מה גרם למעצב העל חביב הסלבס ג'רמי סקוט לעצב קולקציה לרשת H&M?

| מאת: נעמה ביבי

רגע לפני שהקולקציה של מוסקינו ו-H&M תנחת בישראל, תפסנו לשיחה את ג'רמי סקוט, המעצב אהוב על כוכבות כמו ריטה אורה, קרדי בי וג'יג'י חדיד, והוא סיפר לנו למה הביקורת עליו לא מעניינת אותו ומה הקשר בין תרבות הפופ לזוהר איטלקי

  • https://atmag-static-timeout.netdna-ssl.com/media/2018/10/sizes/1111_h_wo_680_382.jpg
ג'רמי סקוט וקרדי בי | צילום: Gettyimages

 

ב ־8 בנובמבר תנחת בסניפי H&M ברחבי העולם, בהם זה שבקניון גינדי התל אביבי, קולקציית השת"פ השנתית של הרשת. פעם בשנה ניצתות העיניים בציפייה לראות מי יהיה מותג העל שינגיש את עיצוביו לקהל הרחב, במסגרת המסורת בת 16 השנים שמביאה את השופוהולוקים להשכים קום ולשעוט אל התורים בכניסה לחנויות. ב־H&M יודעים לרקוח את תמהיל הקולקציות מצוין: אחרי הבלינג המסנוור של בלמיין, העושר הטקסטילי של קנזו והרומנטיקה החולמנית של Erdem, הגיע תורו של בית האופנה האיטלקי מוסקינו לתת את הטון. ותסמכו על המנהל הקריאייטיבי ג'רמי סקוט שיספק את הסחורה, תרתי משמע.

ג'יג'י חדיד וג'רמי סקוט | צילום: הנס מוריץ

"אני מוקסם טוטאלית מתרבות הצריכה ולא יודע שובע ממנה", ג'יג'י חדיד וג'רמי סקוט | צילום: הנס מוריץ

 

הקולקציה של מוסקינו ו-H&M | צילום: הנס מוריץ

"כשעיצבתי את הקולקציה חשבתי רחוב, רחוב, רחוב. רציתי לבטא גישה אורבנית, לערבב גבוה עם נמוך, לשלב בלינג בלינג עם תרבות הפופ ועם קצת זוהר איטלקי", הקולקציה של מוסקינו ו-H&M | צילום: הנס מוריץ

 

"אני מוקסם טוטאלית מתרבות הצריכה ולא יודע שובע ממנה. אנחנו חיים בעולם פוסט מודרני וצורכים אופנה באותו אופן שבו אנחנו צורכים מוזיקה או קולנוע או פאסט פוד", מספר סקוט בריאיון שמתקיים במייל לפני יציאת הקולקציה. מי שמכיר את עיצוביו של המעצב האמריקאי יודע שתרבות הצריכה ותרבות הפופ הן מולקולות החמצן שהוא נושם והן העוגן שלו בתהליך היצירה. "כשעיצבתי את הקולקציה חשבתי רחוב, רחוב, רחוב. רציתי לבטא גישה אורבנית, לערבב גבוה עם נמוך, לשלב בלינג בלינג עם תרבות הפופ ועם קצת זוהר איטלקי. וכמובן, תמיד עם חוש הומור. רציתי שלכל דבר יהיה פאנץ', שזה יהיה מאה אחוז אני ומאה אחוז מוסקינו".

עד כאן אין הפתעות: סקוט הוא אחד החלוצים הידועים בהבאת תרבות הרחוב לתעשיית האופנה. הוא הראשון למשל ששיחק עם בגדי הספורט של אדידס והפך אותם לכיף גדול, כשהנדס נעלי סניקרס עם כנפיים וזנבות. חוש ההומור שמאפשר לו להפוך את האופנה על ראשה נשזר בכל קולקציה שעליה הוא חתום. בעורמה מתוחכמת הוא משחק עם אייקונים ידועים מהתרבות הפופולרית ומצליח להפוך אותם ללהיט שמרעיד את רצפת המכירה ומעביר ביקורת ומחאה בו־זמנית. כך למשל עוצבה קולקציית הביכורים שלו עבור מוסקינו בהשראת תאגידי המזון והביאה אל המסלול פריטים באדום וצהוב, מעוטרים ב־m המעוגלת של מקדולנד'ס, או מלמלות דקדנטיות שחברו אל שקיות צ'יפס מתרבות הגילטי פלז'ר. בהמשך, נולדו קולקציות שובבות לא פחות, שהתבססו על נכסים מעולם הקיטש כמו קנדי קראש, ברבי או לוני טונס והפכו את הטעם הרע ללב ליבו של המיינסטרים. "ג'רמי הוא מעצב מבריק. חוץ מזה שהוא כיפי, חסר פחד וישיר העבודה שלו מאוד אינטיליגנטית, בעיקר האופן שבו הוא עושה צחוק מאופנה", מחזקת אן סופי יוהנסון, המעצבת הראשית של H&M, שלוקחת גם היא חלק בריאיון. "ג'רמי ומוסקינו היו על הרדאר שלנו במשך תקופה. אנחנו אוהבים לבחור את הרגע המושלם לכל שיתוף פעולה ועכשיו זה מרגיש נכון. זה נועז, זה רועש וזה מלא חוצפה ואנרגיה", היא עונה בתשובה לשאלה איך יכול להיות שהחיבור הכל כך מתבקש הבשיל רק השנה. בתשובה לשאלה האם מוסקינו אינו מיועד לקהל ספציפי מאוד – צעיר, טרנדי וגחמתי, עונה יוהנסון שהיא לא רואה בכך בעיה. "אני חושבת שכולם יהיו מופתעים ממנעד סוגי האנשים שירצו ללבוש את הקולקציה. זה נכון בעיקר לגבי האקססוריז. הכוח של מוסקינו הוא היכולת להחדיר כיף וחיוביות למלתחה שלך וזה חשוב לכולם, לא חשוב באיזה גיל".

