ניחוח אישה

| מאת: נטע קרצו-נייגר | נטע קרצו

איך קשורה בחירת הבושם לאישיות, לזיכרון ולרגשות? כך תבחרי את הניחוח המתאים לך ביותר

בושם חדש הוא כמו חוויה רב-חושית; פנטזיה שמתגשמת מתוך בקבוק, הרפתקה לחוש הריח ואתגר לעיניים.

מקובל לחשוב כי בשמים הם בסה"כ עננת ניחוחות נעימה, אך מזמן כבר הפכה התזת הריח לביטוי מובהק של "האני" . מכלול ההעדפות האינדיבידואליות, התחושות והתפיסות המזוהות עם כל אחת מגולמות בניחוח אישי. בושם, בין אם נסכים ובין אם לא, הוא אמצעי של העברת מסרים ותחושות אל הסביבה.

על טעם ועל ריח…

הניחוח אותו אנו "לובשות" קשור באופן ישיר לאישיות שלנו. נשים חושניות יימשכו לניחוחות סקסיים, כלומר ניחוחות אוריינטליים, אקזוטיים או מתוקים. נשים ספורטיביות יתחברו לניחוחות רעננים ואפילו לניחוחות גבריים יותר. נשים ביישניות יתחברו לניחוחות "ורודים"- רומנטיים ועדינים. נשים קרייריסטיות ומתוחכמות יבחרו בושם ייחודי, שאין לכולם, בעל אופי המותיר זיכרון ונשים "טרנדיות", המתחקות אחר צו האופנה יעדיפו להתחבר למותגי אופנה או לריחות שפשוט כמעט כולם מתחברים אליהם. הבושם המועדף עלינו מבטא תחושות, רגשות, דמיון ופנטזיה. היחס לבושם מבוסס על אסוציאציות וזיכרון שהריח מעורר בנו ובהתאם לכך נטפח העדפה כלפיו.

 לצבעים השפעה פסיכולוגית עמוקה על תחושות ורגשות [אילוסטרציה: photos to go]
לצבעים השפעה פסיכולוגית עמוקה על תחושות ורגשות [אילוסטרציה: photos to go]

הסתכלי בקנקן

על-פי סקר שבוצע בארה"ב – הגורם מס' אחת בבחירת בושם הוא האריזה. מסתבר כי לצבע האריזה והתשדורת שלה יש השפעה מכרעת בבחירת הניחוח שלנו. הגורם השני בחשיבותו הוא המותג – עד כמה אנחנו מחוברים למותג ולשיווק שלו. הגורם השלישי הוא "הסביבה" – המשפחה והחברים. באופן מפתיע, רק במקום הרביעי נמצא – הניחוח עצמו.

מבחן "עשרת הימים" של הניחוח

כידוע, אנו מפסיקות להריח את עצמנו לאחר מספר דקות מרגע ההתבשמות ולכן אין לנו תפיסה טובה של "איך הבושם מריח עליי?". ברכישת בושם חדש, נסו את מבחן "עשרת הימים" והתבשמו רק בו (ללא דאודורנט אגרסיבי או קרם גוף). אל תאמרו לחברים שרכשתם בושם חדש, פשוט המתינו לתגובות הסביבה. אם תקבלו מחמאות ושאלות נוסח: "מה שמתם? ומה זה הריח הזה?" – הבושם הזה הוא בשבילכם, בינגו! אם לא קיבלתם תגובות ולפתע אנשים התפתלו לידכם בחוסר-נוחות – כדאי לבדוק שוב את החיבור מחדש.

לצבעים השפעה פסיכולוגית עמוקה על תחושות ורגשות. אנו משתמשים בידע שלנו בתורת הגוונים להבליט, להצניע ולהתבטא טוב יותר. יצרני הבשמים והמומחים לבישום (המכונים "אפים") מודעים היטב לקשר שבין הצבע לריח. הם מתכננים היטב את הגוון של האריזה, הבקבוק ונוזל הבושם בטרם השקתו, כך שהצבע יהלום את הריח, המסר והתחושות שהוא מנסה להעביר. אנו כצרכניות, נמשכות לגוון שמשדר אלינו את המסר הקרוב ביותר לאישיות שלנו. חוש הריח, כך מסתבר, מושפע גם ממראה עיניים ובעיקר מהצבע והגוון של הניחוח.

