בקיץ ואיך אפשר להתמודד איתן, וחזרנו עם מסקנות והמלצות שכדאי ליישם.

נזקי השמש וההתמודדות איתם

"חשיפת עור הפנים והגוף לשמש גורמת להזדקנות מוקדמת של העור, לכתמי פיגמנטציה שיכולים להופיע גם אחרי שנים בגיל מבוגר יותר ולנזקים בלתי הפיכים לטווח ארוך", אומר עומר פורת, מנהל תחום בתי מרקחת ברשת ניו פארם. "לדוגמא, חשיפה לקרני השמש מפחיתה את מספר תאי לנגרנהס, שלהם תפקיד במערכת החיסון בעור, וכך מגדילה את הסיכון לגידולי עור ולזיהומי עור מוירוס ההרפס. בישראל, שבה רוב השנה חם והעור חשוף לשמש, הסכנה מוחשית עוד יותר ועל כן חשוב עוד יותר להיות מודעות לסכנות הטמונות בחשיפה מרובה לקרני השמש".

כיצד השמש משפיעה על העור?
"קרינת האולטרא סגול היא המרכיב העיקרי בקרינת השמש אשר גורם לנזקים לאדם", אומר פורת, אולם חשוב לזכור שלקרינת השמש תפקיד חשוב בהפיכת ויטמין D מצורתו הלא פעילה לצורתו הפעילה – בעיקר על ידי קרינת ה- UVB. קרינת ה- UVB וה- UVA הן המסוכנות לאדם. קרינת ה- UVB היא זו האחראית לכוויות השמש ולגידולי העור, וקרינת ה- UVA גורמת לשיזוף המיידי. קרינת ה- UV פוגעת ב- DNA שבגרעין התא וכן בקולטנים על גבי התאים, וכך אובדת השליטה על בקרת הגדילה ומתקבל תא סרטני".



הנזק המשמעותי ביותר לשיער הוא החשיפה  לשמש [אילוסטרציה: ASAP Photos]

הנזק המשמעותי ביותר לשיער הוא החשיפה לשמש [אילוסטרציה: ASAP Photos]

אז מה עושים?
"יש להימנע מלהיחשף לשמש בין השעות 10:00-16:00, ובזמן חשיפה לשמש מומלץ להשתמש במסנני קרינה.

לגבי מסנני קרינה, ניתן לחלק את מסנני הקרינה למסננים כימיים – המבוססים על יכולת חומרים כימיים לספוג את קרינת ה- UV – ולמסננים פיזיקליים המבוססים על טיטניום אוקסיד הגורם להחזרת הקרינה".

"יש למרוח את מסנני הקרינה 15-30 דקות לפני החשיפה לשמש ולשוב למרוח אותם לאחר רחצה בים או בבריכה. תינוקות עד גיל חצי שנה מומלץ לא לחשוף לקרינת שמש בין השעות 9:00-16:00, ולהימנע מלקיחת תינוקות עד לגיל שנה לים או לבריכה בשעות האסורות. מותר למרוח מקדם הגנה בתינוקות מעל גיל חצי שנה בלבד, אך רצוי שיהיה פיזיקלי על בסיס טיטניום אוקסיד. במקרה שנשרפנו בים, מומלץ למרוח ג'ל אלוורה או ג'ל ביאפין על הכוויות על מנת להרגיע את העור".

מדברים במספרים

לא כל אחד חשוף לסכנות השמש באותה המידה, מסבירה ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור ברשת מרפאות "כללית אסתטיקה". "בהירי העור חשופים לנזקי שמש יותר מכהי העור. כוויות שמש, שהן הנזק המיידי של החשיפה לשמש, עלולות, כמו כל כוויה אחרת, להביא לסכנת חיים, במיוחד אצל ילדים ואם שטח הכוויה גדול. אנשים בעלי עור בהיר, עיניים בהירות ושיער ג'ינג'י או בהיר וכן אנשים עם נקודות חן מרובות, נמצאים בקבוצת סיכון לפתח סרטני עור. עצם השיזוף מראה על נזק שגורמת השמש לעור, ולכן מומלץ לא להשתזף".