סופי אן יהונסון, המעצבת הראשית של H&M וג'רמי סקוט | צילום: הנס מוריץ

אני מדבר לאנשים דרך לקיחה של אלמנטים מעולם האיקונוגרפיה. אני מערער אותם ומשחק איתם ורק אחר כך שולח אותם לעולם", סופי אן יהונסון, המעצבת הראשית של H&M וג'רמי סקוט | צילום: הנס מוריץ

 

כצפוי, הקולקציה שתנוח על מדפי הסניפים עד שתיחטף היא מיקס של פריטים צעקניים, דומיננטיים ומלאי נוכחות לנשים ולגברים ואף לכלבים (!), מאלה שלא יתנצלו על כך שהם עושים לכם כואב בעיניים וכצפוי, לא מתאימים למי שאוהב את המלתחה שלו מינימליסטית. הם נשענים על טרנד הלוגומניה ולא חוסכים בסימן ההיכר של המותג, משלבים פרינטים של דמויות דיסני ומפזרים ניצוצות גלאם איטלקי בהשראת חיי הלילה, למשל דרך פריטי משי מודפסים, חגורות שרשרת או שמלת מיקרו מיני שכולה פאייטים. אם תשאלו את יוהנסון, פריטי המאסט של הקולקציה הם מעיל ורוד מפרווה סינתטית, מעוטר בשרשראות, שמלת עור שחורה שמזקקת את הדנ"א של מוסקינו וסווטשירטים שחוזרים בכמה וורסיות. כמחווה למורשת, השתמש סקוט בהדפס ה־CD הוותיק של מוסקינו ורפרר לפריטים נוספים מתוך הארכיון. "תמיד יש נגיעה של פרנקו מוסקינו בעבודה שלי", מספר סקוט, שב־2014 לקח על עצמו את האחיזה במושכות המותג שהתחיל להעלות עובש, ועשה בו קסמים. את התפקיד המאתגר הוא ממלא במקביל לעבודה על המותג העצמאי הנושא את שמו, שילוב שהפך אותו לאחד הכוכבים הגדולים של התעשייה, האהוב במיוחד על כוכבות פופ בינלאומיות כמו ריטה אורה, מיילי סיירוס וקייטי פרי ועל דוגמניות כמו ג'יג'י ובלה חדיד, סטלה מקסוול וקאיה גרבר.

אבל לא רק סקוואד כוכבות וגלאם מתפרץ מלווים את עבודתו של סקוט. בספטמבר האחרון, עם הצגת קולקציית אביב-קיץ 2019 של מוסקינו במילאנו, נשמעו האשמות נוקבות כלפיו, לפיהן הוא העתיק את עיצוביו ממעצבת דנית צעירה בשם אידה גימנס. גימנס ניצלה את האינסטגרם, הלא הוא פלטפורמת חשיפת ההעתקות המוצלחת ביותר של עולם האופנה, כדי להסב את תשומת הלב לדמיון שבין דגמים מתוך הקולקציה לבין אלה שהיא עצמה יצרה ב-2016 ו-2017. סקוט ומוסקינו הכחישו, ובתגובה חשפו את מושאי ההשראה האמיתיים לכאורה: פריטים מארכיון המותג ואיורים של פרנקו מוסקינו.

ג'רמי סקוט וג'יג'י חדיד בלוק הכלה שסגר את תצוגת מוסקינו אביב-קיץ 2019

אתה חושב שהאירוניה והביקורת של העיצובים שלך באמת מגיעים לקהל או שיש סיכוי שהוא נשאר אדיש אליהם וקונה את הבגדים מהסיבות הלא נכונות?
"אני מאמין שהמסר עובר. אני מדבר לאנשים דרך לקיחה של אלמנטים מעולם האיקונוגרפיה. אני מערער אותם ומשחק איתם ורק אחר כך שולח אותם לעולם".

מה תהיה הביקורת על הקולקציה הזאת? מי יאהב אותה ומי ישנא אותה?
"הביקורת היחידה שאכפת לי ממנה היא זו של הקהל עצמו. הוא הסיבה שאני עושה את מה שאני עושה ואני כל כך מתרגש שאוהדים של המותג ברחבי העולם שעד עכשיו לא זכו לרכוש פריטים שלו, יקבלו הזדמנות ללבוש את העיצובים בפעם הראשונה".  

הקולקציה של מוסקינו ו-H&M | צילום: הנס מוריץ

הקולקציה של מוסקינו ו-H&M | צילום: הנס מוריץ

 

הקולקציה של מוסקינו ו-H&M | צילום: הנס מוריץ

הקולקציה של מוסקינו ו-H&M | צילום: הנס מוריץ

 

הקולקציה של מוסקינו ו-H&M | צילום: הנס מוריץ

הקולקציה של מוסקינו ו-H&M | צילום: הנס מוריץ

 

הקולקציה תושק בארץ ובעולם ב־8 לנובמבר, ותימכר בסניף הדגל בקניון גינדי TLV

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק ובאינסטגרם. עדכונים על הכתבות הנבחרות באת ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden SRV:SRV2 on: 8af272d at 12:38:07