ויהי עור

מתברר כי יש קשר בין הניחוח לגוון העור שלנו. לנשים כהות עור, מומלץ להשתמש בניחוחות חזקים, אקזוטיים, אוריינטליים ומתוקים. גוון העור תלוי במלנין, בתאים שמייצרים פיגמנטים. ככל שייצור המלנין מוגבר (עור כהה), רמת החומציות עולה. ריחות עדינים לא יורגשו על עור כהה משום שריח הגוף עלול לגבור עליהם.

הידעת?

לנשים בעלות גוון עור בהיר, מומלץ להשתמש בבשמים בעלי ניחוח "פרש", המורכבים מתווים לבנים וירוקים: פרי הדר, עלים ירוקים, מושק לבן. גם לגיל יש השפעה על הריח; החל מגיל ההתבגרות, המתאפיין בהתחזקותן של ההפרשות ההורמונאליות, מפסיקים להשתמש בתכשירים נטולי ריח ומחפשים ריחות עדינים אך מורגשים באופן שלא יוצר ניגוד גס. ככל שאנו מתבגרים יתאים לנו בושם עם ריח דומיננטי ו"כבד" יותר, וככל שגילנו צעיר יותר – יתאים לנו בושם עם ריח קליל ורענן.

טביעות הריח, אפוא, שונות מאדם לאדם. הן מושפעות מדרגת החומציות של העור, מסוג העור, מגוון העור, מתזונה, ממצב בריאותי וגם מתורשה.

 היחס לבושם מבוסס על אסוציאציות וזיכרון שהריח מעורר [אילוסטרציה: photos to go]
היחס לבושם מבוסס על אסוציאציות וזיכרון שהריח מעורר [אילוסטרציה: photos to go]

כך תבחרי את הבושם המתאים לך

בחירת בושם היא לא תהליך פשוט. דבר אחד מקובל על כולם – לעולם אין להחליט על בחירת בושם מיד ברגע הראשון של הרחתו. הניחוח חייב להתפתח על העור ורק אז ניתן להחליט האם הוא מתאים.

רשימת ההנחיות שאת חייבת לאמץ בטרם תרכשי בושם חדש:

  1. צאי לרכישת בושם כשאת נקייה אך לא מבושמת (לא מצוננת ורצוי לא בזמן מחזור).
  2. מומלץ להצטייד בפולי קפה או שוקולד מריר לצורך נטרול חוש הריח בין הניחוחות השונים (אחרי שלושה בשמים פשוט תפסיקי כמעט להבדיל ביניהם, וחבל).
  3. בנוסף לנייר ההרחה שתגיש לכם הדיילת האדיבה, חשוב לנסות את הבושם על העור. ניחוחות טבעיים מתפתחים על העור ולכן התוצאה שונה מאדם לאדם.
  4. יש להתיז את הבושם על גב היד, לחמם אותו מספר שניות בעזרת כף היד השנייה ורק אז להריח (אם תמהרו תוכלו להריח רק אלכוהול).
  5. אם את מחפשת ניחוח שלא מתנדף מהר ונשאר שעות ארוכות, בחרי בגרסת ה"או דה פרפיום". לניחוח קליל יותר ויומיומי רכשי "או דה טואלט".
  6. כדאי לדעת שבושם שומני נשאר זמן רב יותר על הגוף משום שהוא נוטה להתנדף לאט (מומלץ בעיקר לימי הקיץ). ככל שבושם יכיל יותר אלכוהול הוא יתנדף מהר יותר.
  7. לאחר שבחרת את הבקבוק והגוון שמדבר אליך, נסי את הניחוח כשעינייך עצומות. חוש הראייה הוא החוש המרכזי שלנו ולעיתים הוא "מפריע" לנו להריח.
  8. סיבוב של כרבע שעה בנקודת המכירה, יבהיר מה יהיה הריח של תו ה"לב" (התו האמצעי, שמחזיק באזור השעתיים), לאחר שהתו ה"עליון" (הראשוני, המחזיק 10-15 דק') יתנדף.

