זמן שופינג: המדריך המלא לבלאק פריידיי 2019

כל מה שאת צריכה לדעת על בלאק פריידי | צילום: shutterstock
כל מה שאת צריכה לדעת על בלאק פריידי | צילום: shutterstock

החג הגדול של מכורות השופינג כבר פה, אבל האם באמת שווה לקנות דווקא עכשיו, מה חשוב לדעת על המכס ואיך לקבל החזר כספי על המוצרים? כל הטיפים שישדרגו לכן את הקניות ברשת

88 שיתופים | 132 צפיות

מכורות השופינג אונליין כבר בהיכון עם היד על העכבר: ביום הרווקים הסיני, ב-11.11, מתחילות באופן רשמי חגיגות השופינג המזוהות עם חודש נובמבר, בלאק פריידיי (29.11) וסייבר מאנדיי שהשנה יתקיים בתחילת דצמבר (2.12). באותם ימים אלפי אתרים מבטיחים מבצעים והנחות ענק מפתות במיוחד, אבל האם באמת כל הנוצץ זהב, או לפחות – האם כל המבצעים ברשת באמת משתלמים?

רק כדי לסבר את האוזן, בבלאק פריידיי ב-2017 הישראלים ביצעו רכישות בסך 19 מיליון דולר, אבל בין המספרים המטורפים, אחוזי ההנחה הגבוהים וגם שלל המבצעים יש הרבה דברים שלא מספרים לכן, הם נקראים בין היתר מכס ודמי שילוח, וגם האם ידעתן שאתן יכולות לקבל חלק מהכסף חזרה מחברת האשראי?

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

עוד כתבות מעניינות
מצאנו את השמלה המושלמת לעונת המעבר
פריטי הג'ינס הכי שווים לעונה הקרובה
ביי ליובש: כך תשמרו על לחות העור גם בחורף

משתלם או לא?

אחת השאלות המרכזיות היא האם הנחות הענק באמת מעידות על כך שהפריט נמצא במצב הכי זול שבו תוכלו לקנות אותו או לא בהכרח. "לא תמיד אפשר לדעת, האתרים משנים כל הזמן את האסטרטגיות שלהם, זה גם עניין של מלאי. אני ממליצה לא לחכות, אם ראית משהו שאת צריכה במחיר שווה אז תקני, אם הוא ישאר עד הנחות סוף העונה לרוב זה לא יהיה הבדל כזה משמעותי". מספרת אנה ברודי, גורו לקניות אונליין, בעלת הבלוג "אנה ברודי" וקבוצת הפייסבוק הפופולארית אנה ברודי אונליין שופינג.

ברודי לא מתרגשת יותר מידי מהימים האלו, וזה לא רק בגלל העובדה שהיא מתעסקת רוב שעות היום בשופינג אונליין, בין אם זה בתפעול הבלוג שלה או בהרצאות. "יש משהו סביב הימים האלו שמכניס לטירוף, זה משהו חברתי, יש אנשים שלוקחים צעד אחורה בגלל שזה טו מאץ', ויש כאלה שקונים בלי היכר. אני לא בטירוף ולא מתרגשת. אני קונה מאוד חכם, רק אם חסר לי משהו אני אקנה אני לא מאלה שרואה סיילים ומשתגעת".

אז איך את ממליצה להימנע משיגעון השופינג?
"קודם כל להירגע, לעשות סדר בדברים בבית ולדעת בדיוק מה את רוצה, להחליט על תקציב מראש, לחלק אותו ולחשוב מה קונים ומה צריך כי מאוד קל לאבד את הידיים והרגליים".

ומה עם הקניות לילדים?

הדר אליקים,  אשת תוכן ומהלת קבוצת הפייסבוק "בייבי ליסט" שמיועדת לשופינג אונליין עבור הקטנים, טוענת גם היא שלא צריך להשתגע יותר מדי. "החברות מעלות הרבה פעמים את המחירים קצת לפני ואז בבלאק פריידיי מורידות למחיר המקורי שלו, בגלל זה כדאי לעשות רשימה מסודרת ולהכין לינקים מראש. אני שומרת בווישליסט וחוזרת לבדוק את המוצרים ואת ירידת המחיר. גם חשוב לזכור שלא כל ירידת מחיר משתלמת, אם נגיד יש 10-15% הנחה זה לא כזה שווה כי בימים האלו ייקח למוצר הרבה יותר זמן להגיע וההנחה לא כזאת משמעותית".

מה הטיפ האולטימטיבי לשופינג אונליין מצולח?
ברודי: "לחשוב מראש מה את רוצה, להיכנס לאתרים שבהם את רוצה לקנות לפני הימים האלו ולהכניס את הפריטים שאת רוצה לווישליסטים, כי כשהכל מתחיל יש טירוף באתרים והמלאי נגמר נורא מהר, אם הכל מסודר מראש בתוך הווישליסט את תוכלי לעשות את זה הכי מהר לפני שכולם יסתערו".

אליקים: "תמיד בכל אתר להסתכל בטבלת מידות, לא להתעצל. המידות משתנות מאתרים אירופאים לאמריקאים. תמדדו את עצמכן, זה מונע אחרי זה בלאגן. עוד משהו שכדאי לשים אליו לב – תמיד תבדקו ברשת אם יש עוד קודי הנחה שאתן יכולות לנצל, נגיד באסוס אם יש 17 אחוז הנחה אפשר לצרף את הקוד IL17 ואז יש הנחה גדולה יותר".