"תכשירי ההגנה מפני השמש שונים זה מזה במספר מקדם ההגנה שלהם, הנקרא Sun Protection Factor (SPF)", אומרת מירב אליהו, מנהלת תחום קוסמטיקה ברשת הקוסמטיקה "אפריל". "המספר הצמוד ל-SPF מציין את משך הזמן שבו העור מוגן מפני קרינת ה- UVB, בהשוואה לכמות הזמן שהיינו יכולים לשבת בשמש בלי הגנה".

"חישוב הזמן נעשה בכפולות של עשר דקות, שהוא הזמן הממוצע לתגובת העור לשמש בכל צבעי העור. לדוגמא, שימוש בקרם עם מקדם הגנה 30SPF יספק לעורנו הגנה של 300 דקות". באופן עקרוני, מקדם הגנה SPF15 טוב לשימוש יומי, ומקדם הגנה SPF30 טוב לזמן חופשה וחשיפה מסיבית יותר לשמש.



לא כל אחד חשוף לסכנות השמש באותה המידה [אילוסטרציה: ASAP Photos]

לא כל אחד חשוף לסכנות השמש באותה המידה [אילוסטרציה: ASAP Photos]

עננים הם לא מקדמי הגנה

בשימוש במסנני קרינה הקפידו על כמה כללים. ראשית, למרות שמרבית תכשירי ההגנה כנגד שמש מוגדרים כעמידים במים, רצוי למרוח אותם שנית לאחר הרחצה בים או בבריכה, כיוון שכל כניסה ויציאה מהמים מפחיתים את יעילות ההגנה של התכשיר.

בנוסף, מרבית הנזק מהשמש לעור הפנים, הצוואר והזרועות אינו משיזוף בבריכה או בים, אלא נזק מצטבר בחיי היום-יום – הליכה ברחוב, נהיגה ברכב, עבודה באזור חשוף ועוד. לכן תכשירי הגנה נגד שמש בארץ שטופת שמש כמו שלנו יש למרוח לפחות 300 מתוך 365 יום בשנה, כחלק משגרת הבוקר.

החפיפות הרבות אינן מאיצות את הנשירה, אלא מסייעות לחופף להיפטר משיער שנשר ממילא ולעודד התחדשות שערות פוטנציאליות

אם חשבתם שעננים עוזרים להסתיר את השמש, טעיתם. "ענן ממוצע מפחית את קרינת השמש רק ב-20%-40%, למרות הרגשת הצל שהוא משרה", אומרת ד"ר אקרמן. "גם ישיבה תחת שמשיה על חוף הים מפחיתה את קרינת השמש רק ב-50%, כיוון שהחול בשפת הים מחזיר את מרבית קרינת האולטרה-סגול".

זהבית שטנר, קוסמטיקאית רפואית ומטפלת מוסמכת ברפואה משלימה, מנהלת מרכז החיים היפים בראשון לציון, מוסיפה כי "יש להקפיד ולמרוח קרם הגנה באזורים רגישים, כמו מאחורי הברכיים, אפרכסת האוזן ומסביב לעיניים". בנוסף ממליצה שטנר להתלבש באופן שמכסה את העור מקרני השמש, להרכיב משקפי שמש המגנים על העיניים מפני קרינת ה-UV, לחבוש כובע רחב שוליים ולשתות הרבה מים, שכן הגוף מקרר את עצמו על ידי הזעה ולכן קיימת סכנת התייבשות.

שומרים על השיער

אחרי שלמדנו כיצד לטפל בעור שלנו, חשוב לדעת כיצד לטפל גם בשיער. בדיוק כמו העור, גם שערנו ניזוק מחשיפה מוגזמת לסוג זה של קרינה. הקיץ מהווה מבחן הישרדות לשיער שלנו: הוא חשוף לשמש הקופחת, למלח שבים, לכלור שבבריכה, לחפיפות שיער תכופות בשמפו, שהוא בעצם חומר ניקוי לכל דבר, וכמובן לאורח החיים העצבני שלנו ולמתח המתמיד המאפיין את ימינו".