בחירת הבושם צריכה להיעשות בהתאמה אישית הכוללת שלוש נקודות עיקריות: התאמת הניחוח לעור ולריח הגוף, התאמתו לאישיות הרוכשת והתאמה לזמן (לא מומלץ להשתמש בבשמים בעלי ניחוח כבד במהלך היום).

כך תתבשמי היטב:

  • מקומות להתזה: "נקודות הדופק" בגוף הן המקומות הנכונים ביותר להתיז בושם: בפרקי הידיים, בכפל הפנימי של המרפק, מתחת לתנוכי האוזניים, בתחתית הצוואר ומאחורי הברכיים (מומלץ גם מתחת לחזה ומסביב לטבור). בזמן ההתזה יש לשמור על מרחק של כמה סנטימטרים מהעור, ולא לעסות את המקום (כמו שנהוג לעשות) אלא לתת לבושם להתנדף באופן טבעי.
  • או-דה פרפיום/טואלט: עוצמת הניחוח תלויה בריכוז תמצית הריח ועשויה להשתנות בכפוף למזג-אויר. לשעות היום (וגם כשאנו מזיעות) מומלץ להשתמש באו-דה-טואלט. או-דה-פרפיום עדיף לשמור דווקא לערב ו/או לחורף.
  • עונות השנה: בקיץ עדיף להשתמש בבשמים בעלי ניחוח רענן ואוורירי (פירותי, ימי) – בשמים המכונים "קרים". בחורף, כדאי להשתמש בבשמים בעלי ניחוח כבד ו"חם" יותר (מרוכזים, מתובלנים, אוריינטליים).
  • חשיפה לשמש: מומלץ לא להתיז בושם לפני חשיפה ממושכת לשמש. האלכוהול בשילוב השמש עלול לגרום להיווצרות כתמים בעור (אלא אם כן מצוין על הבושם "נטול אלכוהול").
  • אחסון קריר: בושם ישמור על ניחוחו המקורי אם תאחסני אותו במקום קריר ומוצל ולא בתנאים של לחות גבוהה.
  • פג תוקף? כאשר ריח הבושם וצבעו משתנים והוא הופך לסמיך יותר, זה הזמן לקנות בושם חדש.

מה אומר גוון הבושם

ירוק: רעננות, רוגע וטבע
כחול: ים וחופש
סגול: מסתורי, מיסטי, מתוחכם ורב-קסם
אדום: פיתוי ומיניות
ורוד-בייבי: רומנטיקה, ילדות תמימה ופרחים
בז': אקזוטי ואוריינטלי
צהוב: אופטימיות וחיים
שחור: נועזות ובולטות
לבן: הנקי והטהור מכולם

כך תשמרי על ניחוח ממושך:

  • בושם נקלט טוב יותר על עור לח, לכן מומלץ להתיז אותו לאחר מריחת קרם גוף. כדאי להשתמש בקרם גוף בניחוח הבושם או נטול ריח.
  • כדי שהניחוח יעטוף את כל הגוף אפשר לרסס ענן של בושם באוויר ולעבור דרכו.
  • לחיזוק ושמירת ריח הבושם במהלך היום מומלץ להתיז אותו על כדור צמר גפן קטן ולהטמין בחזייה.

סייעו בהכנת הכתבה:
אלכס דבאן
, הבשמית היחידה בישראל בקבוצת שסטוביץ (יבואנית מותגי הבישום של איב סאן לורן, קלווין קליין, איסי מיאקי, ברברי, גרלן ואחרים), איריס אגיב, מנהלת ההדרכה של מותגי הבישום ג'ורג'יו ארמני, קאשרל, ראלף לורן ופלומה פיקסו, יהודית ינוס, המדריכה הראשית של חברת שיסיידו, טל היישטיין, מנהלת השיווק של לנקום.

ליצירת קשר עם נטע»

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק ובאינסטגרם. עדכונים על הכתבות הנבחרות באת ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden SRV:SRV1 on: 8af272d at 04:41:00