מה המוצרים שהכי שווה לקנות?
אליקים: "הכל שווה, בעיקר מחשבים, טלפונים וכל מיני גאדג'טים, כי על ביגוד יש כל הזמן הנחות ועל אלקטרוניקה יש סיילים שווים באמזון בימים האלו ולפעמים עם המכס והכל זה יוצא יותר זול, אבל כמובן שחשוב לבדוק כל מקרה לגופו".

באילו אתרים הכי שווה לקנות מוצרים אלקטרונים?
אליקים: "JOY BUY, Gear Best, Geek Buying, די בטוח לקנות באתרים האלה כי אפשר לשלם בפייפאל וזה כידוע הכי בטוח. לאתרים האלה יש מוכר אחד והמרכז הלוגיסטי נמצא אצלו, אין שם כאוס. מי שבכל זאת רוצה לקנות בעלי אקספרס חייבת לשים לב לכמה דגשים: להסתכל על דירוג המוצר – שיהיה 4 כוכבים ומעלה, להסתכל על כמות ההזמנות, כדאי שוותק המוכר יהיה לפחות מעל חצי שנה. בנוסף לבדוק מה הפידבק על החנות, אני קונה רק עם פידבק של 95 ומעלה. גם חשוב לוודא שלמוכר יש מעל ל-4 כוכבים בכל מה שקשור לתקשורת איתו, ככה את יכולה להיות בטוחה שהוא ייתן מענה אם תהיה איזו בעיה".

שמענו שאפשר לקבל כסף חזרה מחברות האשראי.
"יש שני דברים שאפשר לעשות" מספרת ברודי, "הראשון הוא שירות שקרא Pay-Back והוא של לאומי קארד. אם את משתמשת באשראי שלהם והמוצר לא הגיע תוכלי לקבל את הכסף בחזרה. ובנוסף הם אלו שיתפלו בכל הבירוקרטיה ככה שמבחינתך זה ראש שקט. בנוסף, יש בפייפאל שירות שנקרא "יש דרך חזרה" – אם הזמנת הרבה מוצרים וכשהם מגיעים את לא אוהבת אותם את יכולה להחזיר את המוצר והם ישלמו על המשלוח, במידה כמובן ורכשת את המוצר דרכם". גם דרך פייפאל תוכלי לקבל את הכסף חזרה אם הוא לא הגיע.

כך תקבלי החזר של 2-7% מעלות המוצר שרכשת | צילום: shutterstock
כך תקבלי החזר של 2-7% מעלות המוצר שרכשת | צילום: shutterstock

הכל אודות מכס

עוד עניין שאתן חייבות לקחת בחשבון לפני שאתן מגהצות את כרטיס האשראי הוא עניין המכס והמע"מ. אם תזמינו פריט שהוא מעל 75 דולר הוא יעצר במכס ואתן תחוייבו ב-17 אחוז.

"17 אחוז זה רק על עלות המוצר, אם קניתן מוצר בעלות שהיא פחות מ-75 דולר ודמי המשלוח גרמו לעלות הכוללת להיות גבוהה יותר – אתן לא צריכות לשלם. הבלגן מתחיל כשלפעמים החנויות בטעות מחברות את השניים (מחיר המוצר ומחיר המשלוח). אם זה קורה מומלץ לפנות למכס עם הקבלה ולנסות קבל החזר" מסבירה ברודי.

"באתר שהוא בפאונדים או כל מטבע שהוא לא דולר כדאי לבדוק במחשבון המרה שאת לא עוברת את ה- 75 דולר" מוסיפה אליקים.
אם בכל זאת אתן מעוניינות בפריטים שהם מעל 75 דולר תוכלו לבדוק במחשבון "קנה לי" את סכום המכס אותו אתן עתידיות לשלם. "יש כאלו שמשתמשות בטריק הידוע של חלוקת הפריטים לכמה משלוחים. חשוב שתדעו שבאתרים כמו נקסט הם יאחדו לכן את החבילות בעצמם ואז לא תהיו פתורות מתשלום מכס, לכן כדאי לבצע את ההזמנה השנייה רק אחרי שקיבלתן התראה שהמוצר נשלח".

"אם אתן בעינייני מותגי יוקרה ומוכנות לספוג את המכס יש כמה אתרים שכדאי שתכירו" מספרת אליקים, "בדרך כלל בנט־א־פורטה ואתרים מסוגו יש הנחות שוות, אבל יש עוד אתר ששווה להכיר מאותה קבוצה. קוראים לו The Outnet שהוא אתר סיילים מקבוצת נט-א-פורטה, תוכלו למצוא שם למשל מותגים כמו אלכסנדר וונג ו-Versus (הקו הצעיר של ורסאצ'ה) במחירים נוחים. גם באתר ShopBob צפויות להיות הנחות שוות על מותגי יוקרה ובלי קשר שווה לבדוק את קטגוריית הסייל שלו, יש שם אחלה מציאות.

באסוס כדאי לבדוק את קטגוריית ה-Designer Brands שם תוכלו למצוא מותגים שווים כמו קלווין קליין, טומי הילפיגר, קרל לגרפלד ו-Free People. אם תקנו באסוס במעל 100 פאונד אתן יכולות להשתמש בקוד IL17+ שבנוסף להנחה יעניק לכן גם משלוח אקספרס עד הבית בחינם. אבל שימו לב: חברת השליחויות גובה סכומים גבוהים על שחרור מהמכס, לכן כרגע עדיף לבחור במשלוח רגיל".