הנזק המשמעותי ביותר לשיער הוא החשיפה לקרינת השמש. מעצב השיער אבי פדידה ללוריאל פרופסיונל אומר כי "חשיפה לשמש במהלך נופש בן שבועיים בחופי הים התיכון שווה לחשיפה לשמש במשך שנה שלמה בצפון אירופה. אך בניגוד לעור הגוף, לשיער אין מנגנון הגנה המתבסס על פיגמנטציה עצמית והתחדשות תאים. כאשר השיער נפגע מהשמש, התהליך הוא בלתי הפיך והשיער נכנס למעגל הרס שמתגבר בכל חשיפה נוספת לשמש".



יש למרוח תכשירי הגנה כחלק משגרת הבוקר [אילוסטרציה: ASAP Photos]

יש למרוח תכשירי הגנה כחלק משגרת הבוקר [אילוסטרציה: ASAP Photos]

אז מה עושים?
קודם כל, חפיפות יומיומיות. רוני פרנקל לשוורצקופף אומר כי "בקיץ מצטברים בקרקפת הראש שאריות זיעה, עודפי שומן ולכלוך רב. החפיפות הרבות אינן מאיצות את הנשירה, אלא מסייעות לחופף להיפטר משיער שנשר ממילא ולעודד התחדשות שערות פוטנציאליות. חפיפה יומיומית אידיאלית מאוד לבעלי שיער דק ושמנוני, כי השומן הלכלוך והזיעה מכבידים, 'מפילים' ומהדקים את השיער לקרקפת, ועלולים אף לגרום למצב של קרקפת מגורה או/ו נשירה". עם זאת, מעצב השיער מוריס פרג' אומר שכדאי להימנע מחפיפות תכופות הגורמות לשיער צבוע לדהות מהר יותר. "לפעמים מספיק רק לשטוף את השיער במים ללא שמפו ולחפוף את השיער כ- 3 פעמים בשבוע".

מומלץ להתחיל חפיפה עם מים חמים ולסיים אותה עם מים קרים על מנת לוודא לסגירת הנקבוביות, שתמנע חדירה של רדיקלים חופשים וזיהומים נוספים לקרקפת. את השמפו יש לפזר על כל השיער ולא להניחו רק בקודקוד הראש. כך גם לגבי הקונדישנר והמסכות. חשוב לשטוף את השיער כשהמים זורמים מלמעלה בכיוון צמיחתו (מהקודקוד אל הקצוות,( כדי למנוע היווצרות קשרים ובעיקר להקפיד על שימוש בשמפו המיועד ומתאים לשימוש יומיומי, כזה שאינו מייבש ואינו פוגם במרקם הטבעי של השיער.

לבעלי שיער צבוע מומלץ לדאוג לחפוף בשמפו ומרכך ייעודים, שכן רחצה בבריכה ובים גורמת לדהיית השיער.

במקביל מומלץ להשתמש במסכה פעם עד פעמיים בשבוע, בהתאם לצורך, וכן לבדוק אפשרות להשתמש במוצרים דוגמת סרומים, אמפולות וקרמי החייאה, היכולים לעזור לשיער להתמודד עם נזקי הקיץ.

מומחי לוריאל וקרסטס מוסיפים טיפ: "לפני שטובלים במי הים או הבריכה כדאי להרטיב את השיער במים מינרלים ואז למרוח מרכך ללא שטיפה. כך תיווצר מעין חציצה שתגן על השיער ותמזער את חדירת הכלור והמלח לשיער".

 

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק ובאינסטגרם. עדכונים על הכתבות הנבחרות באת ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden SRV:SRV1 on: 73c35fc2244a at 01:31:45